سعهصدر و نعمت هدایت؛ بهترین مصادیق احسنالحال
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۱۹۸۶۸
زینب بهجتپور، محقق و پژوهشگر قرآنی حوزه خواهران در گفتوگو با ایکنا؛ با تبریک فرارسیدن سال جدید گفت: بهار یکی از باشکوهترین جلوههای رحمانی در جهان هستی است که میتوان با تماشای آن راهی به سوی خداوند یافت و جمال الهی را نظاره کرد.
وی افزود: تقارن سال نو با ماه پربرکت رجب و همچنین تقارن نخستین روز سال جدید با شهادت امام علی النقی(ع) نشانه بر آمیخته بودن سال 97 با رنگ و بوی نورانیت برخاسته از مکتب اهلبیت(ع) و هنر ملت ایران در تلفیق آئینهای ملی با رسوم مذهبی و دینی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بهجتپور تاکید کرد: قرائت دعای تحویل سال که میان خانوادههای ایرانی در هنگام نو شدن سال، انجام میشود در حقیقت به طور هوشمندانهای نشان میدهد که ایرانیان آئین باستانی خودشان را به وسیله خواندن این دعا رنگ و بوی معنوی و اسلامی میدهند.
این محقق با بیان اینکه این حال احسن که در این دعا از خداوند متعال درخواست میشود در ساحتهای گوناگون قابل بررسی است ادامه داد: اولین عرصه برای احسن الحال شدن یک انسان در حوزه ارتباط او با خداوند است.
وی افزود: انسان بنا بر گفته خداوند متعال در قرآن خلیفة الله در زمین است؛ پس والاترین و بهترین چیزی که میتوان از خداوند درخواست کرد این است که شرایط و مقتضیات را برای رسیدن ما به این مقام به شایستگی فراهم فرماید.
بهجتپور با بیان اینکه زن به دلیل ویژگیهای روحی خاص میتواند مصادیق زیباتری از احسن الحال را با درخواست از خداوند حکیم و علیم داشته باشد، تصریح کرد: در روایات مکررا آمده است که خداوند به زنان مهربانتر و رئوفتر است؛ پس میتوان با استفاده از این ویژگی فوقالعاده از خداوند بخواهیم و تلاش کنیم که ارتباط ما را با خودش مستحکم و قوی بفرماید.
وی افزود: در پرتو چنین ارتباطی روحیه انسان تقویت شده و آرامش نفس پیدا میکند و به طور طبیعی از اموری مثل اضطراب و تشویش و مشکلات روحی به خصوص در شرایط کنونی جامعه که متاسفانه شاهد برخی ساختارشکنیها هستیم دور میشود، همان طور که خداوند فرمود «الا بذکر الله تطمئن القلوب».
بهجتپور بیان کرد: انسان به نحوی آفریده شده است که یاد خدا مایه آرامش اوست و نه چیز دیگر؛ این طمأنینه و استقرار نفس در سایه ارتباط معنوی و روحی با خداوند در ساحتهای مختلف زندگی، ثمرات و برکات بیشماری را به دنبال میآورد.
وی با بیان اینکه دومین حوزه در درخواست ما برای احسنالحال شدن حوزه ارتباط با سایر افراد است، تصریح کرد: در این جا میتوان افرادی که انسان با آنها در تعامل است در یک نگاه کلی به خانواده و غیر خانواده تقسیم کرد.
تأکید بر نقش خانواده
این محقق ادامه داد: خانواده به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار میگیرد، دارای اهمیت شایان توجهی است؛ اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت میکند از محیط خانواده است و حتی تأثیرپذیری فرد از سایر محیطها میتواند نشئت گرفته از همین محیط خانواده باشد.
وی افزود: خانواده، پایهگذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی، اخلاق، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد. در حقیقت سه دلیل عمده اهمیت خانواده در این سه محور یعنی شکل دادن شخصیت فرد، تقویت احساس و عاطفه و نهادی برای پشتیبانی و حمایت همه جانبه وجود دارد.
بهجتپور اظهار کرد: بهترین حال و به تعبیر دعای تحویل سال، احسن الحال یک مادر در درون خانواده این است که از خداوند بهترین و شایستهترین رفتار و بهترین روش و منش در تربیت فرزند را درخواست کند و گامهای نظری و عملی مرتبط با این هدف را هم بردارد.
وی افزود: مادران در هنگام دعا در تحویل سال از خداوند بخواهند تا به آنان سعه صدر لازم در تربیت فرزندانی شایسته در تراز دینی را به آنان عنایت کند؛ مسئلهای که امروز ضرورت آن در جامعه بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.
وی، تعامل نیکوتر با دیگر اعضای خانواده را از دیگر مصادیق احسن الحال برای یک فرد برشمرد و تاکید کرد: در ارتباط زنان، با دیگران نیز احسن الحال را میتوان در خوش اخلاقی، خوشبرخوردی، حسن ظن، تعامل نیکو و اموری از این دست با رعایت ضوابط شرعی تعریف کرد.
این محقق تصریح کرد: در این روزها که طبیعت در طلیعه بهار و همگام با ماه رجب المرجب جان و حیات دوباره پیدا میکند همه باید سال جدید را با درود و سلام بر بهار جانها و ذخیره عالم امکان و تجدید عهد و ارادت خالصانه به محضر آن حضرت و اهل بیت عصمت و طهارت آغاز کنیم و از خداوند هدایت را به عنوان بالاترین نعمت طلب کنیم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۹۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مقهور فریب حاشیهسازیهای دشمن درباره کشف حجاب نشویم
شبیر فیروزیان پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به موضوع حجاب گفت: تامّل در آیات قرآن کریم نشان دهنده این نکته راهبردی و مهم است که در نوع مواجهه با هر فتنه و ناهنجاری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مانند مساله «کشف حجاب»، «اصل اساسی» و «اولویّت»، باید برخورد شدید و قهرآمیز با «ریشه ها»، «علّت ها»، «سامری ها» و «منافقانی» که عامل و نفوذیِ دشمن هستند و «شبکه های مولد ناهنجاری های اجتماعی» و «عاملان اصلیِ» ایجاد آن فتنه ها و ناهنجاری ها باشد، نه برخورد با معلول ها و قربانی های کف خیابانی.
وی ادامه داد: «گوساله های سامری» و «مسجد ضرارها» یی که پایگاه ایجاد ناامنی های عقیدتی، فرهنگی و سیاسی هستند باید با مدیریتی دقیق و هوشمند، سوزانده شوند یا تخریب شوند.
اینپژوهشگر در ادامه با اشاره به توصیهای از حضرت امیرالمؤمنین گفت: حضرت امیرالمؤمنین (ع) در توصیه ای به محمد بن حنفیه که پرچم سپاه در جنگ جمل را به او داده بودند، می فرمایند: «ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقصَی الْقَوْمِ وَغُضَّ بَصَرَکَ وَاعلَم أَنَّ النَّصْرَمِن عِندِاللَّهِ سُبْحَانَه؛ به انتهای سپاه دشمن بنگر و دیده ات را (از آنچه که اراده ات را سست می کند) فرو افکن و بدان که پیروزی از سوی خداوند سبحان است.» (نهج البلاغه؛ خطبه ۱۱). درواقع توصیه امیرالمؤمنین (ع) به همه مجاهدان جهاد فرهنگی (اعم از فعالان خودجوش فرهنگی، اندیشمندان و کارگزاران) این است که در این جهاد، سرگرمِ مصادیق پیش پا افتاده و دمِ دستی و بدون اولویت نشوید؛ ماجرا را «راهبردی»، «عمیق»، «ریشه ای»، «جامع»، «برآیندی»، «فرآیندی»، «جریانی»، «چند ضلعی» و «چند بعدی» ببینید: «ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَی الْقَوْمِ؛ به انتهای سپاه دشمن بنگر».
فیروزیان گفت: همچنین حضرت علی (ع) می فرماید: «غُضَّ بَصَرَکَ». یعنی خیره نشو و چشمانت را نیمه بسته نگاه دار؛ از چه چیزی؟ از هرآنچه که ممکن است در میدان جنگ در تو «اختلال محاسباتی» ایجاد کند.از تعداد نفرات و تجهیزاتِ بزرگنمایی شده، از حواشی پر سر و صدا و از مصادیق و موضوعات غیراولویت دار. در مساله کشف حجاب نیز نباید فریب بزرگنمایی ها و حاشیه سازی های دشمن از کشف حجاب های خیابانی را خورد. بلکه باید «میدانِ اصلیِ نبرد» را درست تشخیص داد.
وی افزود: امروز میدان نبرد اصلی در مساله کشف حجاب، «مدیریت صحیحِ فضای مجازی» (بطور خاص، تلگرام و اینستاگرام) بوده و میدان نبرد اصلی، «نظارت دقیق بر شبکه نمایش خانگی» است. میدان نبرد اصلی، برخورد با «سلبریتی های قبح شکن و هتّاکِ مرتبط با سفارتخانه های غربی»، «برخورد با مافیای تولیدکننده و واردکننده و توزیع کننده لباسهای نامناسب»، برخورد با سرشبکه های مرتبط با دشمن هستند که با وعده پول، افرادی را برای قبح شکنی و کشف حجاب های خیابانی اجیر و سازمان دهی می کنند.
اینپژوهشگر در ادامه گفت: میدان نبرد اصلی، نظام آموزش و پرورش و آموزش عالیِ پر اشکال ماست که خروجی هایش در کف خیابان دیده می شود. میدان نبرد اصلی، اندیشه های فرهنگیِ خطرناکی بوده که از ابتدای انقلاب در ذهن برخی کارگزاران و تصمیم سازانِ کشور نقش بسته است. همچنین میدان نبرد اصلی نفوذی هایی هستند برای در امان ماندن خود از تیغ انتقاد، ما را مشغول به معلول های خیابانی و حواشی و امور غیراولویت دار کردند و می کنند. باید نیم نگاهی هم به خیابان داشت؛ ولی نه بگونه ای که ما را دچار «ناامیدی»، «فریب» و «اختلال محاسباتی» کند تا بخش عمده سیاستگذاری ها و مطالبه گری ها را نیز به سمت خیابان سوق دهیم. برخورد با معلولها بدون برخورد جدی با علت ها، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه بر شدت آن می افزاید.
فیروزیان گفت: این اشتباهی بود که برخی در دهه هفتاد نیز که زمانه شروع تهاجم فرهنگیِ دشمن بود، مرتکب شدند؛ اما از آن سو امثال «شهید آوینی» و مرحوم «آیت الله مصباح یزدی» که درک عمیق تری از موضوع داشتند، ریشه ها و علت ها و سامری ها و منافقان و مرجفون و نفوذی های فرهنگیِ دشمن و سیاستگذاران پشت پرده فرهنگ را هدف می گرفتند و برخورد سخت با آنان را مطالبه می کردند.
وی در پایان افزود: سیاستگذاریها و قوانین در این زمینه نباید «تک بعدی» و تنها ناظر به «برخورد با مصادیق خیابانیِ کشف حجاب» طراحی شوند. برنامه عملیاتیِ دشمن در مسئله حجاب، منسجم، منظّم، چند بعدی، مکمل یکدیگر و به تعبیر قرآن، «صفّاً» (در یک صف واحد) است؛ «فَأَجمِعوا کَیدَکُم ثُمَّ ائتُوا صَفًّا؛ (فرعون گفت:)تمام نیرو و نقشه خود را جمع کنید و دریک صف (به میدان مبارزه) بیائید.» (طه: ۶۴). در نتیجه در جبهه حق نیز باید طرّاحی و برنامه عملیاتی و قوانین، چند لایه، منسجم، مکمل یکدیگر و «صَفًّا» باشد. این نوع جهاد فرهنگی است که دارای اتقان و مورد رضایت خداوند متعال است؛ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فِی سَبیلِهِ صَفًّاکَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوصٌ" (صف :۴).
کد خبر 6097765 زینب رازدشت تازکند