Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی «کریستین ساینس مانیتور» در مطلبی به پنج تکنیک جاسوسی که در دهه‌های گذشته مورد استفاده جاسوسان بین‌المللی قرار می‌گرفتند و امروزه هم همچنان کارآمد هستند، اشاره کرد.

«مارک استوت» تاریخدان و کارمند پیشین اطلاعاتی وزارت خارجه آمریکا و سازمان سیا، پیشتر جمله جالبی را بیان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفته بود: جدید بودن همیشه به معنای بهتر بودن نیست. فناوری‌های پیشرفته ممکن است در برخی شرایط بهتر عمل کنند؛ اما این فناوری‌ها در همه شرایط مناسب نخواهند بود.

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در ادامه 5 تکنیک جاسوسی که از زمان‌های گذشته تا به امروز بسیار مفید بوده‌اند را گردآوری کرده که به شرح زیر است:

1. جوهر نامرئی: سازمان اف‌بی‌آی پیشتر اعلام کرد که جاسوس‌های روس از نوعی «جوهر نامرئی» برای ارسال پیام‌های سری به یکدیگر و پنهان کردن جملات خود استفاده می کرده‌اند. باوجود اینکه شاید این روش اندکی ساده و کودکانه به نظر برسد، اما استفاده از روش «جوهر نامرئی» در 90 سال گذشته کاربرد زیادی در فرآیندهای جاسوسی داشته است.

2. رادیوی موج کوتاه: این رادیو شباهت زیادی به یک رادیوی آماتور دارد و بنابراین می‌تواند داده‌ها و جملات را روی فرکانسی خاص برای افراد دیگر منتقل کند. استفاده از رادیوی موج کوتاه به دوران جنگ سرد برمی‌گردد و از آن زمان کاربرد داشته است.

3. ارتباط انفجاری: ارتباط انفجاری زیرمجموعه‌ای از ارتباط‌های رادیویی هستند با این تفاوت که پیام‌هایی که به این طریق فرستاده می‌شوند، به قدری سرعت بالایی دارند که شنوندگان دیگر نمی‌توانند آنها را به عنوان یک گفتار انسانی عادی تشخیص دهند. زمانی که چنین پیامی از سوی یک نفر برای فرد موردنظر فرستاده می‌شود، شخص گیرنده می‌تواند سرعت آن را کم کند و با سرعت عادی به آن پیام گوش دهد. این روش در میان آلمانی‌ها در دوره جنگ جهانی اول کاربرد زیادی داشته است.

4. ایستگاه‌های اعداد: این روش در جنگ جهانی دوم اختراع شد. در این شیوه، مجموعه‌ای از اعدادی بی‌معنا از طریق یک رادیوی معمولی برای جاسوس‌ها ارسال می‌شد. در طول جنگ جهانی دوم، بی‌بی‌سی انگلیسی این اعداد را برای نیروهای فرانسوی ارسال می‌کرد تا آنها را از حملات احتمالی با خبر کند. این اعداد بر اساس منطقی که بین فرستنده و گیرنده پیغام برای آنها در نظر گرفته شده، معنا پیدا می‌کنند.

دو جاسوس کوبایی که آمریکا در سال 2006 آنها را دستگیر کرد از همین روش برای جاسوسی استفاده می‌کردند.

5. رمزنگاری جابه‌جایی: در این روش با جابجا کردن حروف، رمز پیدا می‌شود. این روش به جنگ جهانی دوم باز می‌گردد که با استفاده از رمزنگاری جابه‌جایی، حروف به هم ریخته در یک نامه برای مخاطب فرستاده می‌شد. به عنوان مثلا کلمه «Hello there» را به شکل «eereltlhho» در نامه می‌نوشتند و افراد بر اساس یک منطق مشخص و موردتوافق قرار گرفته، آنها را رمزگشایی می‌کردند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار خواندنی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۱۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد حدادعادل از کاربرد واژگان فرنگی در برنامه‌ها

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با بیان این که استفاده از واژگان فارسی به جای فرنگی به مطالبه‌ای مردمی تبدیل شده‌است، گفت: بازخورد اقدام خبر بیست و سی در پاسداشت زبان فارسی، در جامعه مثبت بوده و مردم در مواجهه با ما، برنامه‌ریزی بیشتر و دقیق‌تر فرهنگستان را برای کاهش استفاده از واژگان فرنگی طلب می‌کنند.

وی افزود: مجموعه‌های نمایشی و فیلم‌های سینمای خانگی به لحاظ استفاده از کلمه‌های بیگانه نیز وضع مناسبی ندارند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از برنامه‌های ورزشی و پزشکی صداوسیما هم به سبب استفاده زیاد از واژه‌های فرنگی انتقاد کرد و گفت: حسن گزارش زبان معیار خبر بیست و سی این است که رویکرد سوگیرانه ندارد و حتی از خود برنامه‌های صداوسیما هم انتقاد می‌کند.

پخش گزارش‌های خبری زبان معیار همزمان با طرح تحول صدا و سیما از دو سال و نیم قبل به صورت ثابت در بخش خبری بیست و سی آغاز شد. این برنامه با فرهنگسازی در کلام مسئولان و مردم تمام کسانی را که به نوعی از واژگان بیگانه استفاده می‌کنند در معرض تردید و در ادامه انتخاب معادل‌های فارسی قرار داد.

دیگر خبرها

  • با 6 تکنیک کهن ژاپنی زندگی و روابط تان را متحول کنید
  • در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم/ هدفمان اصلاح تکنیک است
  • یک تکنیک عالی برای اتصال مجدد سیم برق قطع شده به دو شاخه (فیلم)
  • ساخت دستگاه ابزار آزمون تصویر دستگاه پرتو ایکس کانتینری در قم
  • حزب‌الله تجهیزات جاسوسی تازه تعویض‌شده یک پایگاه اسرائیلی را دوباره منهدم کرد
  • آماده‌سازی مرکز فناوری هسته‌ای با سه کاربرد کشاورزی در اردبیل
  • رصد حیات وحش بدون دیده شدن با سپر نامرئی‌کننده 
  • مقایسه تکنیک وینیسیوس و یامال (فیلم)
  • انتقاد حدادعادل از کاربرد واژگان فرنگی در برنامه‌ها
  • برپایی نخستین نمایشگاه «خطاشی» در شهرستان لنگرود