Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرکرد- همزمانی برداشت گیاهان دارویی با ورود مسافران و گردشگران نوروزی به چهارمحال و بختیاری موجب رونق فروش گیاهان دارویی در این استان شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: چهارمحال و بختیاری به‌واسطه موقعیت خاص جغرافیایی و تنوع آب و هوایی دارای انواع مختلف گونه‌های گیاهی بوده و از معدود استان‌های کشور است که بیشترین تنوع و پراکنش گیاهی در آن مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویش گیاهان داروی در این استان یکی از مهمترین ظرفیت های چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که هر ساله موجب ایجاد اشتغال و افزایش درآمد جوامع محلی و روستایی در این استان می شود.

زمستان  سال ۹۶ در این استان مانند زمستان های سال های گذشته نبود و هوا در اسفند ماه در این استان زودتر از موعد گرم شد و موجب  آغاز رویش گیاهان دارویی در این استان شد.

برداشت گیاهان دارویی نیز به همین خاطر زودتر از سال های گذشته آغاز شد و هم اکنون انواع مختلف گیاهان دارویی در بازار این استان در حال فروش است.

 در حال حاضرگیاهان دارویی و خوراکی شامل قارچ، کرفس کوهی، کنگر، پرموسیر، کاردی و سریدنگ، تره کوهی، لیباس، زنجبیل، بابونه، آویشن، کاسنی، کتیرا، شیرین بیان، شنگ و ... در بازار این استان در حال فروش است.

رویش گیاهان دارویی و خوراکی در تمام شهرستان‌های این استان صورت می‌گیرد که در این میان شهرستان کوهرنگ به خاطر شرایط آب و هوایی خاص منبع تولید بسیاری از گیاهان دارویی است.

کرفس کوهی، قارچ، موسیر و شنگ و... در مراتع و کوهستان‌های این شهرستان به خاطر آب‌وهوای مناسب و بکر بودن رویش بسیار زیادی دارند و استقبال مردم نیز از این نوع گیاهان دارویی بیش از سایر گیاهان است.

در این میان کرفس و قارچ کوهی گران‌ترین گیاهانی هستند که در بازار این استان در حال فروش است. در حال حاضر قارچ کوهی با قیمت بالای یکصد هزار تومان وکرفس کوهی با قیمت یکصد و پنجاه هزار تومان در حال فروخته شدن است.

گیاهان دارویی و خوراکی مراتع این استان به لحاظ رویش طبیعی جزء گیاهان ارگانیک محسوب می شوند و از ارزش غذایی بالایی برخوردارندیکی از مسافران اصفهانی که به چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های بسیار زیبای کشور است که مقصد نوروزی بسیاری از مسافران نوروزی بوده است.

محمود حمیدی ادامه داد: فروش گیاهان دارویی توسط محلی ها در ایام نوروز یکی از مواردی بود که برای خانواده من بسیار جذاب بود و خرید گیاهان دارویی و صحبت با محلی ها و پرسیدن چگونگی مصرف این گیاهان دارویی از زیباترین خاطر های سفر ما به چهارمحال و بختیاری بوده است.

وی بیان کرد: گیاهان دارویی و خوراکی مراتع این استان به لحاظ رویش طبیعی جزء گیاهان ارگانیک محسوب می شوند و از ارزش غذایی بالایی برخوردارند.

افزایش درآمد روستائیان در چهارمحال و بختیاری

یکی از فروشندگان گیاهان دارویی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با ورود مسافران نوروزی به چهارمحال و بختیاری درآمد روستائیان و محلی های این منطقه افزایش یافته است.

علی مجیدی بیان کرد: هم اکنون برداشت گیاهان دارویی توسط اعضای خانواده ام در کوهستان در حال انجام است و من این گیاهان دارویی را در کنار جاده به فروش می رسانم.

وی بیان کرد: استقبال مسافران و گردشگران از گیاهان دارویی بسیار خوب بوده است.

وی عنوان کرد:  مسافران نوروزی، قارچ و کرفس کوهی را بیش از سایر گیاهان دارویی خریداری کرده اند.

فروش گیاهان دارویی و محصولات لبنی به مسافران یکی از مهمترین راه های کسب درامد توسط محلی ها و عشایر در این شهرستان استفرماندار شهرستان کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت:  از ابتدای آغاز سفرهای نوروزی تاکنون مسافران بسیاری به این شهرستان سفر کرده اند.

مرتضی زمانپور تاکید کرد: فروش گیاهان دارویی و محصولات لبنی به مسافران یکی از مهمترین راه های کسب درامد توسط محلی ها و عشایر در این شهرستان است.

وی بیان کرد: هم اکنون محلی ها و عشایر محصولاتی از جمله گیاهان دارویی تازه و خشک شده، محصولات لبنی، عسل، صنایع دستی و... را به مسافران و گردشگران این شهرستان می فروشند که این امر موجب افزایش درامد مردم این منطقه شده است.

وی بیان کرد: توسعه صنعت گردشگری در چهارمحال و بختیاری می تواند زمینه ساز حل مشکلات بیکاری در این استان شود که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۸۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف نهضت ملی مسکن در شهرستان کیار تا ماه آینده

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: نهضت ملی مسکن و تامین زمین برای جوانی جمعیت حداکثر تا یک ماه دیگر در شهرها و روستاهای شهرستان کیار تعیین تکلیف خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد غلامعلی حیدری امروز در شورای اداری بخش ناغان شهرستان کیار گفت: ما به منظور بررسی مشکلات، تغییر رویکرد دادیم و از شهرستان به بخش آمدیم و آنها را بررسی می‌کنیم تا مشکلات را شناسایی و راه حلی برای آنها پیدا کنیم تا بتوان به اجرای پروژه‌ها سرعت بخشید. 

وی مطرح کرد: نهضت ملی مسکن و تامین زمین برای جوانی جمعیت باید با سرعت، حداکثر یک ماه چه در شهر و چه در روستاهای کیار تعیین تکلیف شود. طرح هادی شهرستان کیار و ورودی شهر ناغان نیز باید ظرف یک ماه تعیین تکلیف شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: جاده شلمزار_ناغان و کارون 4، در اولویت برنامه‌های استان قرار گرفته و منابع آن تامین شده است و باید به سرعت انجام شود،  زیرا یکی از مطالبات دیرینه مردم است. 

وی بیان داشت: قیر مجانی برای طرح هادی اختصاص یافت، عوارض هم مستقیم به حساب دهیاری‌ها و شهرداران واریز می‌شود که این تغییرات بسیار ارزشمند است. بنیاد مسکن با هم‌افزایی دهیاری‌ها طرح هادی روستاها، بهسازی و آسفالت را سرعت دهند.

حیدری مطرح کرد: در سفر اول رئیس جمهور به استان چهارمحال بختیاری 50 میلیارد تومان اعتبار برای پمپاژ کشاورزی ناغان دیده شد که می‌تواند در قطب کشاورزی این منطقه تحول ایجاد کند، آب منطقه‌ای هم باید مابقی اعتبارات پمپاژ کشاورزی ناغان را پیگیری کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: همچنین با اعتبارات محرومیت زدایی خوبی که استان دارد و همکاری ارتش، روستاهایی که آب ندارند را باید آبرسانی کرد تا تامین آب پایدار برای روستاها صورت گیرد.

وی بیان داشت: جهاد کشاورزی باید دامداری، توسعه گلخانه‌ای و بخش کشاورزی را در ناغان تسریع کند و آبیاری نوین را در دستور کار قرار دهد. منابع طبیعی باید روی کاشت درختان در این منطقه مانور دهد و برای توسعه کشاورزی و دامداری به مجوزها سرعت ببخشد.

حیدری خاطرنشان کرد: باید روی نوسازی مدارس نیز توجه ویژه داشت و با اعتباراتی که به استان تخصیص پیدا می کند، نوسازی مدارس را انجام داد.

وی یادآور شد: راهداری باید در روکش جاده‌ها و ترمیم آنها و حل مسئله پل روبه‌روی بیمارستان بر سرعت خود بیفزاید.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر توسعه شهرک صنعتی، گفت: باید مشکلات توسعه شهرک صنعتی و معدن برطرف و تامین آب شهرک صنعتی انجام شود. تسهیلات لازم نیز باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا جهش خوبی در زمینه صنعت صورت گیرد و موجب اشتغال زایی شود.

وی مطرح کرد: ورزش برای ایجاد نشاط و مقابله با آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر است و باید توسعه لازم ورزشی را در شهرستان کیار و در بخش ناغان جدی گرفت. با توجه به اینکه جمعیت عشایری در شهرستان کیار وجود دارد باید به ایل‌راه‌ها رسیدگی کرد. مجوزهای گردشگری و بوم گردی که در مسیر ترانزیتی این منطقه وجود دارد، صادر شود. 

حیدری در پایان با تاکید بر جهاد تبیین توسط مسئولان خاطرنشان کرد: تلاش دشمن ایجاد یأس و ناامیدی در دل مردم است که باید تمام مسئولان، در حوزه کاری خود و اقداماتی که انجام شده است، اطلاع رسانی لازم را داشته باشند که البته در این راه نشست با رسانه‌ها و فضای مجازی هم ارزشمند است.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • تعیین تکلیف نهضت ملی مسکن در شهرستان کیار تا ماه آینده
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی