Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-08@11:36:41 GMT

اماکن تاریخی مازندران به روایت تصویر

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۹۵۷۸۶

اماکن تاریخی مازندران به روایت تصویر

استان مازندران استانی سرسبز و زیبا در شمال ایران و در کرانه‌های جنوبی دریای خزر هست که دارای مناظر زیبا و همچنین آثار تاریخی بسیار زیاد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، استان مازندران استانی سرسبز و زیبا در شمال ایران و در کرانه‌های جنوبی دریای خزر هست که دارای مناظر زیبا و همچنین آثار تاریخی بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این گزارش تعدادی از اماکن تاریخی مازندران را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۵۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان

به گزارش خبرنگار مهر، نادر علیدادی سلیمانی، ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه انتقالی از موزه ملی به استان کرمان حاصل کاوش‌های علمی دهه ۴۰ در تپه‌ها و محوطه‌های باستانی کلیدی کشور همچون تپه یحیی دشت صوغان شهرستان ارزوئیه در جنوب غربی و شهداد در شرق استان کرمان و حاشیه غربی لوت می‌باشد.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان افزود: این محوطه و تپه از اماکن شاخص باستان‌شناسی جنوب شرق ایران به شمارمی‌روند که در نزد باستان‌شناسان و دوستداران تاریخ و تمدن فرهنگ ایران زمین شناخته شده می‌باشد.

وی با بیان اینکه کاوش‌های تپه یحیی دهه ۴۰ شمسی و همزمان با محوطه شهداد صورت گرفته است افزود: در تپه یحیی با ۷ دوره فرهنگی و تاریخی سروکار داریم که قدیمی ترین دوره به نام یحیی ۶ خوانده شده و بعد از آن دوره مس و سنگ به نام یحیی ۵ بوده است که اشیای مذکور مربوط به این دوره می‌باشد.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان بیان کرد: آثار تپه یحیی مربوط به هزاره ۵ تا ۶ پیش از میلاد و مجموعه‌ای نفیس از سنگ کلریت و سفال است که همزمان با هفته میراث‌فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش گذاشته می‌شود.

او گفت: اشیا مربوط به شهداد در نتیجه کاوش‌های سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی است که مربوط به عصر مفرغ و هزاره ۳ پیش از میلاد بوده و از گورستان‌های باستانی شهداد می‌باشد که توسط مرحوم علی حاکمی کشف شده است.

علیدادی سلیمانی، با بیان اینکه همزمان در محوطه صنعتگران یا شهر صنعتی شهداد کاوش‌ها منجر به کشف کوره‌های ذوب مس شده است تصریح کرد: بخشی از اشیا انتقالی مربوط به حوزه تمدنی شهداد از جنس فلز است که از لحاظ هنری و باستان‌شناسی بسیار با اهمیت بوده و بیانگر هنر، صنعت و نبوغ فکری صنعتگران شهداد در هزاره سوم پیش از میلاد است.

وی افزود: اشیا فلزی شامل بشقاب‌هایی با نقوش برجسته در کف ظرف به روش قلم زنی ساخته و پرداخته شده و بخش دیگری از اشیا شهداد از جنس کلریت بوده که البته می‌توان گفت سرزمین مادری سنگ کلریت دشت جیرفت است.

علیدادی سلیمانی، گفت: بخشی از اشیا انتقالی به کرمان مجموعه استردادی جیرفت است، که این اشیا مربوط به حفاری‌های غیرمجاز سال‌های پایانی دهه هفتاد خورشیدی دشت جیرفت بوده که از مرزهای کشور خارج شده بودند.

وی ادامه داد: این اشیا در بازارها لندن به حراج گذاشته شده بود که با همکاری وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی موفق به جلوگیری از حراج و بازگشت اشیا به ایران شده و طی دو مرحله بیش از ۱۰۰ شیء از اشیا جیرفت به کشور بازگشته است.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان گفت: هفته میراث فرهنگی فرصتی مناسب برای مردم و دوستداران تاریخ و تمدن ایران زمین بوده تا در موزه‌های کرمان با بخشی از فرهنگ و تمدن غنی استان کرمان آشنا شوند.

وی افزود: این سرزمین در پیشینه تاریخ و تمدن سرزمینی شگفت انگیز بوده و کرمان از دوره پارینه سنگی تا سده‌های اخیر دارای آثار تاریخی و فرهنگی بوده است.

کد خبر 6100536

دیگر خبرها

  • انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان
  • تمرکز نشر صاد بر انتشار داستان‌هایی با روایت ایرانی است
  • روایت زندگی محمد دبیر سیاقی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • اینجا آثار تاریخی را با زباله تزئین می‌کنند!
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • شواهدی از آثار تاریخی در خیابان باباطاهر همدان مشاهده شد