Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-25@23:25:13 GMT

خواننده معروف:در موسیقی ایران ذره‌ای بیش نیستم

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۲۱۵۸

صراط: حجت اشرف زاده خواننده موسیقی پاپ درباره سفر در نوروز گفت: من اگر فرصت پیدا کنم حتما در نوروز به نیشابور سفر خواهم کرد، شهری که بهارش دیدنی است.

به گزارش میزان وی در همین راستا افزود: ۲۵ فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری و ۲۸ اردیبهشت نیز روز بزرگداشت خیام است. این دو روز واقعا روز‌های بهشتی نیشابور هستند و قدم زدن در باغ عطار و خیام و نفس کشیدن در بهار زیبا را به هر ایرانی توصیه می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خواننده به فضای جذاب نیشابور در نوروز اشاره و بیان کرد: در نیشابور نوروز برای خود دیدنی است به خصوص با بارندگی بسیار دلچسبی که دارد. درختان و باغ‌ها و کوچه باغ‌های معروف نیشابور دیدنی هستند و جاذبه‌های غذایی و تنوع آن برای من لذت بخش است.

اشرف زاده در ادامه تاکید کرد: در نوروز معمولا همه جای ایران دیدنی است، اما من، چون دیر به دیر می‌توانم به شهرم، نیشابور سفر کنم اولین فرصتی که پیش بیاید ترجیح می‌دهم نوروزم را در باغ عطار و خیام با چای زعفرانی سپری کنم، چون فضای شهر نیشابور در فروردین و اردیبهشت جزو زیباترین دیدنی هاست.

وی درباره علاقمندی اش به سین‌های سفره هفت سین در نوروز اظهار کرد: در سال‌های اخیر سین‌های معنوی نیز به سفره هفت سین ایرانیان اضافه شده اند، سلامتی و سین‌های دیگری که می‌توان برای مردم آرزو کرد. امسال لحظه سال تحویل بهترین و بزرگترین آرزوی من نیز سلامتی برای مردم و همه بیماران بود.

خواننده "ماه و ماهی" با آرزو برای مردم ایران در سال ۹۷ خاطرنشان کرد: پیامم در همه برنامه‌ها و اجرا‌ها مهربانی است، این که در رانندگی و ترافیک، در قدم زدن و پیاده رو و در تمام کار‌هایی که انجام می‌دهیم با یکدیگر مهربانتر باشیم، اما در حادثه‌ای که رخ می‌دهد مانند سقوط هواپیما که بسیار دلخراش است به جای اینکه با یکدیگر مهربان‌تر باشیم و یکدیگر را دلداری بدهیم نامهربانی می‌کنیم. من در موسیقی ایران ذره‌ای بیش نیستم، اما بزرگترین پیام هنر و موسیقی از دیرباز تا امروز مهربانی، انسانیت و در کنار هم بودن، بوده است.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۲۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا شجریان، خواننده محبوب و استاد آواز موسیقی اصیل ایران در سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش قاری قرآن بود و صوت قرآن را از ۸ سالگی به محمدرضا که صدای خوشی داشت نیز آموخت.

به گزارش ایلنا، شجریان با اولین معلم موسیقی خود در سال ۱۳۳۶ زمانی آشنا شد که برای تحصیل به دانشسرای مقدماتی مشهد وارد شد. وی دو سال بعد علاوه بر تلاوت قرآن، برای رادیو خراسان آوازهای بدون موسیقی را نیز اجرا کرد.

شجریان که پس از دریافت دیپلم از دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود از سال ۴۶ پس از چند سال تدریس در دبستان‌های مشهد به تهران منتقل شد. وی در تهران نزد اسماعیل مهرتاش درس آواز آموخت و همزمان خوشنویسی و نوازندگی سنتور را نیز پی گرفت.

اولین اجرا و ضبط صدای شجریان در پاییز سال ۴۶ در غالب برنامه «برگ سبز شماره ۲۱۶» از رادیو ایران پخش شد. اما او به دلیل اینکه پدرش می‌خواست نام «شجریان‌ها» با قرائت قرآن شناخته شود، در برنامه‌های رادیویی خود را با نام «سیاوش بیدکانی» معرفی کرد. تا اینکه در سال ۱۳۵۰ پدرش به خوانندگی آواز توسط وی رضایت داد و شجریان با نام خود در رادیو و تلویزیون حاضر شد. او در سال ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و آموزش سنتور و ردیف آوازی «صبا» را نزد وی آغاز کرد.

شجریان همزمان با هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه متخلص به «سایه» آشنا شده و به واسطه وی همکاری با برنامه «گلها» در رادیو را آغاز کرد. محمدرضا شجریان در این مدت در رادیو با بزرگان موسیقی نظیر احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و فرامرز پایور قطعات بسیاری را اجرا کرد.

شجریان آموزش سبک آوازی «طاهرزاده» را از سال ۱۳۵۱ نزد «نور علی خان برومند» آغاز کرد و در سال ۱۳۵۲ نیز با عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف آوازی وی را آموخت. او در همان سال در کنار هنرمندان بی نظیر موسیقی سنتی ایران نظیر محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و ناصر فرهنگ‌فر به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت پیوست.

سال ۱۳۵۴ شجریان به همراه محمرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر در «جشن هنر شیراز» کنسرت «راست پنجگاه» را اجرا کردند. محمدرضا شجریان که پیش از انقلاب سال ۵۷ رادیو ملی را مانند بسیاری دیگر از هم دوره‌های خود ترک کرد. وی به همراه محمدرضا لطفی و حمایت هوشنگ ابتهاج که او هم پس از رویداد تلخ میدان ژاله از کار در رادیو دست کشیده بود، کانون «چاووش» را بنیان گذاشت.

شجریان با کانون چاووش که اکثر اعضای آن از گروه شیدا و عارف بودند آثار بسیاری را خواند که تعداد زیادی از آن‌ها محتوای انقلابی و ملی داشتند. «شب نورد» یا (برادر نوجوونه) از چاووش ۲ و «سپیده یا ایران‌ای سرای امید» و «ایرانی به سر کن خواب مستی» از چاووش۶، «همراه شو عزیز» و «ایران خورشیدی تابان دارد» از چاووش، از جمله این آثار هستند.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899158

دیگر خبرها

  • بازگشایی گردنه معروف پس از ۵ ماه مسدودی (فیلم)
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران
  • بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • حسین طیبی و گل معروف به لیانگشان پویی که جهانی شد (فیلم)
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!