Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@23:47:41 GMT

بالا رفتن از پله ضرر دارد يا پايين آمدن از آن؟

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۰۷۴۳۹

بالا رفتن از پله ضرر دارد يا پايين آمدن از آن؟

خبرگزاري آريا -

پايين رفتن از پله بر خلاف بالا رفتن براي مفصل زانو خطرناک است، زيرا هنگام پايين رفتن از پله فشار به اضافه وزن بدن بر مفصل وارد مي‌شود، ولي هنگام بالارفتن از پله ماهيچه درگير مي‌شود و وزن بدن را تحمل مي‌کند، بنابراين در پايين آمدن از پلکان بايد احتياط کرد.
بالارفتن از پله نه تنها آسيبي به مفصل زانو نمي رساند، بلکه با تقويت عضلات مفصل زانو باعث کاهش فشار بر اين مفصل مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سنين بالا حتي اگر تلاش شود تا بيشتر ماهيچه درگير فشار بالا يا پايين رفتن از پله شود، با اين وجود به علت ضعف عضلاني افراد مسن تا حدي به مفصل فشار خواهد آمد، ولي در سنين پايين تر به تقويت عضله منجر مي‌شود.
براي کاهش آثار مضر پايين آمدن از پله بايد زاويه 15 تا 25 درجه در مفصل زانو ايجاد شود تا ماهيچه‌ها نيز در تقسيم و تحمل وزن نقش داشته باشند و فشار وارده بر مفصل زانو را کاهش دهند. درباره نقش کفش در سلامت مفاصل به ويژه هنگام استفاده از پلکان بادي گفت، نبايد کفش‌هاي تخت يا پاشنه بلند پوشيده شود، بلکه کفش بايد 2 تا 3 سانتيمتر پاشنه داشته باشد و وزن نيز در فشار به مفاصل به شدت موثر است، به خصوص در هنگام پايين آمدن از پله.
درباره حالت بدن در هنگام راه رفتن به طور کل و استفاده از پلکان بايد گفت: توصيه ما اين است که همواره به صورت صاف حرکت کنند و شکم را به جلو ندهند يا ستون فقرات را به جلو و عقب ندهند. هر چه وزن فرد کمتر باشد فشار بر ستون فقرات نيز کاهش مي‌يابد.
به کساني که از درد ستون فقرات شکايت دارند نيز توصيه مي‌کنيم که آب‌ درماني کنند، چرا که آب باعث بي‌وزني و کاهش فشار بر ستون فقرات مي‌شود. بنابراين هر چه فشار بر روي ستون فقرات به واسطه کاهش وزن کمتر باشد، مفيدتر است. درباره نحوه صحيح راه رفتن نيز بايد گفت: بايد تمام پا بر روي زمين قرار داده شود و تنها پاشنه يا پنجه را روي زمين قرار نداد تا تمام کف پا فشار را تحمل کرده و به بدن منتقل کند. براي راه رفتن بهتر است ابتدا بخش بيروني پا را بر زمين گذاشت تا ماهيچه‌هاي بيروني که بسيار قوي هستند وزن را تحمل کرده و سپس ماهيچه‌هاي درون پا، وزن را تقسيم کنند.

اگر مجبور باشيد از پله‌ استفاده نماييد بايد به چند نکته توجه کنيد. دقت کنيد آيا پله‌ها استاندارد هستند يعني ارتفاع پله‌ها 20 تا 30 سانتي‌متر است؟
اگر ارتفاع پله‌ها از حالت استاندارد بيشتر باشد، ضرر بيشتري به شما در هنگام بالا و پايين رفتن، خصوصا پايين آمدن از پله‌ها وارد مي‌کند.
اگر تعداد پله‌ها زياد باشد نيز ضرر زيادي به مفصل زانو خواهد رسيد، مثلا اگر کسي در طبقه چهارم خانه‌اي زندگي مي‌کند، مجبور است روزانه حدود 100 پله را بالا و پايين برود.
حتي اگر پله‌ها استاندارد باشند، توصيه مي‌شود پله‌ها را يکي‌يکي بالا برود، يعني پاي راست روي پله دوم و سپس پاي چپ روي پله دوم و به همين ترتيب پله‌ها را بالا برود. تا طبقه دوم که هنوز خستگي عضلاني به شما فشار نياورده است، مي‌توانيد به همين روال پله‌ها را بالا برويد. اگر شما تندتند پله‌ها را بالا برويد در واقع ناخواسته باعث سايش زانو به سطح مفصلي زيرين آن خواهيد شد و سطح مفصلي را تخريب مي‌کنيد. براي همين بايد در پاگرد استراحت کنيد و دوباره پله‌ها را يکي‌يکي بالا برويد.
اگر شما به مشکل قلبي دچاريد بهتر است در هر پاگرد، يعني بعد از بالا رفتن از هفت تا هشت پله، استراحت کوتاهي داشته باشيد. اگر هم به مشکلات و دردهاي کمري و زانودرد مبتلا هستيد، بهتر است در فقدان آسانسور و اگر مجبوريد از پله‌ها استفاده کنيد، آنها را از پهلو بالا برويد، يعني به ديوار تکيه داده و به همين شيوه يکي‌يکي پله‌ها را بالا برويد. اين حالت بايد خصوصا در موقع پايين آمدن از پله‌ها رعايت شود.
شما بايد به ديوار تکيه کرده، ابتدا يک پا و سپس پاي ديگر را روي پله پايين‌تر قرار دهيد. اين مساله مهم را بايد در هنگام پايين آمدن از سطح شيب‌دار نيز مدنظر قرار بدهيد. کساني که در مناطق کوهستاني زندگي مي‌کنند و خانه‌هايشان در سطح شيب‌دار تندي واقع است، بايد در هنگام پايين آمدن، همانند اسکي‌بازان عمل کرده و به حالت زيگزاک يا مارپيچي و عمود بر سطح شيب‌دار پايين بيايند تا کمترين فشار به زانوها وارد شود. مبادا به حالت مستقيم و پياده‌روي عادي پايين بياييد، چون بيشترين فشار را وارد کرده و به کشکک زانو آسيب مي‌زنيد.
اين نکات را با تاکيد بيشتري به خانم‌ها يا آقاياني توصيه مي‌کنم که بار دستشان است و خريد کرده‌اند و اين فشار مضاعف را به زانوها مي‌آورند. اگر کشکک زانو آسيب ببيند، درد شديد و آب آوردن زانو در انتظارتان است. با رعايت‌نکردن اين نکات به مرور زمان آسيب جبران‌ناپذيري به سلامت خود وارد مي‌کنيد.
منبع:aftabir.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۷۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تصاویری از پرتاب دانشجویان از پله به پایین

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901619

دیگر خبرها

  • محرم زیر باران زانو نزد (عکس)
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • سناریو BBC برای کاهش فشار بر رژیم صهیونیستی
  • ببینید | تصاویری از پرتاب دانشجویان از پله به پایین
  • نویر تنها یادگاری بایرن مونیخ از شب زانو زدن مورینیو!
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • دلیل مهم خشکی زانو پس از مدتی نشستن
  • بسکتبال بالا و پایین دارد، اما برد خوبی داشتیم
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو