Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وب‌سايت «CFR» در گزارشي مهمترين اتفاقات مهم سال گذشته را از ديدگاه خود منتشر کرده که بيشترين تأثير را در عرصه بين‌المللي داشته‌اند.
بنا به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري ميزان، وب‌سات شوراي روابط خارجي آمريکا در گزارشي به مهمترين اتفاقات سال گذتشه از ديدگاه خود پرداخت.
در 12 ماه گذشته رويدادهاي مهمي در سطح جهان رخ داده که هر ناظري براسس ديدگاه‌هاي خود اين حوادث را اولويت‌بندي مي‌کند؛ وب‌سايت «CFR» گزارشي منتشر کرده که در آن به اتفاقات مهم سال اشاره شده که بيشترين تأثير را بر فضاي بين‌المللي داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سياست خارجي «نخست آمريکا» دونالد ترامپ
دونالد ترامپ همانگونه که در کارزار انتخابي سال گذشته خود وعده داد بود سياست «نخست آمريکا» را در سياست خارجي آمريکا پي‌گيري کرد. ترامپ درهمان ماه نخست رياست‌جمهوري عضويت واشنگتن در پيمان تجاري ترنس-پاسيفيک بين اتحاديه اروپا و آمريکا را لغو و در ادامه نيز در چارچوب همين سياست آمريکا را از توافق آب‌وهوايي پاريس خارج کرد، اقدامات تنبيهي عليه نحوه تجارت چين در فضاي بين‌المللي اعلام و همزمان جنگ آرامي را عليه سازمان تجارت جهاني آغاز کرده‌است.

قدرت‌نمايي کره‌شمالي
با وجود آنکه تمام روساي جمهور آمريکا هميشه با سياست‎هاي چماق و هويج، اعمال تحريم، و تهديد به حمله نظامي اصرار داشته‌اند تا برنامه هسته‌اي و موشکي کره‌شمالي را متوقف کنند اما پيونگ‌يانگ بدون توجه به اين تهديدها برنامه هسته‌اي خود را ادامه داده‌است. در اوايل ماه سپتامبر پيونگ‌يانگ ششمين آزمايش هسته‌اي خود را انجام داد. سه ماه بعد موشک بالستيک قاره‌پيمايي را آزمايش کرده که گفته مي‌شود توانايي هدف‌قرار دادن شهرهاي آمريکا را دارد. در تمام ماه‌هاي گذشته دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا با ترفندهاي مختلف از تهديد به جنگ و اعمال فشار به چين تلاش کرده تا کره‌شمالي را از پي‌گيري برنامه هسته‌اي و موشکي خود منصرف کند که تاکنون موفق نشده، بنابراين قدرت‌نمايي هسته‌اي و موشکي کره‌شمالي از مهمترين چالش‎هاي واشنگتن، سئول، پکن و توکيو در ماه‌هاي آتي سال 2018 خواهد بود.

گرم‌شدن کره زمين
باور کنيم يا نکنيم، حقيقت اين است که کره زمين روزبه‌روز گرم‌تر مي‌شود. «اداره ملي اقيانوس‌ها و جو زمين» آمريکا در گزارش خود در ماه سپتامبر اعلام کرده سال 2017 گرم‌ترين سال کره زمين پس از سال 2016 بوده است. تمام هشت سال گرم کره زمين پس از 1998 بوده است.

بيشترين رشد اقتصادي جهان
ده سال پس از رکود بزرگ اقصادي (دسامبر 2007 تا ژوئن 2009)، رشد اقتصادي جهان به سرعت در حال افزايش و بازار سهام در سرتاسر جهان بيشترين ارقام را ثبت کرده‌است. صندوق بين‌المللي پول در ماه اکتبر اعلام کرد « با افزايش چشم‌گير سرمايه‌گذاري ، تجارت، و توليد صنعتي چشم‌انداز آينده روشن است». اما صندوق بين‌المللي در عين حال هشدار داده که «ترميم (پس از رکود اقتصادي بزرگ» هنوز به صورت کامل صورت نگرفته است»

آزادسازي موصل
گروه تروريستي داعش در ماه ژوئن 2014 با اشغال شهر موصل، دومين شهر بزرگ عراق، جهان را در بهت فرود برد. سرانجام نيروهاي عراقي در اکتبر 2016 عمليات آزادسازي اين شهر را آغاز کردند که سرانجام پس موفق شدند در ماه ژوئن 2017 شهر موصل را به طور کامل آزاد کنند. شهر موصل سه سال در اشغال نيروهاي داعش بود، در جريان اشغال و آزادسازي شهر موصل بيش از 40 هزار غيرنظامي کشته و يک ميليون نيز آواره شدند.

بحران ميانمار
مسلمانان روهينگيا شايد تنها اقليتي در جهان است که هم‌اکنون تحت شديدترين آزار و اذيت‎ها و سرکوب‎ها قرار دارد. قرنهاست که ميانمار زندگي مي‌کنند، سالهاست تحت تبعيض و خشونت شديد دولت قرار دارند، دولت ميانمار آنها را به عنوان شهروند خود قبول ندارد. تازه‌ترين و وحشت‌ناک‌ترين موج خشونتهاي دولتي عليه اين افليت ازماه آگوست شروع شد که بسياري از آنها مجبور به فرار به سوي بنگلادش، کشور همسايه ميانمار، شدند. گزارشهاي زيادي از کشتار جمعي، تجاوزهاي دسته‌جمعي، شکنجه و زنده‌سوزي مسلمانان روهينگيا توسط نيروهاي نظامي ارتش ميانمار منتشر شد. بنا به گزارشهاي رسمي بيش از 400 هزار نفر از آنها به سمت بنگلادش فرار کردند و بيش از 6 هزار نفر نيز در خشونتهاي نظامي‌هاي ميانمار کشته شدند.

برکناري روبرت موگابه
آيا کسي مي‌تواند همزمان هم قهرمان باشد و هم تبهکار؟ سرنوشت روبرت موگابه پاسخ صحيحي به اين پرسش است. همانند نلسون ماندلا در آفريقاي جنوبي، موگابه نيز سالهاي زيادي را در زندان به سر برد و جنبشي را رهبري مي‌کرد که در نهايت به سلطه اقليت سفيدپوستان پايان داد. موگابه 37 سال در زيمباوه حکومت را در دست داشت تا اينکه در ماه نوامبر ارتش اين کشور در حرکتي شبه‌کودتا با استقرار تانکها در شهر هراره، پايتخت زيمباوه، موگابه 93 ساله را از رياست‌جمهوري برکنار کردند و «امرسون منانگاگوا» معاون سابق موگابه را به عنوان رئيس‌جمهوري جديد زيمباوه انتخاب شد.

انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۸۰۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، یدیعوت آحارانوت در خبری در این رابطه اعلام کرد حدود 10 هزار معترض در خیابان بگین منتهی به کریا وزارت جنگ اسرائیل تظاهرات کرده و خواستار امضای توافق مبادله اسرا و برگزاری انخابات زودرس شدند.

به نوشته این رسانه عبری زبان، تظاهرات در تل‌آویو که با حضور یائیر لاپید رهبر مخالفان برگزار شد، منجر به درگیری بین پلیس و تظاهر کنندگان شده است.

 

.

 

برخی از معترضین نیز با حضور در داخل خیابان ایالون آن را به نشانه اعتراض بستند.

کان هم در این رابطه تاکید کرد علاوه بر تل‌آویو تظاهرات مشابهی در نقاط مختلف (فلسطین اشغالی) هم در حال انجام است.

این تظاهرات با حضور خانواده اسرای صهیونیست که در غزه در اسارت مقاومت قرار دارند، در حال انجام است و نمایندگانی از آنها در جمع معترضین به ایراد سخنرانی پرداختند.

خانواده اسرای صهیونیست در بیانیه‌ای که از همان ساعات اولیه امروز شنبه منتشر شد، تاکید کردند وقت آن فرا رسیده سات که با توافق مبادله اسرا موافقت شود، وقت آن فرا رسیده است تا با عمل نشان دهید که اولویت با ربوده شدگان است، این کار را با موافقت با توافق بازگشت همه آنها به اثبات برسانید، اتفاق نظر وسیعی در رابطه با امضای این توافق وجود دارد که در میان تمام ارکان جامعه به وجود آمده است.

 

.

 

در قیصریه مقر اقامت نخست وزیر (رژیم صهیونیستی) نیز تظاهرات معترضین با ورود پلیس به خشونت کشیده شد، در آنجا نیز معترضین خواهان برکناری فوری نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

صهیونیست‌ها خواهان استعفای فرماندهان رده بالا شدندعربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاههنظرسنجی| افزایش رویگردانی از نتانیاهو در آمریکایی‌هاادامه تظاهرات علیه نتانیاهو در دویستمین روز جنگ علیه غزه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مالیات طلافروشان سالی ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است
  • برکناری نتانیاهو تنها راه نجات است/ تاکید بر برگزاری انتخابات زودهنگام
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر
  • رنگ خون چشمگیر است
  • تظاهرات صهیونیست‌ها برای برکناری نتانیاهو + فیلم
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند
  • برکناری پاک آیین/احمدی سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت شد
  • عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران