Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: شهر تاریخی و پلکانی گیلان با جاذبه های طبیعی و تاریخی اش یکی از مناطق زیبای استان سرسبز گیلان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، شهر تاریخی و پلکانی گیلان ماسوله زیباترین و بلکه قدیمی ترین شهر این استان در ۶۰ کیلومتری شهر رشت و ۳۵ کیلومتری جنوب غربی فومن واقع شده و از شمال به شهرستان ماسال، از سمت جنوب به طارم علیا (استان زنجان)، از سمت شرق به جلگه شهر فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال(استان اردبیل) محدود می‌شود و یکی از دیدنی ترین اماکن گردشگری و تاریخی گیلان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماسوله این شهر زیبای ایستاده در دل کوه و تاریخ با داشتن انواع امکانات سیاحتی و زیارتی پر جاذبه همچون امامزاده عون ابن علی(علیه السلام) با سابقه ای بیش از ۱۲۰۰ سال و با آبشارهای فراون و زیبا که آن را به شهر«  آبشارها » معروف کرده و با آن معماری زیبا که خانه هایش بام و دوش خود در زیر حیاط همسایی بالایی نهاده اند تا با هم نردبان زیبایی برای معراج معماری انسان و خوی انسانی و فرهنگ بالای اعتقاد شیعی را برای رسیدن به ساحت مقدس الهی بسازند و یا با آن هوای لطیف بهاری و تابستانی و زمستان های پر برف و مهیا و تولیدات عالی دامی و لبنیات و عسل نمونه در ایران، با دره ها و جنگل های سرسبز و هر از چند گاهی مخفی شونده در حریر ابرها و مه غلیظ با فرهنگ عالی و ارتباطی و اخلاقی و اعتقادی که در خانواده های ماسوله ای موج می‌زند و با صنایع دستی زیبا و متنوع مثل چاقو و ابزار کشاورزی، چاروق، گلیم، عروسک، دستکش و جوراب ها و کفش های زمستانی که میلیون ها طالب و عاشق در سراسر ایران و جهان دارد هر ساله پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است که از زیبایی های آن لذت می‌برند.

ماسوله نمونه‌ای اصیل از روستاهای ایرانی با معماری پلکانی و مصالح خشتی است که در مرداد ماه ۱۳۵۴ به عنوان نخستین شهر تاریخی زنده کشور به صورت یک مجموعه کامل در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۱۰۹۰ به ثبت رسیده‌ است.

ماسوله به عنوان یک شهر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و جهانی به دلیل داشتن معماری منحصر به فرد و سنتی اش در جهان شناخته شده به طوریکه فریزر سیاح و جهانگرد معروف درباره آن می‌گوید ماسوله؛ یکی از زیباترین وجالبترین جاهایی است که تاکنون دیده شده است.

این شهر تاریخی که اطراف آن را جنگل ها محسور کرده اند از سه جهت شمال، جنوب و غرب به کوه و از طرف شرق بر دره ای زیبا مشرف است و به خاطر این زیبایی منحصربفرد اش هر ساله شاهد حضور گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور و سایر کشورها در این شهر هستیم.

شهر تاریخی و توریستی ماسوله به دلیل داشتن معماری منحصربفرد در جهان شناخته شده و ماسوله با کوهستان‌های مرتفع، جنگل و ییلاقات سرسبز از توریستی ترین مناطق شمالی ایران با جلوه‌های طبیعی فراوان به ویژه در اواخر بهار و فصل تابستان است و قله شاه معلم در ماسوله با ارتفاع ۳۰۵۰ متر بلندترین نقطه استان گیلان و هدفی جذاب برای گروه های کوهنوردی می‌باشد. دو هتل در داخل فضای معماری سنتی ماسوله و چندین هتل در جاده زیبای منتهی به آن پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی هستند همچنین تعداد زیادی مهمانخانه و خانه اجاره ای هم در این زمینه وجود دارند.

معماری ماسوله که متعلق به دوران زندیه است و مانند بسیاری از نقاط سرزمین پهناور ایران مانند «اورامان» در استان کردستان، روستای «کنگ» در خراسان رضوی، «اسفیدان» در خراسان شمالی، «قطرم» در بافق، «زنوزق» در آذربایجان شرقی و «وفس» در استان مرکزی، پلکانی ساخته شده و به عبارت بهتر حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است و همچنین خیابان‌های کوچک و پله‌های بسیار، به هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود نمی‌دهد.

ماسوله با کوهستان‌ها،جنگل و ییلاقات سرسبز، از توریستی ترین مناطق شمال ایران با جلوه های طبیعی فراوان است و به این خاطر در فهرست آثار ملی و جهانی (یونسکو) به ثبت رسیده است.

این شهر تاریخی با وسعت ۱۰۰ هکتار که بیشتر از آن به عنوان شهرک یاد می‌شود به صورت پلکانی ساخته شده و بیشتر خانه های آن دوطبقه بوده و مردم آن نیز با این معماری در کنار هم با صمیمیت و محبت زندگی کرده و در واقع می‌توان گفت ماسوله تجسم معماری محبت است.

نزدیک‌ترین شهر به ماسوله، فومن است. برای رسیدن به شهر ماسوله کافی است از شهر فومن وارد جاده ماسوله شده و ۳۵ کیلومتر در میان جاده سرسبز و زیبای آن حرکت کنیم. اگر از مرکز کشور قصد عزیمت به فومن و ماسوله را دارید نیازی به عبور از از شهر رشت نیست، چرا که در آزاد راه قزوین-رشت بعد از امامزاده هاشم و بلافاصله بعد از پلیس راه می‌توان وارد جاده فومن شده و پس از گذشتن از این شهر به ماسوله رسید.

آبشار ماسوله، بازار سنتی، موزه مردم‌شناسی، بافت تاریخی کهنه ماسوله، کتابفروشی معروف بازار ماسوله که منبع غنی کتاب، کاست و سی دی است، امامزاده عون ابن محمد و پارک جنگلی ماسوله از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرک تاریخی است.

همچنین نزدیکی این شهرک تاریخی با «قلعه رودخان» یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شاخص گیلان، امامزادگان ابراهیم (علیه السلام) و اسحاق (علیه  السلام) و ساحل زیبای گیسوم، شرایطی را فراهم آورده تا در کمترین زمان ممکن بتوان مجموعه‌ای از گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی را در کنار هم تجربه کرد.

چموش، چاقو سازی و عروسک های بافتنی  از صنایع دستی ماسوله است.

شامی ماسوله (شامل: گوشت گوساله، پیاز، تخم مرغ، ادویجات و گوجه)، خورش سیر و شوید (شامل: گوشت راسته بدون استخوان، سیر، باقالای تازه، روغن، تخم مرغ، نمک و فلفل و زرد چوبه)، نَهَه قورمه، قیسی پوئِنِه، خِنِش کوکو و بَزه گیر از جمله غذاهای محلی این شهر تاریخی است.

در ماسوله انواع شیرینی جات محلی نیز همچون اَگَردَه یا اگردَک (شیرینی مختص ماسوله که از مواد مقوی و طبیعی تهیه می‌شود)، حلوای کنجدی، حلوا برنجی، عسل حلوا، کاکا، خَرکاره دَریج (نوعی کیک که در ماهیتابه تهیه می‌شود) و چکره طبخ می‌شود که همراه با صنایع دستی این منطقه می‌تواند سوغات مناسبی برای گردشگران و بازدیدکنندگان از این منطقه باشد.

 

 

پایان پیام/163

منبع: شبستان

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی مسافران نوروزی دولت عید نوروز نوروز ۹۷ امامزادگان و بقاع متبرکه نوروز رئیس جمهور آرامش بهاری سبک زندگی اسلامی ایستاده در دل کوه و تاریخ تجسم معماری محبت ماسوله گیلان کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۸۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه تاریخی که خواب را از امباپه گرفته‌اند

به گزارش "ورزش سه"، حالا که امباپه هفتمین قهرمانی لیگ یک دوران حرفه‌ای خود را برده (6 تای آنها به‌عنوان بازیکن PSG، پس از قهرمانی با موناکو در سال 2017)، سه تاریخ (البته سومی بسته به اتفاقات دو تاریخ دیگر دارد) سرنوشت‌ساز را قبل از پوشیدن پیراهن رئال مادرید پیش رو دارد.

اینکه چگونه امباپه در تاریخ پاری سن ژرمن به یاد خواهد ماند، به این تاریخ‌ها بستگی دارد. اگرچه او برای همیشه برای هواداران تیم پاریسی یک اسطوره خواهد بود، اما اینکه او بتواند ماموریت نیمه تمامش یعنی قهرمانی با پی اس جی در لیگ قهرمانان را به سرانجام برساند، می‌تواند نام او را ماندگارتر کند. عنوانی که در فرانسه فقط مارسی در 1993 کسب کرده و پاریس در سال 2020 به آن نزدیک شد ولی فینال را به بایرن باخت. 

امباپه 14 عنوان قهرمانی با پیراهن پاری سن ژرمن و یک جام جهانی و یک لیگ ملت‌ها با فرانسه به دست آورده است.

 سه تاریخی که سرنوشت امباپه را تعیین می‌کنند، اول و هفتم ژوئن (12 و 18 اردیبهشت) دو بازی رفت و برگشت برابر دورتموند و فینال احتمالی اول ژوئن (12 خرداد) خواهد بود. پاریس اگر از سد دورتموند بگذرد، در ومبلی فینال را برابر برنده بازی بایرن-رئال برگزار خواهد کرد و رویای امباپه وداع با پاریس با جام قهرمانی چمیونزلیگ است. به آن خواهد رسید؟

دیگر خبرها

  • تحقق ۱۳۱ درصدی صدور سند مالکیت شهری و روستایی در گیلان
  • قابی زیبا از طبیعت روستای تانی محله + فیلم
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل
  • تصاویر نقشه‌های تاریخ با نام خلیج فارس
  • سه تاریخی که خواب را از امباپه گرفته‌اند
  • رخ نمایی فصل بهار در طبیعت روستای چوبر + فیلم
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک