Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@12:37:13 GMT

معرفی غذاهای محلی استان اصفهان+ طرز تهیه

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۰۳۷۲۹

معرفی غذاهای محلی استان اصفهان+ طرز تهیه

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  هر شهر و استانی برای خودش نشانه هایی دارد که به نحوی شناسنامه آن شهر محسوب می شوند. از صنایع دستی گرفته تا مکان های گردشگری و غذاهای محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان محسوب می شوند که اتفاقا مردمان آن منطقه تعصب خاصی نسبت به آنها دارند. البته گاهی به دلیل سیر و سفرهایی که همیشه باب بوده، این تحفه ها دست به دست چرخیده و به شهرهای دیگر قرض داده شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
برای مثال غذاهای محلی هر شهر و استانی، ممکن است در مکان هایی دیگر پخته و استفاده شوند و حتی دست مایه تغییر شده باشند. اما باید این نکته را به خاطر سپرد هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خودش دارد که همیشه با آن باقی می ماند.

در این سری مجموعه مطالب خوشمزه قصد داریم غذاهای محلی و معروف هر استان را به تفکیک به شما معرفی کرده و آموزش دهیم. امروز با غذاهای محلی استان اصفهان ما را همراهی کنید.

بریان اصفهان

مواد اولیه:

گوشت (سردست یا قلوه گاه گوسفندی) 250 گرم جگر سفید (گوسفندی) 100 گرم پیاز 2 عدد دنبه 50 گرم دارچین 1 قاشق غذاخوری زعفران (آبکرده و غلیظ) 1 قاشق غذاخوری گردو به میزان لازم خلال بادام به میزان لازم خلال پسته به میزان لازم نعنا (خشک) به میزان لازم نمک به میزان لازم فلفل به میزان لازم زردچوبه نصف قاشق چایخوری نارنج به میزان لازم برگ بو 8 عدد

طرز تهیه:

1. ابتدا گوشت را شسته و با کمی از دنبه تفت دهید. سپس باقی مانده دنبه، 1 عدد پیاز، 4 عدد برگ بو،چند قاشق روغن و 4 لیوان آب را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گوشت بپزد و نرم شود طوری که مقداری از آب گوشت در ظرف باقی بماند.

2. جگر سفید را شسته و خرد کنید و با 2 لیوان آب، 1 عدد پیاز خرد شده، چند قاشق روغن، مقداری نمک و فلفل داخل قابلمه ای بریزید و با حرارت متوسط بپزید، پس از اینکه پخت و آب آن تمام شد کمی با روغن یا کره تفت دهید سپس چرخ کنید و کنار بگذارید.

3. مخلوط گوشت گوسفند و دنبه را نیز پس از پخت چرخ کنید سپس با زعفران دم کرده، مقداری نعنای خشک، نمک و فلفل سیاه و سایر ادویه ها مخلوط و بار دیگر چرخ نمایید.

4. مایه بریانی را با دست به شکل همبرگر شکل دهید و روی آن مقداری پودر دارچین، خلال پسته یا بادام بگذارید و داخل قابلمه ای که چرب کرده اید قرار دهید تا کباب شود سپس برگردانید تا طرف دیگر نیز برشته و کبابی شود، مقداری آب گوشت باقی مانده را روی نان بپاشید و بریانی را روی نان قرار دهید و با جگر سفید چرخ شده، گردوی خرد شده، جعفری و … تزیین و سرو کنید.

نکات:

1. بریانی یا همان بریونی غذایی اصفهانی است که معمولا با نان سنگک و نارنج سرو میشود.

2. در صورت تمایل خلال پسته و بادام و گردو را از شب قبل داخل آب و گلاب و کمی شکر خیس کنید و بعد آن را داخل مواد آماده ریخته و بعد سرخ کنید.

3. بهتر است بریانی را با کره درست کنید.

4. بهتر است همه ادویه ها را ابتدا کمی سرخ کنید و بعد به غذا اضافه کنید.

5. در صورت تمایل جگر را هم با گوشت مخلوط کرده و بعد با هم چرخ کنید. 


حلیم بادمجان اصفهانی

"حلیم بادمجان” هنگام سرو باید کِش بیاید و یکی از نشانه های خوب پخته شدن این غذا کِش آمدن آن است که در نتیجه ی استفاده از گوشت گردن می باشد.

مواد اولیه:

برنج 2 پیمانه گوشت سردست یا گردن 500 گرم کشک 500 گرم پیاز سرخ شده 1 پیمانه سیر رنده شده 2 حبه بادمجان سرخ شده 2 کیلو نعناع داغ یک چهارم پیمانه نمک، فلفل، ادویه جات و آب زعفران به میزان لازم

طرز تهیه:

1. برنج را 2 – 3 ساعت قبل میگذاریم بپزد. برای هر 1 پیمانه برنج 7 پیمانه آب در نظر میگیریم.

2. بعضیها حلیم بادمجان را با عدس یا لوبیا سفید درست میکنند اما رنگ حلیم بادمجان با عدس تیره میشود و با لوبیا هم طعم چندان خوبی نخواهد داشت اما با برنج هم خوشمزه تر است هم رنگ خوبی دارد.

3. برنج باید آنقدر بپزد تا آبش کشیده شده و غلیظ شود و برنج کاملاً له شود مثل شله زرد.

4. دقت کنید وقتی برنج را میگذاریم بپزد وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد تا وقتی کامل پخته نشده هم نمیزنیم چون اگر در این موقع قاشق داخل ظرف کنیم و هم بزنیم برنج ته میگیرد و مجبوریم مدام هم بزنیم.

5. گوشت را با پیاز و ادویه جات میگذاریم پخته شود زمانی که پخته شد آخر سر نمک اضافه میکنیم. گوشت کمی چربی داشته باشد بهتر است.

6. یا بادمجان را پوست کنده از همان ابتدا به برنج اضافه میکنیم و میگذاریم با برنج بپزد یا اینکه آنها را مقداری سرخ میکنیم و سرخ شده آن خوشمزه تر است.

7. بادمجانها را لازم نیست ورق کنیم بلکه به صورت درسته پوست میکنیم چند ساعت میگذاریم نمک بخورد تا تلخی آنها گرفته شود و بعد با مقداری روغن سرخ میکنیم.

8. گوشت پخته شده و بادمجان سرخ شده را به برنج اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم. مواد باید کمی سفت باشد. اگر برنج آب داشته باشد بعد از اضافه کردن مواد هر چقدر روی حرارت بماند آبش خشک نمیشود.

9. در یک ماهی تابه روغن میریزیم و روی حرارت میگذاریم وقتی روغن گرم شد نصف پیاز سرخ شده را اضافه میکنیم بقیه آن را برای تزئین نگه میداریم. سیر رنده شده را اضافه میکنیم تفت میدهیم. نباید سیر بسوزد فقط نرم شود کافی است.

10. هر چیزی که زیاد سرخ شود هم عطرش کم میشود هم خشک میشود.

11. ادویه خورشتی و زردچوبه را به مواد اضافه میکنیم و تفت میدهیم وقتی ادویه ها خوب تفت داده شد و عطر آنها بلند شد مواد را به حلیم اضافه میکنیم.

12. ادویه جات را حتماً تفت میدهیم.

13. میتوانیم وقتی برنج را میپزیم زردچوبه هم اضافه کنیم.

14. مقداری نعنا داغ و آب زعفران به حلیم اضافه میکنیم زمانی که همه مواد پخته شد و با هم مخلوط شد ظرف را از روی حرارت برمیداریم مواد را با گوشت کوب برقی یا با هر وسیله دیگری کامل له میکنیم تا حالت کشدار پیدا کنند نیاز نیست مواد شل شود فقط حالت کشدار پیدا کند کافیست.

15. بعد کشک را که با مقداری آب مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه جوشانده ایم اضافه میکنیم و حلیم را روی حرارت میگذاریم تا 15 دقیقه بجوشد.

16. حلیم باید زیاد روی حرارت بماند تا حلیم خوبی شود.

17. برای تزئین روی حلیم میتوان از گردو هم استفاده کرد.

18. روی حرارت خیلی ملایم میگذاریم اما بعد از اضافه کردن کشک نباید حلیم زیاد بجوشد چون ته میگیرد.

19. روی حلیم را با پیاز داغ و نعنا داغ و کشک تزئین میکنیم.

نکات:

1. حلیم بادمجان جزو غذای محلی - اصفهان میباشد.

2. زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30 دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود 3 ساعت و 0 دقیقه میباشد.

3. حلیم بادمجان را می توانید در وعده نهار - شام - پیش غذا - سرو کنید.   طرز تهیه قرمزه نخودچی غذاهای سنتی اصفهان قرمزه نخودچی از نمونه غذاهای سنتی و قدیمی در اصفهان می‌ باشد که در حال حاضر کمتر پخت می‌ شود.  

مواد لازم برای 4 نفر:

 

گوشت گوسفند چرخ شده و بدون چربی

130 گرم

آرد نخودچی

1 پیمانه

نمک و فلفل

به مقدار لازم

زردچوبه

1 قاشق چای‌خوری

نعناع خشک

2 قاشق مربا خوری

رب گوجه فرنگی

1قاشق غذاخوری

آب

5 پیمانه

پیاز متوسط خرد شده

1 عدد

پیاز متوسط رنده شده

1 عدد

 

 

طرز تهیه:

مرحله 1 – در یک کاسه بزرگ گوشت چرخ شده، آرد نخودچی، پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه و 1 قاشق از نعناع را با یکدیگر مخلوط کنید.

مرحله 2 – 1 پیمانه سرخالی از آب را آرام آرام به مخلوط گوشت افزوده و با دست ورز دهید تا وقتی بدست نچسبد.

مرحله 3 – از مایه گوشت به اندازه گردو برداشته و گرد کرده، در بشقابی با فاصله بچینید و کنار بگذارید.

مرحله 4 – در قابلمه متوسطی پیاز خرد شده را با کمی روغن ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا نرم شود، سپس کمی زردچوبه، فلفل، نمک، مابقی نعناع و رب گوجه فرنگی را افزوده و مقداری تفت دهید، آب را افزوده و اجازه دهید بجوش آید.

مرحله 5 – قرمزه های آماده شده را آرام داخل آب جوش انداخته و بدون در به مدت 2 دقیقه بجوشانید، سپس درب قابلمه را گذاشته و حرارت را ملایم‌تر کنید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت یا کمی بیشتر قرمزه ها پخته شوند. قرمزه نخودچی را داخل ظرف مورد نظر کشیده و همراه با ترشی لیته و نان تازه سرو نمایید.

نکات

1. گوشت چرخ شده بایستی بدون چربی باشد تا از وا رفتن قرمزه ها جلوگیری شود.

2. در صورتی که نمی‌توانید گوشت قرمز مصرف کنید، گوشت چرخ شده مرغ را جایگزین آن کنید.

منابع: برترین ها،پارس ناز

انتهای پیام/

دستور تهیه غذاهای سنتی اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آشپزی تغذیه دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۳۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لعاب دار کردن قورمه سبزی ؛ اندازه دقیق سبزی قورمه برای یک کیلوگرم چقدر است؟ | ترفندهای خوشمزه تر شدن قورمه سبزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از عصر ایران، برای داشتن یک قورمه سبزی خوشمزه یکی از نکات بسیار مهم سبزی می باشد. ترکیب سبزی و مقدار دقیق آن که باعث می شود رنگ و لعاب سبزی قورمه بیشتر شود.

سبزی قورمه از تره که باعث می شود طعم تند و تیزی داشته باشید و جعفری و گشنیز و شنبلیله که باعث خوش عطر شدن آن می شود که مقدار دقیق آن را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید. سبزی را پاک کنید و زمانی که آب آن رفت باید خیلی ریز خرد کنید.

برای سرخ کردن سبزی قورمه باید آن را با روغن جامد سرخ کنید و از ابتدا که سبزی را داخل تابه می ریزید حتما روغن را اضافه کنید و روی حرارت متوسط خوب سرخ کنید تا رنگ سبزی تیره شود، این کار ممکن ۱ ساعت زمان ببرد.

اندازه دقیق سبزی قورمه برای ۱ کیلوگرم

تره: ۳۰۰ گرم
اسفناج: ۳۰۰ گرم
گشنیز: ۱۵۰ گرم
جعفری: ۱۵۰ گرم
شنبلیله: ۱۰۰ گرم

گوشت مناسب برای قورمه سبزی و لعاب دار کردن قورمه سبزی

برای داشتن یک قورمه سبزی خوشمزه انتخاب گوشت بسیار مهم است. گوشت سر دست یا دنده و قلم بهترین انتخاب برای داشتن یک خورش خوشمزه و لذیذ است. اگر گوشت شما فریزز شما بود نیم ساعت قبل از فریزر خارج کنید تا یخ آن باز شود.

گوشت را با پیاز با شعله ملایم حداقل برای ۱۰ تقت تا گوشت خوب تغییر رنگ دهد و سرخ شود و یه آن فلفل سیاه و زردچوبه بزنید و حتما روی گوشت آب جوش بریزید تا بهتر پخته شود.

لوبیا برای قورمه سبزی و لعاب دار کردن قورمه سبزی

انتخاب لوبیا نیز برای قورمه سبزی یکی دیگر از نکات مهم می باشد. شما می توانید از لوبیا قرمز، چیتی یا چشم بلبلی استفاده کنید که این کاملا سلیقه ی می باشد ولی استفاده از لوبیا چیتی باعث لعاب بیشتر در خورش می شود.

لیمو عمانی برای قورمه سبزی و لعاب دار کردن قورمه سبزی

لیموعمانی یکی از چاشنی بسیار مهم برای تهیه قورمه سبزی می باشد که شما می توانید در سه نوع به خورش اضافه کنید. از خود لیموعمانی استفاده کنید آن را از وسط به دو نیم کنید و هسته لیمو را خارج کنید و داخل آب ولرم قرار دهید تا تلخی آن از بین برود. یا می توانید از پرک لیموعمانی یا رب لیمو عمانی استفاده کنید تا اصلا خورشت تلخ نشود.

نکته: دقت کنید حتما لیموعمانی را پوست بگیرید و فقط پرک را اضافه کنید زیرا تمام روغن قورمه سبزی داخل لیموعمانی جمع می شود و بهتر است از پرک یا اسلایس لیمو یا رب لیمو عمانی استفاده کنید.

ادویه مخصوص قورمه سبزی برای لعاب دار کردن قورمه سبزی

قورمه سبزی همانند دیگر غذاها نیاز به ادویه دارد و شما می توانید فقط از فلفل سیاه و زردچوبه استفاده کنید و یا برای داشتن عطر و مزه بهتر است از ادویه های مخصوص قورمه سبزی در عطاری که به صورت پودر شده و آماده است استفاده کنید.

ترکیب سبزی‌ها در قورمه سبزی | سبزی قورمه تهرانی و خوزستانی چیست | استفاده زیاد از این سبزی باعث تلخی قورمه سبزی می‌شود طرز تهیه سبزی قورمه‌سبزی و فوت‌وفن خوشمزه‌ شدن آن

راز سیاه شدن و جا افتادن قورمه سبزی

لعاب دار کردن قورمه سبزی، اما چند نکته مهم وجود دارد تا قورمه سبزی جا افتاده و رستورانی شود که در این بخش شما می توانید با رعایت کردن آن ها یک قورمه سبزی درجه یک رستورانی داشته باشید و برای مهمانی استفاده کنید.

از روغن نسبتا زیادی برای سرخ کردن سبزی استفاده کنید.
می توانید به دلخواه ۱ حبه سیر موقع تفت دادن پیاز استفاده کنید طعم فوق العاده ی در خورش ایجاد می کند.
قورمه سبزی خوب باید حدود ۸ ساعت پخته شود تا جا بیفتد.
بهتر است حرارت کم باشد و از ابتدا آب مناسب اضافه کنید و در حین پخت مجدد آب نریزید.
می توانید از آبغوره یا آبلیموترش تازه نیز استفاده کنید.
در بعضی از رسپی برای عطر و رنگ بهتر از ۱ ق غذا خوری رب انار نیز استفاده می کنند.
بعد از اضافه کردن چاشنی باید نیم ساعت فل بخورد تا طعم ها به خورد خورشت برود.

نکته: در اواسط پخت سبزی خشک شنبلیله را اضافه کنید تا عطر و رنگ خورشت را بی نظیر کند.

ترفندهای رستورانی برای داشتن قورمه سبزی

در قورمه سبزی های رستورانی مشاهده می کنید که سبزی قورمه بشدت سیاه شده است و بسیار جا افتاده می شود. برای داشتن یک خورش قورمه سبزی رستورانی باید نکات ذیل را رعایت کنید:

یک ترفند بسیار قدیمی در تهیه خورشت قورمه سبزی این می باشد که در ۵ دقیقه انتهای دو تکه یخ داخل خورش بی اندازید این کار باعث شوک دادن به خورشت می شود.
استفاده از عصاره قلم یا آب گوشت می توانید لعاب قورمه سبزی را بیشتر کند. قلم را در آب بجوشانید و آن را صاف کنید و برای تهیه غذا های سنتی استفاده کنید.
لوبیا از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن از بین برود و اگر از لوبیا قرمز استفاده می کنید بهتر است لوبیا را یک بار بجوشانید و آب قرمز را دور بریزید.

کد خبر 846713 برچسب‌ها مهارت‌ها فوت‌ و فن مواد غذایی خبر مهم آشپزی - دستور پخت

دیگر خبرها

  • طرز تهیه واوایشکا با گوشت ساطوری بره توسط آشپز‌ پاکستانی (فیلم)
  • سه، دو ، یک «آشپز شو»
  • لعاب دار کردن قورمه سبزی ؛ اندازه دقیق سبزی قورمه برای یک کیلوگرم چقدر است؟ | ترفندهای خوشمزه تر شدن قورمه سبزی
  • این کیک کرامبل توت فرنگی را با روشی متفاوت بپزید
  • طرز تهیه خورشت نخود و گوشت توسط دو آشپز پاکستانی (فیلم)
  • این کیک کرامبل توت فرنگی را با روشی متفاوت بپزید 
  • چغاله بادام پلو با مرغ یک غذای متفاوت برای فصل بهار
  • برش زدن و پخت ده‌ها مرغ محلی توسط آشپز‌ هنگ کنگی (فیلم)
  • سرپرست فدراسیون ورزش روستایی معرفی شد
  • طرز تهیه کوکورچ ترکیه ای با ۲۰۰ متر روده و ۲ کیلو گوشت (فیلم)