Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@22:06:07 GMT

کویر سه قلعه، بهشت منجمان ایران

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۹۹۲۸۳

کویر سه قلعه، بهشت منجمان ایران

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ خراسان جنوبی جاذبه‌های گردشگری متنوع و بسیاری دارد و کویر در خراسان جنوبی یکی از مهم‌ترین و بهترین قابلیت‌هایی است که می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی و فعال کردن جوامع محلی کمک شایانی داشته باشد.


کویر سه قلعه یکی از منحصر به فردترین کویر‌های شرق کشور است که در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز بخش سه قلعه و ۵۵ کیلومتری از مرکز شهرستان سرایان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جغرافیای سه قلعه به گونه‌ای است که در مسیر جریان گرد و غبار محلی قرار ندارد و افق دید باز و حدود صفر درجه در محل رصدگاه، امنیت بالای منطقه، دارا بودن جاذبه‌های کویری زیبا و استثنایی شامل تپه‌های ماسه روان (تپه ماهور)، دریاچه نمک، دق (زمینی کاملاً صاف و سفت که دارای هیچ گونه پوشش گیاهی نیست) این منطقه را به عنوان جاذبه‌ای دیدنی و منحصر در منطقه معرفی می‌کند.

 



اسکیت سواری و سرخوردن از بالای رمل‌های شنی، شترسواری و گاهی هم مسابقه شتردوانی، موتورسواری از نوع چهار چرخه‌اش در وسعت بی‌حد و مرز بیابان لذتی بیش از آب تنی و شنا نداشته باشد، لذتی کمتر از آن ندارد.


البته می‌توان به این‌ها آفرودسواری و جیپ سواری و تکان‌های هیجان انگیز خودرو رافور را هم اضافه کنیم که این روز‌ها در کویر نمکزار رواج زیادی یافته است.


علاوه بر این، وجود آثار متعدد تاریخی در شهر سه قلعه و همچنین بیابان‌های اطراف سه قلعه که عمدتاً رباط و کاروانسرا است، روستا‌های ییلاقی شمال شهرستان، مجموعه آثار تاریخی شهر سرایان، موزه و همچنین پتانسیل‌های صنایع دستی شهرستان بر قابلیت کویر سه قلعه افزوده و همه ساله تور‌های پیاده‌روی و کویرنوردی به مقصد این نقطه از استان برگزار می‌شود.


 

سه قلعه، تاریک آسمان در خاورمیانه


سه قلعه، پنجمین آسمان تاریک جهان است که رصدخانه‌ها و آسمان زیبا و بی انتهای آن خود را برای میزبانی مسافران نوروزی که رصد آسمان را دریچه‌ای به سوی شناخت بی نهایت خداوند می‌دانند آماده کرده است.


آسمان کویر و زیبایی نهفته در شب‌های آن سال هاست که در لای کتاب‌های نویسندگان و شاعران و زمزمه‌های عارفان و عاشقان رسوخ پیدا کرده است، اما درک این زیبایی جز با تجربه زیست شبانه در کویر حاصل نمی‌شود و نورزو بهترین فرصت را برای مسافران فراهم کرده تا در قالب تور‌های گردشگری یا به صورت خانوادگی به تماشای پنجمین آسمان تاریک جهان بنشیدند.


حتما شنیده اید که بسیاری از منجمان و نویسندگان می‌گویند از میان پنهه کویری، این سرزمین که هر گوشه آن می‌تواند جایی برای رصد ستارگان و کهکشان‌ها باشد کویر سه قلعه حال و هوای دیگری برای منجمان و گردشگران دارد، زیرا سه قلعه پرستاره‌ترین آسمان کویر را دارد چر ا. که خداوند لطف بی انتهای خویش را شامل حال کویر آن کرده و شب‌های آن را به پنجمین آسمان تاریک جهان مبدل کرده است.


رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایاندر گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  با بیان اینکه کویر سه قلعه به واسطه کویر زیبا، بکر و آسمان منحصر به فردش هم در استان و هم در کشور شناخته شده است گفت: آسمان سه قلعه، تاریک‌ترین آسمان در خاورمیانه است.

 

عرب افزود: در بحث نجوم نیز آسمان سه قلعه فاکتوری برای حد قدر یا شفافیت آسمان دارد و حد قدر آسمان سه قلعه بالاترین حد قدر در آسمان ایران است یعنی اگر حد قدر تاریک‌ترین نقطه دنیا ۷.۵ است حد قدر آسمان سه قلعه ۷.۲ است و تاریک‌ترین آسمان ایران را دارد.
وی همچنین ادامه داد: کم بودن گرد و غبار در طول سال در این منطقه باعث شده است که این منطقه، آسمان خوبی برای فعالیت‌های نجومی داشته باشد و کویر آن نیز کویری بکر و منحصربه فرد و زیبا است.


رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تپه‌های ماسه یا رمل‌های ماسه‌ای، دق و کلوت‌ها را از جمله کویر‌های موجود در کشور عنوان کرد و بیان کرد: از ۴ نوع شکل کویر موجود در ایران ۳ نوع کویر اعم از دق، نمکزار و رمل‌های ماسه‌ای به صورت همزمان در نزدیکی اقامتگاه بوم‌گردی کویری نجومی نمکزار وجود دارد که این یک امتیاز و وجه تمایز نسبت به دیگر مکان‌های کویری کشور است.


وی با اشاره به اینکه استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در کویر سه قلعه سرایان بسیار زیاد است گفت:: با وجود ۲ اقامتگاه در کویر، سال جدید از ۲ اقامتگاه دیگر نیز به بهره برداری می‌رسد.

 

 

عرب افزود: این اقامتگاه‌ها مجهز به تمام امکانات بوده و گردشگران و کویرنوردان می‌توانند در هر زمینه‌ای که به آن علاقه‌مند هستند از آن بهره ببرند.
رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان بیان اینکه ایجاد اقامتگاه‌ها به طور حتم حضور گردشگران و کویرنوردان را به این منطقه بیشتر می‌کند، گفت: از ابتدای سال جاری بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر اقامت داشته اند و بسیاری از گردشگران هم از این کویر زیبا بازدید داشته اند
عرب تصریح کرد: به علاوه اگر طرح‌های گردشگری مربوط به منطقه نمونه گردشگری نجومی سه قلعه اجرایی شود به طور حتم در افزایش حضور گردشگران و کویرنوردان خیلی تاثیرگذار خواهد بود.

  سه قلعه محیطی لذت بخش برای گردشگری


حسین غفاری یکی از گردشگرانی است که به این منطقه کویری سفر کرده است،  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ می گوید: کویر سه قلعه به لحاظ طراحی و فضایی که دارد بسیار خوب و محیطی آرامش بخش و لذت‌بخش است.


این گردشگر از جذابیت و هیجان انگیز بودن مسابقات آفرودسواری و جیپ سواری که در کویرسه قلعه برگزار می‌شود، صحبت می‌کرد که خودش در چند مسابقه رتبه نخست را آورده بود.

وی از مجموعه گردشگری نمکزار سه قلعه به عنوان یکی از مراکز اقامتی با استاندارد‌های لازم درکویر سه قلعه یاد کرد و گفت: جاده دسترسی به این منطقه بسیار نامناسب است که این امر نیازمند توجه ویژه مسئولان استان در راستای توسعه مراکز گردشگری استان است.


غفاری با بیان اینکه امید است مسئولان فکری بردارند و برای احیای این مکان‌ها تلاش کنند افزود: با توجه به اینکه مردم خراسان جنوبی تفریح‌گاهی ندارند وجود این مکان‌ها می‌تواند برای آخر هفته هم استانی‌ها لذت‌بخش باشد.


 

بدون شک حضور گردشگران داخلی و خارجی در خراسان جنوبی می‌تواند بر فعالیت نبض اقتصاد استان بیفزاید. کویر شرق و وجود دیگر آثار باستانی نقش بسزایی در جذب گردشگر داشته که باید مورد توجه قرار گیرد از این رو ایجاد اقامتگاه‌ها باعث استقبال و حضور بیشتر کویرنوردان و گردشگران در این خطه کویری شده که نباید از نگاه مسئولان دور بماند.


گزارش از طیبه اکبرآبادی
انتهای پیام/ط آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوروز کویر سه قلعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۹۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطبی دستیار قلعه‌نویی‌ نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در هفته‌های اخیر شایعات فراوانی در مورد احتمال بازگشت افشین قطبی به فوتبال ایران منتشر شده است. بعد از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، امیر قلعه‌نویی در یک برنامه تلویزیونی از همکاری با سرمربی سابق تیم ملی ایران و پرسپولیس استقبال کرد و از آن مقطع اخبار در مورد احتمال حضور افشین قطبی در کادر فنی تیم ملی ایران شنیده شده است.

به گزارش ورزش سه، البته افشین قطبی در یک مصاحبه پیش از تعطیلات نوروز مدعی شد هنوز در این مورد به جمع‌بندی خاصی نرسیده و هنوز توافقی بین طرفین حاصل نشده است.

اما در ۴۸ ساعت اخیر شایعات عجیبی در مورد احتمال حضور افشین قطبی در تیم ملی ایران مطرح شد که خیلی زود با تکذیب مدیر برنامه و دوست نزدیک او مواجه گردید.

چندی قبل حمید مطهری، دستیار امیر قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا، رسماً به عنوان سرمربی تراکتور فعالیت خود را آغاز کرد و به نظر می‌رسد جدایی او از تیم ملی قطعی شده باشد. دیروز شایعاتی منتشر شد که قرار است افشین قطبی به عنوان دستیار و جانشین حمید مطهری در تیم ملی ایران مشغول فعالیت شود که به نظر این خبر صحت ندارد.

مهدی حاجی‌باقر، مدیر برنامه افشین قطبی، سه مدعی شد هیچ صحبتی در خصوص حضور افشین قطبی به عنوان دستیار امیر قلعه‌نویی در تیم ملی وجود نداشته و سرمربی فعلی تیم ملی ایران اخیراً در ارتباط با خود افشین قطبی پیشنهاداتی در خور تخصص و حرفه او ارائه داده و قرار است به زودی سرمربی فعلی اف سی ونکوور کانادا در این مورد پاسخ نهایی را به خود امیر قلعه‌نویی اعلام کند.

اما اخبار در مورد حضور دائم افشین قطبی به عنوان دستیار در کادر فنی امیر قلعه‌نویی به هیچ عنوان صحت ندارد و قرار نیست قطبی در این سمت در تیم ملی ایران مشغول به فعالیت شود.

۲۵۸ ۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902676

دیگر خبرها

  • هفته جهانی نجوم، تعامل بین منجمان و شهروندان
  • افتتاح سد قیز قلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان
  • تفکیک زباله در روستای قلعه بالای بیارجمند آغاز شد
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • وضعیت دریاچه زریبار پس از بارش‌های اخیر (فیلم)
  • خوزستان لرزید
  • زلزله خوزستان را لرزاند
  • قطبی دستیار قلعه‌نویی‌ نمی‌شود