Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@14:27:02 GMT

تهران| مصرف کالای ایرانی در بستر اقتصاد شهری

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۹۶۳۷۴

تهران| مصرف کالای ایرانی در بستر اقتصاد شهری

هر گونه برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی الگوی اقتصاد مقاومتی باید در بستر شهرها باشد و فرهنگ‌سازی به‌ویژه فرهنگ سازی در حوزه مصرف آن گونه که در بند ۸ سیاست‌های کلی بر آن تاکید شده است باید در شهرها انجام شود. ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴ استانها تهران نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تهران، سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری و مدرس دانشگاه تهران در یادداشتی آورده است: اگر نگاهی عمیق به سرگذشت توسعه ملل مختلف بیندازیم متوجه می‌شویم که پیشگامان توسعه ممالکی هستند که تاکید و تعهد خاصی در زمینه حمایت از کالای تولید داخل داشته‌اند و مثال ژاپن شاهد خوبی برای این مدعاست که چگونه در دوران جدید شعار وفاداری به امپراطوری به وفاداری به کارخانه و تولید ملی تغییر پیدا کرد و از همان روز روند توسعه این کشور به شکلی پرشتاب آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان‌طور که می‌دانیم امروزه شهرنشینی به شیوه غالب زندگی در جهان تبدیل شده و علاوه بر آن شهرها خود را به عنوان مکان مصرف جمعی عرضه می‌کنند اما شکلی از مصرف که سرمایه‌داری مروج آن است و متاسفانه در کشورهای رو به توسعه و از جمله کشور ما دنبال می‌شود نه تنها رستگاری اقتصادی را به دنبال نخواهد آورد بلکه وابستگی بیشتر و بیشتر به لحاظ اقتصادی را با خود همراه دارد.

این کار چون در جهت اقناع و ارضاء نیازهای کاذب است به لحاظ اجتماعی نیز جامعه را به سمت بیماری اجتماعی "مصرف گرایی مدرن" پیش می‌برد. نمونه قابل ذکر این نوع مصرف‌گرایی در کشور ما را می توان مصرف محصولات آرایشی بهداشتی ذکر کرد که حدود یک سوم کل بازار مصرف این محصولات در خاورمیانه مربوط به ایران است.

ایران هفتمین کشور مصرف کننده این محصولات است و هر خانوار ایرانی حدود 5 درصد درآمد سالانه‌اش را صرف محصولات آرایشی بهداشتی و زیبایی می‌کند در حالی که این آمار در آلمان 5.1 درصد و در انگلستان 7.1 درصد است.  اما آن مصرفی که می تواند به موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شود مصرف کالای تولید داخل است چرا که چرخ اشتغال و صنعت را با خود به گردش در می آورد و از طرفی باعث ارتقاء اعتماد به نفس و غرور ملی می‌شود.

به همین خاطر است که الگوی اقتصاد مقاومتی که نسخه مترقی و جامع گذار به اقتصاد پایدار در کشور است این گونه بر روی مفهوم تولید ملی تاکید دارد و در همین راستا مقام معظم رهبری شعار سال 1397 را حمایت از کالای ایرانی قرار دادند و با طرح این شعار آحاد مردم و مسئولان را به مشارکت در امر توسعه کشور فراخواندند.

ناگفته پیداست که این شعار هم مسئولیت مردم را در جهت مصرف کالای ایرانی بالا برده و هم تولیدکنندگان داخلی را به ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری ترغیب می کند. اما برای تحقق این شعار و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی بی‌تردید شهرها جایگاهی محوری خواهند داشت در کشور ما هم اکنون بیش از 73 درصد جمعیت کشور در نزدیک به 1250 نقطه شهری ساکن هستند و نرخ رشد شهرنشینی کشور نیز تقریبا دو برابر میانگین جهانی است که حاکی از تداوم گرایش به شهرنشینی در سال‌های آتی دارد.

بنابراین واضح است که هر گونه برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی الگوی اقتصاد مقاومتی باید در بستر شهرها باشد و فرهنگ‌سازی به‌ویژه فرهنگ سازی در حوزه مصرف آن گونه که در بند 8 سیاست‌های کلی بر آن تاکید شده است باید در شهرها انجام شود.

 از طرف دیگر مصرف کالای ایرانی همان طور که اشاره شد از طریق رونق اشتغال و فعال کردن بخش‌های مختلف صنعت و خدمات خود منجر به رونق اقتصاد شهری می‌شود.

حمایت از کالای ایرانی باعث رونق تولید در سراسر پهنه جغرافیایی کشور شده و در نتیجه کند شدن روند مهاجرتی به شهرهای بزرگ و به تبع آن کاهش آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی در حاشیه کلانشهرها را به همراه دارد.

حمایت از کالای ایرانی شهرها را به جای شهر مصرفی به شهر کارآفرین و خلاق رهنمون می‌کند و از این طریق مدیریت و اداره شهر را آسان می‌کند.

با این وصف به نظر می رسد سال حمایت از کالای ایرانی در ادامه و تکمیل کننده شعار سال 1396 یعنی تولید و اشتغال باشد و چنانچه چرخه تولید ایرانی و مصرف کالای ایرانی به درستی در کشور شکل بگیرد اقتصاد ایران بر بسیاری از چالش‌های خود از جمله بیکاری که نرخ آن حدود 5.12 درصد است و طبق اطلاعات طرح آمارگیری نیروی کار کشور در سال 1395 این نرخ در بین جوانان 20 تا 24 ساله بیش از 31 درصد است و همچنین رکود تورمی که گریبان بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور را گرفته است عبور می‌کند.

پس بر دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، سیاست‌گذاری، بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران، دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای،  نهادهای علمی، آموزشی و تخصصی، عموم مردم، همه و همه تکلیف است حال که به چنین فراخوان عظیمی برای توسعه کشور دعوت شده‌اند هر کدام نقش خود را به زیبایی و به نحو مطلوب ایفا کنند.

انتهای پیام/ح

R1357/P1357/S6,60/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۶۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج مشارکت مردم در اقتصاد دانش‌بنیان چیست؟

حسین‌محمد صالحی‌دارانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره تاثیر توجه به اقتصاد دانش‌بنیان در تحقق شعار سال گفت:مردمی‌سازی اقتصاد و خروج دولت از وضعیت بنگاه‌داری و تبدیل‌شدن به بخش رگولاتور اقتصاد کشور، مهم‌ترین مزیت تحقق مشارکت مردم در جهش تولید است.

راه مردمی‌سازی اقتصاد از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذرد

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همواره بر این مسئله تاکید شده که اقتصاد دانش‌بنیان یک اقتصاد مردمی است و راه مردمی‌سازی اقتصاد از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذرد.

جهش تولید با دانش‌بنیان‌شدن در اقتصاد کشور و حرکت به سمت دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: تحقق مشارکت مردم در تولید نیازمند توجه به اقتصاد دانش‌بنیان است. باید زمینه برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان را در کشور فراهم کنیم، زیرا مسیر اصلی تحقق مشارکت مردم در جهش تولید، دو مسیر افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور و حرکت به سمت دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ کشور و اقتصاد ملی است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان متشکل از نخبگانی هستند که اقدام به تولید دانش و فناوری متناسب با دانش و تکنولوژی روز دنیا می‌کنند و به این وسیله ما را از وابستگی به کشور‌های خارجی و واردات تجهیزات راهبردی بی‌نیاز می‌کنند و به این وسیله می‌توان از خروج ارز هم از کشور جلوگیری کرد.

صالحی‌دارانی ادامه داد: در شعار سال‌های گذشته هم رشد تولید و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تاکید رهبری بود و بر همین اساس هم برای رونق بهتر شرکت‌های دانش‌بنیان مجلس قانون جهش تولید دانش‌بنیان را مصوب کرد.

ادامه مشکلات در مسیر اعطای مجوز‌ها

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر ما همچنان در روند اعطای مجوز‌ها با مشکل رو‌به‌رو بوده و بروکراسی اداری گسترده در کشور ما خیلی آزاردهنده است، باید این مسیر صعب‌العبور موجود بر سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل کرد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: دستگاه‌ها باید این روند پیچیده را برای تسهیل در مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان روان کنند تا این شرکت‌ها بتوانند رشد کنند و موانع زیاد در مسیر فعالیت آنها از بین برود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها توضیح داد: وقتی فرد یا افرادی بخواهند فعالیتی را آغاز کنند باید حداقل از ۱۴ ارگان یا دستگاه‌ها مجوز بگیرد. در این مسیر ممکن است برخی از نهاد‌ها یا دستگاه‌ها با اعطای مجوز آنها مخالفت کنند و هر تصمیمی گرفته شود تا تولید رونق بگیرد با این رویه یه بن بست می‌خورد.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: لازم است که در این مسیر بسیار بیشتر از قبل و با ورود بیشتر صنایع، نهضت تولید بار اول با جدیت بیشتر و حمایت بیشتر تداوم یابد تا شاهد نسل چهارم معاونت علمی با محوریت افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور و حرکت به سمت دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ کشور و اقتصاد ملی در سال جهش تولید با مشارکت مردم باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساختمان‌های چندکاربری؛ نیاز امروز شهرها
  • سیاهچاله‌ای به نام اینستاگرام؛ بستر شکل‌گیری جرایم اخلاقی
  • باور‌ها و اعتقادات، روح اقتصاد یا بستر توسعه
  • نتایج مشارکت مردم در اقتصاد دانش‌بنیان چیست؟
  • لازمه مدیریت کارآمد شهرها ایجاد شهرهای هوشمند است
  • سیاستگذار در تله خودساخته
  • عرضه «روایت تولید» در نمایشگاه کتاب تهران
  • کشف محموله ۵ میلیارد ریالی قاچاق در خشکبیجار
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • ضرورت تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود