Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@00:14:21 GMT

امامزاده سیدالحسین(ع) نهبندان؛ مامن محبین اهل بیت(ع)

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۱۷۳۳۰

امامزاده سیدالحسین(ع) نهبندان؛ مامن محبین اهل بیت(ع)

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، آستان مقدس امامزاده سیدالحسین(ع) نهبندان آمادگی کامل را برای پذیرایی از مهمانان نوروزی دارد.
امامزادگان و بقاع متبرکه مکان‌های زیارت و توسل مردم هستند؛ اینجاست که مردم هرگاه دلتنگ شدند با زیارت مرقد آن پاکان عقده دل می‌گشایند و روح را صفا می‌بخشند.
آستان امامزاده سیدالحسین (ع) در استان خراسان‌جنوبی، شهرستان نهبندان و در جوار روستای دهک از توابع بخش شوسف شهرستان نهبندان واقع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مزار در فاصله 110 كيلومتري شهر نهبندان و ۳0 كيلومتری غرب جاده ارتباطی زاهدان ـ مشهد به سمت عربخانه و بر فراز كوهي واقع شده است.


بنای امامزاده
این مزار که به صورت مربع است داراى ایوان، رواق و گنبد کوچک مخروطى شکل مى‏باشد، از زمان ساخت و بانی اولیه این مزار اطلاعی در دست نیست، ساختمان قبلی مزار اطاقکی کوچک و بسیار محقر به ابعاد 2×3 متر و ارتفاع 2 متر بود که از سنگ و گل بنا شده بود.
آنچه از بنای قدیمی باقی مانده، طاقنماهایی در دو ردیف است که در دو ضلع بنا قرار داشته و نوع قوس آن‌ها از نوع کلیل است.
گنبد فعلی مزار با شش متر ارتفاع ساق آن با هشت نورگیر به ارتفاع دو متر است و از آن جایی که ساق گنبد بر روی دیواری قرار نگرفته، هشت پایه آهنی در وسط بنای مزار بر پا کرده‌اند.
با توجه به اهمیت تاریخی مذهبی این بنا به استناد گزارش کارشناسان میراث فرهنگی این بنا به شماره 9316 به تاریخ 17 مردادماه 82 ثبت ملی کشور شده است.
مرحوم محمد باقر آیتى در کتاب کبریت الاحمر مى‏نویسد: «دخترى نابینا بود، گفت پنج من خوشة گندم جمع کردم و در مزار سیّد الحسین، پسر امیر المؤمنین(ع) خیرات کردم، چشمان مرا شفا داد».


تاریخچه بقعه
در این مزار متبرک، داخل روضه، روى دیوار شمالى، ردپایى برهنه بر روى یک سنگ سیاه با طول حدود 30 سانتى‏متر و عرض دو سانتى‏متر قرار دارد، که گفته مى‏شود، جاى پاى امام رضا(ع) است.
این رد پا، مورد تفأل زایرین این زیارتگاه مقدّس قرار مى‏گیرد بدین صورت که مهر نماز را به آن مى‏چسبانند، اگر مهر چسبید، تفأل خیر است و گرنه خیر نیست؛ این مطلب را اکثر زائرین تجربه کرده‏اند.
در مورد شخص مدفون در بقعه در کتاب بهارستان چنین آمده است: «در ناحیه دهک مزاری است که از آن کرامات فیض آثار مشاهده می‌شود و بعید نیست مدفن حسین بن علی عبدالله بن العباس بن امیرالمؤمنین(ع) باشد که علمای انساب تصریح کرده‌اند که در ولایت قاین فرود آمده اما در مکین الاساس والد ماجدم در ذیل اسامی اولاد حضرت ابی الفضل (ع) نقل فرموده عجب این است که در میان عوام شهرت دارد که صاحب این مزار فرزند بلاواسطه حضرت امیرالمؤمنین (ع) است.


امکانات رفاهی و خدماتی
علاوه بر فضاهایی که در دو طرف مزار ساخته شده، تعداد 24 زائرسرا احداث شده است، همچنین این مزار دارای سرویس‌های بهداشتي و کشتارگاه و فروشگاه است.
در ایام مختلف سال مانند تاسوعا و عاشورای حسینی، ایام عید نوروز و تعیطلات تابستان مکان این آستان مقدس شاهد خیل عظیم ازعزاداران وعاشقان حسینی است که از مناطق دور و نزدیک برای عرض ادب و احترام و زیارت وارد این بقعه متبرکه می‌شوند.
زهرا حمیدی
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۷۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ فرمانده گروه ۸۴۰ موشکی ارتش مستقر در آران و بیدگل  با اشاره به رونمایی کتاب  سه نسل از یک مکتب گفت: این کتاب به همت یکی از افسران ارتش ساکن در این شهرستان تالیف و در هزار نسخه چاپ و منتشر شده است.
سرهنگ حیدر معظمی گودرزی وی افزود: کتاب سه نسل از یک مکتب در ۹۶ صفحه به بیان خاطرات و معرفی شهید شمس آبادی (عامل ترور شاه در کاخ مرمر)، سردار شهید صیاد شیرازی و سردار شهید قوطاسلو پرداخته است.
 خبر دیگر از آران و بیدگل اینکه در آیینی ضریح مطهر امامزاده قاسم بن علی النقی (ع)  غبارروبی و عطرافشانی شد.
در این آیین بیش از ۶۸۰ میلیون ریال از کمک‌های اهدایی جمع آوری و به حساب مخصوص آستان امامزاده واریز شد تا در امور فرهنگی، عمرانی و خدماتی آستان مقدس هزینه شود.

دیگر خبرها

  • آتشکده نهبندان در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • ثبت بیشترین بارندگی در ایستگاه آتشکده نهبندان با ۴۳ میلی متر
  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم(ع)نیشابور
  • دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل
  • ثبت بیشترین بارندگی در دهسلم نهبندان با ۲۹ میلی متر
  • عطرافشانی گلزار شهدای سنندج در آستانه روز ارتش
  • آیین غبارروبی مزار شهدای زنجان به مناسبت روز ارتش
  • تجدید میثاق نیروهای مسلح زنجان با شهدا + فیلم
  • غبار روبی مزار شهدای کرمانشاه
  • یکی از خیابان‌های شهر قزوین به نام شهید آتش‌نشان نامگذاری شود