Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-29@10:33:46 GMT

یادگاری تاریخی در قلب شهر راز

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۸۲۸۶۰

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، باغ نارنجستان قوام در شهر شیراز و در محله‌ی بالاکفت این شهر در نزدیکی خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است و یکی از مقصد‌های گردشگری تاریخی در شیراز محسوب می‌شود. این بنا متعلق به دوران قاجار و متعلق به یکی از خاندان‌های بزرگ آن زمان به نام خاندان قوام الملک بوده است و در واقع محلی برای برگزاری نشست‌های بزرگان قاجار، دیوانخانه و محل مراجعات مردم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این باغ دیدنی‌های بسیار دارد و معماری منحصر بفرد آن، موردی است که در همان نگاه اول جلب توجه می‌کند، معماری چشمگیر و تلفیقی از المان‌های آینه کاری، کاشی کاری، گچبری‌های مزین و کنده کاری شده که از آن دوران تا به امروز، یکی از شاهکار‌ها محسوب می‌شده و می‌شود.
در طراحی باغ نارنجستان قوام در شیراز از اصل تقارن استفاده شده است به این معنا که ایوان یا تالار آینه‌ی باغ در وسط و اتاق‌ها به صورت موزون و هماهنگ در راست و چپ آن قرار گرفته اند. روی دیوار‌های ایوان، گچبری‌های بسیار زیبایی دیده می‌شود که یک نمونه‌ی واقعی از هنر دوران قاجار محسوب می‌شود. همچنین تمام کف سالن را کاشی‌های سفید و آبی مفروش کرده اند و به زیبایی آن افزوده اند. دیدن این همه جزییات با دقت، قطعا روز‌ها زمان لام دارد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که می‌توانید، چند روز برای آن زمان بگذارید.
در اتاق‌های کناری تالار آینه، سقف‌های بیشتر از چوب، اما نه ساده و کاملا کنده کاری شده هستند. اما بعد از ورود به اتاق اصلی مجاور ایوان، با سقف آینه کاری شده و خیره کننده‌ی بسیار زیبایی روبرو می‌شوید که می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول خود نگه دارد.
باغ نارنجستان قوام در شیراز در سال ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ خورشیدی و در دوارن سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. این باغ به دستور فردی به نام علی محمدخان قوام ساخته شد و از دو قسمت باغ و اندرنی (داخل عمارت) تشکیل شده است. این بنا در سال ۱۳۴۵ توسط فردی به نام ابراهیم قوام الملک به دانشگاه شیراز اهدا شد و امروزه به یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری توریستی شیراز تبدیل شده است که بازدید از آن آزاد است و هر سال توریست‌های خارجی و داخلی زیادی را به دیدن خود می‌کشاند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۸۲۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی ایرانیان در عصر قاجار در فرانسه رونمایی شد (+عکس)

 همزمان با فرا رسیدن فصل بهار و نوروز سال ۱۴۰۳ خورشیدی، «نمایشگاه زندگی روزمره مردم ایران در عصر قاجار، به روایت کارت‌پستال‌های تاریخی» در فرانسه برپا شده است.

به گزارش اطلاعات آنلاین، این نمایشگاه با تلاش مهرداد اسکویی، مستندساز سرشناس ایرانی در شهر مله تروا Malestroit فرانسه برپا شده و تا چند هفته دیگر نیز دایر خواهد بود.

در این نمایشگاه مجموعه‌ای از کارت‌پستال‌های ارسالی از ایران به مقصد فرانسه در دوره قاجار به نمایش گذاشته شده که هر کدام حاوی متن کوتاهی است.

در متن یکی از کارت‌پستال‌های به نمایش درآمده در این نمایشگاه نوشته شده است:
«تهران، سوم آوریل 1913 
اوای عزیزم، سال نوی خوبی را برایت آرزو می‌کنم.
فکر می‌کنم بزودی، بالاخره می‌توانم از تهران خارج شوم. خیلی زود تصمیم‌ها گرفته خواهد شد.
برایت خواهم نوشت. همه چیز خوب است.
ترز »

همچنین در متن یکی دیگر از کارت پستال ها آمده است: 

« دوست عزیزم،چه خبر؟
دیگر جرئت نمی‌کنم از تو خبری بخواهم، چون نامه‌ها به صورت نامنظم به اصفهان می‌رسند. اما بسیار خرسند خواهم شد، زمانی که به بغداد می‌رسم، از تو خبری داشته باشم.
در طول سفر خبرهای بسیاری هست. کاش بودی و ارتش ایران را می‌دیدی...
دوستدار تو.»

گفتنی است در برپایی «نمایشگاه زندگی روزمره مردم ایران در عصر قاجار، به روایت کارت‌پستال‌های تاریخی» افراد دیگری نیز نقش داشته اند. این افراد عبارتند از کیوریتور : آلما اسکویی،

با مشارکت: لویینه اُلیور ژِگا، متیو لِوِدِر و  ماندانا کریمی 
متن تحقیقی: زینب علیزاده، مهرداد اسکویی
آرشیو: سهیلا شمس، پریسا اسکویی
ساخت تریلر: حامد کیان 

همچنین شهرداری Malestroit، مرکز فرهنگی Pass'temps، انجمن مطالعات تمبر‌شناسی ایران IPSC و مرکز میراث تصویری نیز با این مجموعه همراهی کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازار تاریخی سنندج، یادگاری ماندگار
  • عمارت به یادگار مانده از زمان قاجار در پایتخت
  • زندگی ایرانیان در عصر قاجار در فرانسه رونمایی شد (+عکس)
  • گور دخمه سنگر،یادگاری از دوران اورارتویی در ماکو
  • تخفیف ۱۵درصدی محصولات صنایع دستی تا پایان ماه مبارک رمضان
  • تخفیف ۱۵ درصدی محصولات صنایع دستی اردبیل تا پایان ماه مبارک رمضان
  • گنبد سرخ مراغه، شاهکار آجر کاری جهان
  • تو‌رهای بافت‌گردی شیراز رونق گرفت
  • برگزاری جشنواره نوروز کریمانه در شیراز
  • عمارت مشیر دیوان سنندج; یادگاری ناشناخته از قاجار