Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@09:41:16 GMT

سد فرخی قاین؛ یکی از حیرت انگیزترین سدهای مخزنی جهان

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۱۲۶۸۸

سد فرخی قاین؛ یکی از حیرت انگیزترین سدهای مخزنی جهان است که ظرفیت بی نظیر گردشگری را برای خراسان‌جنوبی فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، در این روزهای بهاری، به علت بارندگی‌های اخیر، سد فرخی قاین به خوبی آبگیری شده و پذیرای گردشگران است.

سد خاکی فرخی بود به دلیل استقرار در یک منطقه دشتی و کم‌ارتفاع در بالادست روستای فرخی به ناچار طول تاج آن به 938 متر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سدی که هفت سال برای ساخت آن زمان صرف شده و در سال گذشته آبگیری شده، با این وجود، به دلیل عمق متوسط اندک دریاچه سد که به نظر می‌رسد آشکارا از میزان تبخیر سالانه منطقه نزدیک به 4 هزار میلی‌متر است، کمتر است.

ساخت چنین سدهایی که در مسیر آبراهه‌ اصلی خود جنگل‌های طبیعی بیابانی را ایجاد می‌کنند و بسیاری از طول مسیر رودخانه را در زیر سطح و محفوظ از تابش خورشید طی می‌کنند، به شدت میزان انباشت طبیعی آب در سفره‌های آب زیرزمینی تهی‌شده منطقه را کاهش می‌دهد و در انتها با خشک‌تر کردن پایاب آبخیز، تولید یک چشمه گرد و خاک جدید در منطقه کرده و بدین‌ترتیب وخامت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد؛ استانی که هم‌اکنون نیز چند سالی است که از بادهای 120 روزه‌ی مشهور سیستان متأثر شده و سال به سال بر میزان گسترش دامنه‌ی اثر این بادها در منطقه افزوده نیز می‌شود.

اخیراً مسیر رودخانه فرخی به عنوان یکی از گنجینه‌های تنوع زیستی استان نیز معرفی شده است.

بهره برداری از سد مخزنی فرخی شهرستان قاین

سد مخزنی فرخی شهرستان قاین و شبکه آبیاری و زهکشی آن در سال 92 به بهره برداری رسید که هدف از اجرای این پروژه، کنترل سیلاب های فصلی، ذخیره سازی و تنظیم حدود چهار میلیون مترمکعب رواناب جهت مشروب کردن حدود 710 هکتار (520 هکتار توسعه و 190 هکتار بهبود) از زمین های پایاب است.

ویژگی‌های شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد فرخی شامل خط انتقال از آبگیر تا زمین‌های روستای مهدی آباد به طول 12665 متر، خط انتقال از آبگیر تا زمین های روستای فرخی به طول 2435 متر، شبکه اصلی درجه 2 فرخی به طول 3136 متر و طول شبکه اصلی درجه 2 مهدی آباد 8327 متر است.

مطابق آمارهای موجود، در حال حاضر بیش از 930 میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی استان توسط 2747 حلقه چاه، 4174 رشته کاریز و 1339 دهنه چشمه برداشت می‌شود که این میزان، دست‌کم 132 میلیون متر مکعب بیشتر از آبی است که سالانه در آبخوان‌های استان نفوذ می‌کند.

سد فرخی قاین، ظرفیتی بی نظیر برای جذب گردشگران و مسافرانی است که برای دیدن جاذبه‌های طبیعی به استان کویری خراسان‌ جنوبی سفر می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۲۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حیرت نیمار از عجیب ترین موقعیت سوزی سال (+عکس)

نیمار نیز باور نداشت که ساویچ نتوانسته است موقعیت طلایی دقیقه 90+9 را به گل تبدیل کند.

به گزارش "ورزش سه"، کسب 33 پیروزی متوالی و متحمل نشدن هیچ شکستی در این فصل از رقابتها سبب شد تا الهلال به عنوان جدی ترین مدعی کسب عنوان قهرمانی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا شناخته شود. اما آبی های ریاض به سد سختی به نام العین برخورد کرده و از دور مسابقات کنار رفتند.

الهلال با شکست تلخ 4 بر 2 در بازی رفت که در امارات برگزار شد، برای جبران این نتیجه پای به زمین مسابقه گذاشت اما پیروزی 2 بر یک این تیم کافی نبود تا العین بتواند در مجموع دو بازی رفت و برگشت راهی فینال مسابقات شود.

نیمار که در تابستان با انتقالی پر سر و صدا از پاریس سن ژرمن به الهلال پیوست، به دلیل پارگی رباط صلیبی در همان هفته های ابتدایی فصل کنونی، تمامی مسابقات امسال را به طور کامل از دست داد و بجز چند دیدار، هرگز نتوانست برای تیمش به میدان برود.

کاپیتان تیم ملی برزیل که با مصدومیت شدید در دیدار برابر اروگوئه حتی به مسابقات کوپا آمه ریکا نیز نمی رسد، شب گذشته در استادیوم کینگدام آرنا حضور داشت و عملکرد هم تیمی هایش را نیز از نزدیک به تماشا نشست اما تنها شاهد شکست و حذف تیمش از دور مسابقات بود.

در تصاویری که از فوق ستاره برزیلی در جایگاه ویژه استادیوم شکار شده، او روی آخرین موقعیت الهلال در این بازی که توسط ساویچ از دست رفت، به هوای گل برخاسته است اما ضربه بازیکن صربستانی به شکل عجیبی از بالای دروازه به بیرون رفت تا فقط حسرت نصیب نیمار و هواداران الهلال شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نیمار ستاره برزیلی وارد ریاض شد (فیلم) نیمار هم با 300 میلیون یورو عربستانی شد

دیگر خبرها

  • سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند
  • آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر
  • مسدود شدن محورهای منتهی به شهرستان زیرکوه/جاده قاین لغزنده است
  • محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • ۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)
  • (ویدئو) تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ
  • حیرت نیمار از عجیب ترین موقعیت سوزی سال (+عکس)
  • حیرت نیمار از عجیب‌ترین موقعیت‌سوزی سال!
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران