Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی از پایان فصل اول مرمت ارگ کلاه فرنگی بیرجند خبر داد و گفت: این بنای تاریخی استان برای بازدید گردشگران نوروزی آماده شده است. ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ استانها خراسان جنوبی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علی شریعتی‌منش صبح امروز در بازدید این بنای تاریخی اظهار داشت: ارگ کلاه فرنگی بیرجند آماده بازدید علاقه‌مندان و مسافران نوروزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: هر چند کار مرمت این ارگ به پایان نرسیده اما شرایطی را فراهم کرده‌ایم که در ایام نوروز مسافران بتوانند از این مکان به ویژه قسمت‌های مرمت شده آن بازدید داشته باشند.

شریعتی منش با اشاره به اینکه ارگ کلاه فرنگی بیرجند مربوط به دوره تاریخی زندیه- قاجاریه بوده و از جمله بناهای حکومتی محسوب می‌شود افزود: ساعت بازدید از این مکان 9 صبح تا 17 بعد از ظهر است.

وی یادآور شد: همچنین در این مکان نمایشگاه تاریخ سیاسی خراسان‌جنوبی برپا است که تلاش ما بر این است که در آینده تبدیل به موزه تاریخ سیاسی خراسان جنوبی شود.

ارگ کلاه فرنگی به عنوان دارالحکومه محل حکمرانی امیر معصوم خان بوده که در اواخر دوره زندیه احداث شده است. بنای مزبور به طور کلی از نظر فرم معماری با سایر بناهای شهری متفاوت است.

ارگ کلاه فرنگی (ارگ امیرحسنخان)

این ساختمان در 6 اشکوب بنا شده، دو اشکوب آن فضا دار و بقیه طبقات جهت تکمیل فرم نمای بیرونی بر روی گنبد حوضخانه ساخته شده است. بخش همکف آن از یک پلان مربع شکل که اتاقهای متعددی آن را احاطه نموده تشکیل شده است.

 در همین طبقه 4 هشتی به شکل قرینه بچشم می خورد، که اصلی‌ترین بخش ساختمان یعنی حوضخانه نیز در آن واقع شده است. حوضخانه دارای پلان هشت ضلعی است که طاقنما و سکوهایی آن را احاطه کرده‌اند.

یک حوض در وسط و گنبد با تزئینات مقرنس، رسمی بندی و کاربندی‌های زیبا به شکوه آن افزوده است. طبقه دوم شامل یک هشت ضلعی است که چند اتاق را در خود جای داده و بخش‌های فوقانی فقط جنبه سمبلیک و زیبایی داشته با پنجره هایی کوچک و کم عرض که جهت تأمین نور حوضخانه تعبیه شده وبه کلاه فرنگی موسوم است.

بخش محوطه و باغ مجموعه بر اساس اسناد قدیمی آن به شکل چهارباغ بوده که به دلیل تغییراتی که در آن ایجاد شده شکل اصلی خود را از دست داده است.

انتهای پیام/ح

R41348/P1357/S6,56/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۹۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه ناپایداری‌های جوی تا فردا در خراسان جنوبی

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، به گفته لطفی کارشناس هواشناسی، دمای هوا هم تا اواسط هفته افزایشی است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از دو واحد تولیدی در ارومیه
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • قاچاقچی سوخت بیش از ۲ میلیارد تومان جریمه شد
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • ادامه ناپایداری‌های جوی تا فردا در خراسان جنوبی