Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-19@07:44:52 GMT

سعه‌صدر و نعمت هدایت؛ بهترین مصادیق احسن‌الحال

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۱۹۸۶۸

سعه‌صدر و نعمت هدایت؛ بهترین مصادیق احسن‌الحال

زینب بهجت‌پور، محقق و پژوهشگر قرآنی حوزه خواهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ با تبریک فرارسیدن سال جدید گفت: بهار یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های رحمانی در جهان هستی است که می‌توان با تماشای آن راهی به سوی خداوند یافت و جمال الهی را نظاره کرد.

وی افزود: تقارن سال نو با ماه پربرکت رجب و همچنین تقارن نخستین روز سال جدید با شهادت امام علی النقی(ع) نشانه بر آمیخته بودن سال 97 با رنگ و بوی نورانیت برخاسته از مکتب اهل‌بیت(ع) و هنر ملت ایران در تلفیق آئین‌های ملی با رسوم مذهبی و دینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهجت‌پور تاکید کرد: قرائت دعای تحویل سال که میان خانواده‌های ایرانی در هنگام نو شدن سال، انجام می‌شود در حقیقت به طور هوشمندانه‌ای نشان می‌دهد که ایرانیان آئین باستانی خودشان را به وسیله خواندن این دعا رنگ و بوی معنوی و اسلامی می‌دهند.

این محقق با بیان اینکه این حال احسن که در این دعا از خداوند متعال درخواست می‌شود در ساحت‌های گوناگون قابل بررسی است ادامه داد: اولین عرصه برای احسن الحال شدن یک انسان در حوزه ارتباط او با خداوند است.

وی افزود: انسان بنا بر گفته خداوند متعال در قرآن خلیفة الله در زمین است؛ پس والاترین و بهترین چیزی که می‌توان از خداوند درخواست کرد این است که شرایط و مقتضیات را برای رسیدن ما به این مقام به شایستگی فراهم فرماید.

بهجت‌پور با بیان اینکه زن به دلیل ویژگی‌های روحی خاص می‌تواند مصادیق زیباتری از احسن الحال را با درخواست از خداوند حکیم و علیم داشته باشد، تصریح کرد: در روایات مکررا آمده است که خداوند به زنان مهربان‌تر و رئوف‌تر است؛ پس می‌توان با استفاده از این ویژگی فوق‌العاده از خداوند بخواهیم و تلاش کنیم که ارتباط ما را با خودش مستحکم و قوی بفرماید.

وی افزود: در پرتو چنین ارتباطی روحیه انسان تقویت شده و آرامش نفس پیدا می‌کند و به طور طبیعی از اموری مثل اضطراب و تشویش و مشکلات روحی به خصوص در شرایط کنونی جامعه که متاسفانه شاهد برخی ساختارشکنی‌ها هستیم دور می‌شود، همان طور که خداوند فرمود «الا بذکر الله تطمئن القلوب».

بهجت‌پور بیان کرد: انسان به نحوی آفریده شده است که یاد خدا مایه آرامش اوست و نه چیز دیگر؛ این طمأنینه و استقرار نفس در سایه ارتباط معنوی و روحی با خداوند در ساحت‌های مختلف زندگی، ثمرات و برکات بی‌شماری را به دنبال می‌آورد.

وی با بیان اینکه دومین حوزه در درخواست ما برای احسن‌الحال شدن حوزه ارتباط با سایر افراد است، تصریح کرد: در این جا می‌توان افرادی که انسان با آن‌ها در تعامل است در یک نگاه کلی به خانواده و غیر خانواده تقسیم کرد.

تأکید بر نقش خانواده

این محقق ادامه داد: خانواده به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار می‌گیرد، دارای اهمیت شایان توجهی است؛ اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است و حتی تأثیرپذیری فرد از سایر محیط‌ها می‌تواند نشئت گرفته از همین محیط خانواده باشد.

وی افزود: خانواده، پایه‌گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی، اخلاق، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد. در حقیقت سه دلیل عمده اهمیت خانواده در این سه محور یعنی شکل دادن شخصیت فرد، تقویت احساس و عاطفه و نهادی برای پشتیبانی و حمایت همه جانبه وجود دارد.

بهجت‌پور اظهار کرد: بهترین حال و به تعبیر دعای تحویل سال، احسن الحال یک مادر در درون خانواده این است که از خداوند بهترین و شایسته‌ترین رفتار و بهترین روش و منش در تربیت فرزند را درخواست کند و گام‌های نظری و عملی مرتبط با این هدف را هم بردارد.

وی افزود: مادران در هنگام دعا در تحویل سال از خداوند بخواهند تا به آنان سعه صدر لازم در تربیت فرزندانی شایسته در تراز دینی را به آنان عنایت کند؛ مسئله‌ای که امروز ضرورت آن در جامعه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

وی، تعامل نیکوتر با دیگر اعضای خانواده را از دیگر مصادیق احسن الحال برای یک فرد برشمرد و تاکید کرد: در ارتباط زنان، با دیگران نیز احسن الحال را می‌توان در خوش اخلاقی، خوش‌برخوردی، حسن ظن، تعامل نیکو و اموری از این دست با رعایت ضوابط شرعی تعریف کرد.

این محقق تصریح کرد: در این روزها که طبیعت در طلیعه بهار و همگام با ماه رجب المرجب جان و حیات دوباره پیدا می‌کند همه باید سال جدید را با درود و سلام بر بهار جان‌ها و ذخیره عالم امکان و تجدید عهد و ارادت خالصانه به محضر آن حضرت و اهل بیت عصمت و طهارت آغاز کنیم و از خداوند هدایت را به عنوان بالاترین نعمت طلب کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۹۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای چهارمحال و بختیاری،متن و شرح دعای هفتم ماه مبارک رمضان به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ و قیامِهِ و جَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ و آثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین.
خدایا یارى کن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبـادت و برکنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان و روزیم کن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان.
امام سجاد علیه السلام هنگام رسیدن ماه مبارک رمضان درباره‌ی توفیق الهی در روزه‌های این ماه پرفیض چنین می‌فرماید: خدایا! ما را یاری کن به روزه‌ای که در آن اعضا و جوارحمان از گناه پرهیز کند و آنها را در راه رضایت تو به کار گیریم؛ تا این که گوش‌های ما بیهوده و لغو نشنوند و چشم‌ها به سوی گناه سرعت نگیرد.
از این دعا و روایت‌های دیگر، چنین برمی آید که ظهور عملی و مهم‌ترین اثر «روزه» برای مؤمنان، پرهیز از گناهانی است که گاهی انسان در طول سال به آنها عادت کرده و مرتکب می‌شوند.
روزه اراده را در انسان تقویت و انسان را در مقابل گناهان بیمه می‌کند؛ بنابراین برای چنین روزه و عبادتی باید از خداوند کمک و یاری خواست تا گام هایمان را در پیمودن این راه خطیر استوار سازد.
امام صادق علیه السلام نیز درباره‌ی روزه‌ی حقیقی فرموده اند: وقتی روزه گرفتی، گوش و چشمت نیز از حرام روزه بگیرد. جدال را رها کن و خادم خود را آزار مده. وقار روزه با تو باشد و سعی کن روزه ات مانند ایام غیر روزه نباشد.
در این فراز، دور ماندن از خطا‌ها تنها به کمک و لطف پروردگار میسّر است. امام سجاد علیه السلام در هر روز ماه رمضان، دعایی داشتند که اهمیت جایگاه ماه رمضان را در پیشگاه خداوند نشان می‌دهد. در قسمتی از دعای آن حضرت چنین آمده است: پروردگارا! در این ماه، چرت و کسالت، دلگیری و دلتنگی، سستی و سخت دلی و غفلت و غرور را از من بردار؛ زیرا این امور مانع رشد و تکامل و سدّ راه بندگی و اطاعت است.
خداوندا! مرا در این ماه از رنج ها، بیماری ها، غصه ها، حزن ها، پیشامد‌های بد، دردها، خطا‌ها و گناهان حفظ کن. مرا از بدی و فحشا، خستگی و بلا و تعب و سختی نگهدار که تو شنونده‌ی هر دعایی. ایزدا! در این ماه مرا از شیطان رانده شده و عیب جویی و هرزه زبانی او و سحر و دم خطرناکش، و وسواس و کید و مکرش و حیله و آرزوهایش و خدعه و غرور و فتنه اش و گروه و قوم و دام و اعوانش و اتباع و اخوانش و احزاب و پیروانش و اعوان و یارانش و شرکا و همه‌ی نیرنگ هایش محافظت فرما.
در فراز آخر از دعای روز هفتم نیز می‌خوانیم: خدایا! ذکر همیشگی خود را روزیم کن، به توفیقت‌ای رهنمای گمراهان!
ذکر خدا، یاد اوست و یاد او عمل صالح می‌طلبد. چه بسا انسان مؤمن در شرایط خاصی به یاد خداوند باشد، ولی وقتی به مرحله‌ی جدیدی از زندگی وارد شد؛ به ثروت و مقامی رسید یا در محیط ناسالمی گرفتارش شد، این توفیق را از دست بدهد و خدا را فراموش کند.
در طول تاریخ افراد بسیاری بوده اند که در دورانی از زندگی، عابد و مؤمن و معتقد بوده اند، ولی در مراحل سخت امتحان و در برابر شهوات نفسانی ذلیل و خوار شده، آبروی چندین ساله‌ی خود را از دست داده و سرانجام بی ایمان از دنیا رفته اند.
امام باقر علیه السلام درباره مداومت عمل می‌فرمایند: دوست داشتنی‌ترین اعمال نزد خداوند عملی است که ادامه داشته باشد، گرچه اندک باشد.
امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند: من دوست دارم که مداومت در عملی داشته باشم، گرچه اندک باشد.

دیگر خبرها

  • چگونه به خداوند بیشتر علاقه‌مند شویم؟
  • پاداش های عظیم الهی برای چشم انسان
  • رسیدن به قرب الهی در شناخت مهدویت و درک امام زمان است
  • ماه رمضان سبب تبلور صفات الهی در امت اسلامی خواهد شد
  • دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
  • آیا واقعاً خدا همه گناهان را تا روز قیامت می‌بخشد؟
  • محبت به خدا، زمینه ‌ساز فرمان‌ پذیری
  • شرط بهره‌مندی انسان از شفاعت قرآن، انس با آن است
  • تفاوت نوروز ایران با سایر نوروزها در یاد خدا بودن و با خدا عجین شدن است
  • خداوند گناهان برخی انسان‌ها را نمی‌بخشد