Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@00:17:47 GMT

بازار گرم شکسته‌بندي در کوچه "کاه‌فروشي کابل"

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۰۸۵۲۸

بازار گرم شکسته‌بندي در کوچه 'کاه‌فروشي کابل'

خبرگزاري آريا - کوچه‌هاي کاه‌فروشي کابل هنوز نبض کابل قديم را مي‌زند و با سپري شدن صد‌ها سال هنوز کار و کسب سنتي از جايگاه خاصي ميان کابليان برخوردار است.

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري ميزان، کوچه‌هاي کاه‌فروشي کابل هنوز نبض کابل قديم را مي‌زند و با سپري شدن صد‌ها سال هنوز کار و کسب سنتي از جايگاه خاصي ميان کابليان برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين کوچه، امروز نيز بخشي از زندگي قديمي کابل را مي‌توان به تماشا نشست. دکان‌هايي مملو از پرنده‌هاي رنگارنگ و هم‌چنان چند دکان شکسته‌بندي که هنوز با‌‌ همان روش قديمي، اقدام به درمان استخوان‌هاي شکسته‌ مردم مي‌کنند.
خواستيم به چند غرفه‌ شکسته‌بندي در کوچه کاه‌فروشي کابل مراجعه کنيم. اگر چه بعضي از اين شکسته‌بندها حاضر به مصاحبه نشدند، و حتا تا جايي واکنش‌هاي تندي نيز نشان دادند، اما در اين ميان سري زديم به غرفه‌ شکسته‌بندي غلام‌عباس که مردم او را پهلوان عباس مي‌نامند.
مرد قوي هيکل با قامتي بزرگ، پاي مرد کهن‌سالي را زير دستان ستبر خود گرفته است. نام مرد کهن‌سال، گل‌آغا است. گل‌آغا 65 سال دارد. گل‌آغا از پارگي گوشت پايش رنج مي‌برد، يک‌و‌نيم هفته پيش نزد پهلوان عباسِ شکسته‌بند آمده بود و حال از درد به خود مي‌نالد و هر لحظه عرق جبينش را با کف دست پاک مي‌کند. اما اعتقاد به اين که دستان ستبر شکسته‌بند کارساز است، اعتقادي که درد را به او تحمل شدني مي‌سازد.
وقتي از او پرسيدم چرا نزد يک دکتر معالج در بيمارستان مراجعه نکرد در جواب مي‌گويد: «همين خو دکتر است ديگر از خاطر شکسته‌گي عکس گرفته بودم نشکسته بود، اما گوشت پاره کرده بود. فضل خدا همين آدم تداوي کرد حال شکر پايم جور شده است.»
آن‌سوتر پهلوان عباس که در غرفه‌ي کوچکي سکونت گزيده است و اطرافش را مردان کهن‌سال و يکي و دو جواني که از پاي‌دردي مي‌نالند نيز پر کرده نشسته است. 45 سال دارد و اين مسلک را از استاد خود پهلوان جان‌آغا ياد گرفته است. او 20 سال است که در کوچه کاه‌فروشي بيماران شکستگي استخوان را به گونه‌ سنتي به قول خودش «درمان مي‌کند»، طوري که خودش با اعتماد به ‌نفس بالايي مي‌گويد اکثراً مشتريانش از اين شيوه درماني راضي هستند و تعدادي از بيماران شفاخانه‌هاي معتبر کابل نيز براي درمان به او مراجعه مي‌کنند.
غلام‌عباس مي‌گويد: «خدا بيامرزد پهلوان جان‌آغاي شکسته‌بند را، من شاگردش بودم و اين کسبش به من ماند، ‌يک سال هم مجاني مشتري‌ها را تداوي مي‌کردم و مردم از پيش ما خوش‌ اند. ما انواع شکستگي را درمان مي‌کنيم. اما اول بايد عکس گرفته شود و بعدا گچ مانده شود. چندي پيش يک سرباز اردوي ملي، شصت دستش در برخورد با توپ فوتبال بي‌جا شده بود، در تمام کابل تداوي نشد، اما اينجا درمانش کرديم.»
با وجود پيشرفت طب و افزايش شفاخانه‌هاي مدرن در شهر کابل، هنوز شمار زيادي از افغان‌ها از طبابت يوناني و شيوه‌هاي سنتي براي درمان بعضي دردهاي خود استفاده مي‌کنند و اين شيوه، قرن‌ها است که در ميان مردم رايج است.
همچنان اعتقاد به مداواي سنتي با کم‌ترين امکانات تنها ميان کهن‌سالان که سال‌ها در کابل زنده‌گي کرده‌اند قابل اعتبار نيست، بلکه جوانان نيز به پهلوان عباس مراجعه مي‌کنند.
محمد صادق، ظاهراً 25 سال عمر دارد و يک‌و‌نيم ماه مي‌شود که در ناحيه پاي چپ احساس درد مي‌کند. او مي‌گويد از پاکستان به خاطر تداوي پايش به کابل آمده است: «قبلاً هم پاي راستم شکسته بود، اما وقتي اينجا مراجعه کردم حال خوب شده است، به داکتران زياد مراجعه کردم، اما نتيجه نداد.»
از سويي هم شماري از متخصصان ارتوپيدي در شفاخانه‌هاي کابل اين وضعيت را نگران‌کننده مي‌دانند و مي‌گويند تداوي‌هاي خودسر، تشخيص نادرست و در نظر نگرفتن بهداشت معاينه‌خانه‌هاي سنتي، از مواردي است که شکسته‌بندها به آن توجه نمي‌کنند.
داکتر احمدطارق لعلي، متخصص امراض جراحي اورتوپيدي در بيمارستان وزير محمداکبر خان مي‌گويد درمان خودسر، بي‌تشخيص درست از ناحيهي آسيب ديده، باعث مي‌شود تا استخوان‌ها بعد از شکسته‌بندي، با سوء شکل دچار شوند و اين‌گونه درمان در آينده به کجي مفاصل و حتا سياهي استخوان‌ها مي‌انجامد. او گفت: «بعضي‌ها که کسرها را به شکل سنتي درمان مي‌کنند، بعداً مي‌تواند باعث ايجاد اختلالات گردد و اگر خود کسرها تشخيصشان به شکل نارمل نباشد، مي‌تواند هر سوء شکل را در مريض به وجود بياورد.»
در همين حال، شماري از شهروندان کابل نيز هستند که حداقل تجربه يک‌بار رفتن نزد شکسته‌بند را دارند. آنان به اين باور اند که تداوي با اين روش دردآور است و آن‌ها جريان ماساژ و جابه‌جايي مفاصل دست و پاي، درد زياد را احساس کرده‌اند. با آن که اين نوع درمان، براي‌شان نتيجه نداده است، اما ترسي که از اين نوع درمان، در روح و روان‌شان خانه کرده است آن‌ها را وادار ساخته که ديگر به شکسته‌بندها مراجعه نکنند.
به گزارش 8 صبح، طب سنتي در افغانستان تنها در شکسته‌بندي خلاصه نمي‌شود. استفاده از دواها و شيوه‌هاي درماني سنتي ‌از قرن‌ها به اين‌سو ميان افغان‌ها مروج بوده است.
/انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۸۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد

آئینی اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ما در حوزه بازآفرینی نگاه مردمی سازی بوده است. نوسازی مسکن باید توسط مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی ها و گروه های جهادی صورت گیرد. نظارت هم توسط دولت و اعضای سازمان نظام مهندسی انجام می شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی بیشترین بدنه اجتماعی و بیشترین ارتباط را با مردم دارد. لذا توفیق در این وزارتخانه در افزایش سرمایه اجتماعی موثر خواهد بود. در سال جاری نیز که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، باید فضایی فراهم شود که این وزارتخانه پشتیبان باشد و موانع را رفع کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در محدوده بافت های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد گفت: این بناها جان هموطنان را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است. بنابراین ما نوسازی را در اولویت قرار دادیم؛ زیرا موضوع جان انسان ها است.

آیینی تصریح کرد: در این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار حدود ۱۰ میلیون نفر سکونت دارند. این شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه است. ساکنان این مناطق دچار بدمسکنی هستند و توان نوسازی ندارند. حتی اگر وام ارزان به این افراد بدهیم امکان پرداخت اقساط ندارند، زیرا اگر پول داشتند در بافت فرسوده زندگی نمی کردند. این چالش اول ما است. ما به آن ها می گوییم نگران نباشید؛ ما شما را به سازندگان و کسانی که توان مالی، اجرایی و فنی دارند وصل می کنیم. اینجا با چالش دوم مواجه می شویم؛ زیرا سازندگان حاضر به نوسازی در محلات فرسوده نیستند؛ چراکه برای آن ها بازدهی اقتصادی ندارند.

وی درباره راهکار شرکت بازآفرینی برای چالش دوم یعنی تشویق سازندگان به نوسازی بافت های فرسوده گفت: چهار چالش نوسازی در سند تحول دولت آمده است. راهکار این است که ما با بسته های تشویقی مختلف، سرمایه گذاران را ترغیب به نوسازی کنیم. 

آیینی تاکید کرد: بیش از ۵۴۶ شهر بسته های تشویقی شهرسازانه را اجرا می کنند؛ به طوری که آمار صدور پروانه نشان می دهد در سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت های فرسوده در بازه زمانی بعد از انقلاب شکسته شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: گام اول را با همکاری بسیج مستضعفان و بسیج سازندگی برداشتیم و تا الان ۴۶۷ حلقه میانی ایجاد کردیم که در محلات هدف بازآفرینی به ارایه خدمات می پردازند. این اتفاق جدیدی است که قصد داریم این تعداد را به ۲۰۰۰ حلقه برسانیم و به زودی شاهد خبرهای خوبی در محرومیت زدایی از بافت های فرسوده خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اطلاعیه قطعی برق در شهرکرد
  • قطعی برق در برخی مناطق شهرکرد
  • رکورد مسابقات فری استایل اسکیت شکسته شد
  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی
  • تصاویری تلخ از داخل کوچه‌های شهرک چوبی سوخته در گیلان | آتش از کجا شروع شد؟
  • برخورد قاطع با مداخله‌گر طب سنتی در نیشابور
  • نظامی گنجوی شاعر شهیر تفرشی
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد