Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-07@09:32:00 GMT

گردش درروستاهای بکر ورامین هفت هزارساله

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۹۲۰۳۵

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، 40 درصد از مجموع 51 روستای موجود در ورامین به عنوان روستاهای هدف گردشگری شناسایی و انتخاب شده اند که می تواند پای هر گردشگری را به این مناطق باز کند.
علاوه برتپه های چند هزار ساله ، قلعه های دوره های زندیه ، عمارت های عصر افشارو خانه های تاربخی زمانه قاجار ، جاده های درختی در دو طرف ورودی برخی روستاها فضایی دلنشین ایجاد کره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اغلب روستاهایی که در ورامین بافت سنتی خود را حفظ کرده اند دیوارهایی گلی دارند با پشت بام هایی کاه گلی که اگر باران برآن ببارد بوی خاصی در فضا منتشر می شود.
دربهای خانه های قدیمی چوبی و شیشه های آنها رنگی است .حوض های رنگی با گلدان های شمعدانی نوستالژی خاصی برای انسان در پی دارد.
رییس میراث فرهنگی ورامین از شناسایی 20 روستا به عنوان هدف گردشگری خبرداد و گفت: دراین روستاها آثار تاریخی متعددی وجود دارد که برخی از آنها به ثبت ملی رسیده اند ومابقی در نوبت درج در فهرست آثارملی هستند.
فاطمه خانی قلعه افزود: تنها بوم گردی استان تهران در روستای کویر آباد ورامین هر ماه میزبان گردشگران خارجی است که می تواند یک روز یه یادماندنی رابرای هر گردشگری بسازد.
خوردن دست پخت زنان روستایی ، خرید محصولات کشاورزی ، تماشای آداب ورسوم مختلف روستاییان و خرید صنایع دستی در هر دهکده ای از بخش های دیگر گردش در روستاهای ورامین است.
خانم ابراهیمی یکی از گردشگران تهرانی است که برای اولین بار از ورامین وروستاهای آن بازدید کرده است او گفت: مردم ما متاسفانه اغلب خطه شمال را برای گذراندن ایام تعطیلات انتخاب می کنند درحالی که روستاهای اطراف شهر هااز جمله ورامین طبیعتی بکر و بسیار جذاب دارد.
خانم محمدی دیگر گردشگر حاضر در روستاهای ورامین با قدردانی از زحمات دهیاران و اهالی این روستا از جمله روستای خاوه افزود: من هم از جاذبه های دیدنی وتاریخی این مناطق بسیار لذت بردم و هم کلی محصولات کشاورزی ارگانیک از تولید کننده به صورت مستقیم خریداری کردم.
مشاهده دام‌هاي درحال چرا و خوردن يك صبحانه كاملا سالم با نان محلی ، پنیر، شیر ، خامه ، عسل در فضای دلنشین روستا ، صحنه هایی بود که گردشگران بسیاری آن را در ذهن خود ثبت کردند.
اينها تصوير يك روز بهاري دور از هياهو و ترافيك شهر است.
روستای هدف گردشگری خاوه ، یکی از روستاهای ورامین مملو از خانه های گلی و 20 اثر تاریخی ودیدنی است که از پایتخت 60 کیلومتر فاصله دارد.
این روستای برخوردار از طبیعتی بکر و دارای میراث فرهنگی و گردشگری متعدد در 20 کیلومتری جنوب ورامین قراردارد و برای برای رسیدن به آن باید از جنوب ورامین ابتدا به شهر جوادآباد رفت و از این شهر 10 کیلومتر به سمت شرق طی شود تا بتوان از آثار تاریخی ، امامزاده ها و طبیعت آن بهره مند شد .
راه دیگر این روستا از شهرستان پیشوا است که می توان پس از طی 15 کیلومتر از جنوب این شهرستان ، پس از عبور از روستای محمددآباد عرب ها ، به روستای خاوه رسید که در جنوب محور قم - گرمسار واقع شده است.
ورودی این روستا ، یکی از منحصر به فرد ترین خیابان های درختی در روستاهای استان تهران است و درختان در هم تنیده زبان گنجشک ، صحنه ای زیبا پیش روی افراد ترسیم می کند.
نام قدیم این روستا خوابه یا خاور بوده که محل زندگی عرفای بزرگی همچون کمال ابوالقاسم خوابی از بزرگان شیعه در قرن ششم بوده است .
امامزاده علی ، بی بی زبیده ، نقاره خانه ، دو حمام قدیمی ، آب انبار ، قلعه و تپه باستانی ، آسیاب آبی ، حسینیه احمدی ها ، خانه احمدی ها ، خیابان درختی و مدرسه تاریخی روستای خاوه از جمله آثار منحصر به فردی است که می تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد .
شغل اغلب ساکنین روستای خاوه کشاورزی و دامپروری است و هم اکنون در بیش از یک هزار و 300 هکتار زمین قابل کشت این منطقه محصولات مختلف کشت می شود.
زنان این روستا نیز از هنر مهم و تأثیرگذار قالی بافی و فرش بافی برخوردارند و طرح هایی نظیر مینا خانی ، پاشتری ، قمی و کاشانی این روستا از آوازه ای جهانی برخوردار است .
بقعه سید سلطان محمود خاوه ای یکی از اثار تاریخی مهم این روستاست که همه ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران است .سبک معماری این بقعه با گنبدی کم خیز با شیب ملایم با رنگ سبز و با مهارتی خاص ساخته شده است .این اثر مهم تاریخی در یکم مهر 82 به شماره 10324 به ثبت آثار ملی رسیده است .
قلعه باستانی خاوه نیز یکی از قلعه های دیدنی ورامین است که با ارتفاع 12 متر و وسعتی در حدود نیم هکتار متعلق به دوره صفویه و یا زندیه است .
حمام قدیمی خاوه یکی دیگ

ر از آثار تاریخی این روستاست که با وجود قدمت بسیارو قرار گرفتن در فاصله 2 و نیم متری از سطح زمین از زیبایی و صلابت منحصر به فردی برخوردار است.
مدخل آن رو به شمال واقعه شده و متشکل از رختکن ، آب انبار ، حوضچه ، پاشور ، خلوتخانه ، خزانه ، تیون و گرمخانه است.این حمام که متعلق به اوایل دوره قاجاریه است از آجر و ساروج ساخته شده است .
بقعه امامزاده علی که نسب وی به امام موسی ابن جعفر(ع) می رسد در جنوب روستای خاوه واقع شده است .ایوان این بقعه به ابعاد 5 در 3 و نیم متر رو به شمال واقع شده است و گنبد آن دو پله ای و ارتفاع آن از سطح زمین 7 متر است و با خشت خام و بدون هیچ گونه تزئینی ساخته شده است .این اثر تاریخی در 12اسفند 81 به شماره 7671 به ثبت آثار ملی رسیده است .
آب انبار روستای خاوه بدون کتیبه و با استفاده از 20 پله به زیر زمین منتقل می شود و آب شرب روستائیان را تأمین می نمود .
این آب انبار که متعلق به دوره قاجاریه است تا چند سال پیش نیز مورد استفاده روستائیان قرار می گرفت .مصالح به کار برده شده در ساخت این آب انبار آجر ، ساروج و ملات است.ورامین در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران است.
رفتن به روستا و دور بودن از خيابان‌هاي شلوغ و پر دود شهر، نقشه خوبي براي روزهاي تعطيل‌سال جديد است كه اگرچه رونق اقتصادي را در روستا رقم خواهد زد بايد با آگاهي گردشگران همراه باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۲۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، محسن معصوم علیزاده در گفتگویی با اعلام این خبر افزود: به دنبال اجرای این طرح، امروز در هنگام خاک برداری، قسمتی از یک اثر تاریخی در محدوده میدان امام همدان نمایان شد که به صورت موقت ادامه اجرای کار متوقف شده است.

معصوم علیزاده گفت: تیم کارشناسی بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده است تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کاوش و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان بک ظرفیت گردشگری برای شهر همدان استفاده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: در کنار انجام کاوش، نمی‌خواهیم جلوی اقدامات عمرانی شهر گرفته شود و تلاش داریم کارهای عمرانی شهر ادامه داشته باشد.

وی با اعلام اینکه همدان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است و باید آثار تاریخی آن حفظ شود، اظهار داشت: همانطور که در همه نقاط استان از میراث فرهنگی حفاظت می‌شود، ناظران یگان حفاظت میراث فرهنگی بر این طرح نیز توجه ویژه دارند تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.

وی یادآور شد: هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با بیان اینکه بارها به شهرداری و شرکت‌های خدمات رسان اعلام شده که با هر کنده‌کاری در همدان احتمال برخورد به آثاری وجود دارد و شواهد باستان‌شناسی در این شهر فراوان است ادامه داد: در محدوده میدان امام خمینی(ره)، با توجه به سایت‌موزه‌ای که در این محوطه پیدا شده، ممکن است در هر خیابان نزدیک آن، به آثاری باستانی برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پیدا شدن این بنا را یک ظرفیت مناسب گردشگری برای شهر همدان می‌دانیم که می‌توان در پیاده‌راه باباطاهر هم شاهد یک سایت موزه شبیه میدان امام(ره) بود و با پوشش شیشه‌ای در معرض دید عموم قرار داد، افزود: این موارد باید بررسی شود و باستان‌شناسان ما جلساتی برگزار کنند و به موارد لازم برسند که تاکید این است، قابلیت یک سایت موزه کوچک در ابتدای باباطاهر وجود دارد.

لازم به ذکر است، عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان به میدان مرکزی شهر همدان، دوشنبه هفته گذشته (۱۰ اردیبهشت) با یکصد میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری دارد که بیش از یک‌هزار مورد آن ثبت ملی شده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903264

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • روستای فهرج، نامزد برترین روستا‌های دنیا در حوزه گردشگری
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • خروش دوباره آبشار فصلی در تنگه تاریخی زرانگوش + فیلم
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب