Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@03:07:35 GMT

درمان پاپ اسمير غيرطبيعي

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۲۵۱۳۶

درمان پاپ اسمير غيرطبيعي

خبرگزاري آريا -

درمان پاپ اسمير غيرطبيعي
آزمايش پاپ اسمير يک ابزار پيشگيرانه با درجه موفقيت بالاست که غير طبيعي بودن سلول هاي دهانه رحم را در زنان نشان مي دهد.توصيه مي شود که زنان اين آزمايش را با رعايت فواصل زماني مناسب انجام دهند تا به محض مشاهده اولين سلول هاي غير طبيعي در دهانه رحم، اقدامات درماني را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غير طبيعي بودن اين آزمايش مي تواند بيان کننده مشکلات جزئي يا متوسط و يا شديد در دهانه رحم باشد.
راهکارهاي درماني براي غير طبيعي بودن نتيجه آزمايش پاپ اسمير
به محض مشاهده نتايج غير طبيعي در آزمايش پاپ اسمير خود، از پزشک خود درباره علت آن سئوال کنيد. اگرچه ممکن است نگران کننده باشد، اما آن چه مهم است اين است که بايد خونسردي خود را حفظ کنيد و بدانيد که غير طبيعي شدن اين آزمون، امري شايع است و راه هاي درماني براي کنترل آن وجود دارد.
1- کولونوسکوپي
در اين روش، پزشک معالج نياز دارد که سلول هاي دهانه رحم را با بزرگنمايي بالاتر و با دقت بيشتر، توسط وسيله ذره بين مانندي مشاهده و بررسي کند و با استفاده از بيوپسي، روشي را براي درمان آن پيشنهاد کند.خوشبختانه در بسياري از موارد، روش درماني خاصي نياز نمي باشد و به مرور زمان، دوره بهبودي طي خواهد شد.
کولونوسکوپي در حقيقت روشي است که امکان بررسي دقيق دهانه رحم را به پزشک خواهد داد. در طي کولونوسکوپي، پزشک معالج بايد تمام ضايعات دهانه رحم را بررسي کند. در طي کولونوسکوپي ابتدا دهانه رحم تميز مي شود و سپس با ماده اسيد استيک 3 درصد شست شو داده مي شود. اين ماده علاوه بر اين که سطح دهانه رحم را پاک مي کند، سبب مي شود تا سلول هاي غيرطبيعي اين ناحيه به رنگ سفيد در بيايند تا پزشک به راحتي آنها را بررسي کند.
اگر مناطقي از دهانه رحم مشکوک به نظر بيايد، بيوپسي انجام مي گيرد. بيوپسي به معناي نمونه برداري از بافت مي باشد. نمونه از بافت مشکوک گرفته مي شود و به آزمايشگاه فرستاده مي شود تا بررسي هاي پاتولوژيکي بر روي نمونه انجام پذيرد. تحليل متخصص پاتولوژي بر روي نمونه ها بسيار مهم مي باشد و گام بعدي پزشک را در تشخيص و درمان آن مشخص مي کند. اين روش کاملا ساده و بدون درد مي باشد و تنها چند دقيقه زمان مي برد.
تذکر : اگر بيوپسي براي خانمي انجام شود، براي يک هفته پس از آن بايد از مقاربت و دوش گرفتن و يا استفاده از تامپون خودداري کند.
تذکر: حاملگي مانع از انجام کولونوسکوپي نمي باشد. تقريبا 90 درصد از افرادي که نتيجه آزمايش پاپ اسمير آنها غيرطبيعي مي باشد، کولونوسکوپي را انجام مي دهند.
تذکر: اگر شرايط فرد غيرعادي باشد، تنها به کولونوسکوپي نمي توان اکتفا کرد و بايد از روش ديگري به نام conization کمک گرفت.
2- Conization
در اين روش، تمام بافت غير طبيعي دهانه رحم برداشته مي شود و به آزمايشگاه انتقال داده مي شود و اين امکان را به پاتولوژيست مي دهد تا هر گونه سرطان را در کل سلول هاي انتقال داده شده بررسي کند. Conization معمولا به صورت سر پايي انجام مي گيرد و بيمار تحت بي حسي در بيمارستان و يا مراکز جراحي قرار مي گيرد. پس از انجام conization بيمار به مدت سه هفته از دوش گرفتن و استفاده از تامپون و مقاربت جنسي بايد خودداري کنند.
عوارض بعد از conization :
- خطرات ناشي از بيهوشي
- خونريزي بعد از عمل جراحي
- عوارض احتمالي ناباروري که ممکن است در آينده گريبان گير فرد شود.
تذکر: conizationزماني انجام مي گيرد که نتايج کولونوسکوپي غير قابل قبول بوده است.

3- هيسترکتومي
هيسترکتومي نوعي عمل جراحي مي باشد که طي آن رحم و بافت دهانه رحم برداشته مي شود. اگر نتيجه تست پاپ اسمير غير طبيعي باشد و همه شواهد به نفع غير سرطاني بودن اين بافت باشد، جراحي به ندرت انجام مي گيرد. اين جراحي تنها براي بانواني انجام مي گيرد که ناهنجاري هاي ايجاد شده در رحم آنها که حاصل سرطان مي باشد بسيار شديد شده باشد و سن باروري آنها نيز به پايان رسيده باشد. هم چنين ساير اقدامات درماني نيز در آنها سبب بهبودي شان نشده باشد.
4- Cryocauterzation:
اين روش، روشي ساده و بي خطر مي باشد. طي اين روش درماني، پروبي را به قسمت دهانه رحم مي فرستند که سلول هاي اين منطقه را توسط نيتروژن مايع سرد و فريز مي کنند. فريز کردن، سبب ريزش بافت هاي غير طبيعي و سرطاني دهانه رحم در فرد مي شود.
نکته لازم به ذکر اين است که براي فردي که تحت اين روش درماني قرار گرفته است ، انتظار مي رود که تا چند هفته پس از اين روش نيز ترشحات واژن داشته باشد. اين عمل جراحي معمولا در مطب و به شکل سرپايي انجام مي گيرد و نياز به بستري شدن ندارد.
5- درمان با ليزر (ليزر تراپي)
هنگامي که از ليزر براي درمان استفاده مي شود، پرتو ليزر، انرژي نور را تبديل به گرما مي کند و اين گرما خود سبب مرگ سلول ها مي شود، مانند آنچه در Cryocauterzation رخ مي دهد.استفاده از ليزر گران مي باشد و نياز به مهارت بيشتري نسبت به ساير روش ها دارد. استفاده از اين روش دردناک است و بايد فرد تحت بيهوشي عمومي قرار گيرد. اما آن چه مهم است، مزيت اين روش مي باشد که جاي زخم کمتري در محل دهانه رحم بر جاي مي گذارد. در اين روش مهارت و تخصص پزشک معالج بسيار حائز اهميت مي باشد و اگر به خوبي اجرا شود، شانس بهبودي فرد بالا مي رود.
6- روش LEEP
در اين روش از جريان برق بدون درد براي برداشتن بافت غير طبيعي دهانه رحم استفاده مي شود. اين روش تحت بي حسي موضعي انجام مي شود و کمي باعث انقباض و دل درد خفيف مي شود. اين روش در مطب و به صورت سر پايي انجام مي شود.
منبع : tebyan.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۲۵۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد

خدامراد جهانتیغ  اظهار کرد: در گشت و کنترل روزانه محیط بانان و تماس تلفنی همیار محیط زیست با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبنی بر گرفتار شدن یک عدد بزمجه در مناطق مسکونی یگان حفاظت به سرعت به محل اعزام شد.

وی تصریح کرد: این گونه زیستی پس از بررسی کارشناسی و اطمینان از سالم بودن آن، در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بهترین روش کاشت موی طبیعی در ایران چیست ؟
  • آیا زالو واقعا می‌تواند درمان کننده باشد؟
  • پاسخگویی مرکز امداد شرکت گاز به ۸۴ هزار تماس تلفنی مشترکان گاز طبیعی 
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • زالو درمان می‌کند؟
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • چرا نمی‌توانیم همه زباله‌های‌مان را داخل آتشفشان‌ها بسوزانیم؟
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است