Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@02:33:16 GMT

جرائم اینترنتی در کرمانشاه افزایش یافته است

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۹۹۹۹۴

جرائم اینترنتی در کرمانشاه افزایش یافته است

کرمانشاه- ایرنا- رئیس پلیس فتا کرمانشاه با اشاره به نظارت پلیس بر هکرهای 'کلاه سفید'، اعلام کرد که میزان وقوع جرائم اینترنتی در استان در سال 96 بیش از 80 درصد نسبت به سال 95 افزایش یافته است.

سرهنگ علی کریمی روز جمعه در گفت و گو با خبر ایرنا اظهار داشت: در سالی که سپری شد، 91 درصد پرونده های جرائم اینترنتی که پلیس فتا بررسی آنها را بر عهده داشته است، کشف شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه جرائم فضای مجازی هر روز متنوع تر می شوند، گفت: امروز جرائم از فضای فیزیکی و واقعی در حال ورود به فضای مجازی هستند.
به گفته رئیس پلیس فتا کرمانشاه، برداشت مالی غیرمجاز، هتک حیثیت، اخاذی و نشر اکاذیب بیشترین جرایم اینترنتی رخ داده در این استان هستند.
کریمی عنوان کرد: مردم کرمانشاه نسبت به دیگر نقاط کشور کمتر مرتکب جرائم اینترنتی می شوند و در بیش از 90 درصد موارد طعمه مجرمان دیگر استان ها هستند.
به گفته این مقام انتظامی، عمده مجرمان فضای مجازی در استان کرمانشاه جوانان بین 20 تا 35 سال هستند که در برخی موارد به دلیل ناآگاهی دست به جرم می زنند.

**حمله هکرها به شرکت های کرمانشاهی
براساس اعلام کریمی، در سال گذشته 2 شرکت اقتصادی استان کرمانشاه مورد حمله هکرهای دیگر کشورها قرار گرفتند که خوشبختانه مشکل آنها برطرف شد.
رئیس پلیس فتا کرمانشاه نام این شرکت ها را ذکر نکرد اما توضیح داد: هکرها اطلاعات این شرکت ها را با استفاده از باج افزارها در اختیار گرفته بودند و متاسفانه شرکت ها نیز به دلیل اینکه نسخه پشتیبان از سیستم های خود نداشتند، در مقابل باج افزارها نتوانستند کاری کنند.
کریمی تصریح کرد که با وجود حمله هکرها به شرکت های استان تاکنون حمله سایبری گسترده ای در استان کرمانشاه توسط پلیس فتا ثبت نشده است.

**هکرهای کلاه سفید
رئیس پلیس فتا در بخش دیگری از صحبت های خود در رابطه با شناسایی هکرها در کرمانشاه گفت: هکرهای بسیاری در استان حضور دارند اما به دلیل اینکه دست به خلاف و جرمی نمی زنند آنها را به اصطلاح 'هکرهای کلاه سفید' خطاب می کنیم.
کریمی با بیان اینکه پلیس کارشناسان زبده ای در زمینه فضای مجازی دارد، افزود: شایعه همکاری پلیس فتا با هکرها به منظور شناسایی و برخورد با مجرمان به هیچ عنوان صحت ندارد.

**گشت های مجازی پلیس
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه نیروی انتظامی فضای مجازی را رصد می کند، گفت: پلیس فتا به صورت مداوم در فضای مجازی اقدام به گشت زنی می کند و در صورت بروز جرم، متهمان را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد.
این مقام انتظامی یادآور شد: گشت زنی پلیس فتا در فضای مجازی به معنی نقض حریم خصوصی افراد نیست و تنها در فضاهای عمومی انجام می شود.
به گفته کریمی، عربده کشی، فحاشی و انتشار مطالب خلاف اخلاق و قانون در فضای مجازی جرم محسوب می شود و پلیس فتا براساس قانون با آنها برخورد خواهد کرد.

**کلاهبرداری از طریق نرم افزارهای جعلی
رییس پلیس فتا کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود به ارائه چند هشدار پرداخت و گفت: مجرمان به تازگی با طراحی و انتشار برنامه های جعلی با عنوانی چون 'ماهواره جیبی' و نرم افزار 'صیغه یاب' در شبکه های اجتماعی و فریب کاربران با تبلیغات چشم گیر به اطلاعات حساب بانکی قربانیان دسترسی و از آن ها برداشت انجام می دهند.
کریمی اظهارداشت: کاربران فضای مجازی با احساس اینکه هر اپلیکیشنی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مشاهده می کنند سالم و کاربردی است؛ دست به دانلود آن‌ها زده و سپس به درگاه بانکی برای خرید برنامه ارجاع داده می شوند که این صفحات جعلی بوده که در اصطلاح به آن فیشینگ می‌گویند.
این مقام انتظامی اضافه کرد: فیشینگ به معنای ساخت سایتی کاملاً مشابه با سایت بانک با ظاهری کاملاً یکسان می‌باشد، اگر افراد قربانی از طریق لینکهایی، به اشتباه به چنین سایتهایی هدایت شوند، ممکن است در نگاه اول تصور کنند که وارد سایت درست شده و اطلاعات کارت خود را وارد کنند، اما در واقع وارد کردن اطلاعات کارتهای بانکی در چنین سایتهایی مساوی با تقدیم اطلاعات به مجرمان است.
کریمی با بیان اینکه برنامه هایی که با اطلاعات محرمانه از جمله شماره حساب های بانکی و یا رمزهای عبور سروکار دارند را از منابع معتبر و رسمی دانلود کنید توصیه کرد: سایت هایی که با امور مالی یا اطلاعات حساس افراد سرکار دارند از پروتکل SSL استفاده می نمایند و مشخصه آن ها این است که در کنار آدرس سایت، عبارت https:// ذکر شده باشد.

**سیم کارت های فعال نخرید
رئیس پلیس فتا کرمانشاه در ادامه گفت: با توجه به مشکلاتی که خرید سیم کارت های فعال برای افراد دارد، افراد باید از خرید آن اجتناب کنند.
کریمی افزود: در این موارد صاحبان اصلی سیم کارت ها می توانند با دریافت سیم کارت جدید به حساب های افراد در شبکه های مجازی دسترسی پیدا کنند و اطلاعات آنان را تخلیه کنند.
رئیس پلیس فتا کرمانشاه با بیان اینکه تخلیه اطلاعات فضای مجازی افراد زمینه اخاذی را برای بزهکاران فراهم می کند، گفت: علاوه بر این استفاده از سیم کارت های ثبت نام شده از نظر حقوقی نیز مشکلاتی دارد که دستگاه قضایی با آنان برخورد خواهد کرد.
کریمی به مردم توصیه کرد: از سیم کارت های فعال استفاده نکنید و اگر می خواهید، با شماره اصلی خود وارد شبکه های اجتماعی نشوند، یک سیمکارت جدید به نام خود ثبت و از آن استفاده کنید.
وی به مردم توصیه کرد که در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش تماس با ما و یا شماره تلفن 0832188190 در میان گذارند.
7445/8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي پليس فتا هكر كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۹۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجراِی انتشار فیلم گم شدن پسربچه ۱۳ ساله در تهران

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: به دنبال انتشار یک فیلم در فضای‌مجازی مبنی بر گمشدن پسر نوجوان در پایتخت، تحقیقات آغاز و مشخص شد که این موضوع صحت ندارد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سردار علی ولیپور گودرزی؛ رئیس پلیس آگاهی پایتخت، اظهار کرد: اسفندماه امسال، در پی اعلام فقدانی یک پسربچه 13 ساله در تهران، موضوع رسیدگی به پرونده در دستور کار تیمی زبده از کارآگاهان اداره چهارم پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: مادر این پسربچه گمشده در جریان تحقیقات فیلمی از خود در فضای‌مجازی منتشر و با بیان اینکه فرزندش چند روزی می‌شود که گمشده است، از مردم درخواست کمک کرد اما این در حالی بود که اقدامات نشان می‌داد اظهارات وی در فیلم مذکور کذب است.

قتل مرد جوان با شلیک گلوله در جاده مسگرآباد

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: کارآگاهان در نخستین گام متوجه‌ شدند، پسر نوجوان بخاطر اختلاف خانوادگی و جدایی پدر و مادرش نزد عموی خود زندگی می‌کند و اظهارات مادر وی در فضای مجازی صحت ندارد.

سردار گودرزی با بیان اینکه فقدانی این پسر نوجوان 20 اسفند به پلیس آگاهی اعلام و در همان روز نزد عموی خود پیدا می‌شود، عنوان کرد: تحقیقات کارآگاهان اداره چهارم پلیس آگاهی در رابطه با این پرونده همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات
  • میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید / سکوهای فیلترشده طبق قوانین در دسترس قرار می‌گیرند
  • پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید
  • پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید/ ۷ هدف پیشرفت ضعیفی داشته اند
  • میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید
  • میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ رسید
  • فعالان فضای مجازی کاشان یک زندانی را آزاد کردند
  • ماجراِی انتشار فیلم گم‌شدن پسربچه ۱۳ساله در تهران
  • ماجراِی انتشار فیلم گم شدن پسربچه ۱۳ ساله در تهران
  • توصیه‌های مهم پلیس فتا به مردم برای خریدهای اینترنتی