Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@04:24:59 GMT

حکم شرعی خوابیدن در مسجد چیست؟

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۹۰۷۴۷

حکم شرعی خوابیدن در مسجد چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ایام تعطیلات نوروز، بسیاری از افراد برای استراحت به مساجد می‌روند. با اینکه مسجد برای عبادت خداوند در نظر گرفته شده، آیا استراحت در مساجد جایز است؟

حرم امامان و اماکن مذهبی همواره مورد احترام مسلمانان بوده و هست؛ زیرا احترام به چنین مکان هایی احترام به ائمه و بزرگانی است که در آنجا مدفونند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین، باید از کارهایی که نوعی بی احترامی و بی حرمتی به چنین مکان هایی است، خودداری کرد.

از جهت فقهی و شرعی خوابیدن در اماکن مقدس مثل مسجد، حرم و ... مانع ندارد؛ یعنی حرام نیست، مگر اینکه از جهت عرف خوابیدن در این مکان ها بی احترامی نسبت به این اماکن به حساب آید که در این صورت به لحاظ این که عرف این کار را ناپسند می‌داند، از این جهت محل اشکال است؛ خواه در مساجد یا در حرم های ائمه باشد.

نظر مقام معظم رهبری در این‌باره

خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع به کارهای دنیا و مشغول صنعت شدن و خواندن شعری که نصیحت و مانند آن نباشد، مکروه است. و نیز مکروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد و گمشده ای را طلب کند و صدای خود را بلند کند، ولی بلند کردن صدا برای اذان مانعی ندارد.

وقتی انسان وارد مسجد می شود، مستحب است دو رکعت نماز به قصد تحیت و احترام مسجد بخواند، و اگر نماز واجب یا مستحب دیگری هم بخواند کافی است.

تمیز کردن و آباد کردن مسجد مستحب است و کسی که می‌خواهد به مسجد برود، مستحب است که خود را خوشبو کند و لباس پاکیزه و نیکو بپوشد و مراقبت کند که کفش یا پای او به نجاست یا کثافتی آلوده نباشد و از همه زودتر به مسجد وارد و پس از دیگران از آن خارج شود. در هنگام ورود به مسجد و خروج از آن، زبان ذاکر و قلب خاشع داشته باشد.

بنابراین، از جهت شرعی خوابیدن در مکان های مقدس حرام نیست، مگر این که خوابیدن توهین محسوب شود، یا باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران شود.

انتهای پیام/

خوابیدن در مکان های مقدس جايز است؟

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مراجع تقلید قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۰۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی ۱۶ اردیبهشت به افق شهرکرد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، اوقات شرعی به افق شهرکرد به شرح زیر است.
اذان ظهر: ۱۲:۰۳
غروب آفتاب: ۱۸:۵۱
اذان مغرب: ۱۹:۰۹
نیمه شب شرعی: ۲۳:۱۸
اذان صبح فردا ۳:۴۶
طلوع افتاب ۵:۱۵

دیگر خبرها

  • بعد از رسوایی بزرگ: فرار ستاره سیتی به عربستان!
  • بررسی ویژگی های انواع گیت کنترل تردد
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • شیرجه در سرسبزی طبیعت با سفر به این مکان‌ها
  • بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند
  • اوقات شرعی ۱۶ اردیبهشت به افق شهرکرد
  • خسارت بارش‌های شدید به زیر ساخت‌های شهری جنت مکان گتوند
  • رویکرد فرهنگی دروازه قرآن باید تغییر یابد
  • سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد
  • سیستم مکان یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد