Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق نتایج یک مطالعه جدید، زنان باردار مبتلا به آنمی (کم خونی) در مقایسه با سایر زنان فاقد این مشکل، دو برابر بیشتر در معرض مرگ در طول بارداری یا بلافاصله بعد از بارداری خواهند بود.

به گزارش خبرنگار مهر، آنمی که با کمبود سلول های سالم قرمز خون همراه است بر ۳۲ میلیون زن باردار در سراسر جهان تاثیر می گذارد و بالغ بر نیمی از تمام زنان باردار در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط درگیر این مشکل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این زنان به دلیل مشکلاتی نظیر میزان بالا کمبود آهن رژیم غذایی، اختلالات خونی ارثی، کمبود مواد مغذی و عفونت های نظیر مالاریا، HIV و کرم روده دچار آنمی می شوند.

مطالعه محققان دانشگاه کوئین مری لندن نشان می دهد احتمال مرگ مادر در زنان باردار مبتلا به آنمی شدید در مقایسه با زنان فاقد این مشکل در زمان بارداری، دو برابر است. این مطالعه شامل بیش از ۳۰۰ هزار نفر از ۲۹ کشور جهان بود.

آنمی شدید در قالب غلظت هموگلوبین قبل یا بعد از زایمان کمتر از ۷۰ گرم در لیتر در نمونه خونی بدست آمده قبل از مرگ تعریف می شود.

جاناوی دارو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اگر زنی در هر مرحله از بارداری یا در مدت ۷ روز بعد از زایمان دچار آنمی شدید شود، در معرض ریسک بالا مرگ قرار دارد و نیاز به درمان فوری دارد.»

محققان در ادامه عنوان می کنند که شیوه های پیشگیری و درمان کم خونی مادر شامل تهیه قرص های خوراکی آهن برای زنان باردار، فرآوری غذا با آهن، بهبود دسترسی به مراقبت های قبل از زایمان در مناطق دورافتاده، درمان کرم روده و دسترسی به خدمات انتقال خون است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۶۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژوهشی جدید: مغز انسان درحال بزرگ‌ترشدن است

 به گزارش تابناک، طبق پژوهش جدید محققان «UC Davis Health»، مغز انسان درحال بزرگ‌ترشدن است. در این مطالعه، افرادی که در دهه ۷۰ میلادی به دنیا آمده بودند، نسبت به متولدین دهه ۳۰ میلادی، ۶.۶ درصد حجم مغز بیشتر و ۱۵ درصد سطح مغز بزرگ‌تری داشتند.

به گفته محققان، افزایش اندازه مغز احتمالاً خطر کلی ابتلا به زوال عقل با افزایش سن را کاهش می‌دهد. نتیجه کار پژوهشگران در ژورنال JAMA Neurology منتشر شده است.

افزایش اندازه مغز انسان طی چندین دهه
پژوهشگران در مطالعه خود از تصویربرداری پرتو مغناطیسی (MRI) برای افراد حاضر در «مطالعه‌ قلب فرامینگهام» (FHS) استفاده کردند. این پژوهش برای بررسی بلندمدت بیماری‌های قبلی از سال ۱۹۴۸ روی ساکنین شهر فرامینگهام ایالت ماساچوست درحال انجام است. این مطالعه با قدمت ۷۵ سال، حالا بیشتر نسل دوم و سوم مشارکت‌کنندگان اصلی را بررسی می‌کند.

در مطالعه اخیر، در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ افراد متولد دهه ۳۰ تا ۷۰ میلادی حاضر در FHS تحت اسکن قرار گرفتند. در این پژوهش ۳۲۲۶ نفر مورد مطالعه قرار گرفتند که ۵۳ درصد آن‌ها زن و ۴۷ درصدشان مرد بودند. میانگین سنی این افراد در زمان MRI برابر ۵۷ سال بود.

 

پژوهشگران MRI متولدین دهه ۳۰ و ۷۰ میلادی را با یکدیگر مقایسه کردند. نتیجه مقایسه‌ها‌، افزایش تدریجی اما مداوم چندین ساختار مغز بود. برای مثال بررسی‌ها از افزایش مداوم حجم مغز (حجم داخل جمجمه‌ای) به‌صورت دهه به دهه خبر داد. حجم معز متولدین دهه ۳۰ میلادی به‌طور میانگین برابر ۱۲۳۴ میلی‌لیتر بود، درحالی‌که حجم مغز متولدین دهه ۷۰ میلادی برابر ۱۳۲۱ میلی‌لیتر بود که از تفاوت ۶.۶ درصدی حکایت دارد.

در این مطالعه سطح قشر مغز (اندازه‌گیری سطح مغز) افزایش بیشتری را نشان داد. متولدین دهه ۷۰ و ۳۰ به‌ترتیب سطح مغزی برابر ۲۱۰۴ سانتی‌متر‌مربع و ۲۰۵۶ سانتی‌مترمربع داشتند که از افزایش ۱۵ درصدی خبر می‌دهد. محققان همچنین متوجه شدند که ساختارهای مغزی مانند ماده سفید، ماده خاکستری و هیپوکامپ هم در متولدین دهه ۷۰ بزرگ‌تر از متولدین دهه ۳۰ بود.

به باور محققان پژوهش اخیر، این افزایش اندازه در مغز انسان می‌تواند نشان‌دهنده بهبود سلامت مغز باشد و باعث کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با افزایش سن شود. برای مثال درحالی‌که تعداد مبتلایان به آلزایمر در آمریکا درحال افزایش است، درصد جمعیتی که تحت تأثیر این بیماری قرار دارند، درحال کاهش است.

منبع: دیجیاتو

دیگر خبرها

  • مدام احساس خستگی می‌کنید؟ احتمالا با کمبود این ویتامین روبه‌رو هستید
  • آتش بازى دختران بسكتبال با حذف كره جنوبى
  • پژوهشی جدید: مغز انسان درحال بزرگ‌ترشدن است
  • ایران در برابر سه تهدید بزرگ
  • آیا مصرف استامینوفن در دوران بارداری برای نوزادان خطرناک است؟
  • آلودگی نوری در شب ریسک سکته مغزی را افزایش می دهد
  • توقف مرگ مادران باردار طی ۳ سال اخیر در رفسنجان
  • کمبود ذخایر خونی در سراوان
  • رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد
  • عوارض تزریق بوتاکس و ژل برای زنان باردار | اگر در آستانه مادر شدن هستید،‌ دور این ۴ مورد را خط بکشید