Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@00:24:14 GMT

خانه آقازاده ابرکوه میزبان مسافران است

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۱۳۲۵۱

خانه آقازاده ابرکوه میزبان مسافران است

یزد - ایرنا - خانه آقازاده ابرکوه یکی از بناهای فاخر استان یزد و مربوط به دوران قاجار است که این روزها میزبان شمار زیادی از مسافران نوروزی و گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، است .

امسال مسافران نوروزی استقبال زیادی از این بنای تاریخی که در بافت قدیم دروازه میدان این شهر واقع است ، کرده اند .
این خانه تاریخی با 850 مترمربع مساحت به صورت حیاط مرکزی بنا شده و عمارت در سه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار پیدا کرده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خانه آقازاده ، به لحاظ معماری و به کارگیری عناصر معماری سنتی ایران در خور توجه است و با داشتن اتاق جنوبی خانه به صورت صلیبی و شکم دریده ساخته شده است.
وجود حوض سنگی در وسط حیاط خانه، فضای خانه به خصوص تالار را در تابستان طراوت خاصی بخشیده و قسمت شاخص و جالب توجه آن بادگیر 2طبقه و کلاه فرنگی است.
ارتفاع بادگیر این خانه 18 متر و مساحت آن 19 متر مربع و 19 عدد دریچه تنظیم هوا دارد که با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط دارد و در کنار آن یک کلاه فرنگی با تزئینات مقرنس کاری بسیار زیبایی می باشد که در نوع خود بی نظیر است.
بادگیر و کلاه فرنگی به ترتیب حکم خنک کردن (کولر) و نور رسانی نورگیر فضای زیرین و تالارخانه را انجام می دهند.
از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون 2هزار و50 مسافر نوروزی و گردشگر از اقصی نقاط کشور از آن دیدن کرده اند.
خانه آقازاده با شماره 1830 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
این بنا به عنوان آثار تاریخی شاخص ایران از سوی دولت معرفی شد و عکس آن به عنوان اثر تاریخی شاخص در پشت اسکناس جدید 20 هزار ریال نقش بسته است.
جاذبه های تاریخی ،گردشگری و دیدنی ابرکوه در دل کویر خود نمایی می کند و در اوج سفرهای نوروزی و تابستانی و حتی در طول سال مورد توجه و بازدید گردشگران و مسافران است.
ابرکوه در مجاورت استان های اصفهان، فارس و یزد که به مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران شهرت دارد، قرار دارد که همه ساله مسافران و زائر امام رضا(ع) از طریق این شهرستان به مشهد مقدس سفر می کنند.
شهرستان ابرکوه 400 اثر تاریخی دارد که تاکنون 125 اثر آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده و ابرکوه به عنوان یکی از 14 شهر نمونه کشوری انتخاب شده است.
مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.
7540/ 2047/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آثارتاريخي خانه آقازاده ابركوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۳۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۷ درصدی سهم حمل ونقل هوایی از سفرهای نوروزی!

تین نیوز

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به یک گزارش واکنش نشان داد و درباره چگونگی رشد ۷ درصدی سهم حمل ونقل هوایی از سفرهای نوروزی امسال توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جعفر یازرلو در پاسخ به مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه بعد از ورود ۱۶ هواپیمای برجامی، اضافه شدن ۵۰ یا ۶۰ هواپیما در دو سال گذشته قابل حس کردن نیست؛ این گونه پاسخ داد: اینکه "تعداد هواپیماهای قابل اتکای ایران ۷ یا ۸ فروند است" این سوال مطرح می شود که افزایش ۷ درصدی سهم حمل ونقل هوایی در سفرهای نوروزی امسال چگونه حاصل شده است؟

وی در ادامه اظهار کرد: وضعیت ناوگان هوایی کشور در دولت قبل با وجود تخصیص چند صد میلیون دلار برای هواپیماهای خریداری شده برجامی به دلیل عدم انتخاب صحیح نوع هواپیما و عدم تعهد شرکت سازنده در تأمین قطعات به گونه ای بود که در پایان دولت بیشتر این هواپیماها در طول کمتر از ۲سال زمین گیر شدند.

یازرلو تصریح کرد: عملکرد دولت قبل به طوری بوده که در تابستان ۱۴۰۰ در اواخر دولت دوازدهم تعداد هواپیماهای فعال و در حال ارائه خدمات کمتر از ۱۰۰ فروند بود و اگر آن رویه ادامه پیدا می کرد از صنعت هوانوردی غیرنظامی کشور اثری باقی نمانده بود. اما در دولت سیزدهم با راه اندازی نهضت تامین قطعه به منظور جلوگیری از زمین گیری هواپیماها با وجود پیچیده تر شدن تحریم ها اقدامات اساسی در خصوص ارائه خدمات ایمن هوایی صورت گرفت.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: دولت سیزدهم با اتخاذ چهار راهبرد تاب آوری، توسعه، واردات هواپیما و ساخت و تولید هواپیماهای بومی و همچنین استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و بدون هیچ گونه تزریق مالی از سوی دولت بیش از ۹۰ فروند ناوگان هوایی وارد کشور شد که پس از فرایند چک، تعمیر و نگهداری ۵۰ فروند هواپیما تاکنون عملیاتی شده و مابقی به مرور زمان به ناوگان اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: صنعت هوانوردی کشور روزانه هزاران پرواز ایمن به اقصی نقاط دنیا و سراسر کشور دارد که این تعداد پرواز با بالاترین استاندارد روز دنیا و با رعایت ایمنی کامل در حال خدمت رسانی به مردم است و در بازه های زمانی متعدد رشد قابل توجهی هم در جابه جایی مسافر و هم تعداد نشست و برخاست شاهد هستیم.

یازرلو همچنین اظهار کرد: در نوروز ۱۴۰۲ حدود ۲میلیون و ۹۰۰ هزار مسافر جابه جا شدند که در نوروز ۱۴۰۳ این رقم به بیش از ۳میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر با ۲۷هزار و ۵۰۰ پرواز رسید که این امر حکایت از این دارد که واردات هواپیما در دولت سیزدهم جان تازه ای به صنعت هوانوردی کشور بخشیده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پایان مجدد تاکید کرد: تعداد پروازهای روزانه در مسیرهای داخلی و خارجی و افزایش مسافران بخش هوایی در بازه های زمانی مختلف به وضوح نشان می دهد که چه تعداد هواپیما در حال سرویس دهی هستند و آیا واقعاً تردد این تعداد مسافر و این حجم سفر با ادعای این روزنامه که گفته شده صرفاً ۷یا ۸ هواپیمای سالم در ناوگان وجود دارد شدنی است؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بارش‌های خطرناک در راه ایران؛ مسافران شمال مراقب ریزش کوه‌ها باشند
  • سفر بدون ویزای ۱۱ کشور به چین تمدید شد/ ایران در این فهرست نیست؟
  • سفر بدون ویزای ۱۱ کشور به چین تمدید شد/ ایران در این فهرست قرار دارد؟
  • شرایط حفاظت از اسناد تاریخی در خانه‌ها مناسب نیست
  • همکاری شهرداری با احیاگران خانه‌های تاریخی محله امامزاده یحیی
  • امکان ذخیره حدود ۱۲ میلیون متر مکعب آب در ابرکوه
  • رشد ۷ درصدی سهم حمل ونقل هوایی از سفرهای نوروزی!
  • تقاضا برای خدمات cip همچنان بالا است/ روزانه چند نفر از خدمات cip در ایران استفاده می‌کنند؟
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • حضور ۴ نونهال فارس در اردوی تیم ملی بوکس