Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-27@13:01:16 GMT

حال که استیضاح‌ بازی‌ها گذشت به حق‌الناس برسید

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۰۳۹۹۰

حال که استیضاح‌ بازی‌ها گذشت به حق‌الناس برسید

به گزارش جهان نيوزبه نقل ازفارس، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در جمع دانشجویان به سوالات پاسخ داد.رحیم پور ازغدی در این مراسم درباره سوالی مبنی بر ناکارآمدی و ضعف شدید در برخی حوزه‌های مدیریت اجرایی کشور همچون حوزه جاده‌ها ، فرودگاه‌ها و مسکن و در پاسخ به اینکه آیا به عدالت سیستم دولت مربوط می‌شود یا به کارآمدی؟، گفت: "کارآمدی" جزئی از"عدالت" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملاحظه کنید همین اخیرا" که در یک بارش برف، هیچ مدیریت بحرانی دیده نشد بلکه بحران مدیریت، واضح بود و معمولا" هم مشکلات را به تحریم و برجام گره زدند و حال که هسته‌ای را هم تعطیل کردند و تحریم‌ها ادامه یافت ، بازهم بی کفایتی مدیریتی را به تحریم و شعار "مرگ بر آمریکا" نسبت می‌دهند و این است که فاجعه است.

وی ادامه داد: قبل از سقوط این هواپیما، در بسته شدن جاده‌ها و خیابانها و معطلی سه روزه مردم در فرودگاه‌ها شاهد بیچارگی مدیریتی محض بودیم.ازغدی تاکید کرد: مسکن مهر را که تعهد نظام به مردم بود (نه تنها تعهد دولت خاص)، رها کردند و حق الناس هزاران هزار خانواده را پامال کردند و هیچ مسئولیتی نپذیرفتند بنده معمولا" وارد جزئیات نمی شوم امّا یکی از حضّار گفت کلیات کافی نیست و چرا شما به مصادیق حق الناس نمی پردازید؟ بسیار خب بنده در همین مورد وارد شدم و حتی از پلکان هواپیما بنده را پائین آوردند و نگذاشتند بروم چون از حقوق معترضان دفاع کردم و می کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: جالب است که همان ایام شخصی که دادستان فرودگاه مشهد است در پاسخ اعتراضات مردم، فهرستی از تخلّفات مکرّر سازمان فرودگاههای کل کشور و نیز شرکت های هواپیمایی را به بنده ارائه کرد و گفت بارها این اسناد را به نهادهای قانونی و قضایی فرستاده و ترتیب اثر نداده اند. خوب چرا؟! حال که استیضاح بازی‌های مجلس و دولت هم گذشت لااقل به حقوق شهروندی و اسلامی مردم و مسافران بپردازند. سیاست بازی به کنار ، به حق الناس برسید.

وی ادامه داد: آن شخص به بنده گفت برای همه اینها مدرک مستد دارد ولی رسیدگی نمی شود مدارکی از قبیل اینکه سازمان هواپیمایی کل کشور و شرکت فرودگاهها، نظارت کافی بر تخلّف ها و تاخیرها و .... ندارند. از سال 93 بخشنامه واضحی دارند که مدیران فرودگاهها باید در زمان تاخیرها در محل حاضر شده و پاسخگوی مردم باشند و گزارش و فورا" و با دقت ، رسیدگی کنند اما تنها در موارد گزینشی و بسیار محدود چنین میکنند و گاهی با شرکت های هواپیمایی ، تبانی دارند .

ازغدی ادامه داد: یکی از مدارک هم این بود که آژانس‌های هوایی، غالبا" در پروازهای داخلی ، نه منشور حقوق مسافرین مراعات می شود نه منشور های بین المللی.
وی اظهار داشت: چرا بازار شرکتهای هواپیمایی یا چارتر کننده‌های پرواز که بویژه در ایام خاص سال یا در شرایط خاصی مثل ایام عید نوروز که مردم نیازمند و آسیب پذیر می شوند، سیاه می‌شود و کنترل نمی‌شود و بلیط با هر نرخی به فروش می رود و نظارتی درکار نیست؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پرواز تهران مشهد را تا 800 هزارتومان برای هر نفر فروختند! چرا به بهانه تحریم و نقص فنی در ناوگان، برای سود بیشتر، پروازها به نحوی حساب نشده، مدیریت می‌شود و تأخیرهای سلسله‌وار بر مسافران که با حقوق شهروندی خود آشنا نیستند تحمیل می شود!

وی افزود: اکثر پروازها تأخیر دارند و همه را عادی جلوه می دهند به نحوی که مردم نتوانند مطالبه حق کنند و غالباً در این تأخیرها، مدیران فرودگاهها و آژانس ها نه بدرستی پاسخگویند و نه مسئولیت ساماندهی مسافران را کسی بدرستی می پذیرد.گاه پرواز ها را طوری می بندند که نماز صبح مردم حتما" قضاء می شود .

ازغدی یادآور شد: گاه در باب اموال یا اشیاء مفقود در داخل بار، از خود سلب مسئولیت می‌کنند. ابطال برخی پروازها بدون پرواز جایگزین به بهانه های مختلف که ربطی به شرایط جوی ندارد و بلاتکلیف و سرگردان رها کردن مردم عصبانی و خسته در سالن ها و خیابان به نحوی توهین آمیز که ناکارآمدی و تکبر دستگاهها مورد اجماع مردم قرار گیرد و چوب اختلاف حسابهای مالی شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشور را مسافران می خورند.

وی تصریح کرد: گاه در سالن فرودگاهها شاهد تنش و بی نظمی و هرج و مرج و گاه درگیری لفظی و حتی بدنی و پاسکاری مردم هستیم. گاه برخی شرکتها به بهانه دیر رسیدن مسافر، کانتر را قبل از وقت در بلیط های چارتری می‌بندند و سپس همان بلیط را به دیگران می فروشند. بازار سیاه و دلالی برای فروش صندلی ها در ایام خاص (مثل زیارت امام رضا و ... ) که هیچ کس از حقوق شهروندی دفاع نمی‌کند. به بهانه های گوناگون پروازهایی ناگهان ابطال و کنسل می شود در حالیکه جز در شرایط سخت جوی چنین حقی ندارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: گاه بلیط های صوری می‌فروشند و با اعلام تأخیرهای مکرر مسافرین را سرگردان نگه می دارند تا ظرفیت پروازها تکمیل شود. در بسیاری موارد هم هیچ پرواز جایگزینی نمی گذارند و مردم را به عسر و حرج می اندازند.

وی افزود: مجلس لااقل نظارت کند که وزیر ناکارآمد را حتی اگر نینداخته باشند در هر حال باید مشکلات مردم را حل کنند. حقوق شهروندی، اینهاست و با شعار و سخنرانی حل نمی شود.
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: اینها حق الناس شرعی مردم است. همین مورد را امتحان کنیم ببینیم آیا دولت و مجلس، کار آمد خواهند بود و یا علیرغم این قصور و تقصیرها، اتهامات را متوجه اصل نظام می‌کنند و علت بی کفایتی های خود را هم به تحریم و شعار "مرگ بر آمریکا" مربوط می کنند؟

وی گفت: ما مشکل کار آمدی سیستم اجرایی و قضایی کشور را باید در دهه آینده حل کنیم تا نظام، امام و امّت، قربانی بی عرضگی‌ها نشود.
 

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۳۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای کار التماس نمی‌‌کنم

    اوهمچنین کارگردانی سریال آ‌ینه را که در دهه ۶۰ از تلویزیون پخش می‌شد وبسیار پرمخاطب بود، برعهده داشته است. لطفی در سینما نیز دو فیلم سرخپوست‌ها و پاک‌باخته را ازخود به یادگارگذاشته است.مخاطبان تلویزیون لطفی رابیشتر با سریال خانه به دوش و نقش اصلان به یاد می‌آورند. این هنرپیشه پیشکسوت تاکید می‌کند که نقش اصلان را به‌عنوان یک کاراکتر منفی و منفور با طنز و کمدی درآمیخته تا شخصیتی جذاب و ماندگار خلق کند. گفت‌وگو وخاطره‌بازی با غلامحسین لطفی و بیان برخی مسائل از زبان او برای اولین‌بار جذاب است و ماحصلش هم خواندنی. کارگردان وبازیگری که نیم‌قرن ازفعالیت‌های هنری‌اش می‌گذرد و با کوله‌باری از تجربه دارد قطعا خاطرات و ناشنیده‌های زیادی برای گفتن دارد.

این روزها چه می‌کنید؟
حدود ۱۰سال است که در قزوین زندگی می‌کنم و در این مدت فقط در فیلم نارگیل دو بازی داشته‌ام. اکثر مواقع در خانه هستم و فیلم می‌بینم، کتاب می‌خوانم و شعر می‌نویسم. از آن آدم‌هایی نیستم که بگویم چون تنها هستم، بنشینم و در و دیوار را نگاه کنم تا عمرم بگذرد. فیلم زیاد می‌بینم، در حدی که اگر بر بدن من تیغ بکشید به جای خون، فریم‌های فیلم بیرون می‌زند. 

شما در دهه ۷۰ و تا حدودی ۸۰ بازیگر به نسبت پرکاری بودید اما ناگهان خیلی کم‌کار شدید. چه اتفاقی افتاد؟ آیا خودتان در انتخاب نقش‌ها سختگیر بودید؟
اوضاع و احوال ساخت فیلم چند سالی است که خیلی بد شده. ۱۵سال پیش هم سر فیلمبرداری سریال بایرام، سقوط کردم و کمر و پاهایم دچار آسیب شد. از طرف دیگر، پیشنهادات زیادی داشتم اما دندان‌گیر نبودند. نقش‌های شبیه به هم را بازی نمی‌کنم. نقش باید متفاوت باشد. متأسفانه برخی ‌کارگردانان و تهیه‌کنندگان هم نقش‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که انسان تصور می‌کند اینها اصلا در دنیا و جامعه امروز ما زندگی نمی‌کنند. وقتی من بازیگر نقش را درک نمی‌کنم، چگونه می‌توانم بازی‌اش کنم؟! برای همین هم هست که خیلی از کارها با استقبال مردم مواجه نمی‌شوند.

با توجه به این‌که سال‌هاست کار نمی‌کنید، امرار معاش‌تان از چه طریق می‌گذرد؟
من استثنائا جزو کارگردانان استخدام وزارت ارشاد هستم و یک حقوق پایه دریافت می‌کنم، در صورتی‌که دکترای کارگردانی دارم. به هرحال، باهمین حقوق حداقلی کنار آمده‌ام.اگر طلب‌هایم دربازیگری‌ام را پرداخته بودند و پس‌انداز می‌کردم، الان میلیاردر بودم. 

در جایی خواندم که شما یک شهربازی و کافی‌شاپ در قزوین دارید. واقعیت دارد؟
نه، اصلا صحت ندارد. ۱۵سال پیش برای راه‌اندازی یک شهربازی اقدام کردم اماآن‌قدر برایم زدند که پشیمان شدم ورهایش کردم. 

سکونت در قزوین و دوری از تهران در فعالیت‌تان تأثیرگذار نبوده است؟
تهران هم که بودم بیشتر با تلفن کار می‌کردم. از آن بازیگرانی نبودم که هر روز در دفاتر فیلم‌سازی باشم و برای کار التماس کنم یا برای فلان تهیه‌کننده هدیه بخرم. اگر از گرسنگی بمیرم هم چنین کاری نمی‌کنم. معتقدم اگر خودشان به فکر من بازیگر بودند ارزش دارد، نه این‌که خودم را تحمیل کنم. دور از ادب و فرهنگ من هنرمند است. 

در کارنامه بازیگری‌تان نقش‌های متفاوت و ماندگاری دیده می‌شود اما مردم همچنان شما را بیشتر با نقش اصلان سریال خانه به دوش به یاد می‌آورند. 
اصلانی که من بازی کردم یک نقش منفی کاملا منفور بود. همیشه از نقش‌های منفی استقبال کرده‌ام چراکه می‌دانم در این نقش‌ها چیزهایی نهفته است که بازیگر می‌تواند ارائه کند. البته من اصلان را از قالب یک کاراکتر منفی خشن درآوردم و با طنز درآمیختم، طوری که وقتی او در دو سه سکانس نباشد، مخاطب دنبالش می‌گردد. بازیگر باید تلاش کند تا کارهایش برای مردم تکراری و یکنواخت نباشد. من نقش‌های متفاوتی ازجمله کارگر، پلیس، پزشک و...بازی کرده‌ام. در جوانی با یک ضبط صوت در پارک‌ها با مردم صحبت می‌کردم و ارتباط می‌گرفتم. دیالوگ‌های کارمندان بازنشسته را یادداشت و روی صحبت‌ها، لباس‌ها و حرکات‌شان تحقیق می‌کردم تا نقشم با واقعیت یکی شود. تمام توانم را برای نقش می‌گذاشتم. بازیگر نباید فقط دیالوگ را حفظ کند و کارگردان هم خوشش بیاید. باید برای نقش زحمت کشید. من به خودم سخت می‌گرفتم تا نقش به دل مردم بنشیند. مثلا وقتی نقش یک نمایشگاه‌‌دار را داشتم مردم فکر می‌کردند واقعا نمایشگاه‌چی هستم. با تحقیقات این کار را انجام می‌دادم. 

همین اواخرشبکه آی‌فیلم درحال بازپخش سریال خانه به‌دوش بود.به نظرتان چراباوجودگذشت۲۰سال این سریال باوجود بازپخش‌های متعدد، همچنان مخاطب دارد؟
نزدیکان من حتی سی‌دی این سریال را در خانه دارند. خانه به دوش یک کارگردان خوب مثل رضا عطاران داشت و انتخاب نقش‌ها در آن به درستی صورت گرفته بود. یک کارگردان آمریکایی می‌گوید اگر بازیگران درست انتخاب شده و سر جای خودشان باشند، ۸۰ درصد کار یک فیلم انجام شده است. در خانه به‌دوش هم هر کسی سر جای خودش بود. بیشتر سریال‌های قدیمی هم‌چنین وضعیتی داشتند. به‌نظرم در حال حاضر آی‌فیلم یکی از موفق‌ترین شبکه‌های تلویزیون است، چون سریال‌های قدیمی و خاطره‌انگیز را پخش می‌کند. البته من نقش‌های خوب زیاد داشته‌ام و فقط به اصلان محدود نمی‌شود اما مردم از اصلان خوش‌شان آمده و مرا با این کاراکتر می‌شناسند.

خودتان کدام نقش‌تان را بیشتر دوست دارید؟ 
در سال ۱۳۶۱که دانشجوی سال دوم بودم نقش مالکوم ایکس از رهبران سیاهپوست آمریکا را بازی می‌کردم که در سخنرانی کشته می‌شد.۴۵دقیقه در سخنرانی حرف می‌زدم. مرتب باید صدایم را بالا و پایین می‌کردم تا یکنواخت نباشد و مخاطب دلزده و کسل نشود. خودم این نقشم را خیلی دوست دارم. 

علاوه بر بازیگری، تجربه کارگردانی دو فیلم هم در سینما دارید. چرا روند فیلم‌سازی‌تان ادامه پیدا نکرد؟
فیلم ساختن پول می‌خواهد؛ باید تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار باشد. من الان هم مدام در حال نوشتن هستم و سناریو زیاد دارم. اجازه نمی‌دهم مغزم زنگ بزند. 

یکی از فیلم‌های‌تان پاک‌باخته است که اتفاقا فروش خوبی هم داشت. 
پاک‌باخته یک فیلم سفارشی بود. سوژه فیلم تکراری بود اما طوری ساختمش که تکراری به نظر نرسد. کار خوبی هم شده بود. آن زمان آقایان اکبر عبدی و علیرضا خمسه با هم قهر بودند. با فیلم پاک‌باخته آشتی‌شان دادم. این دو غول بازیگری در فیلم روبه‌روی هم بازی کردند. 
 
در تلویزیون هم سریال موفق آینه را کارگردانی کرده‌اید که در زمان خودش فوق‌‌العاده پرمخاطب بود. 
درهمه جای دنیا وقتی سریالی موفق می‌شود ادامه‌دار می‌شود ولی در ایران این‌گونه نیست و برعکس عمل می‌کنند. وقتی سریال آینه را می‌ساختم حتی پشت صحنه برایم مهم بود.درکارسختگیرهستم ولی درحال حاضر کسانی هستند که فرق قاشق وچنگال را نمی‌دانند و به همین‌خاطر دوست ندارم با آنها کار کنم. 

یکی ازبازی‌های ماندگار دیگر شما به فیلم پرده آخر بازمی‌گردد.حیف نیست که کارگردانی مثل واروژ کریم مسیحی فقط دو فیلم ساخته باشد؟
بالاخره همه ما یک دلیل برای کم‌کاری داریم.آقای کریم مسیحی دستیارآقای بیضایی بودند و کارشان درخشان و عالی بود. امیدوارم همیشه تندرست باشند. کارگردان و نویسنده درجه یکی هستند. حیف است که ایشان کنار گذاشته شوند و نتوانند کار کنند. هرازگاهی در فضای مجازی عکس من و چند همکارم را می‌گذارند و از بیکاری ما می‌نویسند اما الان با قاطعیت می‌گویم که کسی نمی‌تواند ما را کنار بگذارد و خودمان نمی‌خواهیم با هر شرایطی کار کنیم. 

در سریال شب روباه هم یک تیپ جدید و جالب از پلیس ارائه دادید. یک کارآگاه به شدت خونسرد که همیشه یک پاکت آلبالو خشکه در جیب داشت و به همه و حتی مظنونین تعارف می‌کرد. 
تا به امروز هیچ خبرنگاری حرف شب روباه رابا من نزده بود وبرایش مهم نبود.شب روباه یکی ازبهترین سریال‌های کارآگاهی است که نسخه سینمایی‌اش هم ساخته شد. یکی ازبهترین با‌زی‌هایم در نقش استوار سجادی شب روباه است. این سریال راخیلی دوست دارم.

میان کارگردانی و بازیگری کدام را ترجیح می‌دهید؟
هر دو را دوست دارم اما درحال حاضراولویت من،کارگردانی است.البته اگر پیشنهادخوبی هم دربازیگری داشته باشم قبول می‌کنم. 

شما با کارگردانان بزرگی مثل مسعود کیمیایی، بهرام بیضایی، واروژ کریم مسیحی، شاپور قریب و ... کار کرده‌اید. دوست داشتید با کدام فیلمساز همکاری داشته باشید و فرصتش پیش نیامد؟
دلم می‌خواست با مرحوم مهرجویی کار کنم که متأسفانه فرصت نشد. برخی ‌هنرپیشه‌ها شانس می‌آورند و با کارگردانان بزرگ کار می‌کنند. امیدوارم در آینده فرصت همکاری با فیلم‌سازان بزرگ را داشته باشم. 

دیگر خبرها

  • ◄ برگزاری دوره آموزش مهمانداری در هواپیمایی سپهران
  • برای کار التماس نمی‌‌کنم
  • تاخیر ۵۰۰دقیقه‌ای پرواز مشهد به تهران
  • پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار با تاخیر ۵۰۰ دقیقه ای انجام شد
  • ◄ بانوی مهمانداری که رئیس هواپیمایی ژاپن شد!
  • تامین سوخت سه هزار و ۴۴۰ هواپیما از آبادان
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • فرود اضطراری بوئینگ ۷۳۷ در آفریقای جنوبی
  • هزار و ۵۰۰ نفر عازم سرزمین وحی شدند
  • تحولات خیره کننده حاصل از تلاقی فین تک با مدیریت درآمد شرکت های هواپیمایی