Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@13:28:35 GMT

نوشابه؛ خطرناکِ پرطرفدار

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۱۵۳۰۷

نوشابه؛ خطرناکِ پرطرفدار

خبرگزاري آريا -

با صنعتي شدن جوامع، مصرف غذاها و نوشيدني‌هايي که ماحصل ترکيب شکر، رنگ‌هاي خوراکي و آب گازدار است به طور روزافزوني زياد مي‌شود. به گونه‌اي که مصرف اين نوشيدني‌ها نه تنها مقادير زيادي شکر افزوده را به بدن وارد مي‌کند و موجب بروز بيماري‌هايي نظير چاقي، مرض قند (ديابت)، پوسيدگي دندان و پوکي استخوان مي‌شود، بلکه خود عاملي کليدي در ابتلا به ساير بيماري‌هاي خطرناک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آيا هرگز به اين موضوع فکر کرده‌ايد که نوشيدن نوشابه ـ اين نوشيدني خوشمزه اما زهرآگين ـ چه تأثيرات مخربي بر بدن انسان دارد؟
با استناد به آمار، مصرف سرانه نوشابه‌هاي گازدار در ايران دو برابر استانداردهاي جهاني است؛ اين در حالي است که ايرانيان تمايل چنداني به نوشيدن شير ندارند و تنها حدود يک سوم نرم جهاني از اين ماده مغذي مصرف مي‌کنند. به عبارت ديگر، سرانه مصرف نوشابه در ايران 24 و در جهان 12 ليتر است؛ اين در حالي است که سرانه مصرف شير در کشور کمتر از 80 ليتر و در کشورهاي توسعه يافته حدود 300 ليتر است. به طور متوسط مصرف روزانه نوشابه در هر فرد ايراني بيش از دو ليوان است! اين در حالي است که هر ليوان نوشابه حاوي ده قاشق شکر همراه 250 کيلو کالري انرژي نهفته است. اگر بخواهيم به زبان رياضي سخن بگوييم، تقريبا مصرف سه بطري نوشابه معادل انرژي دريافتي در يک وعده غذايي است. متأسفانه، در 20 سال گذشته مصرف نوشابه‌هاي گازدار در کشور بيش از 15 درصد رشد داشته است؛ اين در حالي است که در مدت مشابه مصرف شير و فرآورده‌هاي آن يک دهم درصد رشد نشان مي‌دهد.
مضرات مصرف نوشابه‌هاي گازدار
پوسيدگي دندان
تمام نوشابه‌هاي گازدار، محيطي اسيدي دارند. به همين سبب نوشيدن آنها را مي‌توان خطري بالقوه براي از بين رفتن ميناي دندان به حساب آورد. از سويي ديگر وجود مقادير زيادي شکر افزوده به رشد ترکيبات باکتريايي منجر مي‌شود که به دندان حمله کرده و موجب بروز بيماري‌هاي گوناگوني در آن مي‌شود. توصيه مي‌شود هنگام نوشيدن از ني استفاده کرده و اين مايع را تا حد امکان در محيط دهان و دندان نگردانيد و به طور مستقيم آن را نوش جان نماييد؛ پس از نوشيدن نيز حتما دهان خود را با آب بشوييد تا آثار مخرب نوشابه روي دندان‌ها به حداقل برسد.
مرض قند (ديابت)
از آنجا که ميزان شکر افزوده موجود در نوشابه بسيار بالاست، 10 دقيقه پس از مصرف اين نوشيدني، بدن با افزايش شديد قند خون مواجه مي‌شود که براي مقابله با آن به ناچار دست به ترشح انسولين مي‌زند؛ اين کار نيز به افت کاذب قند خون منجر مي‌شود. 20 دقيقه بعد از مصرف، کبد براي جلوگيري از بالا رفتن ميزان قندخون، شروع به تبديل قند به چربي کرده و آن را در بدن انبار مي‌کند. بد نيست بدانيد طي صد سال گذشته مصرف قند و شکر به ميزان معني‌داري افزايش يافته است. براي نمونه در سال 1292 شمسي متوسط مصرف مواد قندي در روز حدود 45 گرم بود؛ در حالي که اين رقم در سال جاري به بيش از 85 گرم رسيده است؛ که خود از عوامل مهم بروز بيماري‌هاي گوناگون از جمله مرض قند (ديابت) است.
چاقي مفرط
نوشابه از آب آشاميدني، افزودني‌هاي مصنوعي و شکر تشکيل شده است. به همين سبب فاقد هرگونه مواد مغذي مورد نياز بدن است. از سوي ديگر شکر موجود در اين نوشيدني ميزان کالري آن را بسيار بالا برده و يکي از عوامل مهم بروز چاقي مفرط در جوامع صنعتي و در حال توسعه به شمار مي‌رود. اين در حالي است که در نوشابه‌هاي رژيمي نيز از شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي کم کالري نظير آسپارتام استفاده مي‌شود. گرچه اين ماده کالري زيادي ندارد، با اين حال موجب مي‌شود فرد در مدت کوتاهي پس از مصرف احساس گرسنگي کاذب کرده و به دنبال غذايي براي خوردن باشد که در نهايت به نتيجه واحد يعني چاقي منتهي مي‌شود. تحقيقات جديد نشان مي‌دهد شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي نظير آسپارتام جدا از اين‌که به کاهش قدرت حافظه منجر مي‌شود، از عوامل مهم بروز بيماري‌هايي همچون ميگرن و سرگيجه است.
سوءتغذيه
قربانيان اعتياد به نوشيدني‌هاي گازدار و نوشابه‌ها به دليل ابتلا به بيماري‌هاي گوارشي گوناگون و عدم کارکرد صحيح اين عضو حياتي، از جذب ويتامين‌ها و مواد معدني مورد نياز بدن محروم شده و متأسفانه در مدت زمان کوتاهي به سوءتغذيه، عدم رشد کافي ـ بخصوص در کودکان و نوجوانان ـ و ساير بيماري‌هاي مشابه مبتلا مي‌شوند. اگر دوست داريد کودکاني رشيد و سر زنده داشته باشيد، آنها را به نوشيدن آب و دوغ عادت دهيد. دوغ حاوي کلسيم و ويتامين‌هاي ضروري است که پوسيدگي دندان‌ها را کاهش مي‌دهد و به‌دليل داشتن باکتري‌هاي مفيد از جمله استرپتوکوکوس، ترموفيلوس، ولاکتوباسيلوس و بولگاريکوس براي حفظ سلامت دستگاه گوارش موثر بوده و مانع رشد ميکروارگانيسم‌هاي مضر مي‌شود. همچنين مصرف اين نوشيدني به‌عنوان يک نوشابه لبني مي‌تواند تا يک چهارم نياز روزانه بدن به کلسيم را تأمين کند. بهتر است دوغ را بدون گاز و به صورت کم‌نمک مصرف کنيد، چرا که دوغ پر نمک ميزان ابتلا به بيماري‌هاي قبلي، عروقي و نيز فشارخون را افزايش مي‌دهد.
پوکي استخوان
اسيد فسفريک موجود در نوشابه‌هاي گازدار بشدت سمي است و موجب دي‌اکسيد شدن خون مي‌شود. از سوي ديگر مصرف اين ماده به آزاد شدن کلسيم انباشته در استخوان‌ها و دفع آن به صورت ادرار منتهي شده و در نهايت پوکي شديد استخوان را در پي خواهد داشت. به دليل بروز عادات ماهانه‌ در زنان و دختران جوان و تأثير مخرب نوشابه‌هاي گازدار بخصوص نوشابه کولادار (نوشابه سياه) بر استخوان‌ها، متخصصان تغذيه و سلامت مصرف اين نوشيدني را در اين گروه ممنوع کرده‌اند. مصرف اين نوع نوشابه‌ها نه تنها کلسيم موجود در استخوان‌ها را هدف قرار مي‌دهد، بلکه از جذب ويتامين D بخصوص در زنان جلوگيري مي‌کند. نتايج تحقيقات علمي نشان مي‌دهد مصرف نوشابه و بروز پوکي استخوان به مراتب در زنان شايع‌تر از مردان است.
تأثير مخرب کافئين
جالب است بدانيد بيشتر نوشابه‌هاي گازدار عمداً با ماده‌اي اعتيادآور به نام کافئين غني مي‌شوند! کافئين موجود در نوشابه بيشتر از ماده مشابه در قهوه، چاي يا کاکائو جذب بدن مي‌شود و مي‌تواند با تحريک شديد سيستم عصبي، به بروز علائم بي‌خوابي در فرد منتهي ‌شود. از ديگر تأثيرات مخرب کافئين مي‌توان به تشديد سندرم‌هاي پيش از قاعدگي در زنان، بروز کم آبي شديد بدن و ترشح مضاعف اسيد معده اشاره کرد. همچنين ‌مصرف بيش از اندازه کافئين موجب برداشت کلسيم از استخوان مي‌شود به طوري که به ازاي هر 100 ميلي‌گرم کافئين دريافتي (موجود در نوشابه‌هاي گازدار و حتي يک فنجان کوچک تا متوسط قهوه) 6 ميلي‌گرم کلسيم ارزشمند بدن از بين مي‌رود.
تأثير مخرب بر قلب، پوست و کليه
نوشابه‌ها سرشار از گاز دي‌اکسيدکربن (CO2) هستند که پس از مصرف موجب بروز تپش قلب، اضطراب و سردرد‌هاي مضمني مي‌شوند که بخصوص براي سالمندان و بيماران قلبي عروقي مضر است. از سوي ديگر، وقتي کليه‌ها با اسيد فسفريک زياد موجود در نوشابه‌هاي گازدار مواجه مي‌شوند، مجبورند براي تصفيه آن مدت زمان بيشتري کار کنند. از اين گذشته نوشابه، کلسيم را از استخوان‌ها شسته و آن را در کليه‌ها انباشته مي‌کند، که در نهايت به بروز سنگ کليه در فرد منتهي مي‌شود. اما در پوست، بالا رفتن ميزان اسيديته خون از ديگر عواقب مصرف نوشيدني‌هاي گازدار است. در چنين حالتي عملکرد گلوتاتيون مختل شده و تأثيرات مخربي در پي خواهد داشت. از سوي ديگر فقدان مواد معدني و ويتامين‌ها در انواع نوشابه‌ها موجب جدا افتادن بدن از مواد مغذي مورد نياز شده و به بروز انواع چين و چروک‌هاي پوستي و پيري زودرس پوست مي‌انجامد.
منبع:behsite.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۵۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکته/ مصوبه قانع سازی در کنار الزام به حجاب، مثل ساندویچ با نوشابه!

     عصر ایران؛ سروش بامداد-  لا‌به‌لای خبرهای مربوط به هنرنمایی‌های پلیسی دربارۀ پوشش زنان این خبر هم دیروز منتشر شد که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای بسیار مهم و به ریاست آقای رییسی ضمن تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی - ایرانی بر ضرورت اقناع‌سازی و رفع شبهات نسل جوان و تبیین اهمیت موضوع عفاف و حجاب در کنار الزام به رعایت قانون در این زمینه تأکید کردند. (البته خود اقناع یعنی قانع‌سازی و اقناع دیگر سازی نمی‌خواهد).

  پارسی سره آن می‌شود هم‌زمان با این که داری به زور می‌گویی چی بپوش و چی نپوش و اگر خانم 50 ساله مجرد یا شوهر‌دار با سه تا فوق لیسانس هم باشی عقلت نمی رسد و مأمور جوان ما با سن و تحصیلات کمتر تشخیص می‌دهد اما در کنار این الزام او را قانع هم بکنید. اما آخر مگر در خیابان های شهرها در حال قانع کردن نیستید و اگر اسم این قانع کردن و «اقناع سازی» نیست پس جیست؟!

   یک بار دیگر خبر را بخوانیم: در کنار الزام به رعایت قانون، رفع شبهه هم بکنیم. یعنی مثل نوشابه با ساندویچ و این که همان گونه که ساندویچ را به تنهایی نباید خورد تا در گلو گیر کند این اقناع سازی ( البته قانع سازی درست است و اقناع، سازی نمی خواهد!) هم نقش همان نوشابه را ایفا می کند تا محتوای آن ساندویچ را  که همان زور است بتوان بلعید! 

    راستی چون صحبت از دو قلم خوراکی و نوشاکی - ساندویچ و نوشابه - شد این اشاره هم خالی از لطف نیست که دیروز خبر دیگری هم منتشر شد و آن هم این بود که قیمت تمام اقلام خوراکی در دولت آقای رییسی حتی بیش از نرخ تورمی اعلامی گران شده غیر از هویج! اگر با این مطلب اقناع سازی نشده ( همان قانع سازی چون اقناع یعنی قانع سازی و سازی نمی خواهد!) اعلام کنید تا شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه بعدی به ریاست آقای رییسی جزییات اقناع سازی را هم تصویب کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت
  • این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !
  • نکته/ مصوبه قانع سازی در کنار الزام به حجاب، مثل نوشابه با ساندویچ!
  • نکته/ مصوبه قانع سازی در کنار الزام به حجاب، مثل ساندویچ با نوشابه!
  • افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین
  • آخرین جزئیات درباره مالکیت دو تیم پرطرفدار | زمان اعلام نام خریداران پرسپولیس و استقلال مشخص شد + فیلم
  • نوشابه های بدون قند رژیمی سرطان زا هستند؟/ شیرین کننده هایی که سبب ناباروری می شوند
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
  • این چهار نوشیدنی را صبح‌ها مصرف نکنید تا کلیه‌تان سالم بماند