Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-03@04:03:40 GMT

اعلام زمان کوچ بهاره عشایر فارس

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۰۵۴۳۹

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز فارس، رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: حرکت زمینی عشایر از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی از ۱۵ فروردین ۹۷ آغاز و تا ۲۳ اردیبهشت ۹۷ ادامه دارد.
محمد صالحی افزود: زمان حرکت کوچ ماشینی عشایر و دامداران کوچ رو توسط تریلی، کامیون وکامیونت از ۲۳ اردیبهشت ۹۷ به بعد است و عشایر کوچ رو باید مجوز‌های لازم را همراه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکید کرد: مبادی ورودی مناطق ییلاقی توسط اکیپ‌های ثابت و سیار یگان حفاظت منابع طبیعی کنترل می‌شود تا از ورود زود هنگام و بدون مجوز هرگونه دام به مراتع ییلاقی و تخریب مراتع در این مناطق جلوگیری شود.
رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تصریح کرد: هرگونه ورود زود هنگام، غیر قانونی بوده ودرصورت مشاهده، پروانه چرای دامداران باطل خواهد شد.
صالحی گفت: زمان ورود بهره برداران مستقر در مراتع قشلاقی استان‌های همجوار از جمله بوشهر، خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد (گچساران) و یزد به مراتع ییلاقی استان فارس از ۱۵ فروردین ۹۷ است.
وی افزود: ورود زود هنگام عشایر باعث تخریب و فقیر شدن مراتع واز بین رفتن آن می‌شود و در صورت همکاری مطلوب عشایر دراجرای طرح کنترل کوچ بهاره، علاوه بر افزایش علوفه موجب حفظ و احیاء مراتع نیز خواهد شد.
استان فارس دارای هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار عرصه‌های مرتعی و ۶۰ هزار دامدار است.
روح‌الله بهرامی مدیرکل امورعشایر فارس گفت: این استان دارای ۲۷ هزار و ۲۷۹ خانوار عشایر سیار بوده و شامل سه ایل بزرگ قشقایی٬ خمسه و لر به همراه هشت طایفه مستقل است که در فصل بهار، کوچ بهاره خود را انجام می‌دهند.
وی با بیان این که ۱۲ و نیم درصد از عشایر کشور در فارس زندگی می‌کنند و این استان قطب عشایرنشین کشور است، افزود: عشایر کوچنده استان فارس دارای سه میلیون راس دام هستند و سالانه بیش از ۱۶ هزار تن گوشت قرمز استان فارس را تولید می‌کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۵۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز بارش باران در غرب کشور؛ کم‌تر از ۲۴ ساعت تا ورود سامانه جدید

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس آخرین اطلاعات هواشناسی، امروز (۱۱ اردیبهشت) در مناطقی از استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کردستان، همدان، آذربایجان غربی، جنوب و غرب اصفهان و ارتفاعات البرز مرکزی در مازندران بارش باران گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید موقت رخ می دهد. این وضعیت چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) علاوه بر مناطق فوق در مناطقی از استان‌های بوشهر، کرمان، هرمزگان همچنین خلیج فارس و تنگه هرمز پیش بینی می‌شود.

پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت) به غیر از استان‌های ساحلی دریای خزر، زنجان، قزوین، البرز و تهران که وقوع رگبار پراکنده در آن‌ها دور از انتظار نیست، در سایر مناطق کشور بارش قابل ملاحظه رخ خواهد داد. جمعه (۱۴ اردیبهشت) نیز در جنوب و جنوب شرق کشور بارش پراکنده و در سایر مناطق کشور بارش قابل ملاحظه پیش‌بینی می‌شود.

شنبه (۱۵ اردیبهشت) در نقاطی از نوار شمالی کشور، شمال شرق، شرق، شمال غرب، غرب و جنوب غرب شاهد بارش پراکنده خواهیم بود.

همچنین، خلیج فارس و تنگه هرمز سه شنبه و پنجشنبه مواج و چهارشنبه توفانی خواهد بود. دریای عمان نیز چهارشنبه و پنجشنبه مواج پیش‌بینی می‌شود. طی چهار روز آینده به تناوب در مناطقی از سیستان و بلوچستان و شرق کرمان و جمعه در خراسان جنوبی و یزد در برخی ساعات وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک رخ خواهد داد.

بارش باران هم‌اکنون در مناطق غربی کشور آغاز شد

براساس آخرین اطلاعات، هم‌اکنون بارش‌ها در مناطق ایلام کرمانشاه زاگرس مرکزی خوزستان لرستان کردستان ونواحی مرزی جنوبی ارومیه به‌تدریج آغاز شده است.

کد خبر 6093021 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • مشاغل بهاره در تهران قدیم | کاهگل‌مالی و یخ‌فروشی
  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی به مناطق ییلاقی
  • آخرین وضعیت ورود واگن‌های جدید مترو به کشور/ وزیر کشور: «زمان می برد اما می رسند»
  • مناطق ییلاقی و قشلاقی مستعد لرستان شناسایی شده است
  • ورود نماینده هلدینگ خلیج فارس به باشگاه استقلال
  • آغاز بارش باران در غرب کشور؛ کم‌تر از ۲۴ ساعت تا ورود سامانه جدید
  • ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان
  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد