Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته این وزارتخانه در تدارک بازگرداندن تحریم‌هایی است که به موجب توافق هسته‌ای برجام علیه ایران رفع شده است.

خبرگزاری تسنیم: در حالی که ترامپ تهدید به خروج آمریکا از توافق هست‌های ایران کرده است، بازیگران هم در داخل و هم در خارج دولت آمریکا در حال برنامه ریزی برای اتفاقاتی هستند که یک روز پس از خروج آمریکا از این توافق رخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام‌های رسمی و نمایندگان آمریکایی درباره این مساله اتفاق نظر دارند که اگر آمریکا و اروپا نتوانند بر سر تغییرات مربوط به برجام به توافق نهایی دست یابند، ترامپ به وعده خود عمل خواهد کرد و از توافق هسته‌ای خارج می‌شود.

باب کورکر نماینده جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز یکشنبه به این مساله اشاره کرده است که فرصت بعدی رئیس جمهور آمریکا ۱۲ ماه می‌خواهد بود. اگر او حاضر به تمدید معافیت تحریم‌های ایران نشود، این اقدام به معنای نقض توافق هسته‌ای از سوی ایالات متحده خواهد بود. در این صورت، ترامپ خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را اعلام خواهد کرد و این اقدام می‌تواند موجب واکنش‌های زیادی از سوی سایر کشور‌های جهان شود.

برایان هوک مدیر برنامه ریزی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته به اروپا سفر کرد و با مقام‌های رسمی بریتانیا، فرانسه و آلمان دیدار کرده تا معیار‌های مورد نظر ترامپ برای اصلاح برجام را با آن‌ها در میان بگذارد. انتظارات نسبت به موفقیت این رایزنی‌ها بسیار پایین است. کارشناسان بر این باورند که اگر ترامپ توافق هسته‌ای را لغو کند، ایالات متحده باید برای به حداقل رساندن تبعات منفی این اقدام و بهینه سازی موضع مذاکراتی آمریکا برای ماه‌ها و سال‌های آینده اماده باشد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره گفت: این محتمل است که ما یک توافقنامه مکمل را با بریتانیا فرانسه و آلمان امضا کنیم، ولی باید برای این احتمال نیز برنامه ریزی کنیم که شاید به چنین توافقی دست پیدا نکنیم و این هدف اصلی از طرح و برنامه احتمالی است.

وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا طراحی یک راهبرد دیپلماتیک، اقتصادی و ارتباطات استراتژیک را برای خروج از برجام آغاز کرده اند، راهبردی که شامل اعمال مجدد تحریم‌ها و برخورد با واکنش‌های احتمالی از سوی اروپا، روسیه، چین و ایران است.

مقام‌های رسمی بر این باورند که این تلاش‌ها با هدف تاثیرگذاری بر تصمیم ترامپ نیست بلکه با این هدف است که به رئیس جمهور گزینه‌های مختلفی داده شود تا از هر اقدام احتمالی وی حمایت و پشتیبانی نماید. دولت ترامپ پیش از این معیار‌های خود برای دستیابی به یک توافق مکمل با ایران را اعلام کرده است. این فهرست شامل محدودیت‌های جدید علیه برنامه موشک بالستیک ایران، بازرسی‌های فراگیرتر از برنامه هسته‌ای ایران و حذف محدودیت زمانی توافق هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای تهران است. گرچه مقام‌های رسمی در خصوص دو مورد نخست به پیشرفت‌هایی دست یافته اند، ولی اروپایی‌ها تمایلی برای تمدید مهلت اعتبار توافق هسته‌ای با ایران ندارند.

تصور این است که اگر مذاکرات آمریکا با اروپا موفق باشد، ایران محدودیت‌های جدید را با اکراه خواهد پذیرفت.

این مقام آمریکایی افزود: ایران انگیزه‌های اقتصادی زیادی دارد تا همچنان در توافق هسته‌ای باقی بماند و ارزیابی ما این است که اگر اروپایی‌ها و آمریکا بر سر یک قرارداد مکمل به توافق برسند، ایرانی‌ها همچنان در توافق هسته‌ای باقی می‌مانند. ولی اگر توافقی بین آمریکا و اروپا حاصل نشود و اگر ترامپ معافیت‌های تحریمی را تمدید نکند، اوضاع به سرعت پیچیده خواهد شد.

یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا گفته است که خزانه داری آمریکا در حال کار بر روی تدارکات و مقدمات لازم برای بازگشت خودکار تحریم‌های مختلف علیه ایران و از جمله احیای فرمان‌های اجرایی رفع‌شده به موجب برجام است. وی افزود: خزانه داری آمریکا آماده است تا هر گونه تصمیم رئیس جمهور را اجرا کند.

در چنین صورتی هیچ قطعیتی وجود ندارد که واکنش سایر قدرت‌های جهانی چه خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی افزود: وزارت دفاع آمریکا باید برای واکنش نشان دادن به هرگونه پاسخ ایران که ممکن است متحدان آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد، اماده باشد. البته باید طرحی برای تنش زدایی وجود داشته باشد، اگر ایران بخواهد پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، مذاکره کند.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Ky4

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۸۵۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد

به گزارش خبرآنلاین، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد در ایران را هدف تحریم‌هایش قرار داد که گفته می‌شود موتورهای پهپادهای مورد استفاده در حمله ۱۳ آوریل (وعده صادق) به اراضی اشغالی فلسطین را تولید می‌کنند.

علاوه بر این، بریتانیا چندین سازمان نظامی، افراد و نهادهای ایرانی را که به ظن آنها در صنایع پهپادی و موشک‌های بالستیک ایران دخیل هستند، هدف قرار می‌دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، انگلیس امروز ۱۳ طرف جدید را در لیست تحریم‌های ایران قرار داد.

«جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ما به اعمال اختیارات تحریمی خود برای مقابله با ایران از طریق اقدامات بیشتر در روزها و هفته‌های آینده ادامه خواهیم داد.»

به گزارش ایسنا، همچنین شبکه خبری الجزیره به نقل از وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش داد که آمریکا ۵ شرکت تامین‌کننده مواد اولیه فولاد خوزستان را تحریم می‌کند و هدف از آنها «تضعیف برنامه موشکی و پهپادی» ایران است.

این اقدامات پس از آن صورت گرفت که مقامات آمریکایی در روزهای گذشته گفتند که در پاسخ به فعالیت ایران در منطقه و برای جلوگیری از حملات آینده، تحریم‌های جدیدی را آماده می‌کنند. قانونگذاران آمریکایی در کنگره همچنین به سرعت قوانینی را پیش می‌برند که هدفش تحت فشار قرار دادن منابع مالی جمهوری اسلامی و مقامات آن است.

به گزارش آسوشیتدپرس، رهبران اتحادیه اروپا هم چهارشنبه گفتند که تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهند کرد و تحویل پهپادها و موشک‌های این کشور به گروه‌های مقاومت در غزه، یمن و لبنان را هدف قرار می‌دهند.

نیروی هوا فضای سپاه در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، بیش از ۳۰۰ فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896828

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران | کدام شرکت هدف قرار گرفت؟
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد
  • دور جدید تحریم‌های انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • فهرست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد
  • تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدید علیه ایران است
  • آکسیوس: آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند