Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستای تاریخ وانشان یک روستای بکر و با هوایی دل انگیز در شهرستان خوانسار اصفهان واقع شده، روستایی با کوچه باغ‌ها و شکوفه‌های بهاری زیبا که سحرانگیز است. ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷ استانها اصفهان گردشگری ایران نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در شهرستان خوانسار اصفهان یک روستای زیبا قرار دارد که به دلیل باغ‌ها و کوچه‌ باغ‌هایی که در این روستا وجود دارد شکوفه‌های بهاری هر سال به مسافران نوروزی سلام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستایی بکر با هوایی دل انگیز کوهستانی که هر گردشگری را محسون می‌کند. وانِشان روستایی از توابع شهرستان خوانسار واقع در استان اصفهان است. این روستا در 12 کیلومتری جنوب شهرستان گلپایگان قرار دارد.

بنای تاریخی آرامگاه امامزاده سلیمان ابوالفتوح از نوادگان موسی کاظم (متعلق به قرن دهم خورشیدی) در این روستا قرار دارد .

در این روستا محصولات باغی نظیر انگور، سیب، زردآلو، هلو و گلابی همچنین محصولات سیفی نظیر خیار و سبزیجات کاشته می‌شود. گردو و بادام نیز یکی از محصولات این روستا است و گردوی وانشان از شهرت بالایی برخوردار است.

وجود بقعه امامزاده ابوالفتوح سلیمان بن موسی بن جعفر، در روستای وانشان که بنای آن با توجه به کتیبه داخل حَرم، به قرن دهم خورشیدی مربوط می‌شود. وجود درخت عظیم و فوق‌العاده قدیمی کنار دیوار امامزاده که نزدیک به هزار سال عمر دارد.

بر فراز بقعه چهارگوش آجری گنبدی هرمی و دوازده ترکی کشیده شده‌ است. روی صندوق آیاتی از قرآن مجید نوشته شده و کلمه "صندوق شاه حسین فرید ونشکوه" دیده می‌شود. کهنسالان وانشان می‌گویند امامزاده ابوالفتوح بسیار قدیمی است و یک دلیلش، وجود درخت عظیم و فوق‌العاده قدیمی کنار دیوار آن است.

فضای داخلی گنبد دارای یک صندوق چوبی منبت‌کاری شده بسیار نفیس است که در حال حاضر ضریح روی آن قرار گرفته‌ است، چون صندوق چوبی زیر ضریح است، نمی‌توان تاریخ ساخت آن را بررسی کرد.

در فضای داخلی گنبدخانه، فضایی مستطیل شکل یا آسمانه با سقفی تیرپوش و مسطح قرار دارد. زیر سقف چوبی نقاشی و خوشنویسی با خط نستعلیق دیده می‌شود که کار استاد محمود نجار و استاد یوسف خوانساری است.

این روستا به دلیل نزدیکی به ارتفاعات داری آب‌وهوای بسیار خوبی است. نام این روستا وانشان یا به زبان محلی وانشون است. البته درنوشته های دیگر به نام ونیشون نیز از آن یاد شده است.

گویش مردم وانشان که وانشانی، ونیشونی و مردم این روستا اونشونی می‌نامند، جزئی از گویش‌های ایران مرکزی و شمال غربی است و شباهت‌هایی به گویش خوانساری دارد.

‌انتهای پیام/ ز

R41346/P41362/S6,51,1381/CT8

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۲۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای تاریخی پالنگان در مسیر ثبت جهانی

  استاندار کردستان ظهر امروز در جلسه بررسی ثبت جهانی روستای پالنگان اظهار کرد: برنامه‌ها و اقدامات خوبی طی یکی دو سال اخیر در پالنگان انجام شده است، اما ثبت جهانی این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و باید تمام توان را روی این قضیه بگذاریم.

اسماعیل زارعی‌کوشا با بیان اینکه برخی ظرفیت‌هایی که در پالنگان وجود دارد می‌تواند محور گردشگری کردستان باشد، گفت: پالنگان اکنون به یک قطب اقتصادی تبدیل شده است، اما آنگونه که باید در زمینه بهداشت و نحوه طراحی غرفه‌ها سلیقه و تلاش لازم صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: تفکر مردم این روستا در توسعه گردشگری به دو دسته موافق و مخالف تقسیم می‌شود باید کسانی که احساس می‌کنند حضور گردشگران تنها موجب ایجاد زحمت برای آنها می‌شود، توجیه شوند.

استاندار کردستان ادامه داد: روحیه کار مشارکتی از ویژگی‌های بسیار خوب مردم روستای پالنگان است پس اگر بتوانیم بستر را برای آنها فراهم کنیم قطعا مشارکت اثرگذار خواهند داشت.

استاندار کردستان ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه راه و امکانات بهداشتی در پالنگان را مورد تاکید قرار داد و افزود: در برگزاری جشن هزار دف نباید فرصت عید فطر را از دست بدهیم چرا که این زمان بهترین زمان برای برگزاری جشن هزار دف در پالنگان است.

پالنگان در فهرست ۸ روستای نامزد ثبت جهانی در ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان نیز در این جلسه گفت: روستای تاریخی پالنگان به‌عنوان یکی از ۸ روستای جهانی گردشگری ایران به سازمان جهانی گردشگری معرفی شده است.

منصور مهرزاد اظهار کرد: بنا به درخواست سازمان جهانی گردشگری ۳ روستای هدف گردشگری کردستان توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان معرفی شد.

وی اضافه کرد: در نهایت بعد از انجام تحقیقات و اقدامات کارشناسی شده، ۸ روستا از ۱۵۰ روستای معرفی شده حائز اهمیت برای جهانی شدن شناخته شد که روستای پالنگان یکی از این روستا‌ها است.

مهرزاد با بیان اینکه روستای پالنگان در ارزیابی‌های وزارت میراث فرهنگی با کسب ۷۶ امتیاز عنوان دومین روستا را کسب کرد، گفت:، اما بعد از احصای سازمان گردشگری جهانی روستای پالنگان روستای اول شد.

وی تصریح کرد: با توجه به معرفی پالنگان در سطح ملی و بین المللی هر ساله شاهد حضور گردشگران زیادی در این روستا هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با بیان اینکه حضور گردشگران پایداری جمعیت و اشتغالزایی را در این روستا فراهم کرده است، گفت: امیدواریم با ثبت جهانی این روستا شاهد تحولات جدی به لحاظ زیرساختی و اقتصادی در این روستا باشیم.

مهرزاد اضافه کرد: برگزاری مراسم هزار دف یکی از آیتم‌های مورد توجه در انتخاب این روستاست که حوزه هنری نسبت به برگزاری دوباره این جشن اقدام کند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان
  • طبیعت بهاری روستای جغدان از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • انتخاب روستای فهرج یزد به عنوان روستای هدف گردشگری
  • فهرج یزد، روستای هدف گردشگری می‌شود
  • روستای فهرج یزد به روستای هدف گردشگری تبدیل می‌شود
  • خسارت‌های سیل  به مناطق روستایی بخش پادنای سمیرم + فیلم
  • آغاز هرس درختان انگور روستای جغدان در فصل بهار + فیلم
  • جشن سنتی "گم تلا" در روستای تاریخی استان یزد (+عکس)
  • روستای تاریخی پالنگان در مسیر ثبت جهانی
  • روستای اصفهک طبس روستایی با قدمت 400 سال در دل کویر