Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی از پرداخت ۲.۵ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان خبر داد. ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰ استانها خراسان جنوبی نظرات

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسن رمضانی صبح امروز در نشست مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی اظهار داشت: راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان به‌ منظور توسعه گردشگری روستایی و طبیعت‎گردی انجام شده است و ایجاد اشتغال، کسب درآمد و حمایت از توسعه پایدار روستایی از دیگر اهداف راه‌اندازی این اقامتگاه‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: 23 اقامتگاه بوم‌گردی در این استان پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی است.

وی افزود: افزایش مدت اقامت گردشگر در نزدیکی آثار و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی، معرفی و فروش صنایع‌دستی محلی و غذاهای سنتی درآمد‌زایی روستائیان، ایجاد اشتغال پایدار و در نهایت مهاجرت و بازگشت روستائیان به روستاها از مزایای راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی است.

رمضانی تصریح کرد: در ایام نوروز امسال 23 اقامتگاه بوم‌گردی برای پذیرایی از مسافران و مهمانان نوروزی آماده‌سازی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش گردشگری تاکنون بیش از 2.5 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی پرداخت شده است.

وی بیان کرد:  بیشترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان با 14 مورد در شهرستان طبس فعالیت دارند.

رمضانی عنوان کرد: در شهرستان بشرویه 2 اقامتگاه، بیرجند 2 اقامتگاه، سرایان 2  اقامتگاه و در شهرستان‌های خوسف، سربیشه و فردوس هر کدام یک اقامتگاه بوم‌گردی فعال است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: اسکان، ارائه غذا و نوشیدنی بومی، آموزش و فروش صنایع‌دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی، برگزاری رویدادها و فعالیت‌‌های بوم‌گردی بخشی از خدمات اقامتگاه‌های بوم‌گردی به مسافران است.

 350 نفر در روستای خراشاد به کار حوله‌بافی سنتی مشغول‌اند

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: یکی از هنرهایی که در روستاهای اطراف شهر بیرجند مانند خراشاد و منطقه خوسف وجود دارد، هنر پارچه‌بافی سنتی یا همان توبافی است.

حسین عباس‌زاده بیان کرد: از آنجایی که در گذشته در منطقه خوسف و خراشاد به واسطه شرایط آب و هوایی پنبه کشت می‌شده، نخ پارچه‌های سنتی نیز بیشتر از پنبه است.

وی گفت: تبادل فرهنگی که در گذشته بین خراشاد و خوسف صورت گرفته است موجب شده صنعت پارچه‌بافی سنتی بین اهالی هر دو منطقه رواج پیدا کند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در قدیم پنبه‌ای خاص کشت می‌شده که هنگام رویش رنگ خاص آجری داشته است افزود: به این پنبه مله می‌گفته‌اند که از آن در حوله بافی، ساخت سجاده، چادر و حتی عبا استفاده می‌کرده‌اند.

عباس‌زاده گفت: در خراشاد در حال حاضر 350 نفر در کارگاه‌های خود کار حوله‌بافی سنتی را انجام می‌دهند و تبدیل به مقوله‌ای برای اشتغال و درآمد زایی شده است.

وی با بیان اینکه در کنار کارگاه‌های حوله‌بافی سنتی، کارگاه‌های رنگریزی سنتی نیز در خراشاد ایجاد شده است اظهار داشت: مربیانی نیز از خراشاد هنر خود را به دیگران منتقل کرده و کار آموزش حوله‌بافی را بر عهده دارند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: از آنجایی که این کارگاه‌ها به همراه خود ایجاد شرکت تعاونی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی را  داشته‌اند می‌توان گفت در درآمدزایی اشتغال برای اهالی خراشاد و به ویژه زنان هنرمند و توانمند آن تأثیرگذار بوده است.

حسین‌زاده یادآور شد: هنر حوله‌بافی خراشاد در سال 96 ثبت ملی شد و اکنون 100 کارگاه حوله بافی سنتی در این منطقه فعالیت می‌کند

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه نیز گفت: کویر بشرویه به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی شهرستان بشرویه 720 کیلومتر مربع از وسعت شهرستان بشرویه را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این اکوتوریسم منحصربفرد از دو پدیده مجزای ریگزار و کویر تشکیل شده که در ترکیب کلی در نزد مردم شهرستان به "ریگ بشرویه" تعبیر می‌شود.

سیدامیر سلیمانی‌رباطی گفت: از مهمترین ویژگی‌های ریگ بشرویه فراوانی و تعدد جاذبه‌های طبیعی، پوشش گیاهی خاص و حیات جانوری جالب توجه آن است.

روزانه 800 نفر از کویر بشرویه بازدید می‌کنند

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه بیان کرد: تل و تپه‌های ماسه‌ای روان، شوره زارها، نمک زارهای وسیع، دق های باتلاقی، کال و شیله های نمکین، توف‌های آتشفشانی و تبله‌های نمکین چنان جذبه‌ای در چشم بیننده ترسیم می‌کند که در پیوند با عرصه زیستی استثنائی اش به شکوه این تابلو عظمت خداوند افزوده است.

سلیمانی‌ گفت: تعریف محور گردشگری بافت تاریخی-ایستگاه عشایری مجتمع امام رضا-کویر یکی از برنامه‌های پیش بینی شده دبیرخانه ستاد هماهنگی خدمات سفر با همکاری شرکت تعاونی منتظران مهدی(عج) است که بر پایه تجربیات سال‌های قبل با هدف القاء خاطره‌ای بیاد ماندنی در ذهن مسافر و گردشگر برنامه ریزی شد.

وی افزود: مسافران و گردشگران نوروزی با راهنمایی مسیرها از بافت تاریخی دیدن می‌کنند، با استراحت در سیاه چادرهای عشایری حاشیه مجتمع امام رضا(ع) و صرف غذاهای محلی در محیطی کاملا سنتی پذیرایی شده و در هنگام غروب برای بازدید و گردش در محور سوم به کویر مراجعت می‌کنند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه اظهار داشت: آب و هوای لطیف شامگاه، سیاحت در تل و تپه‌های ماسه‌ای را برای مسافران بسیار جذاب می‌کند و پرواز با پاراگلایدر، حرکت در تپه‌های ماسه‌ای با ماشین‌های آفرود، تیوپ سواری و در نهایت دور همی‌های خانوادگی همراه با دمنوش‌های سنتی و رصد ستارگان پایانی است بر خاطرات دلچسپ مسافرانی که تا پایان این گشت و گذار یک روزه با راهنمایان همراه بوده‌اند.  

سلیمانی گفت: بر طبق آمارهای مستند روزانه نزدیک به 700 تا 800 نفر چه به صورت خانوادگی و یا با همکاری راهنمایان نوروزی به کویر بشرویه مراجعت می‌کنند.

ایستگاه‌های استراحت عشایر شهرستان بشرویه پذیرای مسافران نوروزی

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه گفت: شهرستان بشرویه با توجه به موقعیت قرارگیری در مسیرهای مواصلاتی اصفهان-شیراز-یزد به مشهد از یک سوی و پتانسیل های گردشگری این شهرستان از سوی دیگر، همواره در ایام تعطیلات عید نوروز توجه خیل عظیمی از مسافران و گردشگران را به خود جلب می‌کند.

سلیمانی بیان کرد: از مهمترین برنامه‌های پیش بینی شده ویژه ایام نوروز برپایی ایستگاه‌های استراحت اجباری مسافران در سه نقطه مجتمع امام رضا(ع)، سه راهی روستای کرند و پارک طریق الرضا است که فضاهایی به منظور اسکان و استراحت موقت، غرفه‌های عرضه صنایع دستی و سوغات محلی، عرضه دمنوش‌ها، آب جوش و چای رایگان طراحی شده است.

وی افزود: همکاری شرکت تعاونی منتظران مهدی(عج) به عنوان مجری در  برگزاری نوروزگاه، سیاه چادرها و ارائه خدمات برگرفته از رسومات سنتی شهرستان چون موسیقی محلی، بازیها، غذاهای سنتی فضایی بسیار جذاب در سیاه چادرها محیطی خاطره انگیز را برای استراحت و استفاده مسافران فراهم کرده است به نحوی که آمارها حکایت از مراجعه قابل توجه مسافران به ایستگاه‌های عشایری و بهره‌مندی از خدمات ارائه شده است.

بازدید روزانه 2500 مسافر از دهکده گردشگری خوسف

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف نیز بیان کرد: روزانه دو هزار و 500 نفر مسافر از دهکده گردشگری این شهرستان که از سمت کرمان در ورودی شهرستان واقع شده است بازدید می‌کنند.

علی صالحی گفت: این دهکده از بخش‌های مختلفی مانند بازارچه‌های صنایع دستی، زندگی عشایری، پارک حیات وحش تشکیل شده و در کنار آن نیز بازی‌های بومی محلی، شترسواری و موتور چهارچرخ اجرا می‌شود.

وی از وجود چادرهای عشایری در این دهکده خبر داد و بیان کرد:  در این دهکده، هلال احمر و راهنمای مسافران مستقر بوده و آنها را با جاذبه‌های این شهرستان آشنا می‌کند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف عنوان کرد: روزانه بیش از دو هزار و 500 نفر از این دهکده بازدید می‌کنند.

صالحی تصریح کرد: در این دهکده نان، انواع دم نوش‌ها و آش محلی به صورت زنده پخت شده و در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 95 درصد مسافران این مسیر از دهکده گردشگری خوسف بازدید می‌کنند گفت: خوشبختانه افتتاح این دهکده نقش بسزایی در افزایش بازدیدکنندگان جاذبه‌های تاریخی شهرستان خوسف داشته است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف اظهار داشت: برنامه‌های پیش‌بینی شده در این دهکده از رضایت بازدیدکنندگان برخوردار بوده است.

برپایی4 بازارچه نوروزی در شهرستان درمیان

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درمیان هم در این جلسه اظهار داشت: در شهرستان درمیان 300 اثر تاریخی وجود دارد و 4 بازارچه نوروزی برپا شده که در حال حاضر چشم انتظاران مسافران نوروزی است.

اسماعیل شهسواری از ثبت چهار درخت طبیعی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و بیان کرد: درخت چنار روستای دوشنگان یکی از این آثار طبیعی است.

وی با تاکید بر اینکه این درخت یکی از درختان بزرگ در خراسان محسوب می‌شود گفت: در این ایام به منظور عرضه و فروش صنایع دستی و سوغات این شهرستان چهار بازارچه نوروزی فعال شده است.

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان از برگزاری مراسم رقص محلی و آیین‌های محلی در شهر اسدیه خبر داد و تصریح کرد: زمینه اسکان روزانه 10 هزار مسافر نوروزی در این شهرستان نیز فراهم شده است.

شهسواری با بیان اینکه سه مدرسه در این شهرستان برای اسکان گردشگران در نظر گرفته شده است افزود: دو استراحتگاه بین راهی در شهر اسدیه و سه راهی اسدآباد، سالن های ورزشی و سایت های گردشگری نیز آماده اسکان مسافران نورزی است.

وی افزود: روستاهای هدف گردشگری شهرستان از جمله روستای فورگ، مسک و خان نیز دارای مناظر بکر و دست نخورده‌ای است.

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان از وجود 300 اثر تاریخی در این شهرستان خبر داد و گفت: از این تعداد 83 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که چشم انتظار مسافران است.

انتهای پیام/ ز

R41348/P41362/S6,56/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۱۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد

عزت‌الله ضرغامی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفت: جا دارد از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال نون خ تشکر کنم. در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند. تصور من این است که اگر اینها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی موثر باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور گفت: از من در مورد قیمت بلیط‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰ هزار تومان که سال‌ها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است. حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: خدمات خاصی در موزه لوور داده نمی‌شود و تقریبا همه موزه‌ها شبیه هم هستند و ما کارشناسان خیلی خوبی داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان