Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-03-28@11:02:14 GMT

رازگشایی از رابطه دوطرفه اضطراب و حمله میگرن

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۹۶۶۹۶

خرداد: پژوهشگران می‌گویند که ارتباط بین میگرن و اضطراب دوطرفه است. گاهی اوقات، ابتدا حمله میگرن رخ می‌دهد و فرد از نگرانی بروز حمله بعدی، دچار اضطراب می‌شود؛ و گاهی برعکس.
به گزارش خرداد به نقل از سیناپرس، دکتر «بروک پلگرینو» (Brooke Pellegrino)، استاد روان‌شناسی در مرکز مراقبت‌های بهداشتی سردرد هارتفورد (آمریکا) از ارتباط بین میگرن با اضطراب و افسردگی می‌گوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جزئیات یافته‌های او را در گفت‌وگوی کوتاه زیر بخوانید.

* عمده فعالیت شما بر درمان میگرن متمرکز است. چطور به کار در این حوزه علاقه‌مند شدید؟
- پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، تحت نظارت دکتر «تاد اسمیثرمن» (Todd Smitherman)، تحقیقاتم را در حوزه میگرن آغاز کردم. ابتدا تحقیقاتی را درزمینه سردرد انجام دادم و سپس، مطالعات بالینی را به عنوان روان‌شناس در مرکز مراقبت‌های بهداشتی سردرد هارتفورد آغاز کردم.
 
* شما در مرکز مراقبت‌های بهداشتی سردرد هارتفورد با بیماران مبتلا به میگرن در ارتباطید. چه اقدامات درمانی در این مرکز انجام می‌شود؟
- اصلی‌ترین مشکل درزمینه کار با بیماران مبتلا به میگرن، این است که آن‌ها اغلب احساس می‌کنند راهی برای کنترل درد و ناتوانی ناشی از سردردهای میگرنی وجود ندارد.
بخشی از تلاش درمانی من، افزایش کنترل فرد بر درد و ناتوانی ناشی از سردرد است. یکی دیگر از اهداف درمانی در این مرکز، بازگرداندن فرد به زندگی و فعالیت‌های روزمره -تا حد ممکن- با وجود سردرد میگرنی است.
اما عمده فعالیت ما در این مرکز بر درمان‌های غیردارویی سردرد متمرکز است. رویکردهای غیردارویی برای درمان مستقیم سردرد شامل آرام‌سازی، مدیریت استرس و بایوفیدبک (زیست‌بازخورد) است. در شرایط دیگر، درمان مکمل افسردگی، اضطراب یا اختلال خواب می‌تواند به بهبود سردرد کمک کند.
میگرن تأثیر بسیار زیادی بر زندگی بیماران دارد و یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های کار ما، کمک به بیماران مبتلا به میگرن و مشاهده روند بهبود آن‌ها است.
 
* بحث‌های زیادی در مورد شیوع افسردگی در مبتلایان به میگرن مطرح می‌شود. آیا آماری در مورد درصد بیماران مبتلا به میگرن و افسردگی یا اختلال اضطراب دارید؟
- بر اساس گزارش بنیاد میگرن آمریکا در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)، حدود ۲۵ درصد از افراد مبتلا به میگرن از افسردگی و حدود ۵۰ درصد نیز از اختلال اضطراب رنج می‌برند. اختلال اضطراب در بین مبتلایان به میگرن، از شیوع ۲ تا ۵ برابری نسبت به سایر مردم برخوردار است؛ حتی گاهی اوقات بیماران مبتلا به میگرن از هر دو اختلال افسردگی و اضطراب رنج می‌برند.
ارتباط بین میگرن با اضطراب و میگرن با افسردگی دوطرفه است. گاهی اوقات در ابتدا حمله میگرن دست می‌دهد و فرد از نگرانی بروز حمله بعدی، دچار اضطراب می‌شود. در موارد دیگر هم وقتی بیمار در شرایط تنش‌زا قرار می‌گیرد، حمله میگرن رخ می‌دهد.
 
* چه نوع اختلال اضطرابی اغلب در بین مبتلایان به میگرن دیده می‌شود؟
- تعداد زیادی از بیماران مبتلا به میگرن از اختلال اضطراب عمومی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اضطراب مرتبط با میگرن رنج می‌برند. به‌ندرت، بیمارانی با اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی، یا اختلال وسواس فکری‌عملی (OCD) را مشاهده کردم.
 
* چه ارتباطی بین اختلال اضطراب و میگرن وجود دارد؟
- از دیدگاه پاتوفیزیولوژیک، به نظر می‌رسد که اختلال عملکرد سروتونرژیک، اختلال در تنظیم غلظت هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) و تأثیر هورمونی در میگرن و اضطراب نقش دارند. همچنین، میگرن و اضطراب با توزیع بالاتر آلل S در 5HTTLPR در ارتباط است. برچسب ها: میگرن ، اضطراب ، سلامت

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۶۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درایام نوروز؛ ۱۰ فوتی در تصادفات جاده‌ای خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ سرهنگ اسپیدکار در گفتگو با خبر ساعت ۱۶ از رادیو اترک افزود: بیشترین تصادفات منجر به مرگ در مسیر‌هایی رخ داده که جاده دوطرفه بوده است.

وی گفت هم اکنون در همه محور‌ها ترافیکی روان برقرار است و مشکل خاصی وجود ندارد، اما در مسیر جاده چمن بید به جنگل به علت دوطرفه بودن جاده حجم ترافیک بالا است.

رئیس پلیس راه استان در ادامه با بیان اینکه بارش در استان از ساعتی پیش آغاز شده و سطح جاده‌ها لغزنده است به رانندگان توصیه کرد با سرعت مطمئن برانند و از تخلفات حادثه ساز خودداری کنند و در رانندگی صبر و حوصله داشته باشند.

اسپیدکار همچنین گفت:در این مدت عدم توجه به جلو و خواب آلودگی بیشترین تخلفات حادثه ساز بوده است. 

خراسان شمالی با قرارگرفتن در مسیر دو مکان گردشگری شمال کشور و مکان زیارتی مشهد مقدس سلانه ۲۰ میلیون مسافر از آن عبور می کنند. 

 

دیگر خبرها

  • درایام نوروز؛ ۱۰ فوتی در تصادفات جاده‌ای خراسان شمالی
  • بهره‌مندی بیماران مبتلا به «اس ام ای» از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج
  • بهره مندی بیماران مبتلا به اس‌ام‌ای از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج
  • بیمارستان امام حسن دزفول دومین بیمارستان مجهز کشور در درمان سرطان
  • بهره مندی بیماران مبتلا به «اس ام ای» از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج
  • سامانه ۱۳۷ پلی دوطرفه بین شهروندان بروجنی و مدیریت شهری
  • مصرف داروی میگرن احتمال ابتلا به اتیسم را در نوزاد افزایش نمی دهد
  • این عادت شانس زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • درمان اضطراب خطرات قلبی را نیز کاهش می دهد
  • ورزش به زنان در مقابله با سرطان پیشرفته سینه کمک می کند