Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@22:56:49 GMT

معرفی مکان های گردشگری، رفاهی و تاریخی استان قم

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۱۱۷۰۶

معرفی مکان های گردشگری، رفاهی و تاریخی استان قم

استان قم دارای مکان های گردشگری مذهبی و تاریخی بیشماری است که به دلیل عدم معرفی مناسب این مکان ها و نبود امکانات رفاهی، کمتر مسافری از آن ها اطلاع دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، استان قم در گذشته به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه ابریشم دارای اهمیت ارتباطی فراوانی بوده است و اما امروز هم این شهر در شاهراه مواصلاتی و حمل و نقل ایران واقع شده و از سویی دیگر رابط بین استان‌های صنعتی ایران با تهران و همچنین رابط استان‌ها و شهرهای جنوبی ایران با  نقاط شمالی است و در واقع این استان شاهراه 17 استان می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی وجود اماکن مذهبی همچون حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در این استان بر اهمیت آن بیش از پیش افزوده است و همین موضوع باعث شده است که مورد توجه مسافران از نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای مسلمان دیگر واقع شود.

از همین رو سالانه 20میلیون مسافردر طول تعطیلات یکسال به استان جهت زیارت از دو مکان مقدس در قم سفر می کنند البته باید این را هم گفت که استان قم دارای بیش از 317 مورد مکان تاریخی مذهبی ثبت شده می باشد که می توان از پتانسیل و جایگاه ویژه این اماکن استفاده بیشتری کرد.

با توجه به اینکه بیشتر خانواده هایی که به استان قم سفر می کنند جهت زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران می باشد اما استان قم از نظر جاذبه های غیر مذهبی در داخل شهر و خارج شهر بهرمند می باشد که عدم معرفی آنها موجب شده است که حتی اهالی استان هم از آنها بی اطلاع باشند.

در استان قم از جنگل سرسبز، دریای نیلگون، کوهستان برفی و رودخانه خروشان خبری نیست اما همین استان کویری بناهای تاریخی دارد که میتوان با معرفی مناسب و دقیق آنها به مسافران  به عنوان مکان های گردشگری استفاده کرد.

این در حالی است که استان قم علاوه بر اماکن مذهبی دارای برخی اماکن تاریخی و دیدنی که می توان گردشگر بخود جذب کند را می باشد از همین رو می توان به بازار قم که در مرکز شهر قرار دارد و همیشه از آن بوی عطر و سوهان به مشام می رسد اشاره کرد که زائران را بسوی خود می خواند.

بنابراین اکر بخواهیم از داخل استان خارج شویم باید به اماکن دیگری همچون شهر کهک اشاره کنیم که در این شهر با آب و هوای مناسب خانه ملاصدرا و امامزاده زینب خاتون را در خود جای داده است همچنین اگر به غارها اشاره کنیم می توانیم به غار کهک و غار وشنوه اشاره کرد که از جاذبه های دیدنی استان می باشد.

از دهستان هایی که از سرسبزی و آب و هوای خوبی در اطراف قم برخوردار می باشند می توان به دهستان قاهان در خلجستان، دهستان فردو به عنوان تنها روستایی که بیشترین شهید را در کشور تقدیم انقلاب کرده است و دهستان نویس اشاره کرد.

علاوه بر این از دیگر جاذبه های دیدنی استان می توان به دریاچه حوضه سلطان و دره ریواس با وسعتی معادل ۳۱ هزار و ۷۳۵ هکتار در جنوب غربی و پنجاه کیلومتری شهرستان قم واقع شده است ، اشاره کرد.

اگر مسافران به دنبال یک استراحت کوتاه در یک مکان نسبتا سرسبز و خوش آب و هوا هستند، پلنگ‌دره(دره ریواس) انتخاب خوبی است مخصوصا که در این منطقه گونه‌های جانوری فراوانی دیده می‌شود و از این نظر هم کاوش در آن جذاب است.

با این وجود نکته ای که بسیار اهمیت دارد نحوه و نوع معرفی این جاذبه های دیدنی به مسافران و همچنین وجود امکانات در آن محل ها برای راحتی مسافران و گردشگران می باشد.

بنابراین باید مسئولان مربوطه در این خصوص برنامه ریزی انجام دهند تا بتوانند این مکان ها را به گردشگران معرفی کنند و برای آنها امکانات رفاهی مناسبی در نظر بگیرند و همچنین در این مکان ها می توانند اشتغال زایی صورت گیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۱۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است

ایسنا/بوشهر رئیس شورای شهر بوشهر بافت تاریخی بوشهر را یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری کشور دانست و گفت: این گنجینه تاریخی دارای ساختمان‌های منحصر به فردی است که می‌تواند باعث رونق گردشگری ایران شود.

وحیدنیک روش روز پنج شنبه ۶ اردیبهشت در هفتمین اجلاس مجمع روسای کمیسیون های شهرسازی ومعماری کشور در بوشهر افزود: بافت تاریخی بوشهر دارای ۳۸ هکتار مساحت است و در آن بیش از ۹۰ اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

وی از استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر خبر داد و بیان کرد:  بیش از ۹۵ درصد از زیرساخت‌های عمرانی در بافت تاریخی بوشهر تکمیل شده  و در سال جاری طرح‌های کف‌سازی بافت تاریخی بوشهر به اتمام می‌رسد.

رئیس شورای شهر بوشهر به توسعه شبکه فاضلاب در همه نقاط شهر بوشهراشاره کرد و گفت: شبکه‌گذاری فاضلاب محلات جنوبی بوشهر آغاز شده و امیدواریم اعتبارات آن زودتر تأمین شود.

نیک روش به محدودیت‌های ایجاد شده برای ساکنان در حریم نیروگاه اتمی پرداخت و گفت: این نیروگاه باعث افتخار است اما برای مردمی که در حریم آن است مشکلاتی را به وجود آورده است و در حوزه شهرسازی مشکلات عمده در این مناطق وجود دارد.

وی یکی از مشکلات شهر بوشهر را نبود خروجی دوم عنوان و تأکید کرد: بوشهر شبه جزیره‌ای است و در عرصه پدافند غیرعامل آن دچار مشکل است، باید برای خروجی دوم آن طراحی و برنامه‌ریزی و اجرایی شود.

شهردار بوشهر نیز بازآفرینی شهری را  یکی از رویکردها و راه‌یافته در موضوع شهری دانست و با بیان اینکه دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است، گفت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضاها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

حسین حیدری افزود: اگر با منطق بازآفرینی به این فضاها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر منجر نمی‌رسد، اظهار کرد: مردم بهره‌بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

شهردار بوشهر، مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری را عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی‌مدخل در کشور دانست و اضافه کرد: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

حیدری با بیان اینکه این ناهماهنگی به اعتماد مردم آسیب می‌زند و آنها را نگران می‌کند، خاطرنشان کرد: این مهم باعث عدم همراهی و مشارکت مردم و در نتیجه به پاشنه آشیل طرح‌های بازآفرینی شهری تبدیل و سبب آسیب به جلب مشارکت مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهر بوشهر بافت‌های فرسوده حدود ۳۰۰ هکتار است، گفت: مساحت بافت تاریخی بوشهر تقریباً ۳۸ هکتار است و باید با نگاه بازآفرینی به این مجموعه‌ها نگاه کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • مناطق گردشگری شهر بهبهان + فیلم
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • اجرای ۱۲ عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری