Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز توسعه فناوری­‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: توجه به استارت آپ ها در سال ۹۷ و حمایت از آنها برنامه جدی معاونت در سال جدید است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از اقتصاد نفتی فاصله گرفته و توانسته اند به کمک اقتصاد مبتنی بر دانش  با همراهی استارت آپ ها به موفقیت های چشمگیری دست یابند، توجه به کسب و کارهای جدید و فعالیت های استارت‌آپی یکی از مهم‌ترین اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و وجود تعداد بسیاری از استارت‌آپ های فعال و موفق نشان از عملکرد مثبت معاونت در این حوزه دارد؛ این استارت‌آپ ها در تمام حوزه ها و در سراسر کشور رشد کرده‌اند و تلاش برای توسعه برنامه های دانش محور بر پایه اقتصاد مقاومتی و توسعه استارت آپ ها از مهم‌ترین برنامه های معاونت در سال جدید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن گفت‌وگوی تفصیلی باشگاه خبرنگاران جوان با  اسماعیل قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری­‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرح زیر است.

  باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا به امروز و فعالیت هایی که انجام داده، به چه صورت بوده است؟ 

قادری‌فر: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه زیست بوم و کسب و کار‌های نو را در دستور کار خود قرار داده است و اگر بخواهیم به فعالیت‌های معاونت از ابتدای دولت یازدهم نگاه کنیم، در ابتدا سعی شد تا زیرساخت‌ها و نهاد‌های قانونی را در حوزه دانش‌بنیان فعال کنیم و در کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان این موضوع را  دنبال می‌کنیم؛ خوشبختانه در حال حاضر سه هزار و ۶۰۰ شرکت توانسته‌اند در ارزیابی ها صلاحیت خود را دریافت کنند، همچنین نهاد‌های مالی و سرمایه گذاری‌های خطرپذیر حوزه دانش بنیان راه افتاده است و جریان اقتصاد دانش بنیان به عنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی تبدیل به جریان نهادینه‌ای در کشور شده است و نهال باروری است که کم کم ریشه‌های آن رشد کردند؛ امیدواریم که ثمرات بیشتری از آن را در سال‌های آینده شاهد باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای ایجاد اکوسیستم فناوری در سال ۹۷چه برنامه ای دارید؟

قادری فر: معاونت علمی سعی کرده است در یک حرکت نوآورانه به رفع خلا‌های اساسی فرهنگ دانش بنیان بپردازد، موضوع توسعه زیست بوم و اکوسیستم نوآوری و کسب و کار‌های دانش بنیان در کشور یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در ۲ سال اخیر در کانون توجه معاونت علمی و فناوری قرار گرفته،  باورمان این است که اگر نتوانیم اکوسیستم نوآوری را در کشور ایجاد کنیم، نمی‌توانیم موفقیتی کسب کنیم و به همین دلیل برای آنکه بتوانیم روز به روز موفق‌تر شویم، حمایت از کسب و کار‌های نو و استارت‌آپ‌های جوان را در دستور کار قرار داده‌ایم و خوشبختانه در حوزه‌هایی مانند فناوری اطلاعات و خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات آی‌تی شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی بوده‌ایم و  وجود استارت‌آپ‌های قوی در کشور نشان از این موفقیت دارد.

ایجاد استارت‌آپ هایی در حوزه فناوری های پیشرفته، هدف معاونت علمی و فناوری

هر یک از استارت‌آپ‌ها هفته‌ای ۱۰ الی ۱۵ درصد رشد دارند و همچنین سرویس‌دهی خوبی دارند و از سوی دیگر سبب ایجاد اشتغال می شوند و ارزش آفرینی و توسعه کسب و کار‌ها را با هم دنبال می‌کنند، نمونه این استارت‌آپ‌های موفق را می‌توانیم در حوزه حمل و نقل درون شهری، بار و حمل و نقل بین شهری ببینیم؛ استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های گردشگری، زیارتی هم از آن دسته‌ای هستند که به سرعت رشد کرده‌اند؛  در سال ۹۷ تلاش می‌کنیم در راستای برنامه محوری اقتصاد مبتنی بر فناوری و توسعه کسب و کار‌های استارت‌آپی به حوزه استارت‌آپ‌هایی مثل سلامت، انرژی، فناوری‌های پیشرفته، ژنتیک و زیست فناوری توجه کنیم، زیرا این حوزه‌ها از آن دسته‌هایی هستند که استارت‌آپ‌های ما می‌توانند در آن رشد کنند و با نوآوری‌هایی که از خود بروز می‌دهند بتوانند کسب و کار‌های بیشتری را ایجاد کنند و به همین دلیل مطالعات تکمیلی خوبی در معاونت علمی انجام شده است، استارت‌آپ‌ها و ترند‌های بین‌المللی فعالی در این حوزه بر اساس مطالعات کارشناسان شناسایی کردیم و در سال ۹۷ سعی می‌کنیم به توسعه استارت‌آپ‌های حوزه تکنولوژی و فناوری ورود کنیم و موضوعاتی مانند شهر هوشمند، حمل و نقل، گردشگری و سلامت و حتی موضوعاتی مانند آلودگی ریزگردها، خشک سالی، محیط زیست، همه می‌توانند زمینه‌های کسب و کاری مناسبی را برای توسعه استارت‌آپ‌ها ایجاد کنند.

 باشگاه خبرنگاران جوان: برای حمایت از استارت‌آپ‌های جوانی که در پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها قرار دارند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چه اقداماتی انجام داده است و از ایده های نو چه حمایت هایی می‌کند؟

قادری‌فر: یکی از برنامه‌های محوری معاونت ایجاد مراکز نوآوری و حمایت از پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌هاست، البته باید به این نکته تاکید کنم که ایجاد مراکز نوآوری و یا پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها به معنای راه اندازی سازمان جدید و استخدام نیرو نیست، بلکه تعریف و عملیاتی بوده است که ما در آن مراکز نوآوری بتوانیم کسب و کار‌های نو و خلاق را شکل دهیم، امروزه در بسیاری از شهرستان‌ها مانند اصفهان، تبریز، قم و ... رویداد‌های نوآورانه برگزار می‌شوند، برای مثال هفته گذشته رویدادی در حوزه طیور و آبزیان در یکی از استان‌های شمالی برگزار شد حوزه‌هایی که در دل پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها هستند  از سوی معاونت حمایت می‌شوند سعی می‌کنیم که تعاریف جدیدی از کسب و کار‌های نو و خلاق که در توسعه اکوسیستم نوآوری در کشور موثر باشد را برای جوانان نخبه به وجود بیاوریم.

جریان استارت آپی فعال در تمام کشور 

باشگاه خبرنگاران جوان: بسیاری از جوانان نخبه و تیم‌های استارت‌آپی که در شهرستان‌ها مستقر هستند به این نکته تاکید دارند که اغلب حمایت‌ها و امکانات تنها برای تیم‌هایی است که در استان تهران مستقر هستند، برای حمایت از تیم‌هایی که در تهران نیستند چه برنامه‌هایی در معاونت دارید و آیا این اظهارات را تایید می‌کنید؟

قادری‌فر: به صورت صد در صدی  با صحبت این جوانان مخالف هستم، زیرا در بسیاری از شهر‌های کوچک و بزرگ کشور توانسته‌ایم استارت‌آپ‌ها را رشد دهیم، برای مثال در پردیس فارابی دانشگاه تهران  در استان قم، کانون فناوری جریان استارت‌آپی را ایجاد کرده است و ۵۴ استارت‌آپ فعال در آن هستند و با توجه به کوچک بودن استان قم این تعداد استارت‌آپ عالی است؛ همچنین مرکز شتاب دهندگی نوآوری دانشگاه خلیج فارس پذیرای ۱۸ تیم استارت‌آپی است؛ در جای، جای کشورمان این فرهنگ دانش بنیانی و استارت‌آپی در حال رشد است، این ادعا که بسیاری از استارت‌آپ‌ها در استان تهران مستقر هستند، صحیح است اما این به آن معنا نیست که پیام ما به سایر جوانان نرسیده باشد امروز  از سیستان و بلوچستان تا  خراسان و خوزستان نابغه های هستند که می‌توانند زمینه ساز خلق فناوری‌های جدید  و ایجاد اشتغال در کشور شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان: چشم انداز شما برای سال ۹۷؛ آیا رهایی از اقتصاد مبتنی بر نفت است؟ به نظر شما تا چه میزان این استارت‌آپ‌ها می‌توانند رشد داشته باشند؟

قادری‌فر: حرکت از اقتصاد نفتی به سوی اقتصاد مبتنی بر دانش بنیان نیازمند حمایت از اکوسیستم ایجاد شده دارد و به نظر من در سال ۹۷ شاهد جهش چشم گیری در حوزه استارت‌آپی در کشور خواهیم بود و پیش بینی می‌کنم،  هریک از این استارت‌آپ ها در سال ۹۷ رشد ۳ برابری را نسبت به سال قبل تجربه کنند، امیدوارم در این حوزه از لحاظ کمی و کیفی شاهد پیشرفت های روز افزون باشیم؛ به دلیل اهمیتی که این استارت آپ ها دارند در اردیبهشت ماه ۹۷ گزارش جامعی از فعالیت‌های آنها ارائه خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار فناوری معاونت علمی دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۴۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات وعده صادق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری سالانه روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری پیش از ظهر امروز در محل این معاونت برگزار شد.

وی در این نشست به سوالات خبرنگاران رسانه های مختلف در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیلات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به اکوسیستم فناوری و نوآوری پاسخ داد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از رشد صد درصدی دانش‌بنیان ها در بورس تا پایان سال خبر داد و گفت: علم و فناوری، استفاده از این تکنولوژی ها دوبال عملیات صادق بودند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری سالانه روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری پیش از ظهر امروز در محل این معاونت برگزار شد.

وی در این نشست به سوالات خبرنگاران رسانه های مختلف در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیلات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به اکوسیستم فناوری و نوآوری پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درخصوص حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس گفت: تاکنون ۱۰۸ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند کا تا پایان سال رشد صد درصدی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند سوابقی دارند، گفت: این شرکت‌ها باید امنیت داشته باشند و بحث جدی فنی دارند که وارد بورس شده اند، گفت: این شرکت‌ها امید به رشد و افزایش سرمایه مردم را دارند، اما هیچ لزومی ندارد که شرکتی برای ورود به بورس مورد تایید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قرار بگیرد

وی ادامه داد: برای شرکت‌هایی که مسائلی مستقیما با ابعاد حکمرانی داشته و داده‌های کلان مردم را در اختیار دارند و بحث امینت ملی مطرح می‌شود را توسط کارگروهی در معاونت ارزیابی می‌کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور ادامه داد:به همین دلیل این کارگروه وضعیت شرکت‌های متقاضی برای ورود به بورس را بررسی می‌کند تا داده‌های مردم و سرمایه گذاری‌های آنان را حفظ کند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه خوشبختانه ایجاد بازار تخصصی در بورس و شاخص‌های ویژه نماد دانش بنیان تعریف شد، گفت: بناست که تا پایان سال حضور دانش بنیان‌ها در بازار بورس رشد صد درصدی خواهند داشت.

وی در بخش دیگری از سخن خود به عملیات وعده صادق اشاره کرد و گفت: عملیات وعده صادق دو بال داشت؛ علم و فناوری و شجاعت و تدبیر در استفاده از علم و فناوری دوبال وعده صادق بود.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • رشد ۱۰۰ درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات «وعده صادق»
  • رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات وعده صادق
  • چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای