Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@16:03:09 GMT

مقام ایمان و اعتماد حضرت زکریا در سوره مریم

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۸۲۴۰۹

به گزارش ایکنا از خوزستان، سوره مریم بسیار زیبا و دلنشین آغاز می‌شود: «کهیعص، ذکرُ رحمت ربّک عبده زکریا» این آیات داستان مهربانی پرودگار تو نسبت به بنده‌اش؛ زکریاست. حضرت «زكریّا» از پیامبران بنى‏ اسرائیل و از فرزندان هارون، برادر موسى(ع) است.

یکی از آیات زیبای این سوره آیه چهارم آن است که نشان می‌دهد پیامبران براى حل مشكلات خویش به دعا روى مى‏‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آیه ایمان بلند و اعتماد و توکل حضرت زکریا را به خدای سبحان به ما نشان می‌دهد.

«قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا وَلَمْ أَكُنْ بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيًّا»: خدایا استخوانم سست شده و موهایم از پیری سفید شده است. حضرت زکریا در این جا در مقام کسی که در سنین پیری هنوز صاحب فرزند نشده است خدا را می‌خواند و می‌گوید: «وَلَمْ أَكُنْ بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيًّا» با وجود اینکه چنین است من هرگز خود را محروم(شقی) ندانسته‌ام.

علامه طباطبایی این عبارت را چنین معنا کرده است: پروردگارا من هيچ وقت در دعاى خود از ناحيه تو محروم نبوده ام، مرا به اجابت كردنت عادت داده اى و هر وقت تو را مى خواندم قبول مى نمودى.

به گفته آیت‌الله جوادی آملی این یک ادب است که حضرت زکریا به خوبی آن را در مقام بندگی آموخته است، می‌گوید: من از سابق تا الآن اين طور بودم كه از دعا محروم نبودم، شقی يعنی آدم محروم. آدمی كه دعا می‌كند سعيد است؛ چون دعا عبادت است، آدمی كه اهل دعا نيست شقی است محروم است. حضرت عرض كرد من هرگز دعا را فراموش نكردم: «وَلَمْ أَكُن بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيّاً».

من هميشه الحمدلله در اثر عرض ارادت و عرض حاجت سعادتمند بودم و هيچ وقت شقی نبودم. در تفسیر نور بر اساس این آیه نوشته: انسان مأیوس، بدبخت وشقى است.

این خیلی زیبا است با وجود اینکه حضرت زکریا صاحب فرزند نیست، می‌فرماید: من خودم را محروم نمی‌دانم. مقام اعتماد و ایمان حضرت زکریا در این آیات دیدنی است. در تفسیر نور درباره این آیه نوشته: مؤمن، هرگز از رحمت خدا مأیوس نمى‏‌شود(زكریّا در پیرى از خداوند فرزند مى‏‌خواهد).

پس از آن در آیه پنجم حضرت زکریا یک ترس و بیمی که داشته را به خدا عرضه می‌دارد: «وَإِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِنْ وَرَائِي» من از وارثان کنونی(پسرعموهایم) بیمناکم که (مبادا پس از من در مال و مقامم خلف صالح نباشند). وضعیت کنونی خود را می‌گوید: «وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا» همسرم نازا است، پس: «فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا» از سوی خود وارث و جانشینی به من عطا کن.

حضرت زکریا در این آیه می‌گوید: اسباب مادی حاجت من فراهم نیست(پیری و همسر نازا) پس از سوی خود(لدنک) به من جانشینی عطا فرما. به گفته مفسران این آیه نشان می‌دهد اراده خداوند بر عوامل طبیعى حاكم است.

دو نکته مهم در این آیات، اول ادب بندگی حضرت زکریا است که خود را از درگاه خداوند محروم نمی‌داند و همین که اهل دعا و عبودیت است خود را سعید می‌داند و نکته دوم، این است که یأس در وجود این پیامبر الهی راه ندارد و این مقام بلند اعتماد حضرت به رب العالمین است.

منابع:

تفسیر المیزان علامه طباطبایی

درس تفسیر آیت‌الله جوادی آملی

 تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی

انتهای پیام 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۸۲۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رخنه» توان علمی و دفاعی کشور در صنعت هوافضا را به رخ می‌کشد

طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، مهدی شفیعی تهیه کننده «رخنه» درباره داستان این مجموعه تلویزیونی گفت: داستان سریال «رخنه» که در ۳۰ قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشک‌های ماهواره بر و فضایی تحقیق می‌کند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبه رو می‌شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: این مجموعه تلویزیونی کاری از گروه تولیدات حادثه‌ای مرکز سیمافیلم است و داستان آن از تنوع گونه‌های (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزه‌های امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمی گیرد.

وی با اشاره به این که کلیت موضوع سریال در حوزه هوافضای وزارت دفاع است، افزود: این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیت‌های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است.

در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری بر عهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه دادند.

دیگر عوامل مجموعه «رخنه» مریم امینی نویسنده، شهرام نجاریان مدیرتصویربرداری، حدیث نیکرو مدیر برنامه ریزی، شهرام متولی باشی صدابردار، هومن معصومی طراح صحنه هستند و حسین زندباف و محمدمصطفی رجبی مشترکا کار تدوین را انجام داده‌اند و آلبرت آراکلیان موسیقی این سریال را ساخته است.

سریال «رخنه» قرار است از شنبه هفته آینده ۱۵ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۲:۱۵ از آنتن شبکه یک سیما تماشایی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • علم وایمان دو شاخصه وجودی شهید مطهری است
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد
  • مشاوران رئیس فدراسیون والیبال معرفی شدند
  • عکس| استوری غم انگیز حامد بهداد برای یک دختر
  • «رخنه» توان علمی و دفاعی کشور در صنعت هوافضا را به رخ می‌کشد
  • اعلام ترکیب تیم فوتبال دختران ایران برابر قرقیزستان
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر