Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استان زنجان یکی از شهرهای ترک نشین ایران و دارای ۸ شهرستان است. گفته می‌شود بنای شهر زنجان در زمان اردشیر بابکان ساخته شده و در آن زمان نام شهین یعنی منسوب به شاه به آن اطلاق ‌شده‌است. برای گشت و گذار در این استان، انتخاب های متعددی پیش روی شما قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم آثار تاریخی و هم جاذبه های طبیعی و ما سعی کرده ایم بهترین آنها را به شما معرفی کنیم.

گنبد سلطانیه

این گنبد فيروزه‌اس رنگ در شهر سلطانیه و به دستور سلطان محمد خدابنده فرمانرواس ايلخانس ساخته شده و به روايتس آرامگاه اوست. گنبد سلطانیه الهام بخش معماران در ساخت کلیسای جامع فلورانس و تاج محل هند بوده است و شهرت جهانی دارد. نقشه این بنا در قسمت همکف و طبقه اول شکلی شبیه به مستطیل دارد و در طبقه دوم و سوم به صورت هشت ضلعی در می آید. سلطانیه در ۴۳ کیلومتری زنجان و در سمت راست جاده زنجان به تهران واقع است. زمان بازدید از این گنبد همه روزه به جز ایام سوگواری ها درشش ماه اول سال از ۸.۰۰ الی ۲۰.۰۰ و شش ماه دوم سال از ۸.۰۰ الی ۱۸.۳۰ است و هزینه ورودی آن۳۰۰۰ تومان است.

بازار زنجان

بازار زنجان طولانی‌ترین بازار ایران است و در دوره آقا محمدخان قاجار ساختش شروع شده و در زمان فتحعلی شاه به پایان رسیده است. این بازار قلب تپنده زنجان است و از خیابان سعدی شروع شده و پس از قطع آن توسط خیابان فردوسی ، در خیابان اصغریه به پایان می‌رسد. در این بازار میتوانید هر چیزی که دنبالش هستید و همچنین سوغاتی با قیمت مناسب پیدا کنید.

رختشویخانه

مجموعه تاریخی رختشویخانه در واقع سرپناهی برای زمستان‌ها و زنانی که رخت هایشان را بیرون از خانه می شستند بوده است که در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سبک و سیاق معماری این بنا به شیوه اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است. بنای رختشویخانه زنجان در محله قدیمی عباسقلی خان شهر زنجان، در خیابان سعدی روبروی خیابان ۷ تیر واقع شده است.

مجموعه تفریحی ائل داغی

مجموعه تفریحی و کوهستانی ائل داغی یا مجموعه تفریحی گاوازنگ زنجان در شمال این شهرو در دامنه کوه گاوازنگ قرار دارد. برای گذراندن یک روز در مکان خوش آب و هوا و خوردن نهار و عصرانه میتوانید به ائل داغی سفر کنید. در این مجموعه تمام امکانات رفاهی مثل آلاچیق‌های چوبی، رستوران، آسیاب، آبشار مصنوعی و قایق‌های پدالی وجود دارد.

کوه های رنگین کمانی آلاداغ لار

یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی ایران  در جاده میانه-زنجان قرار دارد. رنگ های قرمز، زرد، سفید و نارنجی خودشان را در میان کوه ها جا کرده اند و پس از بارندگي و وقتي خاك خيس مي‌شود، ديدني است.    قدمت این کوه ها  ۱۵ میلیون سال برآورد شده  و  از زنجان تا شهرستان میانه و از تبریز به اَهر امتداد دارند. لازم به ذکر است به دلیل اینکه این جاذبه دقیقا در میان جاده است، محلی برای اقامت و یا کمپینگ در نزدیکی آن وجود ندارد و  شما می توانید برای اقامت به یکی از شهرهای اطراف بروید.

مردان نمکی

مردان نمکی نامی است که به شش مومیایی کشف‌شده در زمستان سال ۱۳۷۲ در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شده‌است. جسد سه تن از مردان نمکی در عمارت ذوالفقاری در شهر زنجان نگهداری می‌شود.

غار كتله‌خور

غار كتله‌خور یک غار خشكي- آبي در شهرستان خدابنده است و به دليل داشتن ناخالصی، قندیل‌های مخروطی آویزان از سقف آن، رنگ‌های متنوعي دارند. . بنابه اظهارات یک گروه کوهنوردی از دانشگاه بوعلی همدان قدمت این غار به دوران ژوراسیک (بیش از ۱۲۰ میلیون سال قبل) باز می‌گردد.

دودکش جن

این پدیده طبیعی در اصطلاح زمین‌شناسی «هودو» (Hoodoo) نامیده می‌شود و در اصل نوعی سنگ به شکل قارچ می‌باشد که بر اثر فرسایش پدید آمده و شبیه به مناره بلند و نازکی است . هودوها بیشتر در آمریکا دیده می‌شوند که یک نمونه از آن‌ها در منطقه برایس کنیون بسیار معروف است. دودکش جن در 20 کیلومتری شهر ماهنشان و 120 کیلومتری زنجان قرار دارد.

غذاهای محلی و صنایع دستی

خورش آلوچه با مرغ، جغور بغور، پیازو و آش گندم جزو غذاهای محلی زنجان است و چاقو، چاروق (نوعی کفش زنانه ایران باستان)،گلیم و فرش (با طرحی معروف به ریز ماهی)، ملیله‌کاری، مصنوعات چرمی، صنایع مسی، معرق چوب، قلم زنی، گردن بند و دست بندهای دست‌ساز از مرسوم‌ترین سوغاتی های زنجان به شمار می رود.

پیشنهاد

در صورت اقامت بیشتر در استان زنجان حتما از  مسجد جامع زنجان، پل میر بهاء الدین ، قلعه لک لک ها، غار تاریخی حاجی کندی، آبشار ماری دره سی، آبشار شارشار، روستای پلکانی شیلاندر ، بقعه قیدار نبی، کاروانسرای سنگی و رودخانه قزل اوزن بازدید کنید.

دانلود مسیرهای عمومی گردشگری استان زنجان

در این فایل که به صورت pdf ارائه شده است شناسه مسیرهای عمومی گردشگری استان معرفی شده اند و با کلیک بر روی  شناسه مسیرهای زنجان می توانید آن را دانلود کنید.   انتهای پیام/ نوروز در زنجان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زنجان نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۴۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین آمار تبدیل مجوزهای کاغذی | ۴ دستگاه پیشتاز صدور شناسه یکتا هستند

به گزارش همشهری آنلاین، تعداد مجوزهای کاغذی که تا روز ۱۸ اردیبهشت به شناسه یکتا تبدیل شده است به ۵۸۲ هزار و ۷۴۵ مجوز رسید که از این تعداد سهم اصناف ۵۴۹ هزار و ۵۸۵ مجوز است.

بر اساس آمارها، سازمان ملی استاندارد، اصناف، وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام پزشکی چهار دستگاهی هستند که تا روز مورد گزارش در صدر جدول تبدیل قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر سازمان ملی استاندارد ۲۶.۳ درصد، اصناف، ۲۲.۷ درصد، وزارت ورزش و جوانان ۹ درصد و سازمان نظام پزشکی ۵.۲ درصد از کل مجوزهای کاغذی خود را به شناسه یکتا تبدیل کرده‌اند.

استان‌های لرستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری و تهران در صدر جدول تبدیل مجوزهای صنفی کاغذی به شناسه یکتا قرار دارند. در این استان‌ها به ترتیب ۴۳.۱ درصد، ۳۱.۶ درصد، ۳۰.۷ درصد و ۲۹ درصد از مجوزهای صنفی کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شده است.

بیشترین تعداد حذف مجوزهای کاغذی در استان‌های تهران با ۸۹ هزار و ۵۰۸ مجوز، خراسان رضوی با ۴۱ هزار و ۴۷۴ مجوز و گیلان با ۳۳ هزار و ۸۳۵ مجوز انجام شده است.

از ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ مجوزهای کاغذی بی‌اعتبار هستند و سامانه‌های دولتی و بانکی به فعالان اقتصادی فاقد مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) خدمت نمی‌دهند. آن دسته از فعالان اقتصادی که هنوز شناسه یکتا ندارند یعنی نامشان در qr.mojavez.ir نیست می‌توانند با گوشی همراه خود و ورود فقط ۳ کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه/کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir)، به‌سرعت، رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.

کد خبر 850523 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها شاخص کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی اصناف

دیگر خبرها

  • گلستان کمترین تخلفات تبلیغات انتخاباتی را به خود اختصاص داد
  • ۲۵ اردیبهشت؛آخرین مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا
  • فعالیت ۵ هزار عامل اجرایی در حوزه انتخابیه گنبد
  • کارگردان «نوروز» عضو سیفژ شد
  • آخرین آمار تبدیل مجوزهای کاغذی | ۴ دستگاه پیشتاز صدور شناسه یکتا هستند
  • ضروری شدن اخذ‌ شناسه یکتا منجر به شفافیت اقتصادی می‌شود
  • ثبت حدود۷۰ هزار نفر شب‌اقامت در محل‌های اسکان شهرداری در نوروز ۱۴۰۳
  • حدود۷۰ هزار نفر شب‌اقامت در محل‌های اسکان شهرداری در نوروز ۱۴۰۳
  • ۲۷۰ هزار گنبدی واجد شرایط رای دادن هستند
  • حزب‌الله: گنبد آهنین را با پهپاد هدف قرار دادیم