سرنوشت تکبر فرعونی از معمر قذافی تا بن سلمان سعودی +تصاویر
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۲۸۲۱
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،پس از اظهارات گستاخانه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران رقیب عربستان سعودی نیست و از آنجا که این اظهارات ناشی از غرور کاذب این سیاست مدار جوان و ولیعهد ناشی است؛ در این مطلب تلاش شده است تا فرجام چنین نگاههای واهی مورد واکاوی قرار گیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
صدام حسین المجید التکریتی:
دیکتاتوری که مردم ایران نام او را به جنایت و خونریزی و جنگ اعتبار میکنند. وی از نظر غرور، تعصب و تکبر واهی شهره عام و خاص بود. هر کجا که پا می گذاشت این ویژگی خود را بروز می داد، از دانشگاه گرفته تا منصب ریاست جمهوری عراق؛ به طوریکه در پرونده دانشجویی صدام که هم اکنون در دانشگاه بغداد موجود است، به صراحت قید شده که صدام از اخلاق یک دانشجوی دانشگاهی کاملاً به دور بود.
از طرفی دیگر نگاه از بالا به دیگران و خود برتربینی در اظهارات او در منصب ریاست جمهوری موج میزند ؛ به طوری که در سال ۱۹۸۱ جزوه هایی با عنوان «موجوداتی که بهتر بود خدایشان نمی آفرید: ایرانیان، یهود و مگس» منتشر و به طور گسترده در عراق پخش کرد که ناشی از خود برتر بینی و غرور و تعصب شدید او بود . اوج این غرور و خود برتر بینی وی زمانی بروز کرد که در تلاشی نافرجام خود را مرد مردان عرب نامید و در جمله ای اعلام کرد: «من همیشه خواستهام که کاری متفاوت از دیگران انجام دهم و میخواهم همه مردم مرا بشناسند و از من به عنوان یک مرد یاد کنند؛ مردی که مرد مردان است و همانندی مثل او نیست».
این روحیه و باور غلط او موجب شد تا دست به اقداماتی فراتر از توان خود بزند و در گرداب جنگ با ایران و کویت و ... غرق شود. آن بلند پروازیها، غرور و تکبر سر از حضیض ذلت درآورد و سر انجام مرد مردان عرب! چون موشی از سوراخ بیرون کشیده شد و نتیجه آن همه غرور و تکبر تو خالی بر جهانیان هویدا گشت .
معمر القذافی :
دیگر دیکتاتور جهان عرب که سرانجامش باید عبرتی برای جوان نوپای عرصه حکومت عربستان باشد. معمر القذافی حاکم سابق لیبی است. او که حدود ۴۱ سال بر لیبی حکومت کرد؛ در هر موقعیتی سعی داشت غرور و خود برتر بینی خود را بروز دهد.
قذافی در سخنرانی های متعدد خود رویای آفریقای واحد را بیان می نمود و از ضرورت تحقق این هدف برای جهان و منطقه سخن میگفت. قذافی در پی این آرمان واهی، خود را پادشاه حاکمان آفریقا می نامید و غرور جنون آمیز خود را چنین آشکار می کرد.
مورد جالب و عجیب دیگر ماجرای سخنرانی سال ۲۰۰۹ در سازمان ملل متحد است که کلکسیونی از خود برتربینی و تحقیر دیگران بود. او با حرکاتی مانند پرت کردن منشور سازمان ملل به سمت هیئت رئیسه و سخنرانی بیش از زمان مقرر (که در تاریخ سازمان ملل موضوعی کم سابقه است) خود را فراتر از دیگر کشور ها و نظامات سازمان ملل نمایش داد.
موردی دیگر در نمایش اوج خود برتر بینی وی ماجرای ملاقات مقام معظم رهبری که در آن زمان سمت ریاست جمهوری ایران را بر عهده داشتند با قذافی است. شرح این ماجرا در کتاب «آب، آیینه، آفتاب» این گونه آمده است :« در لیبی، خیمهای بر پا کرده بودند که ارتفاع در ورودی آن خیمه کوتاه بود و به ناچار هرکس می خواست وارد بشود، باید خم می شد. از طرفی داخل خیمه، روبروی در عکس قذافی بود، یعنی هر کس وارد میشد ناخواسته در مقابل عکس قذافی سر خم میکرد. حضرت آیت الله خامنه ای وقتی میخواستند وارد خیمه شوند، به قهقرا (پشت) وارد می شوند تا در مقابل عکس قذّافی سر خم نکنند.»
قذافی به شدت تمایل داشت تمامی ملاقات کنندگان در برابر تصویر او تعظیم کنند و این چنین بزرگی خود بر سران دیگر کشورها را دیکته کند که پایان کار وی نیز اعدام بدون محاکمه در ذلیلانه ترین حالت بود.
محمد حسنی سید مبارک:
مبارک در سال ۱۹۲۸ در «کفر المصیلح» در استان «مونوفیا» مصر به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات متوسطه به دانشکده نظامی رفت و در سال ۱۹۴۹ با درجه ستوان دوم فارغالتحصیل شد. مبارک در سال ۱۹۵۰ به دانشکده نیروی هوایی رفت و تحصیلات تکمیلی خو را در آکادمی نظامی شوروی سابق گذراند. وی پس از پیشرفت در نیروی هوایی مصر تا مقام نایب رئیس جمهور بالا رفت و پس از ترور انور سادات در ۶ اکتبر ۱۹۸۱ به ریاستجمهوری رسید.
مبارک یکی از طولانیترین دورههای حکمرانی در جهان عرب را گذراند و با غرور و تکبر، خود را در قالب فرعونی جدید به جهانیان عرضه کرد. زمامداری حسنی مبارک که از ۱۴ اکتبر ۱۹۸۱ تا ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۱ پس از کنارهگیری وی از قدرت دربرمیگیرد، یکی از طولانیترین حکومتهای منطقه به شمار میآید و پس از حاکمیت سرهنگ "معمر قذافی"، دیکتاتور مخلوع لیبی؛ "سلطان قابوس بن سعید سلطان"، پادشاه عمان؛ "علی عبد الله صالح" در یمن و "محمد علی پاشا" در مصر دارای پنجمین حکومت طولانی در جهان عرب بود. او پس از سالها ظلم سرانجام در ۳ اوت ۲۰۱۱ پای میز محاکمه آمد. مدت زیاد حکومت در مصر از مبارک فرعونی متکبر ساخته بود. وی نهایتا در آتش خشم مردم مصر سوخت.
اولین جلسه محاکمه حسنی مبارک و فرزندان و وزیر کشورش در ۳ اوت ۲۰۱۱ میلادی برابر با ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ در "دانشکده پلیس" شهر قاهره به ریاست قاضی "احمد رفعت" برگزار شد و مبارک در حالیکه روی برانکارد قرار داشت، توسط آمبولانس به قفسی داخل دادگاه منتقل شد. این صحنه بیانگر اوج ذلت فرعون ها در طول تاریخ بود.
علی عبدالله صالح:
علی عبدالله صالح رئیس جمهور مستعفی یمن بود که حدود ۳ دهه بر این کشور فقیر حکمرانی کرد و مانند معمر قذافی نام خود را رئیس جمهور گذاشت. او در روستای «بیتالأحمر» استان «صنعا»، در کشور یمن به دنیا آمد و دوران ابتدایی را در روستای زادگاهش گذراند و سال ۱۹۵۸ به نیروهای مسلح پیوست و در رشته نظامی تحصیل کرد و در ۱۹۶۰ با درجه افسری به ارتش یمن پیوست. او در ١٩٨٧ قدرت را در یمن شمالی به دست گرفت و سال ١٩٩٠ نیز، بعد از اتحاد یمن شمالی و جنوبی، به اولین رئیسجمهور جمهوری تازهتأسیس یمن تبدیل شد. علی عبدالله صالح دیکتاتوری خودکامه و متکبر بود که قصد داشت مانند متحدان عربی خود در منطقه دست به طغیان و سرکشی بزند.
صالح در نهایت به جبهه شکست خورده عربستان سعودی پیوست و توسط مردم مظلوم یمن به شکل بسیار بدی کشته شد.
لازم به ذکر است که در این مدت کوتاهی که عملا محمد بن سلمان زمام امور عربستان را در دست داشته است، سیاست ها و اظهارنظرهای مقامات سعودی با گستاخی و غرور او همسو شده و این سیاست و جهت گیری که بن سلمان در شاکله حاکمیت سعودی دمیده به وضوح در اظهارات خود وی و بدنه دولت مشاهده می شود .
اندکی قبل محمد بن سلمان در رابطه با بحران قطر چنین ابراز داشت: «اهمیتی به آن نمی دهم. شمار ساکنان قطر به اندازه یک خیابان مصر هم نیست و هر وزیری در دولت سعودی قادر است بحران قطر را حل و فصل کند»
بن سلمان اخیرا نیز در مصاحبه با شبکه «سی بی اس» آمریکا بیان کرده بود : « ایران رقیب عربستان نیست و اقتصاد ما بزرگتر است»؛ این اظهارات گستاخانه او که نشان از غرق شدن در دریای غرور دارد وی را به تبلی تو خالی بدل کرده که مانند صدام و قذافی و امثالهم محک او با سقوطش مقارن می شود .
اگرچه این روحیه به طور گسترده توسط محمد بن سلمان بروز و ظهور یافته اما به مثابه آتش زیر خاکستری است که اکنون شعله ور شده است؛ چنانکه از این قبیل سخنان قبلا نیز توسط افراد مختلفی از مقامات عربستان بیان شده است. به طور مثال بندر بن سلطان در سخنانی چنین اظهار داشته بود: «ما از عراقی ها نمیترسیم ، چرا که ساده هستند و به راحتی می توانیم فریبشان دهیم». هرچند قطار زمان بالاخره این سیاست نامدار را در ایستگاه محک غافلگیر خواهد کرد اما این را نباید دست آویزی برای انفعال در برابر اظهارات گستاخانه وی قرار داد؛ چرا که صبوری در برابر چنین فرد مست قدرت و مغروری، وی را جری تر خواهد کرد.
منبع:مشرق
انتهای پیام/
کاری که غرور «محمد بن سلمان» دستش خواهد دادمنبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۲۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی میرسیم
آیتالله «محمدعلی جاودان» استاد اخلاق حوزه علمیه تهران شامگاه پنجشنبه، ششم اردیبهشتماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد، گفت: ماه مبارک رمضان، عید اولیای خدا بود، شاید گاهی به ضعف و زحمتِ روزهداری میافتادید، اما یک جریان شادمانی فوقالعادهای در این ماه برای اولیای خدا اتفاق میافتد.
وی بیان کرد: اگر کسی صاحب همت باشد میتواند یک سال قبل از ورود به ماه مبارک رمضان از خودش مراقبت کند که حداقل مراقبت هم این است که در این یک سال به هیچوجه گناه نکند، چنین فردی میتواند در ماه مبارک رمضان جایزهاش را بگیرد و این ماه عید او شود. از ترک گناه بالاتر این است که انسان حتی فکر گناه هم نکند و به همه واجبات عمل و همه محرمات را ترک کند.
این استاد اخلاق با بیان اینکه ماه مبارک رمضان را ماه ضیافتالله میگویند، گفت: کسی که به مهمانی کسی میرود، مگر میشود صاحبخانه را نبیند، اولیای خدا و کسانی که لایق این مهمانی در این ماه مبارک هستند رحمت خدا در این ماه برای آنها اتفاق میافتد و مشمول رحمت الهی میشوند تا حدی که رحمت را میبینند و میچشند.
جاودان ادامه داد: پیشنیاز رسیدن به رحمت الهی در ماه مبارک رمضان، مراقبتی است که طی یک سال قبل از ورود به این ماه باید داشته باشیم و کاری که خدا راضی نیست را انجام ندهیم. ما باید آرزوی دیدن رحمت الهی را داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به طرح نور نیروی انتظامی در بحث حجاب گفت: دولت و نیروی انتظامی یک کار بزرگ را در بحث حجاب بر عهده گرفتهاند و به کسانی که حجاب را رعایت نمیکنند، محترمانه تذکر میدهند و بهصورت مستند آنها را توجیه و قانع میکنند که به اهمیت حجاب پی ببرند. این کار نیروی انتظامی زحمت بزرگی است، چراکه با این طرح در مقابل دشمنان که با تبلیغات فراوان سعی در رواج بیحجابی در جامعه دارند، ایستاده است.
استاد درس اخلاق در توصیه به بانوان محجبه اظهار کرد: در این ایام و هجمه دشمن به حجاب، بانوان مذهبی هر چه میتوانند با پوشش بهتر در ترویج حجاب کمک کنند و پوشش حجاب خود را بیشتر از گذشته رعایت کنند و پوشش بیشتری داشته باشند که وقتی دیگران آنها را میبینند باعث امر به معروف شوند و همه مردم نیز برای ترویج حجاب دعا کنند.
جاودان با طرح این پرسش که چه کار کنیم تا مشمول رحمت خدا قرار گیریم، گفت: خداوند در آیه ۴۵ سوره یس میفرماید: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَیْنَ أَیْدِیکُمْ وَمَا خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ و هنگامی که به آنان گویند، از آنچه عذابهای دنیا و آخرت پیش رو و پشت سر شماست بپرهیزید تا مورد رحمت قرار گیرید به این هشدار قطعی و یقینی توجه نمیکنند»، خداوند توصیه فرموده که به گذشته و آینده خود نگاه کنید تا مشمول رحمت قرار گیرید.
استاد اخلاق حوزه علمیه تهران ادامه داد: منظور از اینکه به گذشته خود نگاه کنید؛ یعنی اگر فلان روز با دوست خود تند حرف زدید الان بروید، او را پیدا کنید و از او حلالیت بگیرید و بعد از آن هم تصمیم بگیرید دیگر چنین رفتار تندی نداشته باشید و کلاً حرفی که خدا راضی نیست را نزنید و مراقب تمام اعضا و جوارح خود باشید که گناه نکنید. این کار شما باعث میشود که خدا هم به شما رحم کند و مشمول رحمت الهی شوید.
وی افزود: کسب رحمت الهی نیاز به مقدمه دارد؛ شما کاری کنید که از رحمت خدا برخوردار شوید و اگر مشمول رحمت شدید بعد از آن دیگر هیچ غصهای نمیخورید و نگران نیستید و حتی غصه رزق و روزی و فرزند و خانه را هم نخواهید داشت. بنابراین، اگر مواظب خودتان باشید، دست و زبان و گوش و چشم و زبان خود را مراقبت کنید، مورد رحمت خدا قرار میگیرید و بعد از آن دیگر هیچ مشکلی در رندگی نخواهید داشت و زندگیتان به برکت رحمت خدا آسان خواهد شد. پس اگر از خود مراقبت و مواظبت کنید به این رحمت میرسید. رحمت خدا درجات و مراتبی دارد که هر چه بیشتر تلاش کنید مراتب و درجات بیشتری نصیبتان میشود.
این استاد اخلاق با اشاره به ثمره کسب رحمت و فضل الهی اظهار کرد: خداوند در آیه چهارم سوره جمعه میفرماید: «ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛ برانگیختن به پیامبری و مسئولیت عظیم تعلیم و تربیت، فضل خداست که آن را به هر کس بخواهد عطا میکند، و خدا صاحب فضل بزرگ است.» فضل خداوند مرحمت زیادی است و کسی که برخوردار از رحمت و فضل خدا شود در زندگی کم نمیآورد.
جاودان افزود: خداوند قدرت بینهایت است که اگر با او ارتباط بگیرید رحمتش را به شما میدهد. البته برای رسیدن به آن باید مراقبه و محاسبه داشته باشید و بر رفتار و اعمالتان مواظبت کنید تا بر اثر آن مشمول رحمت خدا شوید. بنابراین خدا هر کس را بخواهد در رحمت خودش وارد میکند اما گناه و حسد و چشمچرانی مانع این ورود است و نمیتوان مشمول رحمت خدا شد. رحمت خدا مشمول فرد صالح میشود، کسی که اعمالش درست است و حسادت و بخل ندارد و بیحیا نیست و کارش را دقیق و درست انجام میدهد و خسته هم نمیشود.
وی در پایان گفت: اگر بکوشید میتوانید رحمت الهی را به دست آورید لذا باید واجبات را دقیق انجام دهید و گناه را به دقت ترک کنید؛ این راه کسب رحمت الهی است، پس پاک باشید و گناه نکنید تا مشمول رحمت خدا شوید چون دنیا و آخرتتان نیز آباد میشود.
منبع: خبرگزاری اهلبیت(ع) - ابنا