Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خاتم‌کاری از صنایع دستی کشورمان به حساب می‌آید. بر اساس آنچه در دایرة‌المعارف فارسی آمده، اگرچه زمان آغاز هنر خاتم‌کاری مشخص نیست، اما برخی از استادان خاتم‌ کار هنوز بر این عقیده‌اند که هنر خاتم‌ کاری معجزه حضرت ابراهیم است.

خاتم، هنر آراستن سطح اشیاء چوبی به شکل موزاییک با مثلث‌های کوچک سه پهلو برابر یا دو پهلو برابر چوبی، استخوانی و فلزی است که از حدود حداقل چهارصد سال پیش به این سو، در بخش‌های مختلفی از ایران رواج دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین گزارش، قدیمی‌ترین آثار هنری خاتم‌کاری شده باقی‌مانده روی صندوق مرقد‌های ائمه مطهر در کاظمین، سامرا، کربلا و شام نقش بسته است. نمونه‌های دیگری از خاتم‌کاری روی درب ورودی مدرسه چهارباغ اصفهان، درب امامزاده شاه رضا در قمشه (شهرضا)، منبر مسجد جامع عتیق شیراز، سقف ایوان مسجد عتیق شیراز، در‌های قصر رؤیایی تیمور گرکانی در سمرقند و منبر چوبی مسجد لنبان اصفهان دیده می‌شود.

شایان ذکر است اوج شکوفایی و تکامل هنر خاتم‌کاری در دوران صفویه بوده است. بعد‌ها در زمان قاجار این هنر نیز همچون هنر‌های دیگر به دلیل بی‌توجهی به هنر از رونق افتاد.

محصولات تولیدی هنرمندان خاتم‌ ساز شامل انواع قاب قرآن، قاب عکس، شکلات‌خوری، میز، صندلی، جعبه‌ سیگار، جاکلیدی، جاقلمی، جلدآلبوم و ... می‌شود.

گفتنی است؛ اصفهان، شیراز و تهران مهم‌ترین مراکز خاتم‌ سازی در ایران هستند.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع دستی صنایع دستی هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۸۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجدهای معروف و قدیمی اصفهان + عکس و آدرس

در شهرهایی مانند اصفهان که در کوچه به کوچه آن مساجد تاریخی فراوانی به چشم می‌خورد و قدمت بسیاری از آن‌ها به دوران صفویه باز می‌گردد، فرصتی مناسبی برای شهروندان و مسافران پدید می‌آید تا از این بستر و ظرفیت فراوان برای گذراندن تعطیلات نوروز و ایام ماه مبارک رمضان بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، از چندین هزار سال قبل، گردش بخشی جدایی ناپذیر از تفریحات بشر است؛ در گذشته مفهوم گردش و سفر تنها به معنی رفتن به جایی دیگر برای خوش‌گذرانی بود اما با پیشرفت جوامع و تبدیل شدن سفر و گردش به «صنعت گردشگری» مفاهیم کلی جای خود را به دسته‌بندی‌های مختلف داده‌اند که هرکدام تعریف خاصی از مسافرت را ارائه می‌دهند و در این راستا «گردشگری مذهبی» یکی از زیر شاخه‌های صنعت گردشگری است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

البته باید به این نکته توجه داشت که «گردشگری مذهبی» را نمی‌توان با کلمه «زیارت» جایگزین کرد و بر این اساس این نوع از گردشگری، محدود به شهرهای زیارتی نمی‌شود بلکه شهرهایی مانند اصفهان که در کوچه به کوچه آن مساجد تاریخی فراوانی به چشم می‌خورد و قدمت بسیاری از آن‌ها به دوران صفویه باز می‌گردد، فرصتی مناسبی برای شهروندان و مسافران است تا از این بستر و ظرفیت فراوان برای گذراندن تعطیلات نوروز و ایام ماه مبارک رمضان بهره ببرند.

بیشتر بخوانید:

غذاهای سنتی و معروف اصفهان

جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تاریخی اصفهان + آدرس

طرح زوج و فرد اصفهان در نوروز اجرا می‌شود؟

بهترین زمان سفر به اصفهان

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان، معروف به مسجد جامع عتیق یا مسجد جمعه اصفهان، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر به‌شمار می‌آید؛ این مسجد با گذشت زمان، تغییرات بسیاری را تجربه کرده و در هر دوره با اضافات و بهسازی‌ها به شکل زیبا و خیره‌کننده‌ای تبدیل شده است.

در قرن دوم هجری قمری، این مسجد که با خشت خام بنا شده بود، در سال ۱۵۶ هجری قمری/۷۷۷ میلادی با استفاده از آجر مجدداً ساخته شد. این مسجد با طرح‌های معماری خاص خود، مانند طاق‌های چشمه‌ای، ایوان‌های چهارگانه، سردرها، جرزهای آجری و تزئینات متنوع، یک اثر هنری فرهنگی و مذهبی منحصر به فرد را به‌وجود آورد. همچنین، کتیبه‌های قدیمی از دوره‌های مختلف تاریخ ایران، از جمله دوران سلجوقی و صفوی، در این مسجد به‌چشم می‌خورد که الگویی برای مساجد ایران و مناطق مسلمان‌نشین دیگر شده است.

این اثر با شماره ثبت ۹۵ در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران و نیز در سال ۱۳۹۰ هجری شمسی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. امروزه، مسجد جامع اصفهان همچنان به عنوان نمادی از هنر و فرهنگ ایرانی و زیبایی‌های معماری اسلامی، بازدیدکنندگان و زائرانی از اقصی نقاط جهان را به خود جلب می‌کند.

آدرس مسجد جامع اصفهان: اصفهان، خیابان مجلسی

مسجد امام (ره)

این مسجد، یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در دوران صفوی ساخته شد؛ این اثر از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمار می‌رود و از مشهورترین اماکن دیدنی اصفهان محسوب می‌شود.

مسجد امام شاهکاری جاویدان از معماری در قرن یازدهم هجری است و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و مهم‌ترین مسجد دوره صفویه در شهر اصفهان به شمار می‌رود و چه از نظر عظمت بنا و چه از نظر کثرت تزئینات از اهمیت زیادی برخوردار است.

ساخت مسجد به فرمان شاه عباس اول در سال ۱۰۲۰ هجری قمری و چهارمین سال سلطنت به‌منظور زیباسازی میدان آغاز شد؛ در سال ۱۰۲۵ هجری قمری، در حالی که هنوز مشغول پی‌ریزی قسمت‌های دیگر مسجد بودند، سردر نفیس کاشی‌کاری معرق آن را به اتمام رسید و به نوعی این مسجد نمونه‌ای ارزشمند از هنر کاشی‌کاری و حجاری ایران در قرن یازدهم است.

آدرس مسجد امام (ره) اصفهان: مسجد امام در ضلع جنوبی میدان نقش جهان اصفهان و در محدوده دولتخانه صفوی قرار دارد.

مسجد شیخ لطف الله

صفویان در سال ۹۸۲ هجری شمسی در اصفهان پایتخت خودشان را بنا کردند و در دوران حکومتشان بناهای تاریخی زیادی در نصف جهان به دستور پادشاهان صفوی ساخته شده و رد پای معمارهای هنرمند ایرانی در هر کدام از این بناهای تاریخی مانند چهارباغ، میدان نقش جهان اصفهان و… مشهود است.

محمدرضا اصفهانی مسئول ساخت مسجد شیخ لطف الله بوده و این بنای تاریخی را روی آثار باقی‌مانده از مسجدی قدیمی در این مکان ساخته است؛ مدت زمانی که برای ساخت این بنا ثبت شده حدود ۱۸ سال است و در طول این سال‌ها شاه عباس مدام از پیشرفت مسجد مطلع می‌شده و در نهایت پس از تکمیل آن، تنها خانواده سلطنتی و افراد خاص می‌توانستند وارد این مکان شوند.

روایت‌ها نشان می‌دهد که شاه عباس از سال ۹۹۸ شمسی تا پایان عمرش در این مکان عبادت می‌کرده و مسجد شیخ لطف الله پناهگاه امن او بوده است.

علت نامگذاری این مسجد به نام شیخ لطف الله را نیز این‌طور باید بیان کرد که شیخ لطف الله به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین علمای شیعه شناخته می‌شده که در منطقه جبل عامل واقع در لبنان امروزی متولد و بزرگ شده بود اما در زمان صفویان به دعوت شاه عباس وارد ایران شده و پس از آن نیز زندگی خودش را در ایران ادامه داده است؛ شیخ لطف الله در روزهای اول سفرش به ایران به شهرهای زیادی از جمله مشهد، اصفهان و قزوین سفر کرده بود و با بزرگان زمانه خودش مانند ملأ عبدالله شوشتری ارتباط داشته. این مسجد به دلیل ارادت و علاقه‌ای که شاه عباس به شیخ لطف الله ساخته شده بود و تا زمانی که شیخ زنده بود، خودش در این مکان امامت نماز را بر عهده داشته است.

آدرس مسجد شیخ لطف الله: این مسجد در میدان امام (ره) واقع شده است.

مسجد حکیم

مسجد حکیم اصفهان که در یکی از محله‌های قدیمی اصفهان به نام باب‌الدشت و در انتهای بازار رنگرزان قرار دارد، متعلق به دوران شاه عباس دوم صفوی است؛ این مسجد بی نظیر همانند اکثر مساجد ایرانی به صورت چهار ایوانی و در نهایت زیبایی ساخته شده و از معماری باشکوهی برخوردار می‌باشد.

این مسجد توسط حکیم داوود، پزشک مخصوص شاه عباس صفوی، طی سال‌های ۱۰۶۷ الی ۱۰۷۳ هجری قمری بنا شده که پس از حمله مغول به ایران این مسجد تخریب شده و سپس در عهد صفوی به همت حکیم داوود مسجدی جدید بر روی بقایای مسجد قدیمی ساخته می‌شود.

از آنجایی که این مسجد تاریخی در محله قدیمی جورجیر و انتهای بازار رنگرزان قرار دارد به نام‌های «مسجد جورجیر» و «مسجد جامع رنگرزان» نیز شناخته می‌شود؛ این مسجد در سال ۱۳۱۳ مسجد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت می‌رسد؛ و به مرور زمان و در سال‌های مختلف مرمت و بازسازی‌هایی برای حفظ این بنای ارزشمند صورت می‌گیرد.

آدرس مسجد حکیم: اصفهان، بازار، خیابان مسعودیه، خیابان باغ قلندرها، خیابان، مسجد حکیم، مسجد حکیم اصفهان

مسجد سید

مسجدسید به همت سید محمدباقر شفتی رشتی در اواسط قرن سیزدهم هجری بین سال‌های ۱۲۴۰ تا ۱۲۴۵ قمری و در زمینی به مساحت ۸۰۷۵ مترمربع در محله بیدآباد اصفهان بنا شده است؛ گفته شده سید، زمین مسجد را در مجموعه‌ای که به بیدآباد شهرت داشت، خرید و دستور داد تا بیدهای آن را قطع کنند و از فروش آن‌ها، مصالح اولیه را برای ساخت تهیه کرد.

بنابر گزارش کتاب «تاریخ اصفهان و ری»، تاریخ شروع بنا در سال ۱۲۴۰ قمری بوده است اما در نوشتاری، آغاز بنای مسجد سال ۱۱۸۰ ق عنوان شده است؛ همچنین در گزارشی دیگر نقل شده که زمین مسجد در زمان شاه سلطان‌حسین خریداری شد تا در آن مسجدی بنا کند، اما در اثر هجوم افغان‌ها مقدور نشد تا آنکه در زمان فتحعلی‌شاه قاجار، سید شفتی مبادرت به این کار کرد.

این مسجد دارای تزئینات و ویژگی‌های متعدد معماری در شبستان‌ها، گنبدها، محراب، ایوان، گلدسته، کتیبه‌ها و کاشی‌کاری‌ها است. چهار وقف‌نامه برای مسجد، بین سال‌های ۱۲۶۲ قمری تا ۱۲۷۳ قمری نگاشته شده و همه مکان‌های مسجد برای موارد خاص وقف شده است. مقبره سید شفتی و فرزندان او در این مسجد قرار دارد.

آدرس مسجد سید: خیابان چهارباغ پایین - خیابان مسجدسید

مسجد علی قلی آقا

مسجد علی قلی آقا اصفهان یکی از قدیمی‌ترین اماکن دیدنی اصفهان محسوب می‌شود؛ پیشینه تاریخی به دوران حکومت صفوی باز می‌گردد و متعلق به یکی از افراد بلند مرتبه در دربار شاه سلطان حسین و شاه سلیمان صفوی بوده است.

طبق اسناد تاریخی هزینه ساخت بخش‌های مختلف این مجموعه مانند بازار، حمام، زورخانه، مکتب خانه و مسجد از خزانه دربار صفوی تهیه شده است؛ محله‌ای که مجموعه تاریخی و مسجد علی قلی آقا در آن قرار دارند پر از کوچه‌های تو در تو، درختان و خانه‌های قدیمی زیبایی است که همگی نشان دهنده شکوه این محله در زمان‌های قدیم هستند.

آدرس مجسد علی قلی آقا: این مجموعه تاریخی که بین خیابان شهید احمد فروغی و مسجد سید قرار دارد و از طریق خیابان علی قلی آقا می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

کد خبر 736910

دیگر خبرها

  • اعلام ساعت فعالیت بنا‌های تاریخی استان اصفهان
  • ساعت فعالیت بناهای تاریخی استان اصفهان در نوروز ۱۴۰۳ اعلام شد
  • صنایع دستی و سوغاتی های اصفهان
  • مساجد اصفهان به مسافران نوروزی خدمات می دهند
  • مساجد اصفهان به مسافران نوروزی خدمات می‌دهند
  • اشتغالزایی صندوق امید برای بیش از ۶ هزار نفر در استان اصفهان
  • مسجدهای معروف و قدیمی اصفهان + عکس و آدرس
  • میراث جهانی یونسکو در اصفهان را بشناسید
  • سپاه بقیه‌الله(عج) شیراز الگوی موفق کشوری شد
  • معاونت فرهنگی هنری سپاه بقیه الله (عج) عنوان برتر کشور را کسب کرد