Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@02:14:31 GMT

سرزمین زیبایی‌های هزار و یک ‌شب چرام تو را می‌خواند

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۹۵۵۶۴

شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد از شمال شرقی به شهرستان بویراحمد، از جنوب به شهرستان‌های گچساران و باشت و از غرب به شهرستان کهگیلویه منتهی  می‌شود.

به گزارش ایسنا، شهرستان چرام با جاذبه‌های بکر و دیدنی و آب و هوای کوهستانی آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است. چرام را می‌توان به دلیل تعدد مناطق گردشگری سرزمین زیبایی‌های هزار و یک ‌شب نامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان دارای آب و هوایی متفاوت در شمال و جنوب است که این تفاوت با حرکت از  شمال این شهرستان به جنوب آن  کاملاً مشخص است.

امیر عزیزی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چرام در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، گفت: در اطراف این شهرستان چرام بقاع متبرکه امامزادگان زیادی از جمله  بی بی رشیده(س) در سه کیلومتری شهر چرام، امیر ولی(ع) در یک کیلومتر شهر چرام، امامزاده شاه حمزه در 35 کیلومتری چرام و پنج کیلومتری شهر سرفاریاب و امامزاده علی در70 کیلومتری چرام و در بخش سرفاریاب واقع شده که هر ساله زائرین و گردشگران از این بقاع متبرکه بازدید بعمل می آورند.

وی اظهارکرد: در سردسیر ترین منطقه شهرستان چرام به فاصله 70 کیلومتری  به طبیعت  زیبا  و دل انگیز طسوج می رسیم که بین کوههای چاستخوار و ساورز واقع شده ،این منطقه دارای جاذبه های گردشگری ،تاریخی و مذهبی از جمله :آبشار الوان – چهل چشمه – باغ هشت- ازگونک - سرکرته –روستای تاریخی طسوج – امامزاده گلبهار (ع) و ...می باشد در این منطقه باغات زیبای سیب ،گردو و درختان کهنسال همراه با زندگی عشایری کوچ نشینی که به آن زیبایی دوچندانی بخشیده وجود دارد.

عزیزی افزود: در جاده ارتباطی شهرستان چرام و بخش سرفاریاب روستاهای زیبای تاریخی و گردشگر پذیر از جمله القچین سفلی، روستای تمبی، تنگه زیبای پیرزال روستا تاریخی دلی یاسیر، امامزاده اسماعیل (ع)، امامزاده محمود(ع) واقع شده که دارای قناتها و آثار تاریخی بجای مانده از دوران کهن می باشد که چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کند و بدلیل کوههای پوشیده از درختان بلوط ،بنه و دشتهای زیبا، حاصلخیر و سرسبز کشاورزی اطراف آن هرساله گردشگران زیادی از این منطقه دیدن می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چرام خاطرنشان کرد: در فاصله 30 کیلومتری شهرستان چرام و 5 کیلومتری شهر سرفاریاب تنگه ای زیبا با چشم اندازهای طبیعی و درختان پر پشت چنار و بلوط قرار دارد و دارای طبیعت بکر ،باغستانهای انگور و سیب منظره ای زیبا را به نمایش گذاشته و چشمه های سرد و گوارایش که از ذوب شدن برفهای کوه پهن و چاستخوار سرچشمه می گیرد و بدلیل ایجاد اردوگاه رفاهی و تفریحی توسط سازمان میراث فرهنگی باعث شده گردشگران زیادی از آن دیدن کنند.

عزیزی تصریح کرد: در جنوب شرق شهرستان چرام به فاصله چهار کیلومتری از آن روستاهای تاریخی بلدان، شیخ حسین و موگرم واقع شده که بدلیل چشمه سارهای فراوان و طبیعت سرسبز و دشتهای حاصلخیر و سرسبز و قرار گرفتن در دامنه کوه سیاه و وجود آثار تاریخی بجا مانده از روزگاران کهن و مردمی میهمان نواز، محلی زیبا و چشم نواز را برای حضور گردشگران در این روستاها بوجود آورده است.

وی ادامه داد: در شرق شهرستان چرام و به فاصله 6 کیلومتری آن منطقه تاریخی-مذهبی و گردشگری "ارند" واقع شده این منطقه زیبا جاذبه های گردشگری فراوان، آثار تاریخی به جای مانده از دوران بسیار کهن و امامزادگان و ...  را داراست که به دلیل وجود اماکن مذهبی و جاذبه های گردشگری، تاریخی، طبیعت زیبا و کوههای سرسبزش هر ساله تعداد زیادی از گردشگران از این منطقه دیدن می کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چرام عنوان کرد: در شرق شهرستان چرام و در فاصله 12 کیلومتری آن منطقه ای تاریخی-گردشگری با طبیعتی بکر و دلنواز واقع شده که چشمه های ان از ذوب شدن برف های کوه "چاستخوار" سرچشمه می گیرد و چشمه های زیبا و سرد و گواری "آب بید" و "آب چندار" را بوجود آورده و به دلیل داشتن تاریخی کهن و درختان پر پشت بلوط و چنار و زیتون و دشتهای سرسبز و مردمان خونگرم و مهمان نوازش هرساله محل  و مامن گردشگران زیادی از نقاط مختلف است.

عزیزی تاکید کرد: در جاده ارتباطی چرام –باشت روستاها، مناطق زیبای تاریخی و گردشگری بسیاری از جمله باغ بلقیس، چشمه سیاه، روستای "فشیان"، روستای "بناری"، توگبری و خیمند واقع شده این روستاها دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان و دشت های حاصل خیز و سرسبز و کوههای سر به فلک کشیده و پُرپشت و باغات فراوان و درختان بلوط وبنه و...است و به دلیل داشتن بافت عشایری و بکر هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را در دل خود جای می دهد.

وی بیان کرد: "تو گبری" جای خیلی دوری نیست در فاصله 20کیلومتری جنوب شرق شهرستان چرام چند پاره روستای نزدیک به هم قرار دارند که به آن توگبری گفته می شود این منطقه زیبا در دامنه کوههای "کرک" و "کمبوس" واقع شده و دارای جاذبه های گردشگری فراوان و طبیعتی بکر با مردمانی مهربان و ساده زیست و بافتی عشایری، کوچنده و آثاری به جای مانده از تاریخ بسیار کهن است و هرساله تعداد زیادی از مهمانان و گردشگران نوروزی را به این منطقه زیبا می کشاند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چرام گفت: در سه کیلومتری شهر چرام باغ چشمه بلقیس قرار دارد باغی کم نظیر که صدای پای آب و نغمه دلنشین پرندگان گوناگون وجلوه گری درختان متعدد وجویبارهای زیبا هر گردشگری را به میهمانی سایه سار بنیوهای عطر اگین خود وسروهای قد بر افراشته اش فرا میخواند جویبارهای طراحی شده وسایه سار درختان وسکوهای نشستن آن ائینه ای از شمال در جنوب خلق کرده و چرام را به نگین سبزی در جنوب کشور تبدیل کرده است.

عزیزی افزود: قلعه تاریخی چرام در شمال غرب و مشرف بر تپه ای 12متری وگرد واقع شده که از همه طرف بر شهر چرام احاطه دارد در پایین قلعه حمامی زیبا با معماری زیبای اسلامی ایرانی بنا شده که زیبای خاصی و کم نظیری دارد. وارد قلعه که می شوید بنای زیبای اسلامی ایرانی آن چشمانت را می نوازد و بربام آن که میشوی طبیعت زیبا واطراف آن با زمین های حاصلخیزکشاورزی و کوههای سرسبز اطراف آن چشم وروح را می نوازد و انسان را به یاد قدرت خدای زیبایی ها می کشاند وباعث شده هر ساله تعداد زیادی از آن دیدن نمایند.

وی اضافه کرد: از چشمه زیبای بلقیس و آب زلال چشمه سیاه که بگذریم وارد روستای فشیان و بعد وارد روستای "تل بابونه" می شویم نرسیده به آن قلعه ای زیبا چشمها را به خود خیره میکند ،قلعه ای زیبا با معماری زیبای اسلامی که بر بام آن وارد می شوید طبیعت زیبا زمینهای حاصلخیز کشاورزی کوهها و تپه های سر سبز آسیاب ها ورودخانه  وجود دارد که باعث شده هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۵۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی

سجاد دادفر با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری فراوان کرمانشاه، گفت : کرمانشاه استانی سرشار از ظرفیت‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف طبیعت گردی، روستاگردی، فرهنگی، تاریخی، دفاع مقدس و مذهبی است. 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: با وجود اینکه ظرفیت‌های گردشگری کرمانشاه در حوزه گردشگری بسیار زیاد است، اما متاسفانه تاکنون رشته گردشگری در کرمانشاه راه اندازی نشده است. 

وی به توجهی که در سال‌های اخیر به مقوله گردشگری در کرمانشاه شده اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه استاندار کرمانشاه، گردشگری را به عنوان اولویت توسعه استان معرفی کرده و از طرفی در سطح کلان کشوری نیز نوع نگاه از اقتصاد نفتی به سمت شاخص‌های دیگر تغییر یافته، ما نیز در دانشگاه رویکرد توجه به گردشگری را در دستور کار قرار داده ایم. 

دادفر از آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی خبرداد و افزود: پروسه اخذ مجوز راه اندازی این رشته از وزارت علوم را آغاز کرده ایم و امیدواریم با پیگیری و حمایت مسئولین استانی در ماه‌های آینده آن را به سرانجام برسانیم. 

وی تاکید کرد: در کنار اقداماتی که برای اخذ مجوز راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی آغاز شده، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم همچون جذب اساتید این رشته در دستورکار قرار گرفته است. 

وی افزود: باتوجه به اینکه در این استان حدود ۴۲۰۰ اثر تاریخی از ادوار مختلف وجود دارد و این استان را به یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور در حوزه آثار تاریخی تبدیل کرده، طی سال‌های گذشته رشته باستان شناسی در دانشگاه رازی ایجاد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • رقابت قرآنی ۱۲۰۰ دانش‌آموز و معلم در کهگیلویه و بویراحمد
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • مناطق گردشگری شهر بهبهان + فیلم
  • امنیت و زیبایی بصری ماحصل روشنایی معابر قشم
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد