Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@03:10:30 GMT

جلوه‌های زیبای طبیعت در قلب کوه‌های لارستان

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۱۷۸۳

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، در نزدیکی صحرای باغ لارستان غاری کهن با عجایب بسیار وجود دارد، این غار به نام «بنوو» دارای کتبیه‌هایی به زبان سانسکریت است و چهارطاقی‌هایی مربوط به دوران ساسانیان در نزدیکی آن قرار دارد.
علی نخبه، کارشناس زمین‌شناسی درباره این غارمی‌گوید: غار بن وو یکی از قدیمی‌ترین غار‌های منطقه و حتی ایران است و نقش مهمی در ژئوتوریسم منطقه لارستان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این غار آهکی و ذخایر آبی خاصی دارد که باید حفظ شوند.
زهرا تفضلی کارشناس باستان‌شناسی نیز بر این باور است که در این غار هر سه نوع گردشگری تاریخی، طبیعی و جغرافیایی دیده می‌شود. غار بن وو ترکیبی بی‌نظیر از تاریخ و ژئوتوریسم است و در مسیر غار بهترین و زیباترین دره‌ها وجود دارد که می‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری طبیعی و تاریخی باشد و تا حدودی مشکلات مربوط به بیکاری را در منطقه کاهش دهد.
این غار از لحاظ اکوتوریسم  یکی از مناطق بی‌نظیر ایران با وسعت ۳۰۰۰ متر مربع و با ارتفاع ۵۰ متر در دل کوه گاوبست از رشته کوه‌های زاگرس جنوبی واقع شده است.
درباره نام این غار شگفت‌انگیز اقوال مختلفی وجود دارد از آن جمله عده‌ای بر این عقیده‌اند که نام اصلی آن داد بنیاد (محلی که برای دادخواهی) است و گروهی دیگر نیز نام آن را بن وو که ریشه لغوی آن در زبان محلی تقریبا" شیبه داد بنیاد است، می‌دانند.

در این غار بیش از ۲۴ حوض برای جمع‌آوری آبی که در طول سال از سقف غار به صورت قطره‌های ممتد می‌چکد، توسط ساکنان اولیه آن ساخته شده است که در حال حاضر تقریبا ۱۵ عدد آن سالم مانده و به روال گذشته عشایر ساکن در این محل از آب‌های جمع‌آوری شده استفاده‌های فراوان می‌برند.
کناره‌های دیوار غار ۱۲ حوضچه آب تقریبا به ابعاد ۵ در ۳ و در راستای جنوبی ۷ حوضچه به ابعاد ۵ در ۴ متر وجود دارد که در ضلع غربی آن ۴ پلکان با خیز ۳۰ سانتی‌متر ساخته شده است. از عجایب دیگر این غار این است که چشمه آب شیرین آن در تمام فصول سال چه در سال‌های پرباران و چه در خشکسالی جاری است.
نوشته‌های برجای مانده بر سنگ‌ها حاکی از آن است که این محل روزگاری محل سکونت افرادی بوده است که زبان سانسکریت داشته‌اند و سمبل‌های در بنوو حکایت از وجود دین شیواپرستی در عمادده و به ویژه در غار بنوو دارد. شیوا یا خدای درهم کوبنده هنگامی که خشم می‌گیرد نماد نابودی ظلم و ستم است.
معمولا پیروان شیوا دوست دارند در انزوا زندگی کنند و با ریاضت‌های فراوان و گاه چند ساله خود را برای کار‌های عجیب و غریب آماده می‌کنند. هم‌چنین سنگ نوشته‌ها و آثار حجاری شده در دل کوه و بر روی سنگ‌ها و منزلگاه‌ها در جا‌های مختلف و پراکنده در کوه گاوبست حکایت از آن دارد که این قبیله نسبتا بزرگ در جا‌های مختلف این کوه زندگی می‌کرده‌اند که آثاری را مانند برستو (در زبان محلی) یا بارانستان، قلعه قلات، گورستان‌های قدیمی که تا چندی پیش اثر آن‌ها قابل مشاهده بود از خود به جای گذاشته‌اند.
با وجود قدمت این غار و سابقه باستانی هم چنین آثار بر جای مانده در آن متاسفانه توجه جدی به این اثر نشده و آثار کندوکاو‌های غیر مجاز افراد سودجو متاسفانه در جای جای این مکان باستانی به چشم می‌خورد.
در بخش‌هایی از دیواره‌های اطراف غار نیز نوشته‌هایی به خط عبری دیده می‌شود. درون غار هوای خنک و مرطوب جریان دارد. کف غار ناهموار است و شیب آن به سمت دهانه غار است. پیمایش این غار نیاز به ابزار فنی ندارد و بهترین زمان بازدید از آن فصل بهار است.
غار بنوو با شماره ۳۰۱۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
شهرستان لارستان در ۳۳۷ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.             کد ویدیو دانلود فیلم اصلی      

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۱۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی و نوسازی ۲۵ ایستگاه اتوبوس در اهواز

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمدعلی چمن گفت: با هدف ارائه خدمات مطلوب و تامین رفاه و ایجاد جلوه بصری مناسب از معابر شهری کار بهسازی، رفع فرسودگی و رنگ آمیزی ایستگاه اتوبوس در نقاط مورد نیاز منطقه یک شهرداری اهواز در حال انجام است.


وی افزود: بهسازی و رسیدگی به مبلمان شهری یکی از مهمترین اولویت‌های کاری این شهرداری است در همین رابطه و به منظور زیباتر جلوه دادن منظر شهری، ایستگاه‌های سطح این منطقه با توجه به نیازسنجی آن‌ها در دستور کار برای رنگ آمیزی و بهسازی صندلی‌ها و جداره‌ها قرار گرفته است.


آقای چمن ادامه داد: این عملیات با تلاش اداره حمل و نقل و ترافیک منطقه در حال انجام است و بطور مستمر تا رسیدگی کامل به اهداف مورد نظر در محلات و معابر در دستور کار قرار داشته و ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • ببینید | دبیر ستاد حقوق بشر ایران: هیات حقیقت‌یاب حقایق را به شکل هدفمندی وارونه جلوه داده
  • غار سهولان مهاباد، جلوه شگفت‌انگیز طبیعت در زیر زمین
  • پیش بینی ۱۰۰ پرواز در ایام نوروز برای فرودگاه بین‌المللی لارستان
  • زوج‌های لارستانی راهی خانه بخت شدند
  • وقوع زلزله ۴.۶ ریشتری حوالی خنج فارس
  • جزئیات زلزله ۴.۶ ریشتری حوالی خنج فارس
  • صدور کران کارت بانکی در فرودگاه لارستان
  • فنرباغچه با ملی‌پوش ایرانی در مسیر غول‌کشی
  • کارت دعوت طبیعت زیبای «خوران» برای گردشگران نوروزی
  • بهسازی و نوسازی ۲۵ ایستگاه اتوبوس در اهواز