Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-19@02:15:17 GMT

خانه ملاصدرا

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۱۵۸۹۹

خانه ملاصدرا

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، خانه حکیم باشی ملاصدرا در شهرستان قم در منتهی الیه غرب بخش کهک درمحله چال حمام واقع است که اطراف آن را خانه های روستایی با بافت معماری مناطق گرمسیری احاطه کرده اند. محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی، معروف به ملا صدرا (حکیم باشی) به مدت پانزده سال در کهک اقامت داشت. برای یافتن خانه ملاصدرا کافی است به انتهای بافت سنتی روستا برویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در انتهای یکی از مسیرهای هلالی شکل روستا به خانه ملا صدرا می رسیم.

 

پلان اصلی بنا شبستانی است چلیپایی (چهار صفه) که گرداگرد آن را در چهار گوشه، طبقه همکف و اول، حجره ها و اتاق هایی در بر گرفته اند. تزیینات بنا شامل گچبری شبه سجاده ای و مشبک های گچی در نورگیرهاست. محوطه اصلی این بنا سقف گنبدی شکل دارد و در راس گنبد آن، شیشه های رنگی نور را به داخل بنا هدایت می کند. در چهار طرف این محوطه چهار دهلیز قرار گرفته که دو دهلیز آن در تملک دیگران است و سازمان میراث فرهنگی استان قم درصدد خرید، حفاظت و بازسازی آن هاست.

خشت خام، ملات گل و سقف با تیرهای چوبی مواد و مصالح مورد استفاده در این بناست و ابعاد خشت ها معادل 6×20×20 سانتی مترمی باشد و عرض دیوارها به طور معمول از دو خشت تشکیل شده است که معادل 60 سانتی متر است. این خانه دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوار های سیاه و اندود گل و تزئینات گچبری ساده با کاربندی های زیبا در سقف چهار طرف آن فضاهایی چهار گوش مسقف بین تویزه های جناغی شکل که در مجموع، شبیه امامزاده های دوره صفوی است .

 

در شرق خانه قنات نسبتاً پرآبی وجود دارد که جزیی از مجموعه خانه ملا صدرا محسوب می شود. متأسفانه قسمت اعظم بنا تخریب شده واز هشت اتاق پیرامون شبستان تنها یک اتاق باقی مانده است. دو اتاق دیگر طی تعمیرات سال 1377 شمسی بازسازی شد.

خانه ملاصدرا در تاریخ ۵ دی ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان قم پوشش جاذبه های گردشگری استان قم معماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۵۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باطل شدن انتخابات اتاق بازرگانی آبادان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران انتخابات اتاق بازرگانی آبادان را باطل اعلام کرد.

بر این اساس در پی بررسی‌های به عمل آمده و اسناد موجود از گزارش رسیده به اعتراضات درباره اتاق آبادان انتخابات دور دوم اتاق بازرگانی آبادان باطل اعلام شد و سه نفر هیئت رئیسه موقت از اداره صمت آبادان معرفی شد تا انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران مطابق مقررات به برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی اقدام کنند. 

سرپرستی اتاق بازرگانی تا برگزاری انتخابات جدید بر عهده بیژن بداغی رییس اداره صمت آبادان است.  

دیگر خبرها

  • مجموعه اقامتی بام ملایر؛ظرفیتی منحصر به فرد برای اسکان گردشگران
  • انتخابات اتاق بازرگانی آبادان باطل اعلام شد
  • بوتیک هتل چیست و چه تفاوتی با هتل های دیگر دارد؟
  • کشف آثار باستانی در اتاق زیر شیروانی
  • توصیه ها و خدمات نوروزی پلیس در سمنان
  • قیمت کاغذ دیواری
  • باطل شدن انتخابات اتاق بازرگانی آبادان
  • ربیعی: در رختکن نصف تیم گریه می‌کرد
  • ۱۶۵ مدرسه در لرستان آماده پذیرش مسافران نوروزی است
  • عوارض صادراتی سیب لغو شد