Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@06:48:34 GMT

علائم و درمان بيماري ازگود اشلاتر

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۵۱۳۵

علائم و درمان بيماري ازگود اشلاتر

خبرگزاري آريا -

بيماري ازگود اشلاتر در پسران و دختران يازده تا پانزده سال اتفاق مي افتد
بيماري ازگود-اشلاتر بيماري التهاب استخوان، غضروف و يا تاندون بالاي استخوان قلم پا (درشت ني) است، يعني جايي که تاندون کاسه زانو (کشکک) وصل مي شود. اغلب اوقات فقط يک زانو دچار آن مي شود.
بيماري ازگود اشلاتر (به انگليسي: Osgood-Schlatter disease) يک بيماري مربوط به اسخوان‌سازي بيش‌ازحد طبيعي در ناحيه برجستگي استخوان درشت ني است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولا بيماران از درد ناحيه مربوطه شاکي هستند.
بيماري ازگود اشلاتر در پسران و دختران يازده تا پانزده سال اتفاق مي افتد.بيماري در پسران شيوع بيشتري نسبت به دخترها دارد.اين بيماري با سطح فعاليت‌هاي فرد ارتباط دارد.در ورزشکاران شيوع بيماري به علت بالا بودن ميزان فعاليت فرد بيشتر از افراد غير ورزشکار است.

بيماري ازگود-اشلاتر بيماري التهاب استخوان و غضروف است
علت بيماري ازگود اشلاتر
علت بيماري به طور دقيق مشخص نيست اما مي تواند در ارتباط با رشد سريع استخوان و ضربات باشد. در اکثر موارد مرحله اي از رشد سريع استخواني پيش از شروع بيماري وجود دارد.
با توجه به اينکه تاندون عضله چهارسر ران که تاندون پاتلار ناميده مي‌شود به برجستگي استخوان درشت ني اتصال مي يابد کشش‌هاي تاندون پاتلار(مثلاً به علت انقباض‌هاي شديد عضلات چهارسر) به ويژه در قسمت انتهايي آن به برجستگي درشت ني انتقال مي يابد و باعث افزايش استخوان سازي در اين نواحي مي شود. استخوان سازي مي تواند در قسمت پشت تاندون پاتلار نيز ايجاد گردد.

براي تشخيص‌ بيماري ازگود اشلاتر معمولاً از راديوگرافي‌ زانو و اسکن‌ استخوان‌ استفاده‌ مي‌شود
علايم و نشانه‌هاي بيماري ازگود اشلاتر
مهمترين علامت بيماري ازگود اشلاتر برجستگي دردناک در زير زانو يعني در بالاترين قسمت استخوان درشت ني در نوجوانان 16- 10 ساله است. اين بيماري بيشتر در ورزشکاران ديده شده و در پسران شايعتر از دختران است. بيماري در نيمي از موارد دو طرفه است.
علايم و نشانه‌هاي بيماري ازگود اشلاتر عبارتنداز:
-وجود درد در قسمت جلوي زانو
-برجستگي بيشتر از حد معمول در ناحيه برجستگي استخوان درشت ني
-حساسيت به لمس در ناحيه برجستگي استخوان درشت ني
-درد با فعاليت تشديد و با استراحت کاهش مي‌يابد.
-انقباض مقاومتي عضله چهار سر باعث تشديد درد مي‌گردد.
-افزايش درد به هنگام چهار زانو يا دو زانو نشستن و فعاليت هايي چون دويدن و پريدن.
-ضعف و آتروفي عضله چهار سرران در مراحل پيشرفته وجود دارد.
-راديوگرافي برجسته شدن و گاهي قطعه قطعه شدن برجستگي درشت ني را نشان مي‌دهد.

مهمترين علامت بيماري ازگود اشلاتر برجستگي دردناک در زير زانو است
تشخيص‌ بيماري ازگود اشلاتر
براي‌ تشخيص‌ معمولاً از راديوگرافي‌ زانو و گاهي‌ اسکن‌ استخوان‌ استفاده‌ مي‌شود. براي‌ تخفيف‌ درد، گرم‌ کردن‌ محل‌ درد با کمپرس‌ گرم‌، بالشتک‌هاي‌ گرم‌کننده‌، استفاده‌ از جريان‌ آن‌ گردابي‌ گرم‌، لامپ‌هاي‌ گرمايي‌، دياترمي‌ يا امواج‌ ماوراء صورت‌ کمک‌کننده‌ است‌.

درمان‌ بيماري ازگود اشلاتر
درمان‌ ابتدايي‌ عبارتست‌ از به‌ کار بردن‌ کيسه‌ يخ‌ بر روي‌ محل‌ عارضه‌، داروها (در صورت‌ نياز) و کاهش‌ تحرک‌ ورزشي‌ به‌ کاربردن‌ کيسه‌ يخ‌ برروي‌ محل‌ عارضه‌ ممکن‌ است‌ مفيد باشد. استفاده‌ از يک‌ بالشتک‌ نرم‌ برروي‌ زانو توصيه‌ مي‌شود.
گاهي‌ ممکن‌ است‌ لازم‌ باشد پاي‌ بسته‌ به‌ مدت‌ 8-6 هفته‌ بي‌حرکت‌ گردد (با کمک‌ زانوبند کشي‌، گچ‌گيري‌ يا آتل‌گيري‌) جراحي‌ در صورت‌ عدم‌ موفقيت‌ اقدامات‌ حمايتي‌ فوق‌ به‌ ندرت‌ ممکن‌ است‌ لازم‌ گردد. حمايت‌ روحي‌ رواني‌ از بيماران‌ با اطمينان‌ دادن‌ در اين‌ مورد که‌ بيماري‌ با گذشت‌ زمان‌ برطرف‌ مي‌گردد مهم‌ است‌.
داروها
براي‌ ناراحتي‌ خفيف‌، استفاده‌ از داروهاي‌ بدون‌ نسخه‌ نظير آسپيرين‌ احتمالاً کافي‌ است‌. در صورت‌ عدم‌ موفقيت‌ ساير درمان‌ها ممکن‌ است‌ از تزريق‌ کورتون‌ استفاده‌ شود. تزريق‌ کورتون‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ ضعيف‌ شدن‌ تاندون‌ها گردد، بنابراين‌ تحمل‌ کردن‌ بيماري‌ تا زمان‌ التيام‌ آن‌ بهتر از استفاده‌ از تزريق‌ کورتون‌ است‌.
فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
استراحت‌ دادن‌ به‌ اندام‌ مبتلا مهمترين‌ درمان‌ است‌. ممکن‌ است‌ لازم‌ باشد از چوب‌ زيربغل‌، گچ‌ يا آتل‌ و يا يک‌ زانوبند کشي‌ براي‌ جلوگيري‌ از خم‌ شدن‌ کامل‌ زانو استفاده‌ شود.
کودک‌ بايد در طي‌ زمان‌ از شرکت‌ در فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري هاي‌ ورزشي‌ خودداري‌ کند. اين‌ حالت‌ موقت‌ بوده‌ و پس‌ از فروکش‌ التهاب‌ کودک‌ مي‌تواند فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري هاي‌ طبيعي‌ خود را از سر بگيرد، ولي‌ اغلب‌ دوره‌ درماني‌ لازم‌ 12-2 ماه‌ است‌.
از فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري هاي‌ جهشي‌ و فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري هايي‌ که‌ باعث‌ بروز درد در زانو مي‌شوند خودداري‌ کنيد.
رژيم‌ غذايي‌
رژيم‌ خاصي‌ نياز نيست‌، مگر در مورد کودکان‌ داراي‌ اضافه‌ وزن‌
درچه شرايطي بايد به پزشک مراجعه نمود؟
اگر کودکان‌ شما داراي‌ علايم‌ بيماري‌ اسگود ـ شلاتر باشد. بروز موارد زير در طي‌ درمان‌:
- افزايش‌ درد
- تب‌
گردآوري: بخش سلامت بيتوته
منابع:danesh.roshd.ir
robabnaz43.persianblog.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۵۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

علایم ام اس، غیرقابل پیش‌بینی هستند و شدت آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد. در حالی‌که برخی افراد دچار خستگی و بی‌حسی می‌شوند موارد شدید ام اس می‌تواند باعث فلج شدن، از دست دادن بینایی و کاهش عملکرد مغز شود.

در ادامه با نشانه‌های ام اس بیشتر آشنا شوید.

رایج‌ترین علائم ام اس 

ابتدا باید بگوییم که ام اس یک بیماری مادام‌العمر است، اما می‌توان آن را مدیریت کرد و محققان نیز به‌طور مداوم به دنبال درمان‌های موثرتر برای آن هستند. موارد زیر به شما کمک می‌کنند تا بدانید نشانه‌های ام اس چیست. این مشکلات ممکن است ابتدا بسیار کم باشند و به مرور تشدید شوند.

 خستگی

مشکلات بینایی

بی‌حسی و گزگز

اسپاسم عضلانی، سفتی و ضعف

مشکلات حرکتی

درد

مشکلات مربوط به تفکر، یادگیری و برنامه ریزی

افسردگی و اضطراب

مشکلات جنسی

مشکلات مثانه

مشکلات روده

مشکلات گفتاری و بلع

البته اکثر افراد مبتلا به ام اس فقط تعداد کمی از این علائم را دارند. اگر نمی‌دانید که علائم ام اس چیست، اما نگران هستید که ممکن است علایم ام اس را داشته باشید به پزشک عمومی مراجعه کنید. علائم این بیماری می‌تواند شبیه به چندین بیماری دیگر باشد؛ بنابراین لزوماً توسط ام اس ایجاد نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندروم درس (Dress) بیماری مرموز ترانه عیلدوستی چیست؟ | این بیماری با بدن ترانه چه کرد و آیا درمان دارد؟
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • از کجا بفهمیم غلظت خون داریم؟ | علائم غلظت خون را بشناسید