Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالی که گذشت به ظاهر تلخی های بیشتر و شیرینی های کمتری داشت، اما در سمیرم هزار چشمه با سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در دنا، تلخی اخبار سال در این وادی بیشتر و بیشتر دیده شد هر چند بحران به ظاهر خاموش خشکی و بی بارشی تلخ ترین خبر و پدیده یک دهه اخیر بوده و هست و …

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سمیرم خبر، مرور رویدادهای سرزمین هزار چشمه در فروردین ماه نشان می دهد بارش برف بهاری، بیماری شهربانو منصوریان قهرمان ووشوی جهان و کشته شدن زن و شوهری در سقوط پراید در محدوده گردنه پُشته و زنده ماندن معجزه آسای فرزند چهار ساله آنها در این ماه ابتدایی سال، روی داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از این و در مرور رویدادهای ماه های دیگر سال کهنه، باز هم از بارش و تصادف در جاده سمیرم – یاسوج و همچنین قهرمان ووشوی جهان خواهید خواند و خواهید شنید.
اما دومین ماه بهشتی بهار طبق خیلی از سال ها و قرن های دور و نزدیک با کوچ عشایر و شکسته شدن قُرق در 12اردیبهشت همراه بود. شکسته شدنی که با ادامه روند خشکسالی و کم بارشی به اوایل اردیبهشت و شاید فروردین نزدیک و نزدیک تر شود، مگر اینکه برف و بارانی حسابی ببارد و گرمسیر اندکی خنک شود.
نجات چند خانوار عمدتاً عشایری گرفتار شده در کوه ها بر اثر بارش برف و باران نیز خبر مهم دیگر ماه دوم سال بود. البته داغ شدن دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری هم که جای خود دارد و می رود تا 29 اردیبهشت به اوج خود برسد و به انتخاب مجدد حسن روحانی بینجامد!
«تیشه به ریشه طبیعت بکر سمیرم» عنوان نوشتاری از رییس سابق منابع طبیعی سمیرم بود که در ابتدای خردادماه پرخاطره منتشر شد و بعد از آن خبر پیدا شدن جسد جوان مفقود شده در دنا رسانه ای شد.
نشست دکتر سلیمی نماینده سمیرم در مجلس با صالحی امیری وزیر وقت ارشاد در ماه مبارک رمضان، که سرفصل آن تکمیل مجتمع فرهنگی ارشاد سمیرم بود نیز خبر دیگری بود که البته با آتش گرفتن بخشی از مجتمع در همین ماه پایانی سال کاممان را تلخ کرد، اما در نشستی دیگر وزیر بهداشت، 15 میلیارد ریال به بهداشت و درمان سمیرم اختصاص داد تا دکتر سلیمی، سابقه وزارت بهداشتی بودن خود را بیش از پیش نمایان و در این راه تلاش کند و بکوشد.
بماند که ماه، ماه انتخابات بود و دولت و شوراها در حال نوسازی و نو شدن بودند و مردم روزه دار منتظر تحولات روزهای آینده…

گردنه ای که پشتش به کشته و تصادف گرم است!
تیرماه گرم سال کهنه، در روز پنجم خود باز هم شاهد تصادف و کشته و مصدوم شدن شش نفر، در گردنه پشته محور سمیرم یاسوج بود. پشته ای که نام و نشان و معروف شدنش را سابق بر این با برف و کولاک های سخت به چنگ آورد اما این سال ها این این مشهور و معروف شدن، بهایش کشته و مصدوم شدن آدمیان و داغدار شدن خانواده هاست.
شلوغ شدن تنها شعبه بانک مهر اقتصاد در اثر برخی شایعات فضای مجازی در دومین روز تیرماه ،96 گرمای اخبار کشور در این رابطه را به سمیرم هم رساند تا این بانک به میمنت لجبازی و شلوغ بازی برخی آقایان در دولت شاهد ازدحام جمعیتی باشد، که با همین شایعه سپرده هایشان را بیرون بکشند و یحتمل روانه بانک های دولتی کنند!

استخرهای آب کشاورزی هم تشنه کشته اند!
هفدهمین روز تیرماه، اتفاقی ناگوار روی داد و یکی از کارکنان اداره راه بعد از شنا در یکی از استخرهای بسیار عمیق ذخیره آب کشاورزی غرق شد و جان باخت. مرحوم کاوه قربانی سیاست های غلط وزارت خانه ای شد که چاره کار در این خشکسالی ها را حفر این استخرهای خطرناک و عمیق دیده و ما در سمیرم هر از گاه شاهد غرق شدن یکی از اهالی در آنها هستیم. سیاست های غلطی که آب را داخل لوله ها کرد تا حیوانات و پرندگان تشنه بمانند و بمیرند و چشمه ها هم به برکت مجوز حفر چاه های عمیق خشک شوند و قهر طبیعت بیش از پیش نمایان شود و به حسابمان برسد.
تشییع شهیدان اورکی شیرانی و صفا حیدرزاده در روزهای پایانی تیرماه، فضای شهر و شهرستان را باز هم عطر آگین کرد.
مرداد 96 نیز با دو حادثه تلخ آغاز شد. سانحه رانندگی در روستای گرموک جان دو موتور سوار را در اولین روز این ماه گرفت. دومین روز مرداد هم خبر دیگری از پیدا شدن جسد مردی 50 ساله در استخر عمیق آب کشاورزی ابتدای جاده ونک، به تایید نیروی انتظامی رسید و منتشر شد.
حضور رییس سازمان امور عشایر کشور، رییس جنگلداری وزارت جهاد و معاونان بنیاد مسکن در روستاهای سمیرم در میانه مرداد ماه به دعوت نماینده سمیرم نیز از دیگر اخبار منتشر شده این ماه بود.
نماینده سمیرم اما به بهانه روز خبرنگار در ساعات پایانی شامگاه 18مرداد جلسه ای با خبرنگاران محلی ترتیب داد و به سوال های آنان پاسخ داد هر چند درباره موضع مجلس دهم درباره حصر فتنه گران و سخنانی از این دست پاسخی نداد تا جلسه ساعت یک و نیم بامداد به انتها رسید.
باز هم حادثه و این بار در منطقه لای سرخ دنا. این بار مردی 53 ساله در بیست و هفتمین روز مرداد، بعد از سقوط بر اثر اصابت ضربه به سر جان باخت و امدادگران جسد او را به پایین قله منتقل کردند.
آخرین روز مرداد ماه نیز پزشکان بسیجی در سمیرم حاضر شدند و بسیجی وار به مردم خدمت رسانی کردند.
آخرین ماه نیمه اول سال کهنه محمد ابراهیم پیرمرادیان با رای اعضای شورای شهر به عنوان رییس شورای شهر سمیرم انتخاب شد. او ظاهرا می خواهد رکورد شورایی شدن را بشکند و یحتمل آن را به انتخابات های دیگر متصل کند!

گون ها را دریابیم…
انتشار گزارشی با عنوان خطر در کمین گون زارهای سمیرم که روز بروز کمتر و پژمرده تر می شوند واکنش های زیادی را در پی داشت، اما در اقدامی متفاوت خبرنگاری دیگر از منطقه فریدن درست بر عکس این موضوع از گون زارهای آن خطه گزارش گرفت و همه چیز را گل و بلبل نشان داد.
چهارمین روز شهریور ماه نوجوانی 13ساله در رودخانه بی بی سیدان و تنگ خشک غرق شد. جشنواره سرزمین هزار چشمه در روز 11 شهریور کلید خورد و همایش شیرخوارگان حسینی هم در آخرین روز این ماه برگزار شد.
ماه مهر و مدرسه در طلیعه خود با قتل یک خانواده سه نفر در روستای قره قاچ سمیرم همراه بود. قتلی که البته قاتل بعد از مدت کوتاهی دستگیر شد. چندی بعد سارقان سیب های درختی در این فصل که موعد سیب چینی و برداشت محصول است با حدود شش تن سیب دزدی دستگیر شدند.
22 مهر خبر رسید که وزارت راه 1000 میلیارد ریال اعتبار به جاده سمیرم یاسوج اختصاص داده است. جاده ای که مطالعه آن از سال 88 کلید خورد اما هنوز هم پشت به پشت در پشته و دیگر مسیرهایش کشته می دهد و خبری از چهارخطه شدنش نیست.

شهر در دستان شهردار سابق دستگرد
یک روز بعد هم نشست مجمع نمایندگان استان اصفهان با حضور زرگرپور استاندار سابق در سمیرم برگزار شد و یک روز بعدتر نیز «حسینعلی صادقی» شهردار سابق دستگرد برخوار با پیشینه دو دهه کار اجرایی و مدیریتی، به جای لطفی میانجایی بر صندلی متغیر شهرداری سمیرم تکیه زد.
چندی بعد و در 12 آبان ماه نیز حجت الاسلام رجایی پور امام جمعه شهر سمیرم به بهارستان اصفهان رفت و حجت الاسلام دهقانی فیروزآبادی، امام جمعه بهاباد یزد، بعنوان امام جمعه جدید سمیرم معرفی شد.
اهدای اعضای جوان 26 ساله ای از روستای سیور به سه بیمار، برداشت 90هزار تن سیب زمینی از مزارع، ارسال کمک های مردم به زلزله زدگان غرب ایران و کشف دو و نیم تن بلوط توسط پلیس از دیگر اخبار مهم آبان ماه بود.

خرمن کهنه ای بنام مسکن مهر سمیرم…
اما سفر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان و بازدید از ساختمان های مسکن مهر هم داغ دلمان را تازه کرد. مسکن هایی که در یک دهه اخیر هر ماه خبری از شد یا نشدشان منتشر می شد اما خبری از احداث و تحویلشان نبود. اما گویا در قسمت هایی 90درصد پیشرفت داشته است.
اعلام تولید و برداشت 220هزار تن سیب درختی از سوی کیارش سامی کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی هم نشان از افت تولید سیب درختی و ادامه بحران خشکسالی داشت.
آخرین روز آبان نیز واقفی نیک اندیش منزلش را برای توسعه فرهنگ قرآنی وقف کرد. قرآنی که اگر بیشتر دست به دامانش شویم و به آن توجه کنیم قطع به یقین نتایج بسیار بهتری هم خواهیم گرفت.
آذرماه نیز با تغییر بخشدار دناکوه یا همان پادنای سابق همراه بود و قدمعلی غلامی شیبانی رفت و جای خود را به «رهام جباری» داد.
شهادت سرگرد خدابخش رییسان در پادگان آموزشی ناجا در استان البرز، ارسال محموله ای دیگر از کمک های مردم به زلزله زدگان، زلزله خفیف در شهر کُمه، بارش نیمچه برف پاییزی، تبریک پیروزی بر داعش در خطبه های نمازجمعه، ثبت ملی شدن آبشار تنگ سیل و منتشر شدن خبر حضور سرمایه گذاران استرالیایی و چینی از دیگر خبرهای این ماه بود.
نگرانی های دوباره از مطرح شدن طرح انتقال آب به کرمان و دستگیری سارقان گوردخمه طاقچه بت(یحتمل همان کتیبه دژ بهمن و قلعه سنگی) نیز دو خبر مهم این ماه بود، هر چند حضور دکتر جان بابایی معاون وزیر بهداشت و طرح موضوع نبود سی تی اسکن در سمیرم نیز اهمیت زیادی داشت.
دهمین ماه سال 96 هم خبر چندانی از باران و برف نبود و نشانی از ادامه بحران بود تا نصرتی فرماندار جلسه ای برای بحرانی دیگر بنام زلزله ترتیب دهد. زلزله هایی که هر چند خفیف هستند اما با وجود 40 تا 50درصد بافت فرسوده شهرستانمان خطرناکند.
آشوبگران دی ماه به خیابان ها آمدند و سعی کردند از اعتراض های به حق مردمی، سوء استفاده کنند اما مردم سمیرم در چهاردهمین روز این ماه به خیابان آمدند و این فتنه را هم محکوم کردند تا امام جمعه نیز از دولت بخواهد بیشتر به اقتصاد و معیشت مردم توجه کند.

آب از سمیرم می رود یا نمی رود؟
نشست دکتر سلیمی به همراه جمعی از فعالان محیط زیستی با کلانتری، رییس کهنه کار محیط زیست کشور و طرح دوباره موضوع انتقال آب و اصرار و انکار کلانتری و سلیمی بر انجام شدن یا نشدن این انتقال نیز خبر مهم ماه بود. ظاهرا آقایان نمی دانند کل بارش های امسال سمیرم به 40 تا 50 میلیمتر هم نرسیده است و طرح موضوع انتقال آب جز سیاسی کاری چیز دیگری نیست.

سلیمی نشستی هم با معاونان متعدد وزیر راه داشت و باز هم چهارخطه شدن جاده یاسوج را مطرح کرد تا شاید گره کار این جاده بالاخره باز شده و از تعداد کشته های این قتلگاه پیچ در پیچ، کاسته شود.
«سمیرم، کامیون و دیگر هیچ» عنوان نوشتاری بود که بعد از جان باختن نوجوانی از اهالی محله قلعه نگاشتیم تا شاید کامیون ها برای همیشه در شهر هیچ شوند!
بهمن و اسفند، دو ماه پایانی سال را باید ماه سقوط هواپیما نامید. تعدد خبرهای هواپیمای سقوط کرده تهران یاسوج، بقدری بالا بود که نمودار کلمه سمیرم در موتور تی نیوز را، به بالاترین قله خود رساند.
پنجمین روز بهمن ماه روز خداحافظی سرهنگ براتی و بازگشت مجدد سرهنگ سهراب قرقانی به سمیرم بود تا اینبار بر مسند فرماندهی انتظامی این شهرستان تکیه بزند.
شیخ اسدالله نادری، پدر شهیدان حمدلله و حسن نادری دار فانی را وداع گفت. بسیاری از مسئولان از جمله معاون رییس جمهور و استاندار پیام دادند و ما در خبرها، مکان خاکسپاری پدر دو شهید را گلزار شهدا قید کردیم اما بعد متوجه شدیم در باغ رضوان قطع ایثارگران، به خاک سپرده شده اند.
افتتاح مدرسه شهید پیرمرادیان، دستگیری سارقان اتاقک ها و لوازم چاه باغ ها، آخرین سخنرانی عمومی فرماندار در مراسم 22بهمن، و برپایی نمایشگاه کوچه های غریب دیگر رویدادهایی بود که در بهمن ماه رسانه ای شدند.

هواپیمایی که آسمانی شد
29 بهمن ماه 96، روز حادثه بود. هواپیمای آسمان با دنا برخورد کرد و سمیرم و دنا، به صدر اخبار ایران، جهان و گوگل و تلگرام آمد. سقوطی تلخ با 66کشته که پای همه دستگاه ها و امکانات را به دناکوه سمیرم باز کرد تا شاید نگاه ها به وضعیت منطقه سمیرم هم تغییر کند.
درگذشت مادر شهید اسکندر محمودی، برپایی یادواره شهدای ونک،استقرار پایگاه های یگان منابع طبیعی در مرزهای عشایری، قتل یک سمیرمی بنام «محمد امین» در روستای بزباز عسلویه، عزیمت فرانسوی ها به کمپ امدادی سقوط هواپیما، کسب کاپ اخلاق توسط شهربانو منصوریان و یادکری از زاون قوکاسیان در نوشته ای با تیتر «زاون سینما را فراموش نکنیم» در سومین سالمرگ پدر سینمای اصفهان و سفرش به سمیرم قبل از بیماری سرطان، از مهمترین عناوین خبری آخرین ماه سال بود.
نشست خبری با مهندس صادقی شهردار در آستانه عید و همچنین جلسه با افشاری مدیر کمیته امداد سمیرم قبل از عید، هر چند به درازا کشید اما همراه با گلایه ها و نقدهایی در نقد فضای افسارگسیخته مجازی بود. فضایی که می رود حامیان پر و پاقرصش را هم به چالش بکشد هر چند قضاوت نفع و ضررش با این حجم آشفتگی و ازدحام در جامعه رخ نموده و کار از کار خیلی ها، گذشته است.

بازگشت آقای شهردار
آخرین خبر سال اما تغییر و تحولی دیگر در میان مدیران دولتی بود. این بار محمد جعفرزاده که همین سه چهار سال قبل، شهردارمان بود و به یکباره رفت، دوباره بازگشت تا در این مرحله و برهه حساس کم آبی و خشکسالی فرماندارمان باشد. هر چند استاندار در جلسه معارفه وی حضور نداشت و همین موضوع بار دیگر محرومیت، کم توجهی، دوری از مرکز و حرف و حدیث هایی دیگر را به میان کشید، اما دست کم اینبار حکم فرمانداران چهار ساله است و امیدواریم جناب جعفرزاده عزیز که به پیشنهاد استاندار و با حکم وزیر کشور آمده اند، شعار «کار و کار و کار» استاندار اصفهان را سرلوحه خود کنند و سرزمین هزارچشمه را به روزهای بهتر نوید دهند.

 

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۲۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حادثه منجر به فوت برای یک امام جمعه در جیرفت

آفتاب‌‌نیوز :

جواد افشار منش اظهار کرد: برخورد امروز عصر خودرو سواری پژو از عقب با آمبولانس موجب مرگ حجت‌الاسلام اصغر دهقان دولتی امام جمعه بلوک شد که راننده پژو بوده است.

وی افزود: این تصادف همچنین سه مصدوم برجای گذاشت که سرنشینان آمبولانس شامل ۲ تکنسین و یک مصدوم داخل کابین بودند که از نواحی سر، صورت، کتف و گردن آسیب دیدند و توسط آمبولانس‌های دیگر به مرکز درمانی منتقل شدند.

وی ادامه داد: باوجود تلاش پرسنل اورژانس برای احیای حجت‌الاسلام دهقان، بعد از انتقال در بیمارستان امام جیرفت فوت کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • لحظه تصادف امام‌جمعه شهر بلوک جیرفت
  • لحظه تصادف مرگبار و فوت یک امام جمعه
  • فوت یک امام جمعه در تصادف با آمبولانس
  • فوت امام‌ جمعه بلوک جیرفت در اثر تصادف
  • حادثه منجر به فوت برای یک امام جمعه در جیرفت
  • ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟
  • محور بندر امام ـ آبادان بازگشایی شد
  • سقوط دکل‌های برق در شادگان بر اثر طوفان
  • هشدار متفاوت به روسای قوا تا کارمان به فاجعه نکشیده!
  • هشدار فرشاد مومنی به روسای قوا : تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید