Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاروانسرا "ده نمک" در ۲۰ کیلومتری شرق آرادان و بر سر راه قدیمی و تاریخی جاده سنگ‌فرش بنا شده است که تاریخ احداث آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳ استانها سمنان گردشگری ایران نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آرادان، این کاروانسرا که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است در ارتفاع 1021 متری سطح دریا بنا شده و از نوع کاروانسرای چهار ایـوانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کاروانسرا چهارگوش (مربع) است و بنای آن از آجرهای خطائـی ساخته‌ شده و دارای 24 حجـره با یک اطاق حدوداً 2 در 3 که برای اسکان مسافران در تابستان و زمسـتان استفاده‌ شده است.

در قسمت جنوبـی آن تالاری معروف به نام شاه‌نشین قرار دارد اندرون بنا محـوطه بزرگی است که گرداگرد آن دارای اطاق‌های کوچـک و یک درب بـدون روزن با پوشش آجری مشـهود است و در قسمت شمالی آن یک صـحن بزرگ با طاق مشاهده می‌شود.

در قسمت پشت ساختمان‌های درون حیاط به‌صورت غلام‌گردشی طویله‌های بزرگی برای چهار پایان و مکانی برای خواب و پخت‌وپز دیده می‌شود.

نکته مهم و قابل‌توجه اینکه آب موردنیاز ساکنان این کاروانسـرا به‌وسیله آب‌انبارهایی که در کنار جـاده قرار داشته تأمین می‌شده است.

این ساختمان جالب و شگفت‌انگیز از شاهکارهای عصر خود بشمار می‌رود. در بدنه داخل ایوان ورودی از قسمـت جنوب جای کتیبه تاریخـی است که توسـط سود جـویان اموال فرهنگی به سرقـت رفته است. در ضلع غربی کاروانسرا یک یخچال قدیمی نیز وجود دارد.

به گزارش تسنیم از آرادان کاروانسرای «ده نمک» در این شهر قرار دارد و بر اساس متون باقیمانده از سفرنامه ناصرالدین‌شاه، اردوان اسم قدیم آرادان بوده است که از نام اردوان اشکانی مشتق شده و پس از گذشت زمان به لفظ آرادان مبدل شده است، شهرستان آرادان دارای وسعتی در حدود 4 هزار و 329 کیلومترمربع است.

این شهرستان در 15 کیلومتری شهرستان گرمسار واقع‌شده و از شمال به فیروزکوه، از غرب به گرمسار، از شرق به سرخه و از جنوب به اردستان (اصفهان) منتهی می‌شود.

آرادان دارای آب و هوایی کوهپایه‌ای در مرکز، ییلاقی در شمال و کویری در جنوب شهرستان است.

محصولات عمده کشاورزی، باغی و دامی این شهرستان شامل گندم، پنبه، خربزه، انجیر، گوجه‌سبز، گردو، زیتون، پرورش دام و طیور و زنبورداری است که به علت بهره‌مندی از دشت‌های حاصلخیز و مشروب شدن به‌وسیله رودخانه دائمی حبله رود یکی از قطب‌های کشاورزی استان محسوب می‌شود.

امامزاده علی‌اکبر (ع) با قدمت ایلخانی، امامزاده شاه سلطان نظر (ع)، بازار تاریخی، تپه تاریخی شاه نظر، مسجد جامع و حسینیه، روستای هدف گردشگری پاده و مناطق نمونه گردشگری رامه و قالیباف برخی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان آرادان است.

انتهای پیام/ح

R41366/P1357/S6,64,1381/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۲۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدرتمندترین کامیون نفتی جهان (+ عکس)

شرکت MOL به عنوان تولید کننده کامیون های خارج از جاده و تریلرها برای استفاده در شرایط سخت مانند عملیات در صحرا ها، معادن و ... شهرت خوبی در سراسر جهان پیدا کرده است.

به گزارش دیزلیران، این خودروها را می توان بر اساس پیکربندی ۴×۴، ۶×۴، ۶×۶، ۸×۸ یا ۱۰×۱۰ ساخت. تمام توسعه ها توسط بخش تحقیق و توسعه داخلی این شرکت انجام می پذیرد و تمام شرایط مصرف کننده را در طرح های خود در الویت قرار می دهند تا بیشترین رضایت کشتری را کسب کنند.

در این مطلب عکس های کامیون سه محوره MOL HF 8066 را خواهید دید این خودرو به رنگ قرمز می باشد که جذابیت آن را چندین برابر می کند. برای بسیاری از طرفداران کارهای سنگین، علامت روی کاپوت ممکن است لزوما کمکی نکند. این کامیون سه محوره جزو دسته خاص کامیون های میدان نفتی ست که معمولاً به دلیل داشتن لاستیک های خاص خود همیشه مطرح می شوند.

مشخصات فنی کامیون نفتی MOL HF

کامیون اولیفیلد دارای یک موتور کامینز  از مدل X25 با قدرت 625 اسب بخار و سری دانا پاورشیفت 8000 است. این کامیون دارای طول و عرض 14.350*3.900 میلی متر می باشد. این کامیون با طول تقریبا 15 متر در بلژیک توسط متخصص MOL ساخته شده است.

کامیون قرمز رنگ غول پیکر در سرعت های پایین بیشتر کار می کند و دارای حداکثر گشتاوری 2800 نیوتن متری است. این کامیون ها معمولا در مناطق کویری برای شرکت های نفتی به کار گرفته می شوند. سپر جلو این خودرو در ارتفاع مناسبی قرار دارد.

این کامیون عظیم با ظاهر شکاری گاو نر که در وسط کامیون نمایان است. ارتفاع این وسیله نقلیه به ۴.۱ متر می رسد. در زیر نمای واضحی از سیستم تعلیق ورقه ای قدرتمند و هیدرولیک فرمان دارید. قاب پایدار در برابر ضربه های احتمالی در مواقع عبور از موانع مختلف روی زمین که از کامیون محافظت می کند.

برای اطمنان از کامیون در برابر ذرات معلق در هوای بیان ها و گرد و خاک محیطی در بیابان ها تمام ورودی های قطعات را مسدود کردند تا عمر آن ها را در این شرایط جوی بیشتر کنند. حتی موانع بزرگتر نیز نباید برای این کامیون آسیبی ایجاد کنند.

مخزن سوخت کامیون نفتی MOL HF

شاید تعویض لامپ ها به این راحتی نباشد. بیایید نگاهی به بخشی از وسیله نقلیه در پشت کابین راننده بیندازیم. مخزن 1000 لیتری دیزلی در سمت چپ این کامیون قرار دارد که قطعا برای جابه جایی این کامیون این حجم کم است. جلوی آن یک مخزن کوچک 200 لیتری وجود دارد. محفظه های نگهداری و ظروف آب آشامیدنی از جمله ویژگی های مهم MOL HF 8066 می باشد.

۱۲۰۰ لیتر گازوئیل برای استفاده های خارج از جاده و در دل کویر این کامیون ها مناسب نیست.  

این کامیون سنگین سه محور می تواند دارای 80 تن وزن است. شما می توانید به تعداد زیادی پیچ و مهره برای اتصال این کامیون استفاده کنید. کامیون MOL HF 8066 (6x6) دارای وزن مجاز کل قطار 230 تن می باشد.

به منظور ایجاد حرکت راحت تر درشن های کویر راننده با استفاده از سیستم یکپارچه در کابین می تواند فشار هوا را به سرعت و بدون هیچ مشکلی در حین رانندگی تنظیم کند. فاصله بین دو محور ۹.۸ متر است، شاید این مقدار به تخمین بهتر ابعاد کمک کند. یک چرخ یدکی در هر طرف حمل می شود که می توان آن را با استفاده از جرثقیل پایین آورد.

این کامیون با عرض خودرو ۲.۹ متر و طول ۱۴.۳۵ متر برای جاده های اروپا مناسب نیست.

  کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ۲۹ درصد از ناوگان باری در جاده‌های استان بوشهر دارای اضافه بودند
  • جا به جایی بیش از ۸۹ هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی
  • مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد
  • قدرتمندترین کامیون نفتی جهان (+ عکس)
  • تجهیز زیرساخت‌های گردشگری در استان مرکزی
  • جاده تهران - چالوس بسته شد ؛ مسافران از این مسیر تردد کنند | مسدود بودن ۱۶ جاده در کشور
  • هزینه تفریحات دهک دهم، 40 برابر دهک اول / هشدار نسبت به حذف سفر از سبد هزینه ای خانوارها/ 50 درصد خانوارهای ایرانی فاقد خودروی شخصی هستند / 77 درصد مسافران از خودروی شخصی استفاده می کنند
  • نکاتی که در سفر با اتوبوس باید رعایت کنید
  • بخشی از طبیعت بهاری بهشت گردشگری استان قزوین به روایت فیلم