Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۶ با همه خوبی‌ها و بدی‌ها اتمام رسید، در سال ۹۶ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود که در این بسته خبری می‌توانید مهمترین اخبار نخستین ماه سال ۹۶  از راه اندازی بیمارستان ویژه بانوان در کشور   را مرور کنید، همچنین از محقق شدن یا به نتیجه نرسیدن برخی وعده‌های مسئولان حوزه بهداشت و درمان باخبر شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید واکسن آنفلوآنزای‌ ایرانی از مهر ماه آغاز می شود

محمود شیخ‌ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی فناوری اظهار کرد: تولید واکسن آنفلوآنزا برای اولین بار در ایران به وسیله شرکت دانش‌ بنیان انجام شده که در مراحل آخر تست قرار دارد.

وی بیان کرد: واکسن آنفلوآنزای‌ ساخت داخل تأییدیه‌ آزمایشی خود را از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان جهانی بهداشت اخذ کرده است و در آینده‌ای نزدیک تأییدیه‌ تجاری نیز دریافت می کند.

شیخ زین‌الدین گفت: این واکسن در مهر ماه امسال و یا در بهمن ماه به تولید انبوه می رسد و در مراحل آخر اخذ تأییدیه‌های تجاری است.

همکاری 2 جانبه ایران و ایتالیا در حوزه درمان دیابت

باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در حاشیه دهمین نشست جهانی مؤسسه 'ایبدو' ایتالیا، تفاهم نامه ای در زمینه توسعه طرح های جلوگیری و درمان بیماری دیابت بین پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با این موسسه به امضا رسید.

وی به مفاد این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: طبق این تفاهم نامه طرفین برای ایجاد یک شبکه گسترده جهت توسعه طرح های جلوگیری و درمان بیماری دیابت همکاری می کنند.

لاریجانی اظهار کرد: طبق این تفاهم نامه پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه تورورگاتا رم و دانشگاه سی ینا فلورانس در زمینه پژوهش های بالینی همکاری خواهد کرد.

ویروس کرونا در خاورمیانه به چرخش در آمد

محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره جریان پیدایش کرونا ویروس و تلفاتی که به صورت جهانی بر جای گذاشت، گفت : کرونا ویروس جدید خاورمیانه در حال چرخش است و هنوز به بسیاری از سوالات مربوط در این باره در سطح جهانی پاسخ درستی داده نشده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه هنوز معلوم نیست که کرونا ویروس جدید و سارس چگونه میان انسانها در حال چرخش است، گفت : طبق آمار های سازمان بهداشت جهانی ارتباط بیماری های بین انسان و حیوان هر روز بیشتر می شود .

نباید برای تامین کسری بودجه طرح تحول سلامت، دست به تعرفه‌های پزشکان زد

علیرضا سلیمی رئیس انجمن بیهوشی ایران با اعلام نارضایتی کل جامعه پزشکی از وضعیت تعرفه‌های خود اظهار کرد: همه ساله بر اساس میزان تورم چند درصد به تعرفه‌های تمامی رشته‌ها از جمله رشته‌های پزشکی افزوده می‌شود اما امسال این امر محقق نشد.

وی بیان کرد: متاسفانه امسال بسیاری از رشته‌ها با افزایش اندک تعرفه و برخی از رشته‌ها مانند رادیولوژی، بیهوشی و داخلی با کاهش تعرفه مواجه شدند.

رئیس انجمن بیهوشی ایران عنوان کرد: امسال تعرفه‌های بیهوشی با کاهش حدود ۲۵ درصدی روبرو شد که با ناراحتی متخصصان بیهوشی همراه بود.

اجرای طرح ایراپن برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر

محمد باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: طرح ایراپن در جهت اهداف بلندمدت سازمان ملل متحد برای کاهش عوامل خطر در ایران مدتی است که طراحی شده و در چند شهرستان کشور به صورت آزمایشی در حال اجرا است.

وی افزود: برنامه ایراپن عوامل خطر در زمینه پیشگیری از چهار بیماری دیابت، سرطان، آسم و بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی و عروقی را در جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال کشور مدنظر قرار می‌دهد.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیر واگیر از تجربه پایلوت طرح ایراپن در برخی استان‌های کشور نظیر زنجان، فارس، مازندران، البرز خبر داد و افزود: باید از این تجارب در گسترش طرح ایراپن در کل کشور استفاده کنیم.

بیمارستان ویژه بانوان در کشور راه اندازی می شود

پیرحسین کولیوند اظهار کرد: واقعیت این است که ما کلام امام، مقام معظم رهبری یا آیات و احادیث بزرگان دینی را در این حوزه سرلوحه کار خود قرار دهیم، این موضوعی است که پرداختن به آن بسیار ضرورت دارد.

وی بیان کرد: امروزه شاهد روزافزون جوانان به ویژه بانوان در حوزه‌های مختلف پزشکی و درمانی هستیم که عفاف و حجاب در میان آنها می‌تواند الگویی برای سایر مردم باشد.وی به راه اندازی بیمارستان ویژه بانوان در کشور اشاره کرد و گفت: طراحی این مسئله انجام شده و توجه به این موضوع ضرورت دارد.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امنیت اخلاقی و معنوی در مراکز درمانی باید مدنظر قرار گیرد، گفت: برخی از بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های خصوصی نگاه محکمی به مسئله عفاف و حجاب ندارند و باید به سمت رفع این مشکل باشیم.

تحقیقات واکسن نوترکیب آنفولانزای پاستور به کجا رسید؟

مصطفی قانعی رئیس انستیتو پاستور ایراناظهار کرد: در واقع تعداد محدودی از کشورهای جهان به خصوص ایران در حال تحقیق در مورد واکسن نوترکیب آنفولانزا هستند که فعلا در هیچ جای دنیا وجود ندارد و در صورت ساخت تحول جهانی چشمگیری را با خود به همراه دارد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: تولید واکسن های نو ترکیب از نظر واکسیناسیون عمومی در همه کشور ها بسیار کم هزینه تراست در حالیکه قیمت هر ریال واکسن آنفولانزای تخم مرغی تقریبا به 20 هزار تومان می رسد که هم اکنون در بیشتر بازار های واکسن سازی سایر کشور ها وجود دارد و به زودی در ایران هم به تولید انبوه می رسد.

قانعی اظهار کرد: تحقیقات انستیتو پاستور در مورد واکسن نوترکیب آنفولانزا همگام با دنیا در حال پیشروی است و هم اکنون فاز یک آن ( تحقیقات پایه آزمایشگاهی به همراه نتیجه ) انجام گرفته اما هنوز تا رسیدن به ساخت این واکسن حیاتی ، سه فاز دیگر باقی مانده است.

امضای ۶ سند همکاری ایران و افغانستان در حوزه سلامت

وزیر بهداشت از امضای ۶ تفاهم نامه همکاری با افغانستان در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی، آموزش تخصصی پزشکی، گردشگردی سلامت، انتقال خون و بهداشت عمومی خبر داد.

ترور بیولوژیکی مریم میرزاخانی صحت دارد؟

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند‌ غیرعامل‌ در خصوص احتمال ترور بیولوژیکی مریم میرزاخانی دانشمند ایرانی توضیحاتی داد.

سازمان بیمه سلامت ایران به وزارت بهداشت ملحق شد

معاون سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سازمان بیمه سلامت ایران از وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی جدا و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ملحق شد.

یک مرکز مراقبت در منزل به ازاى هر ٥٠ هزار جمعیت در کشور/هیچ قولى ندادیم که عملى نشده باشد

معاونت پرستارى وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه این معاونت هیچ قولی نداده که عملی نشده باشد، گفت: به ازاى هر ٥٠ هزار جمعیت در کشور یک مرکز مراقبت در منزل داریم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۴۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت:واکسیناسیون پنوموکوک از ۱۰ اردیبهشت‌و همزمان با هفتۀ جهانی واکسیناسیون در مجموعۀ زیر پوشش  دانشگاه آغاز خواهد شد.

دکتر محمد قربانی با بیان این‌که برنامۀ توسعۀ ایمن‌سازی کودکان از اولین و موفق‌ترین برنامه‌های ادغام شده در نظام ارائۀ خدمات بهداشتی درمانی کشور از سال ۱۳۶۳ بوده است، گفت: فراهم‌آوری امکانات و تجهیزات لازم برای توزیع و نگهداری واکسن، تامین به‌موقع واکسن و به‌کارگیری نیرو‌های آموزش دیده در رده‌های مختلف سبب گردید که پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یک سال از ۳۷ درصد در سال آغاز برنامه به سرعت به‌بالای ۹۰ درصد در سال ۱۳۶۸ برسد و به‌لطف الهی و در سایۀ تلاش خدمت‌گزاران نظام سلامت کشور، در ۱۵ سال گذشته همواره بالای ۹۵ درصد بوده است.

وی افزود: حاصل این تلاش‌ها، حذف کزاز نوزادی، کنترل بیماری‌های دیفتری و سیاه سرفه، کاهش چشم‌گیر موارد شدید بیماری سل در دورۀ کودکی، حذف سرخک و سندروم سرخجۀ مادرزادی و عاری شدن کشور از فلج اطفال بوده است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه هم با بیان اینکه پنج درصد بیماری‌های تهاجمی و ۸۳ درصد مننژیت‌ها در کودکان زیر دو سال رُخ می‌دهد، گفت: استرپتوکوک پنومونیه از علت‌های اصلی بیماری‌های پنومونی، مننژیت، سینوزیت، اوتیت مدیا و سپتی سمی است که در سال ۲۰۱۵ این عفونت‌ها، عامل مرگ حدود ۳۰۰ هزار کودک زیر پنج سال بوده است.

جواد علی‌نژاد زرمهری با اشاره به این‌که این واکسن از واکسن‌های کم‌عارضه در گروه هدف کودکان زیر یک سال است، افزود: ایمنی‌زایی این واکسن تا پایان عمر می‌باشد و کودکان زیر یک سال در سه نوبت این واکسن را دریافت می‌کنند که اولین نوبت نیز در دو ماهگی کودکان تزریق می‌گردد.

وی گفت: واکسیناسیون پنوموکوک از ۱۰ اردیبهشت‌در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام آغاز و بعد از تامین واکسن مورد نیاز، در سراسر کشور اجرا می شود
پنوموکوک یکی از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا در انسان است. این باکتری عامل اصلی بیماری پنومونی (سینه پهلو) است. این باکتری‌ می‌تواند عفونت‌های دیگری مانند سینوزیت،  اوتیت (عفونت گوش میانی)، باکتریمی، سپسیس،  مننژیت،  استئومیلیت،  آرتریت، سپتیک،  اندوکاردیت،  پریتونیت،  پریکاردیت،  سلولیت و آبسه‌های مغزی را نیز ایجاد کند

دیگر خبرها

  • به دنبال برطرف کردن چالش نیروی انسانی در مراکز درمانی هستیم
  • راه اندازی میز خدمت در نمایشگاه تجهیزات پزشکی
  • راه اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر در آینده ای نزدیک
  • راه‌اندازی ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان
  • بیمارستان ‌صحرایی شهدای عملیات حاج عمران در «میربگ» دلفان راه‌اندازی می‌شود
  • هدیه وزارت بهداشت به بانوان زاهدانی؛ افتتاح اولین پایگاه اورژانس بانوان
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • همایش تبین دستاوردهای حوزه سلامت در خوی