ریاکاری؛ عامل بدبینی جامعه به دین
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۰۰۱۲۵
به گزارش ایکنا از استان مرکزی، یکی از مهمترین موانع شفاعت، «نفاق» است که بر فرهنگ جامعه اسلامی تأثیر مستقیم دارد، نخستين بار قرآن، واژه «نفاق» را با توجه به مناسبت آن با معنای لغوی، در معنای انسان دو چهره و دو رو، بکار برده است. قبل از نزول قرآن چنين اصطلاحی وجود نداشته است، بنابراين واژه منافق در فرهنگ قرآن به معنای کسی است که گفتار او با آنچه که در دل دارد، مخالف است به عبارت ديگر به انسان دو رو، از اين جهت، منافق میگويند که مکنون قلبی خود را پنهان میکند، و غير آن را اظهار میدارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کاربرد نفاق در قرآن و روايات
اولين معنای نفاق در قرآن و روايات، تظاهر به مسلمان شدن و در باطن کافر بودن است. از اين نفاق، به نفاق اعتقادی تعبير میشود و تقريبا، منظور قرآن در تمام مواردی که واژه نفاق را بکار برده است، همين معناست. آيه اول سوره منافقون همين معنا را بيان میکند؛ «اذَا جَاءكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ؛ چون منافقان نزد تو آيند گويند گواهى مىدهيم كه تو واقعاَ پيامبر خدايى و خدا مىداند كه تو واقعاَ پيامبر او هستى و خدا گواهى مىدهد كه مردم دو چهره، سخت دروغگويند. »(منافقون،1)
همچنین در سوره نساء حالت باطنی منافقين اينگونه ترسيم شده است؛ «وَدُّواْ لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُواْ فَتَكُونُونَ سَوَاء؛ همانگونه كه خودشان كافر شدهاند آرزو دارند كافر شويد تا با هم برابر باشيد.(نساء،89). بنابراين در بين مسلمانان کسانی وجود دارند که به دين و حقانيت آن اعتقاد ندارند اما به ظاهر خود را مسلمان نشان میدهند.
دومين معنای نفاق که گاهی در روايات بکار رفته، نفاق اخلاقی است، نفاق اخلاقی به معنای عدم پایبندی به احکام دين است. امام سجاد(ع) درباره نفاق اخلاقی میفرمايد: «همانا منافق کسی است که از کاری نهی میکند ولی خود از آن کار دست نمیکشد و فرمان میدهد به انجام آنچه خود، انجام نمیدهد... و روزش را شب میکند و اندوهی جز خوردن شام ندارد. با اينکه روزه هم نبوده و چون صبح بيدار شود، اندوهی جز خوابيدن ندارد، با اينکه شب بيدار نبوده است».2
همچنین از امام صادق(ع) نقل شده که پيامبر(ص) فرمود: «هر گاه خشوع تن بيش از خشوع قلب باشد، اين حالت از ديدگاه ما نفاق است.»3
بر اين اساس عالِم بی عمل و شخص رياکار از جمله کسانی هستند که دچار نفاق اخلاقی و فردی هستند. خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصيراً؛ بىترديد منافقان در پايين ترين طبقه از آتش اند و هرگز براى آنان ياورى نخواهى يافت».(نساء ، 145)
بیشک یکی از کسانی که در قیامت نصرت دهنده هر شخصی است، شفیع اوست. آیه شریفه مطلق نصرت دهنده را برای منافق نفی کرده است پس قطعا شفیعی نیز برای او وجود نخواهد داشت.4 از اين آيه به خوبى استفاده میشود كه از نظر اسلام منافقان دورترين مردم از خدا هستند و به همين دليل جايگاه آنها بدترين و پست ترين نقطه دوزخ است و بايد هم چنين باشد، زيرا خطراتى كه از ناحيه منافقان به جوامع انسانى میرسد با هيچ خطرى قابل مقايسه نيست، آنها با استفاده از مصونيتى كه در پناه اظهار ايمان پيدا میكنند، ناجوانمردانه و آزادانه به افراد بى دفاع حمله ور شده، از پشت به آنها خنجر میزنند، مسلما حال چنين دشمنان ناجوانمرد و خطرناك كه در قيافه دوست آشكار میشوند از حال دشمنانى كه با صراحت اعلان عداوت كرده و وضع خود را مشخص ساخته اند به مراتب بدتر است، در حقيقت نفاق راه و رسم افراد بى شخصيت و پست، مرموز و ترسو و به تمام معنى آلوده است.5
منافقان در هر جامعه میتوانند باعث بدبینی افراد آن جامعه به تمام مردم شوند و آفت این مسئله در نظر هر کسی واضح و مبرهن است. جامعهای که به افراد منافق مبتلا باشد هر روز به سمت از هم گسستگی و عدم توحید کلمه پیش میرود. چنین جامعهای یقیناَ جامعه موفقی نخواهد بود. یکی از ارکان ارتقاء سطح فرهنگی جامعه وجود احساس خوشبینی افراد آن جامعه نسبت به یکدیگر است که اگر این حس خوشبینی به واسطه وجود منافقین و اعمال آنها از میان برود، آن جامعه دچار گسست فرهنگی خواهد شد. دوری از نفاق از چنان جایگاه بالایی در فرهنگ اسلامی برخوردار است که حتی اگر مسجد که بالاترین مکان برای مسلمین محسوب میشود بر پایه نفاق شکل گرفته باشد خداوند متعال این مسجد را «مسجد ضرار» معرفی میکند.6
بنابر این، نفاق بعنوان یکی از موانع شفاعت، نقش محوری و تعیین کنندهای در تخریب فرهنگ اسلامی ایفا میکند؛ لذا افراد جامعه باید از این رذیله اخلاقی اجتناب کنند تا مورد شفاعت واقع شوند و بالتبع جامعه خود را به فرهنگ منطبق با تعالیم اسلام منطبق سازند.
ادامه دارد...
پینوشتها:
1.سبحانی،جعفر؛(1367ش)؛منشور جاوید؛قم؛دارالقرآن الکریم، ج4، ص9.
2.کلینی،محمد بن یعقوب؛(1363ش)؛الکافی؛تهران؛دارالکتب الاسلامیه، ج 2 ، ص 396.
3.همان
4.طباطبایی،سید محمد حسین؛(1374ش)؛ترجمه تفسیر المیزان؛سید محمد باقر موسوی همدانی؛قم؛انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ج5 ، ص192.
5.مکارم شیرازی،ناصر؛(1374ش)؛تفسیر نمونه؛تهران؛دارالکتب الاسلامیه، ج 4، ص 181.
6.سوره توبه ، آیه 107
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۰۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توصیه دادستان کل کشور درباره نحوه اجرای طرح نور فراجا
دادستان کل کشور با اشاره به اینکه اجرای درست طرح نور موجب امنیت اخلاقی خواهد شد، گفت: این طرح باید به همه بخشها از جمله معابر، شوارع، اماکن ورزشی، مراکز تجاری، تفرجگاهها، سینماها و امثال آن تسری پیدا کند. - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام محمد موحدی؛ دادستان کل کشور با اشاره به طرح نور فراجا برای حفظ امنیت اخلاقی گفت: باید فراجا و مسئولان قضایی در تمامی حوزهها به وظیفه قانونی خود در این خصوص عمل کنند و اجرای صحیح طرح نور مستمر و اثربخش باشد.
موحدی با تأکید بر اهمیت اجرای طرح نور و مطالبه آحاد جامعه در اجرای این حرکت گفت: این طرح باید به همه بخشها از جمله معابر، شوارع، اماکن ورزشی، مراکز تجاری، تفرجگاهها، سینماها و امثال آن تسری پیدا کند. اجرای درست و مستمر طرح نور موجب ایجاد احساس آرامش و امنیت اخلاقی خواهد شد.
همه دستگاهها باید به وظایفشان در «طرح نور» عمل کننددادستان کل کشور همچنین امنیت را یک نعمت الهی دانست و گفت: نفس وجود پلیس در جامعه امنیتساز است و بدون حضور پلیس برای هیچکس امنیت معنا نخواهد داشت. پلیس هم امنیتساز است و هم حافظ امنیت.
وی ادامه داد: لذا مردم ما قدردان فرزندان خود در تمامی حوزههای امنیتی و انتظامی بوده و واقف هستند که با تلاش شبانهروزی حافظان امنیت است که در جای جای این کشور پهناور امنیت و آسایش حرف اول را میزند. بنابراین، قانون هم از اقدامات آنان دفاع کرده و تمرد از دستورات پلیس را جرم و قابل تعقیب میداند.
برخی در مقابل جنایات تروریستها ساکت و مدافع مجرمان هستند
موحدی در بخش دیگری از سخنانش که در شورای معاونین دادستانی کل بیان میکرد، به انتقاد از رویه برخی افراد در حمایت از افراد مجرم پرداخت و گفت: متأسفانه عدهای در کشور تحت القائات معاندین از یک مجرم حمایت میکنند لکن در قبال جنایات تروریستهای اجارهای که اخیراً تعدادی از حافظان امنیت را به شهادت رساندند سکوت در پیش گرفتهاند. این افراد اندک، غیرت و تعصب دینی، ملی و وطنی خود را زیر پا گذاشته و البته باید بدانند اقدامات آنان رصد میشود.
هیئت نظارت بر مطبوعات به وظیفه خود عمل کند
دادستان کل کشور سپس به لزوم حفظ امنیت روانی جامعه تأکید کرد و گفت: برخی از جراید و روزنامهها عناوین و تیتر صفحه اول را عمداً به گونهای تنظیم میکنند که ضمن اینکه مورد خوشایند معاندین واقع می شود، موجب ناامنی و مخدوش شدن امنیت روانی جامعه نیز میشود. با توجه به مسبوق به سابقه بودن این رفتار در برخی از جراید لازم است هیئت نظارت بر مطبوعات به فلسفه وجودی خود توجه کرده و نظارت قانونی بر عملکرد و فعالیت مطبوعات را جدی بگیرد.
موحدی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فعالیت شبکههای معاند و صهیونیستی در فضای مجازی پرداخت و گفت: وفق قانون هر نوع همکاری با شبکههای معاند جرم است. لذا نهادهای نظارتی بایستی نسبت به شناسایی افرادی که با این شبکهها همکاری دارند اقدام کرده و افراد مجرم را با مستندات به دستگاه قضایی معرفی کنند.
انتهای پیام/