Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@12:13:55 GMT

گنبد علویان از شاهکارهای قرن ششم هجری در همدان

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۰۹۷۴۳

گنبد علویان از شاهکارهای قرن ششم هجری در همدان

‍‍‍‍‍‍

دریافت 7 MB همدان - گنبد علویان همدان از شاهکارهای قرن ششم هجری است که ویژگی های منحصر به فرد کالبدی و ظرافت تزئینات استثنایی آن گردشگران را شیفته خود می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، گنبد علویان به اعتبار تحقیقات باستان شناسان بنایی مغولی یا به عبارتی سلجوقی تکامل یافته است که به دلایلی چند و از جمله ویژگی های منحصر به فرد کالبدی و ظرافت تزئینات استثنایی آن همواره مورد توجه ویژه محققان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بنا از لحاظ هنر گچ‌بری و آجرکاری از آثار ارزشمند و کم نظیر سده های میانی دوره اسلامی است و شکل ظاهری آن شبیه گنبد سرخ مراغه است که در سال ۵۴۲ هجری قمری ساخته شده و ابعاد داخلی و تزئینات آن غنی و متراکم و در عین حال راز آمیز و چشم نواز است.

این بنا به صورت مکعبی ۴ ضلعی ساخته شده و ۴ جرز ستون مانند به ارتفاع ۹.۵ متر با قطری قریب به ۲ متر و شبیه برجهایی در ۴ گوشه آن را در میان گرفته اند.

هر یک از برجها دارای ۵ طاق نمای فرو رفته مثلثی به ارتفاع ۸ متر و عرض ۱ متر و عمق نیم متر است که از حیث مقطع جرزها را به صورت نیمی از یک ستاره هشت پر در آورده است.

بر فراز ورودی و درون کادر مستطیل شکل گچبری های بر جسته لانه زنبوری شامل گل و بوته های در هم پیچیده به شکل زیبایی خود نمایی می کند و بر حاشیه خارجی کادر نیز کتیبه ای گچبری شده مشتمل بر آیاتی از قرآن مجید به خط کوفی مشاهده می شود.

راه پله های کم عرض از درون برج شمالی شرقی دسترسی به سقف و نیز راه پله ای که به صورت غیر متعارف درون محراب ایجاد شده راه یابی به سرداب اشکوب زیرین را میسر می کند که سرداب کوچک مدفن دو تن از بزرگان خاندان علویان است وفضای داخلی آن از ۶ حجره با طاق نمای جناغی تشکیل شده و قبر ها به شکل حجمهای مکعب مستطیل شکل پوشیده از آجرهای لعابدار فیروزه ای در مرکز آن قرار گرفته اند.

این اثر که یکی از شاهکارهای معمار و گچبری بعد از اسلام در همدان است، طی شماره ۹۴ در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۹۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت‌کار ۵۰ ساله گنبد سلطانیه فوت شد + تسلیت وزیر

علی غفاری که بیش از ۵۰ سال در حوزه مرمت گنبد سلطانیه فعالیت کرده بود و ضرغامی بر دستان وی بوسه زده بود، به دلیل کهولت سن فوت شد و عزت‌الله ضرغامی وزیر گردشگری بابت این موضوع در صفحه شخصی خود واکنش نشان داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، در سفر نخست استانی آیت‌الله رئیسی و کابینه دولت سیزدهم در آبان 1400 به استان زنجان، عزت‌الله ضرغامی وزیر گردشگری در سفر به شهر سلطانیه از نزدیک از گنبد سلطانیه بازدید کرد‌.

در حاشیه این بازدید، بعد از آنکه عزت‌الله ضرغامی متوجه شد که یکی از مراجعه کنندگان که درخواستی از وی داشت، بیش از 50 سال است که در کار مرمت گنبد سلطانیه است، بر دستان وی بوسه زد؛ نام این مرمت‌کار قدیمی "علی غفاری" بود.

متاسفانه وی به دلیل کهولت سن، چند روز پیش دار فانی را وداع گفت؛ همین موضوع سبب شد که ضرغامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) نسبت به فوت این مرمت‌کار قدیمی و کهنه‌کار واکنش نشان دهد.

ضرغامی نوشت: بیش از 50 سال از عمر شریف خود را زیر گنبد سلطانیه به مرمت هنر اسلامی گذرانده. 

با استاد علی غفاری در سفر به زنجان آشنا شدم و با افتخار بر دستان او بوسه زدم. رحمت الله علیه و اعلی الله مقامه.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داشتن برنامه عالمانه برای اقتصاد دریامحور ضروری است
  • ۱۰ ماشین آلمانی برتر تاریخ که شاهکارهای مهندسی عرصه خودروسازی به شمار می آیند (+عکس)
  • تصادف در گنبد ۷ مصدوم برجا گذاشت
  • ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره تولیدات فضای مجازی همدان 
  • اجرای طرح امنیت محله محور در گنبد
  • مرمت‌کار ۵۰ ساله گنبد سلطانیه فوت شد
  • مرمت‌کار ۵۰ ساله گنبد سلطانیه فوت شد + تسلیت وزیر
  • عکس/ اونا گنبد آهنین دارن ما گنبد طلا
  • آماده سرمایه‌گذاری در همدان هستیم
  • آغاز ثبت‌نام حوزه‌های علمیه خواهران در همدان