یکی از وسوسه های شیطان این است که انسان را به تنگ نظری دعوت می کند
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۹۳۵۷۴
به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي : «بخل» یکی از صفات زشت و درخت خبیثهای است که در جهنم است؛ چنان که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «إِیَّاکَ وَ الْبُخْلَ فَإِنَّهُ شَجَرَةٌ فِی النَّارِ، وَ أَغْصَانُهَا فِی الدُّنْیَا، فَمَنْ تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِهَا أَدْخَلَهُ النَّار»«بپرهیزید از بخل چرا که بخل درختی در جهنم است و شاخه هایش در دنیاست پس کسی که به یکی از شاخه های آن بیاویزد داخل آتش می شود».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بخل، شجرۀ پلیدی است که طبق فرمایش حضرت علی (علیه السلام) کانون همۀ بدی ها و مهاری است که انسان را به سوی هر بدی می کشاند «الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِئِ الْعُیُوبِ وَ هُوَ زِمَامٌ یُقَادُ بِهِ إِلَى کُلِّ سُوء».انسان بخیل برای نگهداری اموال به فرومایگی دچار میشود و به سوی هر مالی دست دراز می کند تا اینکه اموالش را از دست ندهد.
یکی از وسوسه های شیطان این است که انسان را به تنگ نظری دعوت می کند؛ چنان که امام صادق (علیه السلام) ذیل آیۀ شریفۀ اعراف «مِنْ خَلْفِهِم» «شیطان گفت: از پشت سر به انسانها حمله میکنم» فرمودند: (مراد) این است که آنها را به گردآوری اموال و جمع کردن ثروت و بخل از پرداختن حقوق واجب به خاطر فرزندان و وارثان دعوت می کند.
شیطان انسان را فریب می دهد و به فقر وعده می دهد «الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ» و وقتی انسان را از فقر ترساند او را به فحشاء یعنی به بخل و ترک انفاق امر می کند «وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاء» و این بخل داشتن و ترک انفاق بر همسایگان نیازمند و اقوام موجب قطع رابطه و ترک صلۀ ارحام می گردد. بنابراین شیطان از این راه، انسان را به گناهان دیگری نیز مبتلا می سازد.
راه مقابله با بخل
تنگ نظری، دشمنِ عقل و کمال انسان است. بنابراین باید راهی را جستجو کرد تا از آن نجات پیدا کند؛ چرا که هر شخصی از چنین دشمنی رها شود نجات یافته است «مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». راههای مقابله و نجات از بخل عبارت اند از:
الف ـ قرض حَسَن
قرض الحسنه یکی از راههای مقابله با این صفت رذیله است؛ «از بهترین راههای درمان این بیماری درونی و دفع این دشمن خانگی «قرض حسن» است. در قرض الحسنه که همان انفاق رایگان است اصل عمل نزد خدا باقی می ماند و همچنین خداوند آن را چندین برابر می کند «فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً کَثیرَةً».
ب ـ انفاق
هر فردی باید به چند نکتۀ مهم توجه داشته باشد تا اینکه از صفت رذیلۀ بخل نجات یابد:
اولاً: هر چه انفاق می کند چه واجب و چه مستحب، نفع آن به خودش بر می گردد «ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَلِأَنْفُسِکُم»[12]«آنچه را از خوبیها و اموال انفاق مى کنید، براى خودتان است». انسان هر چه انفاق کند نفعی برای خداوند ندارد چرا که او غنی بالذات است او خودش فائدهبخش است و فائدهاش برای شخصِ انفاق کننده است.
ثانیاً: انفاق کننده بداند آن چیزی را که انفاق کرده به او بر میگردد «ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ»[13]«آنچه از خوبیها انفاق مىکنید، (پاداش آن) به طور کامل به شما داده مىشود». «ایفاء» به معنای «تمام اداء» است؛ یعنی خداوند هر چه را که انسان انفاق کرده است به صورت تمام و کامل به او بر می گرداند و حتی چندین برابر هم می کند «مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ» «کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مىکنند، همانند بذرى هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یک صد دانه باشد؛ و خداوند آن را براى هر کس بخواهد (و شایستگى داشته باشد)، دو یا چند برابر مىکند».
ثالثاً: منفق بداند که علاوه بر آنکه با انفاق، مال و دارئی اش زیادتر می شود و برکت پیدا میکند در آخرت هم خداوند به او پاداش و اجر می دهد و مورد اکرام قرار می گیرد «فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ»[16] خداوند به منفقین اطمینان میدهد که پاداششان نزد پروردگارشان محفوظ است، نه خطر نابودی دارد و نه نقصان دارد؛ وقتی چنین باشد انسان انفاق میکند؛ چنان که حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند: «مَنْ أَیْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیَّةِ» «آن کسی که به جانشینی یقین دارد در بخشش سخاوتمند است».
رابعاً: خداوند برای کسی که بخل نمی ورزد و انفاق می کند وعدۀ آمرزش داده است «یُکَفِّرُ عَنْکُمْ مِنْ سَیِّئاتِکُمْ»[18]«قسمتى از گناهان شما را مىپوشاند؛ (و در پرتو بخشش در راه خدا، بخشوده خواهید شد.)» و چه چیزی نیکوتر از این برای انفاق هست؟!
همچنین به فرمودۀ امام سجاد (علیه السلام) انفاق و صدقه دادن غضب پروردگار را خاموش میکند «الصَّدَقَةُ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ»و نیز طبق احادیث، صدقه دهنده یکی از هفت نفری است که در روزی که هیچ سایه ای جز سایۀ خدا نیست خداوند آنها را سایه دهد.
ج ـ شناخت آثار بخل
اول: بخل فقر و نابودی می آورد.
اگر انسان برای غنی شدن خود و برای بیشتر شدن ثروت و دارائیش بخل می ورزد باید بداند که نتیجۀ بخل ورزیدن و انفاق نکردن اموال، به عکس خواهد بود؛ زیرا این کار، او را سریعتر به فقر می کشاند؛ چنان که حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «عَجِبْتُ لِلْبَخِیلِ یَسْتَعْجِلُ الْفَقْرَ الَّذِی مِنْهُ هَرَبَ وَ یَفُوتُهُ الْغِنَى الَّذِی إِیَّاهُ طَلَبَ فَیَعِیشُ فِی الدُّنْیَا عَیْشَ الْفُقَرَاءِ وَ یُحَاسَبُ فِی الْآخِرَةِ حِسَابَ الْأَغْنِیَاءِ» «در شگفتم از بخیلی که به سوی فقری می شتابد که از آن می گریزد و سرمایه ای را از دست می دهد که برای آن تلاش میکند. در دنیا چون تهیدستان زندگی می کند؛ اما در آخرت چون سرمایه داران محاکمه میشود». بنابراین با بخل ورزیدن، نه تنها ثروت انسان زیاد نمیشود بلکه او را به سمت فقر میبرد.
دوم: عذاب قیامت
انسان بخیل در لحظۀ مردن دچار حسرت می شود و آرزوی بازگشت می کند تا بتواند اموال واجبی که نسبت به آن بخل ورزیده را در راه خداوند انفاق کند «وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ فَیَقُولَ رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَنی إِلى أَجَلٍ قَریبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أَکُنْ مِنَ الصَّالِحین» «از آنچه به شما روزى دادهایم انفاق کنید، پیش از آنکه مرگ یکى از شما فرا رسد و بگوید: «پروردگارا! چرا (مرگ) مرا مدت کمى به تأخیر نینداختى تا (در راه خدا) صدقه دهم و از صالحان باشم؟!»؛ اما بازگشت امکان ندارد و همین اموالی که نسبت به آنها بخل ورزیده است را مانند طوقی برگردنش می اندازند و او را با آتش عذاب می کنند «سَیُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ یَوْمَ الْقِیامَة».
بنابراین بخل یک صفت رذیلۀ اخلاقی است و انسان با تفکر در آثار انفاق و بخل و پاداشهای منفقین و عذابهای بخیلان، مشتاق به انفاق میشود و میتواند صفت بخل را از خود دور کند.
منبع : بيتوته
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۳۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساخت هتل در بوستانهای تهران، هنوز قطعی نیست
حسین نظری معاون امور محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران، در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص ساخت هتل در برخی از بوستانهای جنگلی شهر تهران، اظهار کرد: من مصوبه مربوط به این مسئله را دقیقا به یاد ندارم، اما یک مصوبهای از شورای اسلامی شهر تهران در این مورد داریم که کار ساخت ۵ هتل را از بعد گردشگری و از بعد پوشش حوزه بومگردی در بعضی از بوستانها مطالعه و ارائه شود.
نظری تأکید کرد: کار ساخت هتل در بوستانهای جنگلی شهر تهران بیشتر در مرحله مطالعه است و اگر مطالعات کامل و در نهایت تصویب شود، با توجه به اینکه مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را داریم قابل اجرا خواهد بود و زمان ساخت و اینکه هتلها در کدام بوستانها ساخته میشوند، هنوز قطعی نشده است.
ادامه افزایش مراکز میوه و ترهبار در سال جاری
وی گفت: از سال ۱۳۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۲ ما ۵۳ مرکز میوه و ترهبار به شمار مراکز تهران اضافه کردیم و آمار این مراکز به بیش از ۲۰۰ مرکز رسید.
نظری اضافه کرد: موضوع افزایش مراکز میوه و ترهبار کماکان ادامه دارد و اگر مناطق مختلف تهران زمین مناسب برای ایجاد بازار میوه و ترهبار داشته باشند اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در سایر مناطق چندین مرکز جدید میوه و ترهبار ایجاد خواهد شد و وقتی بحث تملک حل شود ما آمادگی ایجاد ترهبار را داریم و صرفا بحث تملک مطرح است که مناطق بتوانند انجام بدهند و میدانید که موضوع زمین در شهر تهران بحث خودش را دارد.
نظری در ادامه یادآور شد: تفاوت قیمت و کیفیت میوههای مراکز میوه و ترهبار روی چند میوه که از طرف مردم پر مصرف و اساسی مثل سیب، پرتقال، سیب زمینی، پیاز، گوجه، خیار و ... است مطرح بوده و قیمت این کالاها از بازار پایینتر عرضه میشود.
عملکرد متفاوت برخی مدیران مراکز میوه و ترهبار
وی همچنین تأکید کرد: اگر مردم شکایتی از بازارهای میوه و ترهبار دارند، با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند و یا به طور مکتوب برای من بنویسند و به من بدهند و بنده هم رسیدگی میکنم.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران اضافه کرد: برخی از بازارهای ما خیلی نمره خوبی در کیفیت و قیمت ميوهها در مقایسه با سایر مراکز دارند و این بخاطر این است که ممکن است مدیران ما و نحوه عملکرد آنها هم متفاوت باشد و این هم باید مدنظر باشد.
نظری همچنین تصریح کرد: فراموش نکنید که ما چون میوههای مراکز میوه و ترهبار شهرداری را به طور مستقیم از خود کشاورزها خریداری میکنیم، از هیچ مواد نگهدارنده یا واکسی برای میوهها که بعضی وقتها انجام میشود استفاده نمیکنیم و ما اصلا این قبیل میوهها را عرضه نمیکنیم و خود این موضوعات روی کیفیت میوههای ما اثر میگذارند.
وی یادآور شد: قبلا برنامهای برای افزایش شمار مراکز میوه و ترهبار انجام شد و چون تملک زمین مو د نیاز رخ نداده بود، نتوانستیم طبق آن برنامه پیش برویم و در حال حاضر برنامه جدید ما اعلام شده است و مناطقی که به ترتیب دارند مشکل تملک زمین را حل میکنند، با شناسایی دوستان ما در ترهبار باید دید که چند تا از زمینها صد در صد تملک شده و پس از بررسی عدد و رقم نهایی را اعلام کنیم.
افزایش سرانه فضای سبز مناطق کم برخوردار در سال جاری
وی اضافه کرد: در سال جاری یک تعداد بوستان مادر و کودک جدید در تهران ایجاد میشوند و بحث تملک باغات را مناطقی که فضای سبز کم برخورداری دارند و سطح سرانه فضای سبز پایینتر بوده و محرومیت سرانه داریم، امسال انجام خواهد شد.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران تصریح کرد: آنچه که بیشتر میشود در خصوص افزایش سرانه فضای سبز تهران به آن اشاره کرد این است که در بحث کمربند سبز شهر تهران ما ان شاالله بیش از سال قبل که ۲۰۰۰ هکتار به این سرانه اضافه شد، را به مجموع کمربند سبز تهران اضافه خواهیم کرد که از ۵۰۰۰۰ هکتاری که در برنامه چهارم داشتیم عبور خواهیم کرد.
نظری تأکید کرد: با توجه به اینکه مسئله حفظ فضای سبز در کاهش آلودگی هوای پایتخت اهمیت بسیار زیادی دارد، در موضوع آبیاری این فضاها هم از آبیاری مکانیزه و زیر سطحی و سایر روشهای به صرفه و مدرن استفاده خواهیم کرد.
انتهای پیام/