Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- در بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی و در مواد ۲۲ و ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری، حقوق عامه به عنوان تکلیفی بر عهده دادستانی کل کشور قرار داده شد و از سال ۹۵ فعالیت دادستان‎های سراسر کشور در این زمینه با جدیت بیشتری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، در بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی و در مواد ۲۲ و ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری، حقوق عامه به عنوان تکلیفی بر عهده دادستانی کل کشور قرار داده شده است و از سال ۹۵ فعالیت دادستان های سراسر کشور در این زمینه با جدیت آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعاملی با مجموعه‌هایی که در شاخص‌های حقوق عامه مانند منابع طبیعی محیط زیست و دستگاه‌هایی که متولی امور آب و خاک هستند برقرار و دستورالعمل‌های متعددی در این زمینه به دادستان‌های کل کشور صادر شد.

در این فاصله دادستان‌ها بالغ بر ۴۰۰ مورد در حوزه حقوق عامه اقدام عملی در حوزه منابع طبیعی سلامت و بهداشت جامعه و... داشته‌اند که مسئولان قضایی گیلان نیز در این حوزه ها اقدامات شایان توجهی انجام داده است.

برخورد جدی با قاچاقچیان چوب در تالش و رودبار/ برداشت‌های غیراصولی شن و ماسه از مصادیق دست‌اندازی به حقوق عامه است

قوه قضاییه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران دارای وظایف و مسئولیت‌های گسترده‌ای است. این قوه علاوه بر رسیدگی به شکایات،‌ حل و فصل اختلافات و دعاوی و رفع خصومت و اتخاذ تصمیم در امور حسبی، مسئولیت‌های متعدد و گسترده دیگری نیز بر عهده دارد.

افزون بر این، نظارت بر حسن اجرای قوانین، پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین نیز از وظایف دستگاه قضا است که در بحث‌های مطرح شده در خصوص احیای حقوق عامه، مسئولیت این امر بر عهده دادستان گذاشته شده است به همین منظور احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری استان گیلان در گفت‎‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان،  با اشاره به وظیفه دستگاه قضایی در احقاق حقوق عامه ابراز داشت: دستگاه قضایی استان گیلان بدون مماشات با متخلفان برخورد می کند و در استیفای حقوق مردم استوار به پیش می رود.

سیاوش پور  با اشاره به برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها گفت: دسترسی به مصالح با قیمت مناسب حق مردم گیلان در راه توسعه استان است ضمن اینکه باید مراقبت کنیم تا با برداشت غیراصولی از رودخانه ها زمینه صدمات غیرقابل جبران زیست محیطی را فراهم نکنیم.

این مقام ارشد قضایی برداشت های غیراصولی شن و ماسه را از مصادیق دست اندازی به حقوق عامه ذکر کرد و گفت: در بهره برداری اصولی از منابع شن و ماسه استان هنوز تدبیر مناسبی از سوی دستگاه های مسئول صورت نگرفته است تا ضمن حفظ و حراست از منابع خدادادی، این محصول با قیمتی مناسب به دست مردم برسد.

سیاوش پور در ادامه ضمن بیان اینکه قاچاق چوب از معضلات منابع طبیعی استان است، افزود: برخورد با قاچاقچیان خصوصا در حوزه شهرستان های تالش و رودبار که عمدتا به مقصد کارگاه های چوب بری استان های مجاور چوب قاچاق می کنند در دستور کار دستگاه قضایی قرار دارد.

ضرورت ساماندهی پسماند و دفع زباله در منطقه سراوان رشت/ در چارچوب قانون با متخلفان برخورد می‎شود

سیاوش پور بر همپوشانی و اجماع نظر بین دستگاه های مسئول برای ساماندهی پسماند و دفع زباله تاکید کرد و گفت: دستگاه قضایی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ حقوق عامه، الزامات قانونی را به دستگاه ها گوشزد می‌کند و در چارچوب قانون با متخلفان برخورد کرده و پرونده قضایی تشکیل می‌دهد.

وی با گلایه از کوتاهی سازمان ها در این زمینه افزود: دستگاه قضایی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ حقوق عامه، الزامات قانونی را به دستگاه ها گوشزد می کند و در چارچوب قانون با متخلفان برخورد کرده و پرونده قضایی تشکیل می دهد.


رئیس شورای قضایی استان با اشاره به اینکه موضوع ساماندهی پسماند و دفع زباله موضوعی استانی و ملی است اظهار داشت: مردم از دولت انتظار دارند تا در این زمینه به کمک دستگاه های متولی بشتابد و اعتبارات ملی اختصاص دهد.


این مقام ارشد قضایی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها نیز اشاره کرد و گفت: دسترسی به مصالح با قیمت مناسب حق مردم گیلان در راه توسعه استان است ضمن اینکه باید مراقبت کنیم تا با برداشت غیراصولی از رودخانه ها زمینه صدمات غیرقابل جبران زیست محیطی را فراهم نکنیم.

 

انتقاد رئیس کل دادگستری استان از وضعیت نامطلوب جاده‌های برون شهری گیلان

سیاوش پور همچنین ضمن انتقاد از عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت، خواستار آن شد تا دقت بیشتری بر فرآیند صدور مجوز و نظارت این سازمان بر برداشت شن و ماسه صورت گیرد.

رئیس شورای قضایی استان گیلان ضمن انتقاد از وضعیت نامطلوب جاده‌های برون شهری، عامل اصلی تصادفات مربوط به عابرین و موتورسواران را عرض کم و روشنایی نامناسب جاده‌ها دانست.
وی در ادامه افزود: با توجه به تراکم بالای جمعیتی استان گیلان و تردد زیاد مردم در حاشیه جاده‌های برون شهری ضرورت دارد تا مسئولان نسبت به تعریض شانه خاکی راه ها، احداث پل عابرپیاده و ایمن سازی محل‌های عبور و مرور عابرین و موتورسواران اقدام نمایند.
سیاوش پور روشنایی اغلب جاده‌های دسترسی محلی برون شهری را نیز نامناسب دانست و متذکر شد: دستگاه‌های مسئول وظیفه دارند در جهت رفع این نقایص عمل نمایند.
رئیس کل دادگستری استان گیلان با یادآوری شان نظارتی قوه قضائیه در جهت حفظ حقوق عامه، از ضرورت حساسیت زیاد دادستان‌های کل استان به عنوان مدعی العموم در این زمینه خبر داد.
وی با هشدار به مدیران دستگاه‌های مسئول در حوزه حمل و نقل عنوان کرد: در راستای دفاع از حقوق مردم، کمیته‌ای ویژه در دادگستری گیلان به بررسی سهل انگاری و تخلف دستگاه‌های مسئول در این حوزه پرداخته و اقدامات پیشگیرانه قضایی و قانونی لازم به انجام خواهد رسید.   دادگستری گیلان مانع برداشت‏‌های اصولی و مجوزدار شن و ماسه نیست/ باید بر برداشت‎های مجوزدار نظارت شود


نشست شورای حفظ حقوق بیت‎المال با موضوع بررسی آخرین وضعیت تامین مصالح شن و ماسه موردنیاز پروژه های عمرانی استان به ریاست احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری و با حضور نمایندگان مردم شهرهای انزلی و لنگرود و مدیران دستگاه های اجرایی استان در سالن شهید بهشتی دادگستری گیلان برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان گیلان در آغاز این نشست ضمن تبریک ایام پربرکت ماه رجب، توفیق بهره مندی از برکات معنوی این ماه مبارک را از درگاه خداوند متعال مسئلت کرد.

عالی ترین مقام قضایی استان گیلان در ادامه با بیان منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال گفت: در پیروی از فرمایشات معظم له، سیاست دستگاه قضایی استان در موضوع بهره‎برداری از منابع طبیعی، ایجاد زمینه برای استفاده اصولی و قانومند در راستای توسعه زیرساخت استان و در پی آن کمک به رونق تولید و ایجاد اشتغال برای جوانان گیلانی است.

وی مقوله اشتغال جوانان و کاهش نرخ بیکاری را از دغدغه های دستگاه قضایی استان گیلان برشمرد و افزود: رونق تولید و افزایش اشتغال جمعیت جوان استان یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از آسیب های اجتماعی و وقوع جرائم است.

احمد سیاوش پور با بیان اینکه در بهره برداری از منابع طبیعی استان باید نگاه بلندمدت داشته باشیم، افزود: ثروتی که در اختیارمان قرار گرفته نه تنها برای دوران حاضر بلکه برای آیندگان است و ما باید در نگهداری و حفاظت از آن مسئولانه عمل کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: در دنیا دو موضوع توسعه و حفظ محیط زیست را توامان پیش می برند. باید برنامه ریز ی ها با نگاه به هردو جنبه صورت گیرد تا با ایراد کمترین آسیب به محیط زیست در مسیر توسعه استان گام برداریم.

این مقام ارشد قضایی با بیان اینکه دادگستری گیلان مانع برداشت های اصولی و مجوزدار شن و ماسه نیست، افزود: دستگاه های مسئول باید بر برداشت های مجوزدار نظارت کنند تا به میزان تعیین شده استخراج صورت گیرد.

مشکل تاخیر در تحویل واحدهای مجتمع آدینه را پیگیری می‌کنیم


دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان گفت:مشکلات مربوط به مجتمع تجاری آدینه در شهر رشت از طریق دادستانی مرکز استان پیگیری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی نیا ادامه داد: تعدادی از افرادی که واحدهای مجتمع تجاری آدینه در شهر رشت را پیش خرید کرده بودند چند روز قبل تجمعی مسالمت آمیز در اعتراض به دیرکرد تحویل واحدهای خود داشتند که با نمایندگان آنان صحبت کردیم و پیگیر موضوع آنان خواهیم بود.

 تحویل واحدهای این مجتمع حدود سه سال به تاخیر افتاده است که امیدواریم در اسرع وقت این مشکل رفع شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۵۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۶۰ درصدی سوانح جاده‌ای در استان همدان 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان ؛ سرهنگ علی فکری افزود: داده‌های آماری گویای این است که سوانح فوتی، جرحی و خسارتی از ابتدای طرح نوروزی تاکنون روند کاهش داشته است که امید می‌رود تا پایان طرح این روند کاهشی تداوم داشته باشد.

وی تصریح کرد: بیشترین و مهم‌ترین علت بروز سواح فوتی در جاده‌های برون شهری استان همدان تخطی از سرعت مطمئنه و تجاوز به چپ ثبت شده است.

رییس پلیس راه استان همدان گفت: هم اینک تردد روان را در جاده‌های برون شهری این استان شاهد هستیم در حالیکه حجم ترافیک روز گذشته بسیار سنگین بود.

سرهنگ فکری افزود: به آغاز طرح نوروزی پلیس ۸۵ تیم خودرویی محسوس به همراه ۲۰ تیم نامحسوس کار کنترل ایمنی تردد در جاده‌های برون شهری این استان را عهده دار بودند.

وی گفت: بیشترین تخلفات ثبت شده توسط مامورن پلیس راه در نوروز امسال نبستن کمربندی ایمنی، تردد با سرعت غیرمجاز و نقص فنی خودرو‌ها بوده است.

رییس پلیس راه استان همدان تاکید کرد: ناوگان عمومی مسافربری نظیر اتوبوس و مینی بوس کمتر از ۲ درصد سوانح رانندگی را در طول سال به خود اختصاص می‌دهند و نوروز امسال شاهد هیچگونه سانحه فوتی، جرحی و خسارتی برای ناوگان مسافربری نبودیم.

سرهنگ فکری افزود: اتوبوس‌ها پیش از حرکت از ترمینال کنترل می‌شوند و در ایستگاه‌های پلیس راه نیز سلامت فنی آنها رصد می‌شود.

دیگر خبرها

  • کاهش ۶۰ درصدی سوانح جاده‌ای در استان همدان 
  • زباله‌گردی و کودکان کار امسال ساماندهی می‌شوند
  • ساماندهی پدیده زباله‌گردی و کودکان کار طی ماه‌های آینده
  • ساماندهی پدیده زباله‌گردی و کودکان کار طی ماه‌های آینده/فعال شدن ساخت تمام خطوط متروی تهران
  • انجام سه هزار و ۵۵۹ ماموریت اورژانس در لرستان
  • دیدار چهره به چهره رئیس کل دادگستری استان
  • صدور دستور قضایی در راستای حل مشکل آب شرب رودسر
  • ورود دادستان رودسر به موضوع آلودگی آب آشامیدنی
  • جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون مسافر با اتوبوس‌های برون‌شهری
  • اقدامات دستگاه قضایی گلستان خوشحال کننده است