Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@06:34:26 GMT

زیرساخت‌های صادراتی فراهم نیست

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۸۵۲۲۹

زیرساخت‌های صادراتی فراهم نیست

ایران اکونومیست -  به گزارش ایران اکونومیست؛  صادرات یکی از پیشران‌های اصلی توسعه و رشد اقتصادی است، در کشور ما صادرات با موانع جدی مواجه است که شاید اصلی‌ترین آن عدم زیرساخت‌های مناسب صادراتی و البته مشکلات در روابط بانکی و نقل و انتقال پولی است. همین مشکلات و موانع باعث شده تا در مقاطعی که فرصت‌های مناسب مثل بازار قطر و یا روسیه برای صادرکنندگان فراهم شود آن‌ها نتوانند آن طوری که باید از این فرصت ها بهره ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه محمد لاهوتی  اظهار کرد: به دلیل شرایط خاص حاکم بر اقتصاد مان که متاثر از سیاست‌های داخلی و خارجی بوده است مثل تحریم ها و سوء مدیریت ها زیرساخت های صادراتی در کشورما فراهم نیست.

وی ادامه داد: وقتی زیرساخت فراهم نیست صادرکنندگان ما هم متناسب با ظرفیت کشور رشد نداشتند و نتوانستند خود را به جایگاهی که باید برسانند. بنابراین هم صادرکنندگان ما غالبا آمادگی پذیرش بازارهای جدید را ندارند تا بتوانند خودشان را در بازارها پیدا کنند و هم زیرساخت های متناسب با افزایش صادرات و باز شدن بازارهای جدید وجود ندارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: موضوع حمل و نقل موضوعی نیست که در اختیار بخش خصوصی باشد. حمل و نقل، بنادر، کشتیرانی ما مشکلات متعددی دارند و قیمت های شان دو تا سه برابر قیمت‌های منطقه ای است و اینکه ما لجستیک مناسب برای حمل کالا با هدف کاهش هزینه‌های حمل نداریم. این ها موضوعاتی است که در اختیار حاکمیت بوده و باید این اتفاقات می افتاده است که بعضی از آن ها به دلیل سوء مدیریت‌ها و بعضی دیگر به دلیل تحریم ها اتفاق نیفتاده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: وقتی که نرخ تسهیلات ما نسبت به رقبا بالای ۲۴ درصد است قیمت تمام شده ما به مراتب بالاتر از قیمت های کشوری مثل ترکیه است و از طرفی هم به دلیل کمبود ناوگان دریایی وقتی درخواست صادرات به قطر اتفاق می‌افتد و شرایط خوبی برای صادرکنندگان ما به وجود می‌آید ولی نبود کشتی متناسب با ظرفیت باعث می‌شود قیمت سه برابر شود، بنابراین فرصت رقابت از صادرکنندگان در مقابل رقبای دیگر گرفته می‌شود.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۸۵۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید گلشنی منفرد روز دوشنبه در جلسه توسعه صادرات استان، افزود: این هدفگذاری بر اساس برنامه هفتم توسعه و با احتساب ۲۳ درصد رشد، تعیین شد.

وی افزود: این میزان در سال گذشته ۴۵۷ هزار تن به ارزش ۵۳۵ میلیون دلار بود.

گلشنی منفرد اظهار داشت: محصولات تولیدی استان به ۴۶ کشور دنیا صادر می‌شود که ۱۳ کشور در سال گذشته به مقاصد صادراتی استان افزوده شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان یادآور شد: در سال جاری، ۳۲ کالای جدید صادراتی نیز به سبد محصولات صادراتی استان افزوده شده است.

گلشنی منفرد با بیان اینکه سهم صادرات استان از کشور ۱.۳ درصد است، افزود: طی سال گذشته عمده کالای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، مفتول مسی، فیلم پروپیلن، اسید سولفونیک، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، تست لاینر و مقوا بود.

وی ادامه داد: ترکیه با سهم ارزشی حدود ۵۶ درصد، عراق با ۲۶ درصد و امارات با حدود پنج درصد از جمله کشورهای مقصد محصولات صادراتی زنجان طی سال گذشته بود.

کد خبر 6085662

دیگر خبرها

  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور
  • زیرساخت‌های لازم در ۳ بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • قیمت زعفران نجومی شد
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد