Web Analytics Made Easy - Statcounter



یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق شعار سال یعنی حمایت از تولید ملی به یک عزم جدی، همه‌جانبه و همگرایی همه دستگاه‌های نظام نیاز دارد.

محمود صادقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه شعار حمایت از تولید داخلی در راستای شعارهای سال‌های گذشته و در ادامه شعار حمایت از تولید ملی و اشتغال است، اظهار کرد: رهبری به صورت خاص بر حمایت از کالای ایرانی تاکید کردند، برای تحقق این شعار هم منظومه‌ای از سیاست‌ها باید محقق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در واقع هدف حمایت از تولید ملی است و باید بررسی کنیم چه نوع اقتصادی و چه نوع سیاست‌هایی به حمایت از تولید ملی و شکوفا شدن آن منجر می‌شود. شاید بخشی از این سیاست‌ها در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیان شده است به عنوان مثال رقابتی شدن اقتصاد و مقابله با رانت و شفافیت اقتصادی می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند زیرا در اقتصاد رانتی، تولید ملی تقویت نمی‌شود. اکنون در بسیاری از حوزه‌ها به دلیل نبود شفافیت، کالای خارجی به جای کالای ایرانی عرضه می‌شود یعنی محصول لعابی از کالای ایرانی دارد اما به صورت متقلبانه از خارج از کشور وارد می‌شود حتی شرکت‌های چینی حاضرند بر روی کالای تولیدی خود، تولید ایران را هک کنند تا آن کالا به نام تولید ایران وارد کشور شود، فقدان شفافیت موجب این اتفاق می‌شود.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته انتظار درستی هم نیست که در همه حوزه‌ها کالای ایرانی تولید شود بلکه ما باید در حوزه‌هایی که مزیت نسبی داریم متمرکز شویم. امروز دنیا، دنیای مبادلات و تبادلات بین‌المللی است. ما باید از کالای ایرانی حمایت کنیم اما خود را از تعاملات بین‌المللی عقب نکشانیم. امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته که تولید ملی نیرومندی دارند، در بازارهایشان کالاهای خارجی به وفور یافت می‌شود در واقع آنها در حوزه‌هایی که توانمندی و ظرفیت لازم را دارند، کالا تولید می‌کنند و در حوزه‌هایی که این توانمندی را ندارند با تعاملات بین‌المللی آن کالاها را تهیه می‌کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: ما در حوزه خودرو سیاستگذاری‌هایی را انجام دادیم که از تولید در این بخش حمایت کنیم اما چندان موفق نبودیم چون شفافیتی نبوده و رانت ایجاد شده است. اکنون بخش عمده‌ای از تلفات جاده‌ها به خاطر کیفیت پایین خودروهای داخلی است که البته عوامل دیگری نیز نقش دارند اما چه نیاز است با اسامی مختلف، قطعات و خودرو به نام تولید داخلی داشته باشیم؟ برخی برندهای خارجی خودرو در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کنند و با همان سرمایه‌گذاری در کشور، اشتغال ایجاد شده و فضا هم رقابتی می‌شود. در واقع ما باید در تولید داخلی اولویت‌بندی داشته باشیم و در حوزه‌هایی که مزیت ملی و بومی داریم کالا تولید کرده و از آن حمایت کامل کنیم و در عین حال در تعاملات بین‌المللی قرار بگیریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما همچنین باید کالاهای تولید خود را صادر کنیم، ادامه داد: حمایت از تولید داخل صرفا با مصرف داخلی تامین نمی‌شود بلکه باید زمینه صدور آنها را مخصوصا به بازارهای منطقه فراهم کنیم و فراهم کردن زمینه صادرات جز در گروی تعاملات مثبت بین‌المللی فراهم نمی‌شود. ما نمی‌توانیم با کشورهای دیگر ارتباط نداشته باشیم ولی این انتظار را داشته باشیم که کالاهای خود را به آن کشورها صادر کنیم. وجود تعاملات گسترده بین‌المللی یکی از لوازم حمایت از تولید کالای داخلی است.

وی ادامه داد: رقابت‌پذیر کردن محصولات داخلی هم اهمیت دارد. ما نمی‌توانیم به صورت بخشنامه‌ای و دستوری به مردم دستور دهیم که کالای ایرانی مصرف کنند بلکه این کالا باید برای مصرف‌کننده هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت مقرون به صرفه بوده و جذابیت داشته باشد. برندسازی نیز اقدام دیگری است که باید انجام بگیرد. بسیاری از محصولات داخلی ما کیفیت لازم را دارند اما برندسازی نشدند و حتی کالای ایرانی با نام برند خارجی در بازار عرضه می‌شود. ما باید بر روی برند ملی خود کار فرهنگی کنیم که لزوما هر کالای ایرانی، کالای بی‌کیفیت نیست و هم این برند را در حوزه بین‌الملل ارائه کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره نقش مجلس برای تحقق شعار سال، گفت: من همیشه از قانونگذاری جدید گریزان هستم چون ما با تراکم قانون مواجهیم. مجلس باید چارچوبی برای خود طراحی کند که وقتی لایحه یا طرحی ارائه می‌شود، آن لوایح و طرح‌ها را در قالب آن چارچوب بررسی کند. اکنون چارچوب روش‌مندی برای بررسی و سنجش لوایح و طرح‌ها وجود ندارد. کاری که من خودم می‌خواهم انجام بدهم این است که چک لیستی تهیه کنم تا لایحه‌ای که از دولت ارائه می‌شود یا طرح‌های مجلس را در قالب آن چک لیست بررسی کنم. مجلس هم باید در حوزه حمایت از کالاهای داخلی چنین چارچوب یا چک لیستی داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: مجلس در حوزه نظارتی هم بیشتر می‌تواند کار کند که یکی از این حوزه‌ها مقابله با قاچاق است. قاچاق برای تولید داخلی سم مهلکی شده است. آنچه من درباره استفاده از محصولات خارجی در داخل کشور گفتم مشروط به پرداخت تعرفه و عوارض گمرکی است اما باید به شدت با قاچاق کالا مقابله کرد. برخی اسکله‌های مجاز و غیرمجاز با استفاده از رانت‌های برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها و در خلاء نظارت کافی، کالا وارد کشور می‌کنند و متاسفانه حتی از معافیت‌های گمرکی هم برخوردارند که این معافیت‌ها باید لغو شود.

صادقی تاکید کرد: برای مقابله با قاچاق به اقتصاد کاملا شفاف و با اعمال حاکمیت قانون برای همه به طور مساوی نیازمندیم.

وی با بیان اینکه رهبری هر سال شعارهایی را مطرح می‌کنند که خیلی هم خوب است، ادامه داد: اما باید ارزیابی شود که این شعارها به چه میزان محقق شده و تا چقدر اثربخشی داشته است. متاسفانه حتی گاهی عکس شعارهایی که رهبری مطرح می‌کنند، عمل شده است. برای تحقق شعارهای سال به یک عزم جدی، همه‌جانبه و همگرایی همه دستگاه‌ها نیازمندیم. نیروهای نظامی و انتظامی هم باید پیشگام و الگوی تحقق شعار سال باشند تا مردم و سایر دستگاه‌ها ببینند که عزمی جدی برای تحقق شعار سال وجود دارد.

صادقی در پایان گفت: برای تحقق شعار سال و همگرایی میان بخش‌های کلان و ریزبخش‌های نظام و هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی، قضایی، تقنینی و سایر بخش‌های نظام نیازمندیم.

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۸۷۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم در اقتصاد و جهش تولید نیازمند حمایت مدیران است

استاندار همدان با بیان اینکه تسریع، تسهیل و تکریم سه اصل تحقق شعار سال است، گفت: مشارکت مردم با اقتصاد و جهش تولید، نیازمند همراهی و حمایت مدیران است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد ظهر  امروز در نخستین شورای اداری استان همدان که با حضور رئیس جمهور به صورت وبینار برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع)، اظهار‌ داشت: مهم‌ترین برنامه عملیاتی امسال در استان همدان استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در استان همدان مصرانه پای کار خواهیم بود تا با تدوین برنامه‌هایی منسجم و هماهنگ جهت تحقق شعار سال عمل کنیم، افزود: در روزهای پیشرو جلساتی را با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی خواهیم داشت و برنامه‌ریزی مشترکی را در دستور کار قرار خواهیم داد تا در استان همدان ضمن توجه به شعار سال جدید و دغدغه دولت بتوانیم اقدامات مثمر ثمر را به نتیجه برسانیم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در دو سال گذشته فعالیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف استان از جمله حوزه اقتصادی، افزایش تولید و غیره انجام شده است، تاکید کرد: به همفکری، تعامل و حمایت مدیران دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جهت رشد اقتصادی استان همدان نیاز اساسی وجود دارد.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه در سال گذشته با بالابردن ظرفیت‌های پولی و بانکی استان نیز تلاش کردیم تا حمایت مناسبی از واحد‌های تولیدی استان داشته باشیم، گفت: تلاش خواهیم کرد در سال‌جاری نیز برنامه‌ریزی‌ها حول محورهای اقتصادی و بکارگیری ظرفیت‌های مردمی برای امر تولید صورت گیرد.

وی تاکید کرد: استان همدان پتانسیل ویژه در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری، صنایع هایتک و فعالیت‌های دانش‌بنیان دارد که باید امسال در برنامه عملیاتی تمامی دستگاه‌های اجرایی به این موارد مهم توجه ویژه شود.

قاسمی فرزاد در پایان تصریح کرد: به هیچ وجه پذیرفته نیست، دستگاه‌های اجرایی استان در حمایت و پشتیبانی طرح‌ها و ایده‌های جدید که تحقق شعار سال باشد ضعیف عمل کندند در این راستا عملکرد دستگاه‌های استان گزارش شود تا ضمن برخورد با دستگاه خاطی تدابیر لازم صورت بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شناسایی و پیگیری روش‌های تقویت مالی در حوزه علم و فناوری
  • جهش تولید در گرو حمایت از سرمایه‌های خرد است/تثبیت سرمایه‌گذاری عامل تحقق شعار سال
  •  نقش حوزه علم و فناوری در بیانات نوروزی مقام معظم رهبری
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| محمد حسینی
  • برای تحقق عملی شعار امسال باید مدلهای رفتاری اثربخشی را برای مردم تعریف کنیم
  • دستور استاندار کردستان به مدیران جهت اجرای شعار سال در استان
  • اصلاح انگاره‌های ذهنی و فرهنگی لازمه تحقق جهش تولید است
  • آمادگی اوقاف استان زنجان برای تحقق شعار سال در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید
  • مشارکت مردم در اقتصاد و جهش تولید نیازمند حمایت مدیران است
  • دستگاه‌های اجرایی در حوزه کاری خود تحقق شعار سال را دنبال کنند