Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - استاد دانشکده ادبیات دانشگاه کابل به دولت این کشور پیشنهاد کرد که برای بهره بردن از جشن نوروز برای همگرایی و نزدیکی در بخش های مختلف با کشورهای منطقه این حوزه استفاده شود و در جشن های با شکوه آن دولت ها سهم فعال بگیرند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، «احمدضیا رفعت» در گفت وگو با خبرنگار ما در کابل افزود: دولت افغانستان می تواند از طریق جشن نوروز با کشورهای منطقه پیوند های نزدیک تر برقرار کرده و از طریق همگرایی فرهنگی به همگرایی سیاسی و اقتصادی نیز برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی پشنهاد کرد که افغانستان با سهم گیری در این جشن با برگزاری آن سالانه در یک کشور عضو حوزه نوروز با دست پر شرکت کند و در نوبت خود نیز با شکوه تر از این جشن باستانی میزبانی کرده و از این فرصت برای همگرایی های منطقه ای استفاده بهینه کند.
رفعت ادامه داد: انتظار است که جشن نوروز با شکوه بهتر با همکاری دولت ها و مردم در یک رابطه نزدیک با کشورهای این حوزه برگزار شود که این موضوع یکی از راه های مهم رسیدن به همگرایی منطقه خواهد بود.
استاد دانشگاه کابل گفت که یکی از کارهای مهم که بدنبال به رسمیت شناخته شدن، جشن نوروز از سوی ملل متحد رخ داد، به میان آمدن دبیرخانه نوروز در تهران بود.
به گفته وی، دبیرخانه نوروز در تهران گشایش یافته بود که افغانستان نیز در آن عضویت دارد و با این هدف که کشورهای حوزه نوروز، این جشن خجسته را با همکاری و شکوه بیشتر برگزار کنند.
رفعت تصریح کرد که در زمان دولت «حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان دولت به این عضویت پایبند بود و جشن نوروز را در نوبت خود در کشور با شکوه برگزار کرد و در حال حاضر نیز انتظار می رود دولت فعلی نیز به نوروز با دید ژرف تری نگاه کند.
وی تاکید کرد:این جشن یک فرصتی مهم علاوه بر اینکه اجتماعی است فرصت سیاسی خوبی نیز دارد که دولت ها می تواند با استفاده از آن روابط خود را با کشورهای این حوزه گسترش داده و حمایت آنان را جلب کنند.
«غلام حضرت باران» از استادان دانشگاه در افغانستان نیز معتقد است که برگزاری جشن مشترک نوروز در بین کشورهای این حوزه برعلاوه تجلیل از اشتراکات فرهنگی، کارکرد سیاسی نیز دارد که می تواند برای تامین روابط بهتر استفاده شود.
به گفته وی، در این روزها سران کشورهای حوزه نوروز علاوه بر جشن می توانند با تاکید بر اشتراکات فرهنگی درخصوص همگرایی و تقویت روابط و رفع مشکلات بین کشورهای منطقه بحث و تبادل نظر کنند.
شبد**آساق*291*1010

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي نوروز همگرايي منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۹۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان

حسین ابراهیم طاها دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در اجلاس عمومی این سازمان با اشاره به افغانستان گفت سازمان همکاری اسلامی تعامل خود با طالبان را در چارچوب رویکرد بشردوستانه و گفتگوی سازنده ادامه می‌دهد.

وی در ادامه نیز از کشورهای عضو خواست تا از طریق صندوق امانی بشردوستانه افغانستان که تحت نظارت و مدیریت بانک توسعه اسلامی قرار دارد به تلاش‌های بشردوستانه سازمان همکاری اسلامی در افغانستان کمک کنند.

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی عنوان «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفتگو برای توسعه پایدار» از 4 تا 5 می (15 تا 16 اردیبهشت) در گامبیا در حال برگزاری است.

گفتنی است «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز به همراه هیئتی به نمایندگی از هیئت حاکمه افغانستان در این اجلاس شرکت کرده است.

به گفته بلخی، هیئت طالبان قرار است در حاشیه این دیدار با مقامات عالی سازمان همکاری اسلامی و نمایندگان کشورهای عضو پیرامون مسائل دوجانبه و چندجانبه گفتگو کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • اساس و پایه دانشگاه بر منزلت استاد نهادینه شده است
  • ویژگی‌های ژئوپلیتیکی کشورهای شیخ‌نشین؛ از اختلافات پیچیده سرزمینی تا همگرایی در ساختارهای اجتماعی ـ تاریخی
  • کرزی: قدردان همکاری‌های همیشگی ایران با افغانستان هستیم
  • افغانستان| روز «دخترانه» در قصر «دارالامان»
  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • طالبان خواستار سرمایه‌گذاری تاجران روسی در افغانستان شد
  • وقوع انفجار در کابل
  • لزوم بازتعریف نقش دولت در همگرایی نخبگان