Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «بیچارگی مردم پورتوریکو پس از طوفان ماریا که سپتامبر گذشته رخ داد، ‌ پیش‌بینی‌ها در مورد مهاجرت دسته‌جمعی از این جزایر را محقق ساخت». این را پایگاه مجله اکونومیست نوشته و ادامه داده که «برآورد دولت محلی نشان می‌دهد تا سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۰۰ هزار نفرِ دیگر از این جزیره به سمت سرزمین اصلی آمریکا کوچ خواهند کرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این در گزارش‌های مشرق نوشتیم که تا چند هفته عمده اهالی از آب و برق محروم بودند. حالا به گزارش اکونومیست پس از گذشت بیش از ۵ ماه از طوفان، هنوز ۱۰ % از مردم این جزیره برق ندارند و قطع مکرر برق در ماه‌های گذشته در سن‌خوان (مرکز پورتوریکو) مردم را کلافه کرده است.

پیش از این از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ میلادی شرایط جزیره موجب شده بود تولید سرانه آن کاهش یابد و در همین دوره زمانی، ۵.۵% از جمعیت پورتوریکو آن را ترک کردند. برآوردی که پژوهش مؤسسه پیو به دست می‌دهد، مهاجرت ۵۰۰ هزار تن طی دهه گذشته است. اما وقتی به سال‌های ۲۰۰۰ و پیش از آن برمی‌گردیم، روند مهاجرت مردم علی‌رغم وجود انگیزه‌های مختلف، کُندتر بوده است. بنابر این از سال ۲۰۰۵ میلادی و وقوع رکود، جزیره با افزایش شتاب در مهاجرت ساکنان مواجه شده و این روند با وقوع طوفان ماریا و ضعف رسیدگی‌های اولیه پس از آن به اوج رسیده است.

جزیره پورتو ریکو در جنوب شرق ایالت فلوریدا و قسمتی از خاک آمریکا است.

مردم پورتوریکو از سال ۱۹۱۷ میلادی شهروند ایالات متحده شدند اما هیچگاه به شرایط اقتصادی آمریکا نرسیدند. پس از وقوع رکود اقتصادی در جزیره در ۲۰۰۵ میلادی، وضع از آنچه بود بدتر شد. مثلاً در همین اواخر یعنی سال ۲۰۱۵ میلادی متوسط درآمد خانوارهای پورتوریکو ۱۸ هزار دلار بوده در حالی که این شاخص در ایالت نیویورک ۷۳ هزار بود.

اکونومیست می‌نویسد همین الگو یعنی وقوع مشکلات اقتصادی و به تبع آن افزایش مهاجرت از مناطق فقیر، اروپا را نیز درگیرِ خود ساخته است. نزدیک ۲% از مردم اسپانیا، حدود ۳% از مردم ایتالیا و نزدیک به ۴% از مردم یونان از کشور خود به سایر مناطق اروپا مهاجرت کرده‌اند اما از آن سو آلمان طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ میلادی معادل ۵% از جمعیت خود را به عنوان مهاجر پذیرفته است.

بنابر این صرفِ اختلاف درآمد میان کشور مبدأ و مقصد موجب نمی‌شود که آمار مهاجرت بالا برود. بلکه وقوع بحران اقتصادی در کشور مبدأ از اهمیت بیشتری برخوردار است. با این حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که چه کسانی پس از وقوع بحران اقتصادی بیش از دیگران احتمال دارد که جزء آن چند درصد باشند و کشور خود را به مقصد آمریکا یا کشورهای پیشرفته اروپا ترک کنند؟

بِلوت (پژوهشگر دانشگاه آکسفورد) و اِدروین (کارشناس وزارت امور اقتصادی هلند) با بررسی الگوهای مهاجرت به این نتیجه رسیدند که هر چه اختلاف فرهنگی فرد با کشور مبدأ بیشتر بوده و با کشور مقصد، کمتر باشد، احتمال مهاجرت او در زمان وقوع بحران اقتصادی افزایش می‌یابد.

یادداشت اکونومیست، یک نتیجه جالب توجه در بر دارد:

اگر دانلد ترامپ نگران مهاجرت بی‌رویه به کشور آمریکا است، به جای تشدید نظارت در مرزها باید تبلیغ فرهنگ آمریکایی در کشورهای دیگر را کاهش دهد و از وقوع بحران اقتصادی در آنها جلوگیری کند. اما واقعیت این است که دولت آمریکا در رسیدگی‌های اولیه به مردم کشور خود در پورتوریکو نیز ناتوان مانده یا ترجیح می‌دهد فعلاً بودجه خود را برای اولویت‌های دیگر اختصاص دهد، مثل تأسیس ۱۰ پایگاه نظامی در سوریه یعنی آن سوی دنیا!

منبع: مشرق

انتهای پیام/

اوج‌گیری مهاجرت از پورتوریکو به دلیل ضعف رسیدگی دولت آمریکا + آمار

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکا خواندنی مشکلات مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۱۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گستره تکان دهنده بحران پلاستیک؛ تولید زباله های پلاستیکی به اندازه ۲۰ هزار برابر برج ایفل

یک گزارش جدید هشدار داده که تنها در سال جاری میلادی حدود ۲۲۰ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید خواهد شد که معادل ۲۰ هزار برج ایفل است.

به گزارش روزیاتو، موسسه خیریه EA Earth Action مطالعه سالانه خود را منتشر کرده که نشان می دهد در سال ۲۰۲۴ در سراسر جهان، به ازای هر نفر ۲۸ کیلوگرم زباله پلاستیکی تولید خواهد شد.

محققان پیش بینی کرده اند که بیش از یک سوم این زباله های پلاستیکی به خوبی مدیریت نمی شوند. نکته نگران‌کننده این است که این رقم به ۶۹.۵ میلیون تن پلاستیک در سال می رسد.

زباله های پلاستیکی عمدتاً شامل بسته‌بندی های پلاستیکی و پلاستیک موجود در منسوجات و در زباله های خانگی هستند.

این گزارش همچنین تاریخی را تعیین کرده که در آن میزان زباله های پلاستیکی تولیدشده از ظرفیت جهان برای مدیریت آن ها فراتر می رود. تاریخ پیش‌بینی شده توسط محققان ۵ سپتامبر سال ۲۰۲۴ است.

محققان همچنین هشدار داده اند که تقریباً ۵۰ درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که میزان زباله های پلاستیکی تولیدشده در آن ها از ظرفیت مدیریت زباله ها فراتر رفته است.

این میزان تا تاریخ تعیین‌شده به ۶۶ درصد افزایش می یابد.

جالب است بدانید که تنها ۱۲ کشور مسئول تولید ۶۰ درصد زباله های پلاستیکی بدون مدیریت و نظارت مناسب در جهان هستند. پنج کشور اول در این لیست عبارت‌اند از: چین، ایالات متحده آمریکا، هند، برزیل و مکزیک.

سارا پرارد، مدیر عامل شرکت EA Earth Action در این باره گفته است:

یافته‌ها واضح و بدون ابهام هستند. نرخ تولید پلاستیک از ظرفیت مدیریت زباله ها پیشی گرفته و پیشرفت در این زمینه را ناچیز کرده است.

این فرض که بازیافت و افزایش ظرفیت مدیریت زباله بحران پلاستیک در جهان را حل خواهد کرد، اشتباه است.

سیان ساترلند، یکی از بنیانگذاران A Plastic Planet گفته است:

پس از دهه‌ها هشدار دانشمندان، اکنون برای همه آشکار شده که آلودگی پلاستیکی بشریت را در مسیر فاجعه‌های اکولوژیکی و انسانی قرار داده است.

ما امسال فرصتی برای ایجاد یک معاهده جهانی داریم که نه‌تنها از اقیانوس، هوا و خاک، بلکه از فرزندانمان و نسل آینده محافظت می کند.

این گزارش پیش از دور چهارم مذاکرات بر سر معاهده جهانی پلاستیک سازمان ملل که در اواخر این ماه در کانادا برگزار می شود، منتشر شده است.

در این معاهده، راهبردهایی نظیر کاهش مصرف پلاستیک، ترویج ابتکارات استفاده مجدد، تقویت زیرساخت مدیریت زباله محلی و توقف واردات زباله های پلاستیکی از کشورهای دیگر توصیه شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا
  • آمار جدید دادستان انقلاب؛ از وصول مطالبات تا پرونده‌های کثیرالشاکی
  • (تصاویر) شکنجه تکان‌دهنده زنان به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • هر سکه بهار آزادی چند کیلو پیاز ؟! ؛ مقایسه تکان دهنده قیمت ‌ها با ۲۰ سال پیش در اسکار مهران مدیری | ویدئو
  • پسران معاون سابق قوه قضائیه مازراتی، پورشه و بنز داشتند | جزئیات تکان دهنده دادگاه رسیدگی به اتهامات آقازاده‌های جنجالی | ماجرای ماده مخدر گُل چه بود؟
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران طی ۲ سال
  • زمان مهاجرت ایرانیان ساکن ترکیه فرا رسید؟/ بحران اقتصادی در راه استانبول
  • گستره تکان دهنده بحران پلاستیک؛ تولید زباله های پلاستیکی به اندازه ۲۰ هزار برابر برج ایفل